Interpretacja indywidualna z dnia 7 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.720.2023.3.KP
Temat interpretacji
Skutki podatkowe sprzedaży kolekcji.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
6 października 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 25 września 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 27 listopada 2023 r. (wpływ 28 listopada 2023 r.) oraz pismem z 30 listopada 2023 r. (wpływ 4 grudnia 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
W związku z koniecznością sprzedaży całej lub części kolekcji militariów, w skład której wchodzą m.in. bagnety wojskowe, historyczne wyposażenie żołnierzy Wojska Polskiego oraz odznaczenia, prosi Pan o zajęcie stanowiska czy w przypadku sprzedaży tejże na internetowej platformie sprzedażowej (...) jest Pan zobowiązany do opłacenia podatku dochodowego od osób fizycznych.
Przedmioty wchodzące w skład kolekcji są w Pana posiadaniu od co najmniej 25 lat. Ostatni przedmiot nabył Pan 11 miesięcy temu. Przedmioty kupował Pan na jarmarkach, bazarach, giełdach i targach staroci oraz w ostatnich latach na aukcjach internetowych. Ze względu na specyfikę zakupów (giełdy, jarmarki itp.) na większość przedmiotów z kolekcji nie ma Pan rachunków. Wszystkie przedmioty nie są nowe, są to rzeczy używane. Sprzedaż nie będzie sprzedażą stałą lecz okazjonalną (ograniczony czas sprzedaży).
W uzupełnieniu wniosku doprecyzował Pan opis zdarzenia przyszłego wskazując poniższe.
W skład kolekcji wchodzą części oporządzenia oraz wyposażenia żołnierza polskiego w tym m.in. bagnety (24 szt.), hełmy (4 szt.), lornetki, nieśmiertelniki (identyfikatory żołnierzy, 28 szt.), manierki, menażki oraz odznaczenia i odznaki wojskowe (65 szt.). Cała kolekcja składa się z ok. 150 przedmiotów o wartości kolekcjonerskiej ok. 48 000 zł.
Przez kilkadziesiąt lat tworzył Pan oraz rozbudowywał zbiór przedmiotów kolekcjonerskich kupując pojedyncze egzemplarze na giełdach kolekcjonerskich, elektronicznych portalach zakupowych oraz poprzez prywatną wymianę z innymi kolekcjonerami.
Zaznacza Pan, że w kolekcji nie ma przedmiotów zakupionych w okresie mniejszym niż 6 miesięcy. Większość przedmiotów w kolekcji jest w Pana posiadaniu od kilkunastu i kilkudziesięciu lat.
Zakupów dokonywał Pan z prywatnych środków.
Wszystkie przedmioty nabywał Pan w celu powiększenia kolekcji bez zamiaru dalszej odsprzedaży.
Jeśli będzie Pan zmuszony do sprzedaży kolekcji, wystawi Pan poszczególne przedmioty na elektronicznych portalach zakupowych (...). Sprzedaż całej kolekcji pojedynczemu kolekcjonerowi może być niemożliwa.
W okresie od (…) 2007 r. do (…) 2008 r. prowadził Pan działalność gospodarczą jako dyrektor administracyjny w centrali firmy (…).
Do sprzedaży kolekcji jest Pan zmuszony ze względu na pogorszenie stanu zdrowia. W 2017 r. zdiagnozowano u Pana raka jasnokomórkowego nerki. Po 6 operacjach został Pan skierowany na leczenie immunologiczne. Leczenie to trwa do dziś jednak rokowania nie są budujące. Właśnie ten czynnik skłonił Pana do rozważenia możliwości sprzedaży kolekcji.
Nigdy w przeszłości nie sprzedawał Pan militariów.
Nie posiada Pan innych militariów niż te ze wskazanej kolekcji,
Pytanie
Czy w przypadku sprzedaży kolekcji na internetowej platformie sprzedażowej (...) jest Pan zobowiązany do opłacenia podatku dochodowego od osób fizycznych?
Pana stanowisko w sprawie
W Pani ocenie, od sprzedaży przedmiotów z wieloletniej kolekcji nie powinien Pan płacić podatku, ponieważ byłoby to opodatkowanie Pana hobby.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.
Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.
Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy:
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:
a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Pozarolnicza działalność gospodarcza w rozumieniu ustawy to działalność, która ma następujące cechy:
·jest działalnością zarobkową;
·jest prowadzona w sposób zorganizowany i ciągły;
·jest prowadzona we własnym imieniu.
Działalność „zarobkowa” to działalność, której celem jest „zarabianie”, generowanie zysku, zapewnienie określonego dochodu. Sposób jej prowadzenia jest podporządkowany temu, aby osiągać jak najlepsze wyniki gospodarcze. Jednocześnie brak osiągnięcia celu, jakim jest realny zysk, nie oznacza, że prowadzona działalność nie miała charakteru zarobkowego. Istotny jest bowiem cel jej prowadzenia, a nie ostateczne efekty.
Jednocześnie nie można utożsamiać „działalności zarobkowej” w rozumieniu ustawy z jakimkolwiek działaniem podatnika, które daje efekt zysku. W przepisie mowa jest bowiem o „działalności”, czyli nie o pojedynczych działaniach podatnika, ale zespole działań podejmowanych w określonym celu.
Cecha „prowadzenia działalności w sposób zorganizowany i ciągły” nie oznacza konieczności spełnienia formalnych wymogów organizacji działalności (np. rejestracji urzędowej). Cecha ta odnosi się do faktycznego sposobu jej prowadzenia. I tak:
·„zorganizowany” to będący efektem „organizowania”. „Organizować” natomiast to „przygotowywać, zakładać jakieś przedsięwzięcie”, albo „nadawać czemuś reguły, wprowadzać porządek” (Nowy Słownik Poprawnej Polszczyzny Wydawnictwo Naukowe PWN pod redakcją Andrzeja Markowskiego Warszawa 2000);
·„ciągłość” w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza względną stałość jej wykonywania. Kryterium „ciągłości” służy wyeliminowaniu z pojęcia działalności gospodarczej przedsięwzięć o charakterze incydentalnym i sporadycznym.
Jeżeli więc rozmiar, powtarzalność, zarobkowy charakter oraz sposób zorganizowania wskazują na znamiona działalności gospodarczej, to w takim przypadku zbycie rzeczy spełnia przesłanki uznania ich za działalność gospodarczą w rozumieniu art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i winno zostać rozliczone na zasadach właściwych dla tej działalności.
Stosownie natomiast do treści art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy:
Źródłami przychodów są: odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:
a)nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
b)spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
c)prawa wieczystego użytkowania gruntów,
d)innych rzeczy,
- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.
Natomiast w myśl art. 24 ust. 6 omawianej ustawy:
Dochodem z odpłatnego zbycia rzeczy określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d, jeżeli przychód z odpłatnego zbycia nie stanowi przychodu z działalności gospodarczej, jest różnica pomiędzy przychodem uzyskanym z odpłatnego zbycia rzeczy a kosztem ich nabycia, zmniejszona o wartość nakładów poczynionych w czasie posiadania rzeczy.
Z treści powołanych wyżej przepisów wynika, że gdy sprzedaż rzeczy nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej i jest dokonywana przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie, wówczas stanowi źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z kolei kwota uzyskana ze sprzedaży rzeczy po terminie określonym w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d ww. ustawy nie generuje przychodu (dochodu) podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, gdyż sprzedaż rzeczy ruchomych po upływie 6 miesięcy licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło ich nabycie, nie stanowi źródła przychodu.
Mając na uwadze obowiązujące regulacje prawne oraz przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego, a w szczególności m.in. podane przez Pana informacje, że prowadził Pan działalność gospodarczą jedynie w latach 2007-2008, a elementy kolekcji, o których mowa we wniosku nabywał Pan wyłącznie w celach hobbystycznych/kolekcjonerskich, zakup okazów sfinansował Pan z majątku prywatnego, nie sprzedawał Pan wcześniej militariów, nie posiada Pan też innych militariów niż wskazane we wniosku elementy kolekcji a do sprzedaży kolekcji zmusza Pana zły stan zdrowia - stwierdzam, że – pomimo, że wyprzedaż kolekcji może obejmować wiele transakcji – brak jest podstaw do uznania zbycia przez Pana ww. kolekcji za działalność gospodarczą, o której mowa w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Wobec tego, przedmiotową sprzedaż przez Pana kolekcji militariów należy rozpatrywać w świetle art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który to formułuje generalną zasadę, że odpłatne zbycie innych rzeczy przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie, skutkuje powstaniem przychodu. Tym samym, jeżeli odpłatne zbycie rzeczy ruchomych nastąpi po upływie pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie – nie będzie źródłem przychodu w rozumieniu tego artykułu.
W konsekwencji, kwota jaką uzyska Pan ze sprzedaży w ogóle nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Reasumując, stwierdzić należy, że planowana przez Pana sprzedaż kolekcji militariów, o której mowa we wniosku, dokonana po upływie pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie ww. poszczególnych okazów, wchodzących w jej skład – nie będzie stanowiła źródła przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Oznacza to, że sprzedaż ta nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).