Możliwość skorzystania z „ulgi dla pracujących seniorów”. - Interpretacja - 0112-KDIL2-1.4011.616.2023.2.KF

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 20 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.616.2023.2.KF

Temat interpretacji

Możliwość skorzystania z „ulgi dla pracujących seniorów”.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

9 sierpnia 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 7 sierpnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości skorzystania z „ulgi dla pracujących seniorów”. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 29 września 2023 r. (wpływ 2 października 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Zwraca się Pani z uprzejmą prośbą o wyjaśnienie dotyczące możliwości skorzystania z tzw. ulgi dla seniora (na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym) w Pani sytuacji.

Po śmierci męża w 2015 r. nabyła Pani prawo do renty rodzinnej. W 2022 r. zrezygnowała Pani z pobierania renty rodzinnej (pismo z 12 września 2022 r., kierowane do ZUS), co zostało zaakceptowane (decyzja z 13 września 2022 r.). W styczniu 2023 r. wystąpiła Pani do ZUS o wypłatę renty za 2022 r. (pozytywna decyzja o podjęciu wypłaty renty rodzinnej z 10 marca 2023 r.). Renta za 2022 r. została Pani w całości wypłacona.

W ramach rozliczenia podatku dochodowego za 2022 r. nie skorzystała Pani z tzw. ulgi dla seniora – nie wiedząc, czy jest ona w tej sytuacji (dochodów z pracy zarobkowej oraz renty rodzinnej) należna.

Uzupełnienie opisu stanu faktycznego

Wiek emerytalny osiągnęła Pani xx listopada 2021 r.

Chciałaby Pani skorzystać z ulgi dla seniora za 2022 r.

W 2022 r. uzyskiwała Pani przychody ze stosunku pracy (umowa na czas nieokreślony).

Z tytułu osiągania tych przychodów podlega Pani ubezpieczeniom społecznym.

W 2022 r. przysługiwało Pani prawo do renty rodzinnej, które przyznano Pani od 1 stycznia 2015 r. na stałe (decyzja z 17 sierpnia 2015 r.). Na Pani wniosek z 18 lutego 2016 r. renta rodzinna została wstrzymana od 1 marca 2016 r. z uwagi na osiągane przychody, ale co roku dokonywane było rozliczenie z ZUS-em.

Chcąc skorzystać z ulgi dla seniora 12 września 2022 r. złożyła Pani rezygnację z przyznanej Pani renty rodzinnej i otrzymała Pani decyzję o wstrzymaniu wypłaty od 1 września 2022 r. do odwołania.

Decyzją z 20 marca 2022 r. ZUS dokonał rozliczenia za 2021 r. z tytułu osiąganych przychodów, w wyniku czego wyrównał Pani rentę za 2021 r. w kwocie brutto (…) zł i była to ostatnia wypłata renty w 2022 r.

Na Pani wniosek z 19 stycznia 2023 r. decyzją z 10 marca 2023 r. ZUS podjął wypłatę renty rodzinnej od 1 stycznia 2022 r. do 28 lutego 2023 r. wraz z marcem 2023 r., którą otrzymała Pani 17 marca 2023 r.

Pomimo Pani oświadczenia o rezygnacji z renty rodzinnej, mogła Pani skorzystać z ustawy Covidowej w celu wyrównania renty.

Wniosek o emeryturę złożyła Pani 18 stycznia 2023 r. z prawem od 16 listopada 2021 r., tj. od osiągnięcia wieku emerytalnego. Emerytura jest cały czas zawieszona w związku z nierozwiązanym stosunkiem pracy.

Pytanie

Czy w opisanej sytuacji (dochodów z pracy zarobkowej oraz renty rodzinnej w 2022 r.) może Pani skorzystać w ramach rozliczenia za 2022 r. z ww. ulgi na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym?

Pani stanowisko w sprawie

Pani zdaniem, w opisanej sytuacji – dochodu z pracy zarobkowej oraz renty rodzinnej w 2022 r. – może Pani skorzystać z ulgi na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym (tzw. ulga dla seniora).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Treść powyższego przepisu wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie bądź, od których zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Przy czym, ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.

Stosownie do przepisów tej ustawy, odrębnymi źródłami przychodów są określone w art. 10 ust. 1 pkt 1:

Stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ww. ustawy:

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym w 2022 r.:

Wolne od podatku dochodowego są przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy, z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8, z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa, oraz z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30c albo art. 30ca albo ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, otrzymane przez podatnika po ukończeniu 60. roku życia w przypadku kobiety i 65. roku życia w przypadku mężczyzny, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł pod warunkiem, że podatnik podlega z tytułu uzyskania tych przychodów ubezpieczeniom społecznym w rozumieniu ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz podatnik, mimo nabycia uprawnienia, nie otrzymuje:

a)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników,

b)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (Dz.U. z 2022 r. poz. 520, 655 i 1115),

c)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz.U. z 2022 r. poz. 1626 i 2476),

d)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. z 2022 r. poz. 504, 1504 i 2461),

e)świadczenia, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 4a,

f)uposażenia przysługującego w stanie spoczynku lub uposażenia rodzinnego, o których mowa w ustawie z dnia 27 lipca 2001 r. – Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 2072 oraz z 2021 r. poz. 1080 i 1236 oraz z 2022 r. poz. 655, 1259 i 1933).

Zgodnie z art. 21 ust. 44 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Suma przychodów zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty 85.528 zł.

W myśl natomiast art. 21 ust. 39 ww. ustawy:

Przy obliczaniu kwoty przychodów podlegających zwolnieniu od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie uwzględnia się przychodów podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie niniejszej ustawy, zwolnionych od podatku dochodowego oraz od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W ramach „Polskiego Ładu” wprowadzono przepisy dla osób, które pomimo osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego nadal pozostają aktywne zawodowo i nie pobierają świadczeń emerytalno-rentowych, zwane potocznie „ulgą dla pracujących seniorów”, które obowiązują od 1 stycznia 2022 r. i mają zastosowanie do dochodów uzyskanych od tego dnia. Ulga ta wynika z wyżej zacytowanego już art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Uprawnionymi do korzystania z tego przywileju podatkowego są kobiety po ukończeniu 60. roku życia i mężczyźni po ukończeniu 65. roku życia pod warunkiem podlegania ubezpieczeniom społecznym z tytułu uzyskania objętych zwolnieniem przychodów. Zwolnienie to jest limitowane – dotyczy bowiem przychodów w wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł. Aby korzystać z omawianego zwolnienia, podatnik nie może również otrzymywać, mimo nabycia uprawnienia, świadczeń wymienionych enumeratywnie w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odnosząc zacytowane wyżej przepisy na grunt przedstawionego przez Panią stanu faktycznego należy wskazać, że omawianym zwolnieniem objęte są m.in. przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej i spółdzielczego stosunku pracy, pod warunkiem, że przychody z tych tytułów podlegają ubezpieczeniom społecznym w rozumieniu ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.

Jednocześnie z przepisu art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że zwolnione z podatku są przychody otrzymane przez podatnika, który mimo nabycia uprawnienia (prawa) do świadczeń emerytalno-rentowych wymienionych w tym przepisie, świadczeń tych nie otrzymuje. Aby zatem korzystać z omawianego zwolnienia, podatnik nie może otrzymywać, mimo nabycia uprawnienia, świadczeń wymienionych w lit. a-g tego przepisu. Wśród świadczeń, które wyłączają możliwość skorzystania z ww. zwolnienia w lit. d wskazano rentę rodzinną, przyznaną na podstawie przepisów o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.

W myśl art. 65 ust. 1 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 504 ze zm.):

Renta rodzinna przysługuje uprawnionym członkom rodziny osoby, która w chwili śmierci miała ustalone prawo do emerytury lub renty z tytułu niezdolności do pracy lub spełniała warunki wymagane do uzyskania jednego z tych świadczeń.

Mając na uwadze przedstawiony opis stanu faktycznego należy uznać, że nie spełnia Pani wszystkich przesłanek zawartych w art. 21 ust 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie ma Pani możliwości skorzystania z ulgi dla pracujących seniorów przy obliczaniu podatku za 2022 r. Z przedstawionych informacji wynika bowiem, że w 2022 r. przysługiwało Pani prawo do renty rodzinnej po zmarłym mężu, które przyznano Pani od 1 stycznia 2015 r. na stałe. Na Pani wniosek renta rodzinna z uwagi na osiągane przychody została wstrzymana, ale co roku dokonywane było rozliczenie z ZUS-em. Zatem na Pani wniosek renta rodzinna była rozliczana rocznie i po zakończeniu roku wypłacana Pani zbiorczo. I tak, decyzją z 20 marca 2022 r. ZUS dokonał rozliczenia renty za 2021 r. i wypłacił Pani wyrównanie. Następnie, na Pani wniosek w 2023 r. ZUS podjął wypłatę renty rodzinnej od 1 stycznia 2022 r. do 28 lutego 2023 r. wraz z marcem 2023 r., którą otrzymała Pani 17 marca 2023 r. Jak wskazała Pani we wniosku renta za 2022 r. została Pani w całości wypłacona.

W związku z powyższym w 2022 r. była Pani osobą, której przysługiwało prawo i która otrzymywała rentę rodzinną, o której mowa w ustawie o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. W Pani sytuacji zaistniała więc jedna z przesłanek negatywnych wskazanych w lit. d art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy podatkowej, uniemożliwiająca skorzystanie z dobrodziejstwa omawianego zwolnienia przedmiotowego.

Podsumowując, w opisanej sytuacji (tj. uzyskiwania dochodów z pracy zarobkowej oraz renty rodzinnej w 2022 r.) nie może Pani skorzystać przy obliczaniu podatku za 2022 r. z tzw. ulgi dla pracujących seniorów uregulowanej w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).