Temat interpretacji
Możliwość skorzystania z ulgi dla seniora po zawieszeniu renty rodzinnej.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
29 sierpnia 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 29 sierpnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości skorzystania z tzw. „ulgi dla seniora”. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwania – pismami: z 3 października 2023 r. (wpływ 3 października 2023 r.) oraz z 10 października 2023 r. (wpływ 10 października 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
W (…) 2020 r. osiągnęła Pani prawo do świadczenia emerytalnego (wiek 60 lat), z którego Pani nie korzysta, nadal kontynuuje Pani pracę zawodową.
Obecnie jest Pani zatrudniona na podstawie umowy o pracę i z tego tytułu podlega Pani ubezpieczeniom społecznym w rozumieniu ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych. Ponadto, po śmierci męża, pobiera Pani rentę rodzinną, przyznaną na podstawie ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych od (…) r.
Nie posiada Pani innych źródeł uzyskania przychodu poza wynagrodzeniem ze stosunku pracy oraz rentą rodzinną pobieraną z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.
Nie pobiera Pani:
-emerytury i renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników,
-emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin,
-emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin,
-świadczenia, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. świadczenia pieniężnego otrzymywanego po zwolnieniu ze służby przez funkcjonariuszy służb mundurowych oraz żołnierzy, w związku ze zwolnieniem tych osób ze służby stałej na podstawie odrębnych ustaw,
-uposażenia przysługującego w stanie spoczynku lub uposażenia rodzinnego, o którym mowa w ustawie z dnia 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych.
Ostatnim miesiącem pobierania renty rodzinnej będzie miesiąc listopad 2023 r. Od dnia 1 grudnia 2023 r. zamierza Pani zawiesić wypłatę świadczenia rentowego oraz złożyć swojemu pracodawcy oświadczenie o prawie do zastosowania „ulgi dla seniora". Pracodawca zastosuje ulgę od miesiąca grudnia 2023 r. W drugiej połowie grudnia 2023 r. zamierza Pani rozwiązać stosunek pracy i skorzystać z prawa do świadczenia emerytalnego. Wraz z rozwiązaniem stosunku pracy i przejściem na świadczenie emerytalne będzie Pani przysługiwała odprawa emerytalna. Wypłata wynagrodzenia za grudzień i odprawy emerytalnej nastąpi przed uzyskaniem przez Panią emerytury.
W pismach, stanowiących uzupełnienie wniosku doprecyzowała Pani, że chciałaby Pani skorzystać z tzw. „ulgi dla seniora” za okres od dnia 1 grudnia 2023 r. do dnia 27 grudnia 2023 r. (data planowanego rozwiązania stosunku pracy). W okresie, za który chce Pani skorzystać z przedmiotowej ulgi będzie Pani uzyskiwała wyłącznie przychody ze stosunku pracy. Z tytułu osiągania tych przychodów będzie Pani podlegała ubezpieczeniom społecznym w rozumieniu ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.
W okresie, będącym przedmiotem Pani zapytania (od 1 grudnia 2023 r. do 27 grudnia 2023 r.) będzie Pani przysługiwało prawo do renty rodzinnej po zmarłym mężu, jednak nie będzie Pani korzystała z tego prawa. Ostatnią wypłatę ww. renty rodzinnej w 2023 r. otrzyma Pani w dniu (…) listopada 2023 r. Będzie to świadczenie za miesiąc listopad 2023 r. Wypłacona w tymże okresie ww. renta będzie ostatnią wypłatą tego świadczenia.
Zamierza Pani zawiesić prawo do renty rodzinnej od dnia 1 grudnia 2023 r. ze względu na ulgę dla seniora. Rozwiązanie umowy o pracę z pracodawcą w związku z przejściem na emeryturę nastąpi w dniu 27 grudnia 2023 r. Wynagrodzenie ze stosunku pracy za grudzień 2023 r. oraz odprawa emerytalna zostaną wypłacone w dniu 27 grudnia 2023 r. Wypłata tych świadczeń nastąpi na Pani konto bankowe. W dniu 28 grudnia 2023 r. złoży Pani wniosek o przyznanie emerytury przez ZUS. Nie zna Pani konkretnych dat, kiedy zostanie wydana decyzja o przyznaniu emerytury oraz wypłacona emerytura za miesiąc grudzień, jednak z pewnością nie nastąpi to przed dniem 28 grudnia 2023 r. z uwagi na złożenie wniosku o przyznanie emerytury w tym dniu. Wypłata emerytury nastąpi na Pani konto bankowe.
Pani stwierdzenia zawarte w opisie zdarzenia przyszłego wniosku oraz w zadanym przez Panią pytaniu, że „wypłata wynagrodzenia za grudzień i odprawy emerytalnej nastąpi przed uzyskaniem przez Panią emerytury", oznacza, że data faktycznej wypłaty emerytury nastąpi po dniu wypłaty wynagrodzenia ze stosunku pracy za grudzień 2023 roku oraz odprawy emerytalnej.
Pytanie
Czy po zawieszeniu świadczenia rentowego, będzie Pani miała prawo do zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych dla przychodów do kwoty 85.528 zł, wypłaconych przez pracodawcę w miesiącu grudniu (wynagrodzenia za grudzień i odprawy emerytalnej), przed uzyskaniem przez Panią emerytury?
Pani stanowisko w sprawie
Pani zdaniem, będzie Pani miała prawo do zastosowania „ulgi dla seniorów" do wysokości przychodu 85.528 zł, w stosunku do otrzymanych od pracodawcy świadczeń (wynagrodzenia za miesiąc grudzień i odprawy emerytalnej), które będą wypłacone po zawieszeniu renty rodzinnej i jednocześnie przed uzyskaniem przez Panią emerytury.
Po zawieszeniu świadczenia rentowego, od dnia 1 grudnia 2023 r. będzie Pani spełniać wszystkie warunki do zwolnienia zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Będzie Pani kobietą, która ukończyła 60 rok życia i nabyła prawo do emerytury, której jednak nie będzie Pani pobierać. Zarówno wynagrodzenie za pracę, jak i odprawa emerytalna stanowią przychody ze stosunku pracy, z tytułu którego podlega Pani ubezpieczeniom społecznym. Na dzień wypłaty nie będzie Pani również otrzymywać żadnego ze świadczeń, wskazanych w art. 21 ust. 1 pkt 154, które wykluczają prawo do ulgi.
Wskazane stanowisko potwierdził Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 15 czerwca 2022 r. znak 0115-KDIT2.4011.254.2022.2.ENB, w której wskazuje, że warunek "nieotrzymywania emerytury lub renty" jako warunek do zastosowania ww. zwolnienia podatkowego powinien być spełniony na moment otrzymania przychodu, tj. na moment wypłaty wynagrodzenia/świadczenia z tytułu istniejącego stosunku pracy.
Stanowisko w podobnej sprawie (zastosowania „ulgi dla seniora" w stosunku do przychodów uzyskanych w okresie po zawieszeniu emerytury) zawiera również interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 3 kwietnia 2023 r. znak: 0112-KDIL2-1.4011.116.2023.1.MKA.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Treść powyższego przepisu wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie bądź, od których zaniechano poboru podatku.
Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Przy czym, ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.
Na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:
Źródłami przychodów są stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.
Stosownie do art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Należy zauważyć, że użyty w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwrot „w szczególności” oznacza, że wymieniane kategorie przychodów stanowią katalog otwarty. Przychodem ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych są więc wszelkiego rodzaju wypłaty i świadczenia skutkujące u podatnika powstaniem przysporzenia majątkowego, mające swoje źródło w łączącym pracownika z pracodawcą stosunku pracy lub stosunku pokrewnym. Ponadto treść tego przepisu wskazuje, że do przychodów pracownika zaliczyć należy praktycznie wszystkie otrzymane przez niego świadczenia, które mógł on otrzymać od pracodawcy. Są nimi bowiem nie tylko wynagrodzenia, czyli świadczenia wprost wynikające z zawartej umowy o pracę, ale również wszystkie inne przychody (świadczenia), niezależnie od podstawy ich wypłaty, jeżeli w jakikolwiek sposób wiążą się z faktem wykonywania pracy. W konsekwencji otrzymane przez pracownika należności z tytułu odprawy emerytalnej stanowią również przychody ze stosunku pracy, o których mowa w ww. art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W myśl art. 12 ust. 4 tejże ustawy:
Za pracownika w rozumieniu ustawy uważa się osobę pozostającą w stosunku służbowym, stosunku pracy, stosunku pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunku pracy.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wolne od podatku dochodowego są przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy, z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8, z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa, oraz z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30c albo art. 30ca albo ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, otrzymane przez podatnika po ukończeniu 60. roku życia w przypadku kobiety i 65. roku życia w przypadku mężczyzny, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł pod warunkiem, że podatnik podlega z tytułu uzyskania tych przychodów ubezpieczeniom społecznym w rozumieniu ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz podatnik, mimo nabycia uprawnienia, nie otrzymuje:
a)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników,
b)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (Dz.U. z 2022 r. poz. 520, 655 i 1115),
c)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz.U. z 2022 r. poz. 1626 i 2476),
d)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. z 2022 r. poz. 504, 1504 i 2461),
e)świadczenia, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 4a,
f)uposażenia przysługującego w stanie spoczynku lub uposażenia rodzinnego, o których mowa w ustawie z dnia 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz.U. z 2020 r. poz. 2072, z 2021 r. poz. 1080 i 1236 oraz z 2022 r. poz. 655, 1259 i 1933),
g)świadczenia pieniężnego, o którym mowa w ustawie z dnia 8 lutego 2023 r. o świadczeniu pieniężnym przysługującym członkom rodziny funkcjonariuszy lub żołnierzy zawodowych, których śmierć nastąpiła w związku ze służbą albo podjęciem poza służbą czynności ratowania życia lub zdrowia ludzkiego albo mienia.
Stosownie do art. 70 ust. 1 ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105) ww. art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku do dochodowym od osób fizycznych stosuje się do przychodów uzyskanych od 1 stycznia 2022 r.
W myśl natomiast art. 21 ust. 39 ww. ustawy:
Przy obliczaniu kwoty przychodów podlegających zwolnieniu od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie uwzględnia się przychodów podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie niniejszej ustawy, zwolnionych od podatku dochodowego oraz od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Zgodnie z art. 21 ust. 44 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Suma przychodów zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty 85 528 zł.
W ramach „Polskiego Ładu” wprowadzono przepisy dla osób, które pomimo osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego nadal pozostają aktywne zawodowo i nie pobierają świadczeń emerytalno-rentowych, zwane potocznie „ulgą dla pracujących seniorów”, które obowiązują od 1 stycznia 2022 r. i mają zastosowanie do dochodów uzyskanych od tego dnia. Ulga ta wynika z wyżej zacytowanego już art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Uprawnionymi do korzystania z tego przywileju podatkowego są kobiety po ukończeniu 60. roku życia i mężczyźni po ukończeniu 65. roku życia pod warunkiem podlegania ubezpieczeniom społecznym z tytułu uzyskania objętych zwolnieniem przychodów. Zwolnienie to jest limitowane – dotyczy bowiem przychodów w wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł. Aby korzystać z omawianego zwolnienia, podatnik nie może również otrzymywać, mimo nabycia uprawnienia, świadczeń wymienionych enumeratywnie w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Omawianym zwolnieniem objęte są m.in. przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej i spółdzielczego stosunku pracy, pod warunkiem, że przychody z tych tytułów podlegają ubezpieczeniom społecznym w rozumieniu ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.
Jednocześnie z przepisu art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że zwolnione z podatku są przychody otrzymane przez podatnika, który mimo nabycia uprawnienia (prawa) do świadczeń emerytalno-rentowych wymienionych w tym przepisie, świadczeń tych nie otrzymuje. Aby zatem korzystać z omawianego zwolnienia, podatnik nie może otrzymywać, mimo nabycia uprawnienia, świadczeń wymienionych w lit. a-g tego przepisu. Wśród świadczeń, które wyłączają możliwość skorzystania z ww. zwolnienia w lit. d wskazano rentę rodzinną, przyznaną na podstawie przepisów o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.
W myśl art. 65 ust. 1 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1251 ze zm.):
Renta rodzinna przysługuje uprawnionym członkom rodziny osoby, która w chwili śmierci miała ustalone prawo do emerytury lub renty z tytułu niezdolności do pracy lub spełniała warunki wymagane do uzyskania jednego z tych świadczeń.
Natomiast jeżeli podatnik zawiesi pobieranie renty rodzinnej (co ma miejsce w niniejszej sprawie) to osiągnięte przez niego przychody ze stosunku pracy w okresie uprawniającym do zwolnienia będą zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym do kwoty 85 528 zł w roku podatkowym.
Z przedstawionego przez Panią opisu sprawy wynika, że w (…) 2020 r. osiągnęła Pani prawo do świadczenia emerytalnego (wiek 60 lat), z którego Pani nie korzysta. Obecnie jest Pani zatrudniona na podstawie umowy o pracę. Ponadto, po śmierci męża, pobiera Pani rentę rodzinną. Od 1 grudnia 2023 r. zamierza Pani zawiesić wypłatę świadczenia rentowego oraz złożyć swojemu pracodawcy oświadczenie o prawie do zastosowania „ulgi dla seniora". Jak wynika z uzupełnienia wniosku, chciałaby Pani skorzystać z tzw. „ulgi dla seniora” za okres od 1 grudnia 2023 r. do 27 grudnia 2023 r. (data planowanego rozwiązania stosunku pracy). W okresie, za który chce Pani skorzystać z przedmiotowej ulgi będzie Pani uzyskiwała wyłącznie przychody ze stosunku pracy. Z tytułu osiągania tych przychodów będzie Pani podlegała ubezpieczeniom społecznym w rozumieniu ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. W okresie, będącym przedmiotem Pani zapytania będzie Pani przysługiwało prawo do renty rodzinnej po zmarłym mężu, jednak nie będzie Pani korzystała z tego prawa. Ostatnią wypłatę ww. renty rodzinnej otrzyma Pani (…) listopada 2023 r. Będzie to świadczenie za miesiąc listopad 2023 r. Wypłacona w tymże okresie ww. renta będzie ostatnią wypłatą tego świadczenia. Zamierza Pani zawiesić prawo do renty rodzinnej od 1 grudnia 2023 r. ze względu na ulgę dla seniora. Rozwiązanie umowy o pracę z pracodawcą w związku z przejściem na emeryturę nastąpi w dniu 27 grudnia 2023 r. Wynagrodzenie ze stosunku pracy za grudzień 2023 r. oraz odprawa emerytalna zostaną wypłacone w dniu 27 grudnia 2023 r. Wypłata tych świadczeń nastąpi na Pani konto bankowe. 28 grudnia 2023 r. złoży Pani wniosek o przyznanie emerytury przez ZUS. Nie zna Pani konkretnych dat, kiedy zostanie wydana decyzja o przyznaniu emerytury oraz wypłacona emerytura za miesiąc grudzień, jednak z pewnością nie nastąpi to przed dniem 28 grudnia 2023 r. z uwagi na złożenie wniosku o przyznanie emerytury w tym dniu. Wypłata emerytury nastąpi na Pani konto bankowe.
Z art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że zwolnione z podatku są przychody otrzymane przez podatnika, który mimo nabycia uprawnienia (prawa) do emerytury, tej emerytury nie otrzymuje. Tym samym, warunek „nieotrzymywania emerytury” jako warunek do zastosowania ww. zwolnienia podatkowego powinien być spełniony na moment otrzymania przychodu, tj. na moment wypłaty wynagrodzenia/świadczenia z tytułu istniejącego stosunku pracy. Jak wynika natomiast z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychód powstaje w momencie otrzymania środków pieniężnych lub postawienia ich do dyspozycji podatnika. Jeżeli wynagrodzenie za pracę jest przelewane przez pracodawcę na rachunek bankowy pracownika, to przychód ze stosunku pracy powstaje w dniu dokonania przez pracodawcę przelewu wynagrodzenia, a nie w dniu jego wpływu na konto pracownika.
Posiadanie przez pracownika uprawnień do emerytury, która nie została przed dniem wypłaty wynagrodzenia wypłacona, nie wyklucza go zatem z korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym data faktycznej wypłaty emerytury (przed czy po dniu wypłaty wynagrodzenia ze stosunku pracy) ma w sprawie kluczowe znaczenie. Odnosząc się do opisanej we wniosku sytuacji, z uwagi na fakt, że - jak sama Pani m.in. wskazała - Ostatnią wypłatę ww. renty rodzinnej otrzyma Pani (…) listopada 2023 r. (…) Zamierza Pani zawiesić prawo do renty rodzinnej od 1 grudnia 2023 r. (…) Rozwiązanie umowy o pracę z pracodawcą w związku z przejściem na emeryturę nastąpi w dniu 27 grudnia 2023 r. Wynagrodzenie ze stosunku pracy za grudzień 2023 r. oraz odprawa emerytalna zostaną wypłacone w dniu 27 grudnia 2023 r. (…) 28 grudnia 2023 r. złoży Pani wniosek o przyznanie emerytury przez ZUS. Nie zna Pani konkretnych dat, kiedy zostanie wydana decyzja o przyznaniu emerytury oraz wypłacona emerytura za miesiąc grudzień, jednak z pewnością nie nastąpi to przed dniem 28 grudnia 2023 r. (…) – zatem należy uznać, że warunek „nieotrzymywania emerytury” na moment otrzymania przez Panią przychodu z tytułu wynagrodzenia za grudzień 2023 r. oraz odprawy emerytalnej zostanie spełniony. Ze zwolnienia bowiem nie mogą korzystać świadczenia związane ze stosunkiem pracy, które zostałyby wypłacone po dacie rozwiązania umowy o pracę i przejściu na emeryturę. W sytuacji natomiast, gdy wskazane we wniosku wynagrodzenie ze stosunku pracy za grudzień 2023 r. oraz odprawę emerytalną otrzyma Pani najpóźniej w dniu rozwiązania umowy o pracę (co ma miejsce w niniejszej sprawie), wówczas świadczenia te będą mogły korzystać ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ulga znajdzie zastosowanie maksymalnie do wysokości 85 528 zł. Dochody powyżej kwoty 85 528 zł będą podlegały opodatkowaniu według skali podatkowej określonej w art. 27 ust. 1 ustawy.
W konsekwencji, mając na uwadze przedstawiony we wniosku oraz jego uzupełnieniu opis sprawy i wskazane wyżej uregulowania prawne stwierdzić należy, że w odniesieniu do będącego przedmiotem Pani zapytania przychodu, który uzyska Pani z tytułu wynagrodzenia za grudzień 2023 r. i odprawy emerytalnej do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł będzie Pani mogła skorzystać ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
W odniesieniu do powołanych przez Panią interpretacji stwierdzam, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego tę interpretację.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).