Brak możliwości odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej wydatków poniesionych na zakup i montaż klimatyzacji z funkcją ogrzewania, której integr... - Interpretacja - DOP3.8222.123.2023.HTCE

ShutterStock
Zmiana interpretacji indywidualnej z dnia 25 października 2023 r., Szef Krajowej Administracji Skarbowej, sygn. DOP3.8222.123.2023.HTCE

Temat interpretacji

Brak możliwości odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej wydatków poniesionych na zakup i montaż klimatyzacji z funkcją ogrzewania, której integralną częścią jest pompa ciepła powietrze˗powietrze.

Zmiana interpretacji indywidualnej

Szanowna Państwo,

w związku ze stwierdzeniem nieprawidłowości interpretacji indywidualnej z 9 lipca 2020 r. Nr 0115-KDIT3.4011.267.2020.4.AWO, wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, zmieniam z urzędu[1] wyżej wymienioną interpretację stwierdzając, że Państwa stanowisko przedstawione we wniosku wspólnym z 6 marca 2020 r. (data wpływu 30 marca 2020 r.), uzupełnionym w dniach: 7 czerwca 2020 r., 24 czerwca 2020 r., 26 czerwca 2020 r. oraz 6 lipca 2020 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

30 marca 2020 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej.

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem wspólnym o wydanie

interpretacji indywidualnej

1)Zainteresowana będąca stroną postępowania:

2)Zainteresowany niebędący stroną postępowania:

Treść wniosku, uzupełnionego pismami z 7 czerwca 2020 r. (data wpływu 7 czerwca 2020 r.), 24 czerwca 2020 r. (data wpływu 24 czerwca 2020 r.), 26 czerwca 2020 r. (data wpływu 26 czerwca 2020 r. oraz 6 lipca 2020 r. (data wpływu 6 lipca 2020 r.) jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Budynek wolnostojący w … przy ul. …, który został zbudowany w 1992 r., jest składnikiem małżeńskiej wspólności majątkowej. Jest to budynek mieszkalny, jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. ˗ Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 r. poz. 1186, z późn. zm.).

W dniu 11 października 2019 r. w budynku została zamontowana pompa ciepła wraz z osprzętem, która jest wymieniona w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. 2018 r. poz. 2489). Odliczenie w ramach ulgi termoizolacyjnej ma objąć zakup pompy ciepła oraz usługę jej montażu, na które została wystawiona faktura VAT na nabywcę: …, adres: …, ul… . Faktura została wystawiona przez: …, NIP: … na kwotę brutto: … zł (w tym VAT). Opisane wydatki na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego nie podlegały dofinansowaniu ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, ani z żadnych innych funduszy i nie zostały zwrócone w jakiejkolwiek formie. Są Państwo podatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych według skali podatkowej i wskazane wyżej wydatki nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, ani nie odliczono ich od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku.

Modernizacja systemu grzewczego w domu ma na celu wykorzystanie nowoczesnych technologii ekologicznych w celu zmniejszania emisji dwutlenku węgla do atmosfery przez gospodarstwa domowe. W tym celu podjęto decyzję o kupnie i montażu pompy ciepła poprzez zamontowanie klimatyzatorów …, urządzeń wysokiej klasy, które zgodnie z opisem producenta „posiadają wysoką sprawność energetyczną potwierdzoną w przyznanej klasie energetycznej A++ zarówno dla trybu chłodzenia, jak i grzania. Hybrydowy inwerter DC połączony ze sprężarką rotacyjną …. sprawia, że urządzenia te generują niski pobór energii niezależnie od panujących na zewnątrz warunków. Zapewniają szeroki zakres temperatury pracy wynoszący od ˗15°C do +46°C. Urządzenie posiada wysoką wydajność chłodniczą wynoszącą od 1,5 kW do 7,0 kW i wydajność grzewczą od 2,0 kW do 8,0 kW”. Pozostawili Państwo w budynku dotychczas używany piec grzewczy, jako drugie (awaryjne) źródło ogrzewania, który może być używany przy bardzo dużych mrozach przekraczających ˗15 stopni Celsjusza, gdyż zamontowana pompa ciepła, zgodnie z opisem producenta, może pracować przy temperaturze zewnętrznej do ˗15 stopni. Dotychczasowo używany piec grzewczy jest kotłem na drewno, wykorzystującym nowoczesną technologię generatorowego zagazowania, dzięki której opał spala się dokładniej i spełnia normy emisyjne.

Doprecyzowano również, że:

przedmiotowe wydatki zostaną odjęte od dochodów we wspólnym zeznaniu podatkowym za 2019 r.,

przedmiotowe wydatki zostaną odjęte od dochodów we wspólnym zeznaniu podatkowym małżonków … za 2019 r.,

przedmiotowe wydatki zostaną odjęte od Pani dochodów będącą stroną postępowania (i zostaną wykazane w Jej PIT/O) w zeznaniu podatkowym za 2019 r.

Wskazano również, że pompy ciepła powietrze˗powietrze wraz z osprzętem ˗ zamontowane w domu jednorodzinnym w październiku 2019 r., jako ekologiczne źródło ogrzewania stanowią integralną część systemu klimatyzacji z funkcją ogrzewania całego domu. Aby ogrzewanie domu było efektywne zostały zamontowane na zewnątrz budynku trzy sztuki sprężarek – każda z osobnym osprzętem, które zasilają w ciepłe powietrze wszystkie kondygnacje wewnątrz budynku (zakup i montaż tych trzech sprężarek z osprzętem został potwierdzony fakturą VAT na nabywcę …, adres: …, ul. … . Faktura została wystawiona przez: …, NIP: … na kwotę brutto: … zł (w tym VAT). Urządzenia te posiadają wszystkie cechy pozwalające zaklasyfikować je do grupy „pomp ciepła”. Posiadają sprężarki identyczne jak w typowych pompach ciepła. Urządzenia są nie tylko ekologiczne, ale również ekonomiczne. Z opisu producenta (zamontowanych pomp ciepła) wynika, że współczynnik efektywności jest wysoki i z 1 kW energii elektrycznej wytwarza się 4 ˗ 4,6 kW energii cieplnej. W wyniku przeprowadzonej modernizacji w okresie grzewczym 2019/2020 zamontowane pompy ciepła w pełni zabezpieczyły potrzeby na ogrzewanie całego domu, co sprawiło, że nie korzystali Państwo z drugiego (awaryjnego) pieca grzewczego – kotła na drewno. Po dniu 11 października 2019 r. ogrzewali Państwo dom wyłącznie ciepłem pozyskiwanym z pomp ciepła powietrze˗powietrze.

Zaznaczyli Państwo również, że w dniu 25 czerwca 2020 r. zamontowali na dachu panele fotowoltaiczne. Po załatwieniu formalności w zakładzie energetycznym … rozpoczęli korzystanie z wyprodukowanej energii elektrycznej, która zasila przedmiotowe pompy ciepła. Zakup i montaż paneli w …, …, ul. …, faktura VAT numer … z dnia 20 czerwca 2020 r. wystawiona na nabywcę: …, ul. … .

Pytanie

Czy świetle przedstawionych faktów ˗ przy wspólnym rozliczaniu się z podatku dochodowego za 2019 r. ˗ mają Państwo prawo do zastosowania ulgi termomodernizacyjnej obejmującej koszt zakupu i usługi montażu nowoczesnej pompy ciepła, tj. powietrze˗powietrze, która jest integralną częścią klimatyzatora, na podstawie art 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym?

Państwa stanowisko w sprawie

Mają Państwo możliwość odliczenia od wspólnych dochodów (składając wspólną deklarację podatkową PIT˗37 za rok 2019) poniesionych kosztów na zakup i montaż wskazanego klimatyzatora w ramach ulgi termomodernizacyjnej, gdyż dokonali znacznego wydatku finansowego, którego korzyścią będzie ochrona środowiska. Wskazali Państwo, że przepisy mówią o modernizacji (unowocześnieniu, ulepszeniu) co Państwo uczynili.

Dodaliście Państwo, że uważają, że mają możliwość odliczenia od swoich dochodów kosztów poniesionych na zakup i montaż wskazanej pompy ciepła powietrze/powietrze, która jest integralną częścią klimatyzatora w ramach ulgi termomodernizacyjnej, gdyż dokonali znacznego wydatku finansowego, którego korzyścią będzie ochrona środowiska. Artykuł 2 pkt 2 lit. a) ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów mówi o „ulepszeniu, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych. Twierdzą Państwo, że dokonali takiego ulepszenia.

Podkreślili też Państwo, że w świetle przedstawionego stanu faktycznego, wydatki na zakup i montaż klimatyzacji z funkcją ogrzewania, czyli pomp ciepła powietrze˗powietrze udokumentowane wspomnianą wyżej fakturą VAT, mogą być odliczone w ramach ulgi termomodernizacyjnej za 2019 r. W rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U., poz. 2489) w części 1 pkt 11 znajduje się pozycja: pompa ciepła wraz z osprzętem oraz montaż pompy ciepła.

Ocena stanowiska dokonana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 9 lipca 2020 r. Nr 0115-KDIT3.4011.267.2020.4.AWO uznał Państwa stanowisko za prawidłowe.

Uzasadnienie zmiany interpretacji indywidualnej

Po zapoznaniu się z aktami sprawy stwierdzam, że interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej jest nieprawidłowa.

Zasady opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów osób fizycznych określają przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych[2].

Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy PIT:

Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Stosownie do art. 5a pkt 18b ustawy PIT, budynek mieszkalny jednorodzinny, o którym mowa w powołanym art. 26h ust. 1, to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane[3].

Na podstawie art. 3 pkt 2a ustawy - Prawo budowlane, ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym:

należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Z kolei art. 5a pkt 18c ustawy PIT definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu ustawy z 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków[4].

W myśl art. 2 pkt 2 powołanej ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków, użyte w ustawie określenie przedsięwzięcia termomodernizacyjne oznacza przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,

b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,

c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,

d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Jak wynika z art. 26h ust. 2 ustawy PIT:

Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Stosownie do art. 26h ust. 3 ustawy PIT:

Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Zgodnie z art. 26h ust. 4 ustawy PIT:

Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.

Według art. 26h ust. 5 ustawy PIT:

Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

1)sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;

2)zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Na podstawie art. 26h ust. 6 ustawy PIT:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.

W myśl art. 26h ust. 7 ustawy PIT:

Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zgodnie z art. 26h ust. 8 ustawy PIT:

Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

Natomiast zgodnie z art. 26h ust. 9 ustawy PIT:

W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.

Z kolei katalog materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, których zakup uprawnia do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej zawiera – wydane na podstawie art. 26h ust. 10 ustawy PIT – rozporządzenie Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych[5].

Odliczeniu podlegają wydatki na następujące materiały budowlane i urządzenia:

1)materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;

2)węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury;

3)kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;

4)kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;

5)zbiornik na gaz lub zbiornik na olej;

6)kocioł na paliwo stałe spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwa stałe (Dz.Urz. UE L 193 z 21.07.2015, s. 100);

7)przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej;

8)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej;

9)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;

10)materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego;

11)pompa ciepła wraz z osprzętem;

12)kolektor słoneczny wraz z osprzętem;

13)ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem;

14)stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne;

15)materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskaniem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.

Odliczeniem objęte są również wydatki na następujące usługi:

1)wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego;

2)wykonanie analizy termograficznej budynku;

3)wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi;

4)wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej;

5)docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów;

6)wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych;

7)wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;

8)montaż kotła gazowego kondensacyjnego;

9)montaż kotła olejowego kondensacyjnego;

10)montaż pompy ciepła;

11)montaż kolektora słonecznego;

12)montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego;

13)montaż instalacji fotowoltaicznej;

14)uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin;

15)regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji;

16)demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.

Na podstawie przywołanych powyżej przepisów, tylko podatnik podatku dochodowego od osób fizycznych opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na określone materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w celu modernizacji systemu grzewczego w Państwa jednorodzinnym budynku mieszkalnym ˗ składniku małżeńskiej wspólności majątkowej ˗ podjęto decyzję o kupnie i montażu pompy ciepła poprzez zamontowanie klimatyzatorów … . W dniu 11 października 2019 r. została zamontowana pompa ciepła wraz z osprzętem. Pompy ciepła powietrze˗powietrze wraz z osprzętem ˗ zamontowane w domu jednorodzinnym w październiku 2019 r. jako ekologiczne źródło ogrzewania stanowią integralną część systemu klimatyzacji z funkcją ogrzewania całego domu. Aby ogrzewanie domu było efektywne zostały zamontowane na zewnątrz budynku trzy sztuki sprężarek – każda z osobnym osprzętem, które zasilają w ciepłe powietrze wszystkie kondygnacje wewnątrz budynku. Urządzenia te posiadają wszystkie cechy pozwalające zaklasyfikować je do grupy „pomp ciepła”. Posiadają sprężarki identyczne jak w typowych pompach ciepła. Pozostawili Państwo w budynku dotychczas używany piec grzewczy, jako drugie (awaryjne) źródło ogrzewania, który może być używany przy bardzo dużych mrozach przekraczających ˗15 stopni Celsjusza (pompa ciepła ˗ jak Państwo podali ˗ zgodnie z opisem producenta, może pracować przy temperaturze zewnętrznej do ˗15 stopni). W wyniku przeprowadzonej modernizacji, w okresie grzewczym 2019/2020, zamontowane pompy ciepła w pełni zabezpieczyły potrzeby na ogrzewanie całego domu, co sprawiło, że nie korzystali Państwo z (awaryjnego) pieca grzewczego – kotła na drewno. Po dniu 11 października 2019 r. ogrzewali Państwo dom wyłącznie ciepłem pozyskiwanym z pomp ciepła powietrze˗powietrze. Faktura VAT, dokumentująca wydatki na zakup i montaż klimatyzacji z funkcją ogrzewania, czyli pomp ciepła powietrze˗powietrze, została wystawiona na Zainteresowaną będąca stroną postępowania. Przedmiotowe wydatki zostaną odjęte od dochodów Zainteresowanej będąca stroną postępowania (zostaną wykazane w części PIT/O dotyczącej Zainteresowanej) w zeznaniu podatkowym za 2019 r. Pompy ciepła zasila energia elektryczna wyprodukowana z zamontowanych na dachu (przez Zainteresowanych, dnia 25 czerwca 2020 r.) paneli fotowoltaicznych.

Zgodnie z Objaśnieniami podatkowymi z 30 marca 2023 r. „Formy wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych”:

wydatki na zakup i montaż klimatyzatora z funkcją grzania nie uprawniają podatnika do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej.

Odliczeniu mogą podlegać wyłącznie wydatki, które zostały uwzględnione w powołanym rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych i zostały poniesione w związku z realizacją konkretnego przedsięwzięcia termomodernizacyjnego. Katalog tych wydatków nie uwzględnia jednak wydatków na zakup i montaż klimatyzatora z funkcją grzania, w tym klimatyzatora z wbudowaną pompą ciepła.

W konsekwencji wydatki poniesione na zakup klimatyzatora z funkcją grzania, w tym klimatyzatora z wbudowaną pompą ciepła, nie można uznać za wydatki na przedsięwzięcie termomodernizacyjne. Zatem takie wydatki nie mogą zostać odliczone w ramach ulgi termomodernizacyjnej, o której mowa w art. 26h ustawy PIT.

W związku z powyższym, nie mają Państwo możliwości odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej wydatków poniesionych w 2019 r. na zakup i montaż klimatyzacji z funkcją ogrzewania, której integralną częścią jest pompa ciepła powietrze˗powietrze.

Wobec tego, Państwa stanowisko w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

W konsekwencji dokonuję z urzędu zmiany pisemnej interpretacji indywidualnej z 9 lipca 2020 r. Nr 0115-KDIT3.4011.267.2020.4.AWO, wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, gdyż stwierdzam jej nieprawidłowość.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Zmieniona interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który przedstawili Państwo we wniosku wspólnym o wydanie interpretacji indywidualnej i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Pouczenie o funkcji ochronnej

Szef Krajowej Administracji Skarbowej zgodnie z art. 14e § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej:

może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Przepis ten nie zawiera ograniczeń czasowych, co oznacza, że jeśli stwierdzona zostanie nieprawidłowość wydanej interpretacji indywidualnej, Szef Krajowej Administracji Skarbowej może, z urzędu, zmienić ją w dowolnym czasie.

Na podstawie art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:

składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego).

Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku wspólnym opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionych przez Państwa we wspólnym wniosku stanów faktycznych, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie ustalony odmienny stan faktyczny, to interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Stosownie do art. 14k § 1 Ordynacji podatkowej:

zastosowanie się przez wnioskodawcę do otrzymanej interpretacji indywidualnej przed jej zmianą, stwierdzeniem jej wygaśnięcia lub przed doręczeniem organowi podatkowemu odpisu prawomocnego orzeczenia sądu administracyjnego uchylającego interpretację indywidualną nie może szkodzić wnioskodawcy, jak również w przypadku nieuwzględnienia jej w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej.

Przepis ustanawia tzw. zasadę nieszkodzenia, która pełni funkcję gwarancyjną (ochronną) interpretacji indywidualnej i której szczegółowa treść została uregulowana w art. 14k-14n Ordynacji podatkowej.

Skorzystanie z mocy ochronnej interpretacji indywidualnej oznacza: brak odpowiedzialności z kodeksu karnego skarbowego, brak naliczania odsetek za zwłokę, oraz w przypadku, gdy zobowiązanie nie zostało prawidłowo wykonane w wyniku zastosowania się Państwa do interpretacji oraz skutki podatkowe związane ze zdarzeniem, któremu odpowiada stan faktyczny będący przedmiotem interpretacji, miały miejsce po doręczeniu interpretacji indywidualnej - zwolnienie z obowiązku zapłaty podatku w zakresie wynikającym ze zdarzenia będącego przedmiotem interpretacji.

Z mocy ochronnej interpretacji indywidualnej, która została zmieniona, mogą Państwo nadal korzystać w odniesieniu do rozliczeń podatkowych dokonywanych za okres do końca roku, kwartału następującego po kwartale lub miesiąca następującego po miesiącu (w zależności od okresu rozliczenia podatku), w którym doręczono Państwu zmienioną interpretację indywidualną lub stwierdzono jej wygaśnięcie albo doręczono organowi podatkowemu odpis orzeczenia sądu administracyjnego uchylającego interpretację indywidualną ze stwierdzeniem jego prawomocności (por. art. 14m § 2 Ordynacja podatkowa).

Warunkiem skorzystania z ww. ochrony jest zastosowanie się Państwa do interpretacji (art. 14k § 1 i art. 14m § 1 Ordynacji podatkowej) oraz złożenie przez Państwo wniosku, o którym mowa w art. 14m § 3 Ordynacji podatkowej, w trakcie trwania postępowania podatkowego. Organy podatkowe bowiem nie uwzględniają z urzędu interpretacji prawa podatkowego.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej:

przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się przez Panią do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacja podatkowa).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw[6] wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na zmianę interpretacji indywidualnej

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej zmiany interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w terminie 30 dni od dnia jej doręczenia (art. 3 § 2 pkt 4a, art. 13 § 1 i § 2 i art. 53 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi[7]).

Skargę wnosi się za pośrednictwem Szefa Krajowej Administracji Skarbowej (którego działanie jest przedmiotem skargi):

w dwóch egzemplarzach, na adres: Ministerstwo Finansów, ul. Świętokrzyska 12, 00‑916 Warszawa (art. 47 § 1 i art. 54 § 1 ww. ustawy)

lub

w formie dokumentu elektronicznego bez dołączania odpisów, zawierającą adres elektroniczny oraz podpisaną kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym, na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Ministerstwa Finansów na platformie ePUAP: /bx1qpt265q/SkrytkaESP (art. 46 § 2a, art. 47 § 3 i art. 54 § 1a ww. ustawy). Datą wniesienia skargi w formie dokumentu elektronicznego jest określona w urzędowym poświadczeniu odbioru data jej wprowadzenia do systemu teleinformatycznego Ministerstwa Finansów (art. 83 § 5 ww. ustawy).

Skarga na pisemną interpretacji indywidualnej może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).


[1] art. 13 § 2 pkt 4 oraz art. 14e § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651, ze zm.), zwana dalej „Ordynacją podatkową”.

[2] Dz. U. z 2022 r. poz. 2647, ze zm., zwanej dalej „ustawą PIT”.

[3] Dz. U. z 2023 r. poz. 682.

[4] Dz. U. z 2022 r. poz. 438.

[5] Dz. U. z 2023 r. poz. 273.

[6] Dz. U. poz. 2193.

[7] Dz. U. z 2023 r. poz. 259, ze zm.