Zastosowanie zwolnienia przedmiotowego w sytuacji wypłaty stypendiów. - Interpretacja - 0115-KDIT2.4011.434.2023.4.ENB

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 5 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.434.2023.4.ENB

Temat interpretacji

Zastosowanie zwolnienia przedmiotowego w sytuacji wypłaty stypendiów.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

14 września 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 12 września 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zastosowania zwolnienia przedmiotowego i obowiązków płatnika w związku z wypłatą stypendiów. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 16 listopada 2023 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

A (dalej: "Uczelnia" lub "A") zawarła z B (dalej: "B") umowę o realizację programów stypendialnych (dalej: "Umowa").

Umowa ma na celu określenie zobowiązań stron w zakresie kwalifikacji studentów, doktorantów i pracowników na stypendia następujących programów: (...) (dalej: "Program 1") oraz (...) (dalej: "Program 2", a łącznie z Programem 1 dalej: "Programy" lub pojedynczo "Program"), a ponadto organizacji pobytu stypendystów oraz przebiegu ich kształcenia i/lub badań.

Program 1 jest koordynowany przez B i finansowany przez Ministerstwo Edukacji i Nauki (dalej: "MEiN") za pośrednictwem Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej (dalej: "NAWA" lub "Agencja"). Program 2 jest współkoordynowany przez E i B, i współfinansowany przez E i MEiN za pośrednictwem NAWA.

Stypendia w ramach Programów są przeznaczone dla młodych naukowców (...) i przyznawane są za pośrednictwem B na wniosek Uczelni. Stypendium wypłacane jest co miesiąc każdemu stypendyście przez okres ustalony wspólnie przez B i Uczelnię. Stypendia są wypłacane stypendystom przez Uczelnię, a następnie refundowane Uczelni przez B, który uzyskuje środki z NAWA. Uczelnia nie otrzymuje środków finansowych bezpośrednio z NAWA.

W ramach Umowy B jako współorganizator Programów zobowiązuje się m.in. do:

(...)

W ramach Umowy Uczelnia zobowiązuje się m.in. do:

1)przeprowadzenia naboru kandydatów (Program 1) i przedstawienia listy kandydatów spełniających warunki merytoryczne do otrzymania stypendium B do akceptacji; w przypadku Programu 2 Uczelnia opiniuje w zakresie merytorycznym kandydatów przekazanych w rezultacie przedmiotowego konkursu przez Sekretariat E, a następnie przekazuje ich listę do akceptacji przez B celem dalszego procedowania;

2)przyjęcia stypendystów B wyłonionych przez Uczelnię w okresie trwania przyznanego im stypendium, po uzyskaniu akceptacji o której mowa w pkt 1) powyżej;

3)wypłaty stypendium lub innego świadczenia zgodnie z zasadami Programu 1 Programu 2 oraz aktualnymi regulaminami Programów;

4)informowania B o zdarzeniach i czynnościach wpływających na wydatkowanie przez Uczelnię środków pochodzących z NAWA, a przekazanych za pośrednictwem B na realizację Programów.

Środki wypłacone stypendystom przez Uczelnie są zrefundowane przez B na podstawie prawidłowo wystawionych not księgowych (obciążeniowych) wraz z prawidłowo sporządzonym wykazem stypendystów.

Status beneficjentów Programu 1 oraz Programu 2 jest w każdym przypadku weryfikowany przez A na etapie rekomendacji kandydatów, na podstawie otrzymanych dokumentów kandydatów Uczelnia rekomenduje kandydatów na podstawie dokumentów kandydatów, otrzymanych od E poprzez F z informacją do B (Program 2). Listy rekomendowanych kandydatów są następnie akceptowanie przez B (Program 1) i dodatkowo przez E (Program 2.). Na A stypendyści Programu 2 nie otrzymują statusu studenta ani pracownika Uczelni.

Stypendyści Programu 2 mogą być:

1)studentem lub doktorantem innej zagranicznej uczelni lub absolwentem uczelni,

2)pracownikiem zagranicznych uczelni i instytucji naukowych,

3)osobą posiadającą co najmniej stopień doktora albo równorzędny stopień uzyskany za granicą lub posiadać inny status.

Stypendyści Programu 1 są najczęściej studentami Uczelni

Podstawą współpracy B (jako Partnera) oraz NAWA jest zawarta przez te podmioty umowa ramowa (dalej "Umowa Ramowa") określająca warunki obejmujące:

1)prowadzenie przez B spraw stypendystów w szczególności polegających na zapewnieniu stypendystom obsługi i wsparcia w ramach programu, w którym wykazana jest zbieżność działań B z celami ustawowymi NAWA,

2)warunki przekazania B przez NAWA środków finansowych oraz zasady ich wypłaty stypendystom,

3)zasady rozliczania ww. środków finansowych, a także zasady nadzoru i kontroli ze strony NAWA.

Podstawą prawną Umowy Ramowej jest:

(...)

Uczelnia wypłaca stypendia Programu 1 i Programu 2, a następnie uzyskuje ich zwrot od B na zasadzie refundacji. Uczelnia nie otrzymuje bezpośrednio środków finansowych z NAWA. Uczelnia otrzymuje środki finansowe z B, z kolei B otrzymuje środki finansowe z NAWA.

B zgodnie z zapisami Umowy z NAWA prowadzi sprawy stypendystów, w szczególności polegające na zapewnieniu stypendystom obsługi i wsparcia w ramach Programu oraz otrzymuje środki finansowe na wypłaty stypendystom stypendiów. B pozyskuje na programy stypendialne (stypendia) środki finansowe z MEiN za pośrednictwem NAWA. Uczelnia nie otrzymuje środków finansowych od E, w szczególności na pokrycie kosztów stypendystów powiązanych z realizacją programu stypendialnego w ramach Programu 2. E pokrywa bezpośrednio koszty transportu stypendystów i koszty ubezpieczenia na czas trwania programu stypendialnego w ramach Programu 2 i inne koszty powiązane.

Uczelnia wypłaca stypendystom środki finansowe jedynie w postaci stypendiów. Uczelnia w realizacji Umowy z B nie dofinansowuje kosztów opłat za kształcenie, pomocy materialnej oraz pokrycia kosztów podróży, utrzymania i zakwaterowania.

Uzupełniając wniosek wyjaśnili Państwo, że Programy nie zostały ogłoszone na stronie podmiotowej Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej w Biuletynie Informacji Publicznej zgodnie z art. 19 ust. 2 ustawy o Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej. Informacja o Programach stypendialnych znajduje się na stronie B w zakładce Stypendia i staże: (...)

Ogłoszenia o naborze wniosków do Programów stypendialnych są zamieszczane na stronie (...) W przypadku Programu 1 edycja 2023 na stronie: (...), a w przypadku Programu 2 edycja 2023, na stronie Sekretariatu E: (...) oraz (...).

Odpowiadając na pytanie: Czy uprawnionym wnioskodawcą była Uczelnia (lub np. B) i środki finansowe zostały Jej przyznane przez NAWA jako finansowanie lub dofinansowanie kosztów działań objętych zakresem tematycznym Programów wskazanych we wniosku, wyjaśnili Państwo, że pomiędzy B i A podpisano Umowę nr (...) o realizację programów stypendialnych ((...) 2022 r.):

(...)

Lista osób fizycznych rekomendowanych do otrzymania stypendiów, zawierająca imiona i nazwiska, jest przekazywana każdorazowo do B zgodnie z zapisami umowy. Uczelnia nie posiada przedmiotowej wiedzy w zakresie sposobu dalszego postępowania z przekazanymi do B wymaganymi informacjami, w tym na temat ich zamieszczania w Biuletynie Informacji Publicznej przez Agencję.

Pytanie

Czy środki finansowe w postaci stypendiów, wypłacane przez Uczelnie stypendystom Programu 1 oraz Programu 2 korzystają ze zwolnienia od obowiązku ponoszenia podatku dochodowego od osób fizycznych, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w szczególności czy środki finansowe wypłacane w ramach stypendiów Programu 1 i Programu 2 są środkami przyznawanymi przez NAWA?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem, środki finansowe w postaci stypendiów, wypłacane przez Uczelnię stypendystom Programu 1 oraz Programu 2, korzystają ze zwolnienia od obowiązku ponoszenia podatku dochodowego od osób fizycznych, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej "Ustawa o PIT"), jako stanowiące środki finansowe przekazywane stypendystom przez NAWA w ramach programu realizowanego przez NAWA, pod warunkiem, że stypendyści Programów są osobami, o których mowa w art. 18 ust. 1 pkt 1 - 5 Ustawy o Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej (co jest każdorazowo weryfikowane przez Uczelnię w konkretnym przypadku).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 Ustawy o Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 843 - dalej "Ustawa o NAWA") Agencja realizuje zadania z zakresu umiędzynarodowienia szkolnictwa wyższego i nauki. Z kolei zgodnie z art. 2 ust. 5 Ustawy o Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej, ministrowie kierujący działami administracji rządowej mogą zlecać Agencji wykonywanie zadań związanych z umiędzynarodowieniem szkolnictwa wyższego lub nauki, należących do ich właściwości, zapewniając środki na ich realizację.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 Ustawy o Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej Agencja realizuje zadania, o których mowa w art. 2 Ustawy o Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej, w szczególności przez:

1)ustanawianie programów, o których mowa w art. 17 ust. 2 Ustawy o Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej (tj. programów służących realizacji zadań Agencji, których celem jest tworzenie warunków do inicjowania i rozwoju międzynarodowej kariery akademickiej lub naukowej osób kształcących się, środowiska akademickiego i naukowego, zwiększenie poziomu umiędzynarodowienia instytucji działających w obszarze szkolnictwa wyższego i nauki oraz upowszechnianie języka polskiego za granicą, zwanych w Ustawie o Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej "programami"), oraz konkursów, o których mowa w art. 17 ust. 3 Ustawy o Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej (tj. konkursów, w których są przyznawane nagrody za działalność i osiągnięcia o istotnym znaczeniu w obszarze umiędzynarodowienia szkolnictwa wyższego i nauki, w tym określanie terminów i warunków ich realizacji);

2)ocenę i wybór wniosków o udział w programach, o których mowa w art. 17 ust. 2 Ustawy o Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej, zawieranie i finansowanie umów z podmiotami, którym zostały przyznane środki finansowe.

W celu wykonania zlecenia udzielonego NAWA przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, NAWA zawarła z B umowę ramową o współpracy. Podstawą współpracy NAWA i B jest zlecenie udzielone NAWA przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego nr (...) oraz zawarta na tej podstawie Umowa Ramowa.

Umowa Ramowa reguluje warunki współpracy pomiędzy NAWA a B obejmujące:

(...)

Realizując Programy B zawarł z Uczelnią Umowę o realizację programów stypendialnych. Zgodnie z Umową, stypendia w ramach Programów przyznawane są za pośrednictwem B na wniosek Uczelni. Na podstawie zawartej Umowy, B zobowiązany jest m.in. do wypłaty Uczelni środków finansowych przeznaczonych na wypłatę stypendium dla stypendystów przyjmowanych przez Uczelnię w ramach Programów. Uczelnia wypłaca stypendia Programu 1 i Programu 2, a następnie uzyskuje ich zwrot od B na zasadzie refundacji. Uczelnia nie otrzymuje bezpośrednio środków finansowych z NAWA. Uczelnia otrzymuje środki finansowe z B, z kolei B otrzymuje środki finansowe z NAWA.

Uczelnia zobowiązana jest m.in. do wypłaty stypendium zgodnie z zasadami Programu 1, Programu 2 oraz aktualnymi regulaminami Programów. Stypendia w ramach Programów wypłacane są wyłonionym w Programach kandydatom z (...).

Zatem B oraz Uczelnia pełnią rolę podmiotów pośredniczących w przekazywaniu stypendystom środków pochodzących od NAWA. Przekazane przez NAWA do B środki finansowe są bowiem w istocie środkami celowymi na sfinansowanie programów stypendialnych, które są przedmiotem Umowy zawartej pomiędzy B i A.

Przechodząc na grunt przepisów podatkowych, należy wskazać, że zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 39a) ustawy o PIT, zwolnieniu podatkowemu podlegają stypendia i inne środki finansowe, o których mowa w art. 18 ust. 2 pkt 1 Ustawy o Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej.

Zgodnie z art. 18 ust. 2 pkt 1 Ustawy o Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej, środki finansowe mogą być przyznawane w formie stypendium, finansowania lub dofinansowania do kosztów opłat za kształcenie, pomocy materialnej oraz ryczałtu na koszty podróży, utrzymania i zakwaterowania - osobom, o których mowa w art. 18 ust. 1 pkt 1-5.

Omawianym zwolnieniem objęte są zatem środki finansowe w formie stypendium, finansowania lub dofinansowania do kosztów opłat za kształcenie, pomocy materialnej oraz ryczałtu na koszty podróży, utrzymania i zakwaterowania, przyznane osobom, o których mowa w art. 18 ust. 1 pkt 1-5.

Biorąc pod uwagę, że B oraz A pełnią w istocie funkcję podmiotów pośredniczących w przekazywaniu stypendiów przyznawanych w ramach wykonywania przez NAWA zadania zleconego przez Ministra Szkolnictwa Wyższego i Nauki, zaś ostatecznymi odbiorcami pomocy stypendialnej przyznanej w ramach Programów są zakwalifikowani do odpowiedniego Programu beneficjenci - osoby fizyczne, pomoc ta stanowi stypendia i inne środki finansowe przyznawane przez NAWA w ramach realizowanych przez NAWA programów, o których mowa w art. 17 ust. 2 Ustawy o Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej. Tym samym, środki finansowe przekazane stypendystom Programów podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39a) Ustawy o PIT, pod warunkiem, że stypendyści Programów są osobami, o których mowa w art. 18 ust. 1 pkt 1 - 5 Ustawy o Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej, co jest każdorazowo weryfikowane przez Uczelnię w konkretnym przypadku.

Powyższe znajduje potwierdzenie w stanowisku Ministerstwa Finansów z dnia 3 kwietnia 2019 r. (…), w którym wskazano, że zwolnienie z art. 21 ust. 1 pkt 39a) Ustawy o PIT obejmuje zarówno osoby, które otrzymały wymienione środki finansowe bezpośrednio od NAWA jak i osoby, które otrzymały takie świadczenia za pośrednictwem podmiotów wypłacających stypendia ze środków przekazywanych przez NAWA na podstawie zadań zleconych przez instytucję realizującą dany program zgodnie z (...).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z jego treścią:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Treść powyższego przepisu wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie bądź, od których zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z ogólnej definicji przychodów zawartej w art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż przychodami są w szczególności otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych określono katalog źródeł przychodów, wyszczególniając w pkt 9 – inne źródła.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Stypendia zostały więc wprost wymienione w ww. art. 20 ust. 1 ww. ustawy.

O uzyskaniu przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych można więc mówić w każdej sytuacji, gdy podatnik na skutek otrzymania określonych wartości majątkowych (środków pieniężnych, świadczeń w naturze, czy też innych nieodpłatnych świadczeń), jak również na skutek określonego zdarzenia powodującego zmniejszenie jego zobowiązań wobec innych podmiotów, uzyskuje określone przysporzenie majątkowe.

Z opisu sprawy wynika, że zawarli Państwo z B umowę o realizację programów stypendialnych. Umowa ma na celu określenie zobowiązań stron w zakresie kwalifikacji studentów, doktorantów i pracowników na stypendia następujących programów: (...), a ponadto organizacji pobytu stypendystów oraz przebiegu ich kształcenia i/lub badań.

Program 1 jest koordynowany przez B i finansowany przez Ministerstwo Edukacji i Nauki za pośrednictwem Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej. Program 2 jest współkoordynowany przez E i B, i współfinansowany przez E i MEiN za pośrednictwem NAWA.

Stypendia w ramach Programów są przeznaczone dla młodych naukowców (...) i przyznawane są za pośrednictwem B na wniosek Uczelni. Stypendium wypłacane jest co miesiąc każdemu stypendyście przez okres ustalony wspólnie przez B i Uczelnię. Stypendia są wypłacane stypendystom przez Uczelnię a następnie refundowane Uczelni przez B, który uzyskuje środki z NAWA. Uczelnia nie otrzymuje środków finansowych bezpośrednio z NAWA.

W ramach Umowy B jako współorganizator Programów zobowiązuje się m.in. do:

(…)

W ramach Umowy Uczelnia zobowiązuje się m.in. do:

1)przeprowadzenia naboru kandydatów (Program 1) i przedstawienia listy kandydatów spełniających warunki merytoryczne do otrzymania stypendium B do akceptacji; w przypadku Programu 2 Uczelnia opiniuje w zakresie merytorycznym kandydatów przekazanych w rezultacie przedmiotowego konkursu przez Sekretariat E, a następnie przekazuje ich listę do akceptacji przez B celem dalszego procedowania;

2)przyjęcia stypendystów B wyłonionych przez Uczelnię w okresie trwania przyznanego im stypendium, po uzyskaniu akceptacji o której mowa w pkt 1) powyżej;

3)wypłaty stypendium lub innego świadczenia zgodnie z zasadami Programu 1 Programu 2 oraz aktualnymi regulaminami Programów

4)informowania B o zdarzeniach i czynnościach wpływających na wydatkowanie przez Uczelnię środków pochodzących z Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej, a przekazanych za pośrednictwem B na realizację Programów.

Środki wypłacone stypendystom przez Uczelnię są zrefundowane przez B na podstawie prawidłowo wystawionych not księgowych (obciążeniowych) wraz z prawidłowo sporządzonym wykazem stypendystów.

Status beneficjentów Programu 1 oraz Programu 2 jest w każdym przypadku weryfikowany przez A na etapie rekomendacji kandydatów, na podstawie otrzymanych dokumentów kandydatów Uczelnia rekomenduje kandydatów na podstawie dokumentów kandydatów, otrzymanych od E poprzez F z informacją do B (Program 2). Listy rekomendowanych kandydatów są następnie akceptowanie przez B (Program 1) i dodatkowo przez E (Program 2.) Na Uczelni stypendyści Programu 2 nie otrzymują statusu studenta ani pracownika Uczelni.

Stypendyści Programu 2 mogą być:

1)studentem lub doktorantem innej zagranicznej uczelni lub absolwentem uczelni,

2)pracownikiem zagranicznych uczelni i instytucji naukowych,

3)osobą posiadającą co najmniej stopień doktora albo równorzędny stopień uzyskany za granicą lub posiadać inny status.

Stypendyści Programu 1 są najczęściej studentami Uczelni.

Podstawą współpracy B (jako Partnera) oraz NAWA jest zawarta przez te podmioty umowa ramowa określająca warunki obejmujące:

1)prowadzenie przez B spraw stypendystów w szczególności polegających na zapewnieniu stypendystom obsługi i wsparcia w ramach programu, w którym wykazana jest zbieżność działań B z celami ustawowymi NAWA,

2)warunki przekazania B przez NAWA środków finansowych oraz zasady ich wypłaty stypendystom,

3)zasady rozliczania ww. środków finansowych, a także zasady nadzoru i kontroli ze strony NAWA.

Podstawą prawną Umowy Ramowej jest:

i.art. 2 ust. 5 Ustawy o Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 843), zgodnie z którym ministrowie kierujący działami administracji rządowej mogą zlecać Agencji wykonywanie zadań związanych z umiędzynarodowieniem szkolnictwa wyższego lub nauki, należących do ich właściwości, zapewniając środki na ich realizację oraz

ii.    zlecenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego nr (…) z dnia (…) r.

Uczelnia wypłaca stypendia Programu 1 i Programu 2, a następnie uzyskuje ich zwrot od B na zasadzie refundacji. Uczelnia nie otrzymuje bezpośrednio środków finansowych z NAWA. Uczelnia otrzymuje środki finansowe z B, z kolei B otrzymuje środki finansowe z NAWA.

B zgodnie z zapisami Umowy z NAWA prowadzi sprawy stypendystów, w szczególności polegające na zapewnieniu stypendystom obsługi i wsparcia w ramach Programu oraz otrzymuje środki finansowe na wypłaty stypendystom stypendiów. B pozyskuje na programy stypendialne (stypendia) środki finansowe z MEiN za pośrednictwem NAWA. Uczelnia nie otrzymuje środków finansowych od E, w szczególności na pokrycie kosztów stypendystów powiązanych z realizacją programu stypendialnego w ramach Programu 2. E pokrywa bezpośrednio koszty transportu stypendystów i koszty ubezpieczenia na czas trwania programu stypendialnego w ramach Programu 2 i inne koszty powiązane.

Uczelnia wypłaca stypendystom środki finansowe jedynie w postaci stypendiów. Uczelnia w realizacji Umowy z B nie dofinansowuje kosztów opłat za kształcenie, pomocy materialnej oraz pokrycia kosztów podróży, utrzymania i zakwaterowania.

Programy nie zostały ogłoszone na stronie podmiotowej Agencji w Biuletynie Informacji Publicznej zgodnie z art. 19 ust. 2 ustawy o Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej. Informacja o Programach stypendialnych znajduje się na stronie B w zakładce Stypendia i staże: (...). Ogłoszenia o naborze wniosków do Programów stypendialnych są zamieszczane na stronie (...).

(...)

Z wnioskiem o udział w wyżej wymienionych Programach mogły występować osoby fizyczne.

Lista osób fizycznych rekomendowanych do otrzymania stypendiów, zawierająca imiona i nazwiska, jest przekazywana każdorazowo do B zgodnie z zapisami umowy.

O liczbie „osobomiesięcy stypendialnych” decydują instytucje nadrzędne, tj. Ministerstwo Edukacji i Nauki oraz Narodowa Agencji Wymiany Akademickiej. Uczelnia otrzymuje decyzje w tym zakresie bezpośrednio z B. Uczelnia nie jest stroną do dokonywania przedmiotowych uzgodnień z Ministerstwem Edukacji i Nauki oraz Narodową Agencją Wymiany Akademickiej. Uczelnia wypłaca stypendia na rzecz konkretnych osób (zaakceptowanych stypendystów), a następnie wydatkowane środki są refundowane przez B na podstawie noty księgowej.

Stypendystami nie są wyłącznie osoby wymienione w art. 18 ust. 1 pkt 1-5 ustawy o Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej.

A nie posiada przedmiotowej wiedzy w zakresie sposobu dalszego postępowania z przekazanymi do B wymaganymi informacjami, w tym na temat ich zamieszczania w Biuletynie Informacji Publicznej przez Agencję.

W świetle powyższego, stypendia wypłacane w ramach Programu 1 i Programu 2 stanowią przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odnosząc się do obowiązków płatnika, wskazać należy, że w myśl art. 35 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Do poboru zaliczek miesięcznych jako płatnicy są obowiązane m.in. osoby prawne i ich jednostki organizacyjne, zakłady pracy oraz inne jednostki organizacyjne – od wypłacanych przez nie stypendiów – pomniejszonych o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b.

Jednakże stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 39a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wolne od podatku dochodowego są stypendia i inne środki finansowe, o których mowa w art. 18 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 2017 r. o Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej (Dz.U. z 2022 r. poz. 2401).

W tym miejscu należy pokreślić, że korzystanie z każdej preferencji podatkowej, w tym zwolnienia od podatku, jest możliwe wyłącznie w sytuacji, gdy spełnione są wszelkie przesłanki określone w przepisie stanowiącym podstawę prawną danej preferencji. Wszelkie zwolnienia podatkowe są bowiem odstępstwem od zasady powszechności opodatkowania, a przepisy dotyczące zwolnień podatkowych powinny być interpretowane ściśle, zgodnie przede wszystkim z ich wykładnią językową. Wykluczone jest w tym wypadku stosowanie wykładni rozszerzającej jak i zawężającej.

Treść art. 21 ust. 1 pkt 39a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje, że zwolnieniem objęte są wyłącznie stypendia i inne środki finansowe wymienione w przepisie ustawy o Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej. Dla stosowania zwolnienia od podatku istotne jest więc to, aby beneficjent o którym mowa w art. 18 ust. 1 pkt 1-5 ustawy otrzymał środki finansowe wymienione w art. 18 ust. 2 pkt 1 ustawy o Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej.

Wyjaśnić należy, że zakres zadań Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej został określony w art. 2 ustawy o Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej (Dz. U. z 2023 r. poz. 843).

Zgodnie z art.2 ust. 5 tej ustawy:

Ministrowie kierujący działami administracji rządowej mogą zlecać Agencji wykonywanie zadań związanych z umiędzynarodowieniem szkolnictwa wyższego lub nauki, należących do ich właściwości, zapewniając środki na ich realizację.

Na podstawie art. 2 ust. 6 ustawy:

Przy realizacji zadań, o których mowa w ust. 2 i 3, Agencja może współpracować z polskimi i zagranicznymi podmiotami, w szczególności jako partner umów o wspólne przedsięwzięcie.

W myśl art. 17 ust. 1 i ust. 2 ustawy:

Agencja realizuje zadania, o których mowa w art. 2, w szczególności przez:

1)ustanawianie programów, o których mowa w ust. 2, oraz konkursów, o których mowa w ust. 3, w tym określanie terminów i warunków ich realizacji;

2)ocenę i wybór wniosków o udział w programach, o których mowa w ust. 2;

3)zawieranie i finansowanie umów z podmiotami, którym zostały przyznane środki finansowe.

Dyrektor ustanawia programy służące realizacji zadań Agencji, których celem jest tworzenie warunków do inicjowania i rozwoju międzynarodowej kariery akademickiej lub naukowej osób kształcących się, środowiska akademickiego i naukowego, zwiększenie poziomu umiędzynarodowienia instytucji działających w obszarze szkolnictwa wyższego i nauki oraz upowszechnianie języka polskiego za granicą, zwane dalej „programami”.

Na podstawie art. 18 ust. 1 ustawy:

W ramach programu Agencja może przyznawać środki finansowe:

1)studentom i doktorantom;

2)uczestnikom kursów przygotowawczych do podjęcia nauki w języku polskim;

3)pracownikom podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, oraz zagranicznych uczelni i instytucji naukowych;

4)osobom posiadającym co najmniej stopień doktora albo równorzędny stopień uzyskany za granicą;

5)osobom kierowanym za granicę w celu nauczania języka polskiego jako obcego;

6)podmiotom, o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, oraz zagranicznym uczelniom i instytucjom naukowym;

7)organizacjom pozarządowym podejmującym działania na rzecz umiędzynarodowienia szkolnictwa wyższego lub nauki;

8)jednostkom sektora finansów publicznych podejmującym działania na rzecz umiędzynarodowienia szkolnictwa wyższego lub nauki.

Zgodnie z art. 18 ust. 2 tej ustawy:

Środki finansowe mogą być przyznawane w formie:

1)stypendium, finansowania lub dofinansowania do kosztów opłat za kształcenie, pomocy materialnej oraz ryczałtu na koszty podróży, utrzymania i zakwaterowania - osobom, o których mowa w ust. 1 pkt 1-5.

2)finansowania lub dofinansowania kosztów działań objętych zakresem tematycznym programu oraz kosztów zatrudnienia - podmiotom, o których mowa w ust. 1 pkt 6-8.

W myśl art. 19 ust. 1 i ust. 2 ustawy:

Dyrektor ogłasza nabory wniosków o udział w programie oraz konkursy.

Ogłoszenia o naborze wniosków o udział w programie oraz o konkursie zamieszcza się na stronie podmiotowej Agencji w Biuletynie Informacji Publicznej.

Zgodnie z art. 26 ustawy:

1.Środki finansowe w ramach realizacji programu są przekazywane na podstawie umowy zawieranej przez Dyrektora z osobą lub podmiotem, którym zostały one przyznane.

2.Umowa, o której mowa w ust. 1, określa w szczególności:

1) warunki jej realizacji i finansowania;

2) warunki i sposób rozliczania przyznanych środków finansowych.

Z zacytowanych powyżej przepisów ustawy o Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej wynika, że Agencja realizuje zadania, o których mowa w art. 2, w szczególności przez ustanawianie programów służących realizacji zadań Agencji. Nabór wniosków do tych programów ogłasza Dyrektor Agencji, a ogłoszenie o naborze wniosków zamieszczane jest na stronie podmiotowej Agencji w Biuletynie Informacji Publicznej. Na podstawie art. 18 ust. 1 i ust. 2, Agencja w ramach programów może przyznawać środki finansowe, między innymi w formie stypendiów, finansowania lub dofinansowania do kosztów opłat za kształcenie, pomocy materialnej oraz ryczałtu na koszty podróży, utrzymania i zakwaterowania - osobom, o których mowa w ust. 1 pkt 1-5. Środki finansowe w ramach realizacji programu są przekazywane na podstawie umowy zawieranej przez Dyrektora z osobą lub podmiotem, którym zostały one przyznane.

Tymczasem z przedstawionego przez Państwa opisu zdarzenia wynika, że ogłoszenia o naborze wniosków o udział w Programach nie były zamieszczane na stronie podmiotowej Agencji w Biuletynie Informacji Publicznej, lecz na stronach (...). Ponadto wskazali Państwo, że uprawnionym Wnioskodawcą jest B – pula stypendialna jest przyznawana B, który refunduje Państwu środki finansowe przeznaczone na wypłatę stypendiów lub innego świadczenia dla stypendystów przyjmowanych w ramach Programów. Uczelnia rekomenduje kandydatów w rezultacie oceny merytorycznej. B akceptuje listy kandydatów na stypendystów, w przypadku Programu 2 dodatkowa jest akceptacja Sekretariatu (...). Uczelnia wypłaca stypendia na rzecz konkretnych osób (zaakceptowanych stypendystów). Uprawnionymi w ramach Programów były wyłącznie osoby fizyczne, lecz stypendystami nie są wyłącznie osoby wymienione w art. 18 ust. 1 pkt 1-5 ustawy o Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej. Ponadto to B zawarł umowę z Narodową Agencją Wymiany Akademickiej.

Przedstawione przez Państwa okoliczności wskazują więc, że stypendia które Państwo wypłacają nie są stypendiami, o których mowa w art. 18 ust. 2 pkt 1 ustawy o Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej, nie są bowiem wypłacane w ramach programów ustanawianych w sposób wynikający z ustawy o Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej. Nabór wniosków do programów wskazanych we wniosku nie był ogłaszany w sposób wynikający z tej ustawy, stypendystami mogą być również inne osoby fizyczne aniżeli wskazane w ustawie. Co również istotne środki finansowe są przekazywane na podstawie umowy zawartej przez Narodową Agencją Wymiany Akademickiej z B. Pomimo zatem faktu, że środki przekazywane w ramach stypendiów są ostatecznie ponoszone przez NAWA, jak również pomimo istnienia zbieżności Programów stypendialnych B z celami ustawowymi Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej, to nie sposób uznać że wypłacane przez Państwa stypendia korzystają z ww. zwolnienia przedmiotowego.

Odpowiadając zatem wprost na Państwa pytanie, środki finansowe w postaci stypendiów wypłacanych przez Uczelnię stypendystom Programu 1 oraz Programu 2 nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie zaistnienia zdarzenia.

Wyjaśniamy, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza jego zakres przedmiotowy. Przedmiotem niniejszej interpretacji są wyłącznie przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w tym w szczególności te wskazane przez Państwa jako przedmiot wniosku, w odniesieniu do których przedstawili Państwo własne stanowisko w sprawie. W interpretacji nie analizowano czy zachodzi konieczność uwzględnienia postanowień umowy/konwencji o unikaniu podwójnego opodatkowania i jakie ewentualnie zasady opodatkowania wynikają z postanowień takiej umowy/konwencji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.

Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.