Skutki podatkowe wypłaty nagród w programie motywacyjnym zorganizowanym dla przedstawicieli handlowych sprzedających produkty Wnioskodawcy. - Interpretacja - 0115-KDIT2.4011.351.2023.1.MM

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 1 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.351.2023.1.MM

Temat interpretacji

Skutki podatkowe wypłaty nagród w programie motywacyjnym zorganizowanym dla przedstawicieli handlowych sprzedających produkty Wnioskodawcy.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

3 lipca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków płatnika w związku z wypłatą nagród w programie motywacyjnym. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Głównym przedmiotem działalności gospodarczej jest działalność agencji reklamowych sklasyfikowana pod PKD 73.11 Z, przetwarzanie danych, zarządzanie stronami internetowymi (hosting) i podobna działalność sklasyfikowana pod PKD 63.11. Z, pozostałe drukowanie sklasyfikowane pod PKD 18.12. Z, działalność portali internetowych sklasyfikowana pod PKD 63.12 Z, działalność związana z programowaniem sklasyfikowana pod PKD 62.01 Z, pozostała działalność usługowa w zakresie technologii informatycznych i komputerowych sklasyfikowana pod PKD 62 09.Z oraz działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki 62.02 Z. Wnioskodawca zajmuje się w ramach prowadzenia kampanii marketingowej opracowaniem materiałów graficznych, opracowaniem i dostosowaniem komunikacji kierowanej w ramach prowadzonej strategii oraz obsługi technicznej tj. tworzeniem stron internetowych na potrzeby zlecenia, tworzeniem aplikacji na potrzeby zlecenia oraz przygotowaniem do produkcji wszelkich materiałów koniecznych do prawidłowego wykonania umowy.

Producent/klient na podstawie zawartej umowy zleci Wnioskodawcy przygotowanie programu motywacyjnego dla przedstawicieli handlowych swoich dystrybutorów. Umowa będzie obejmować przygotowanie strony internetowej programu, zakup kart przedpłaconych oraz ich dystrybucję, obsługę uczestników programu oraz przekazanie protokołów odbioru nagród. Wnioskodawcy przysługuje wynagrodzenie za przygotowanie programu motywacyjnego. Środki przekazane przez Wnioskodawcę w ramach nagród pieniężnych zostaną rozliczone na podstawie noty księgowej z producentem/klientem okresowo tj. co 30 dni. Przystąpienie do programu motywacyjnego będzie dobrowolne. Wnioskodawca w przygotowanym regulaminie określi, że do programu przystąpić mogą przedstawiciele handlowi zatrudnieni na umowę o pracę, posiadający pełną zdolność do czynności prawnych odsprzedający produkty z oferty i zakresu działalności Producenta/klienta bądź osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą odsprzedająca produkty z oferty i zakresu działalności Producenta/klienta. Każdy przystępujący przedstawiciel handlowy otrzyma kartę przedpłaconą z zerowym saldem oraz indywidualny cel sprzedażowy (odsprzedażowy), czyli określoną ilość lub sumę produktów (bądź ich wartość), która musi zostać odsprzedana sklepom i firmom, aby uzyskać nagrodę. Nagroda zakłada przekazanie środków pieniężnych i zasilenie karty przedpłaconej (prepaid) po uzyskaniu odpowiednich wyników, czyli odsprzedaży produktów z oferty Producenta/klienta, włączonych do programu. Producent/klient we współpracy z Wnioskodawcą ustali, że nagroda zostanie przyznana w określonej wartości i przekazana na kartę przedpłaconą w formie pieniężnej po uzyskaniu co najmniej jednego progu procentowego nałożonego celu odsprzedażowego w ramach 3 -stopniowej skali. Skala przewiduje wypłatę nagrody po osiągnięciu odsprzedaży na odpowiednim progu procentowym pozwalającym na wydanie nagrody.

Skala obejmuje kolejno:

a)w przypadku odsprzedaży produktów z oferty Producenta/klienta, określonych w Regulaminie o wartości 50% nałożonego celu;

b)w przypadku odsprzedaży produktów z oferty Producenta/klienta, określonych w Regulaminie o wartości 70% nałożonego celu;

c)w przypadku odsprzedaży produktów z oferty Producenta/klienta, określonych w Regulaminie o wartości 100% nałożonego celu.

Karty będą przekazywane i zasilane, przedstawicielom handlowym na podstawie osiągniętych wyników sprzedażowych (odsprzedażowych) popartych raportem, przedstawionym przez dystrybutora. Przedstawiciele handlowi biorący udział w programie motywacyjnym związani są z dystrybutorami umową o pracę lub umową współpracy (potocznie umową B2B).

Pytania:

1.Czy w świetle wyżej przedstawionego stanu faktycznego opisaną mechanikę programu należy rozpatrywać jako program motywacyjny dla pracowników związanych umową o pracę lub umową o współpracę z dystrybutorami, czy należy przyjąć, że jest to konkurs?

2.Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego „nagrody” przyznawane w ramach programu motywacyjnego przez Wnioskodawcę przedstawicielom handlowym (nieprowadzącym pozarolniczej działalności gospodarczej), będą stanowić dla nich przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku z czym Wnioskodawca, jako podmiot wydający „nagrodę”, nie jest zobowiązany do obliczenia, pobrania i odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, a jedynie do sporządzenia i przekazania uczestnikom programu i właściwemu urzędowi skarbowemu informacji o uzyskanym przez uczestnika programu przychodzie z tego tytułu?

3.Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego nagrody przyznawane przez Wnioskodawcę przedstawicielom handlowym (prowadzącym pozarolniczą działalność gospodarczą), będą stanowić dla nich przychód ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (pozarolnicza działalność gospodarcza) i w związku z czym na Wnioskodawcy nie będą spoczywać obowiązki płatnika?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem – opierając się na piśmie z dnia 24 sierpnia 2020 r Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej o numerze 0112-KDIL2-1.4011.519.2020.2.MKA – opisany mechanizm jest programem motywacyjnym nie zaś konkursem, ponieważ przedmiotowe nagrody tj. zasilenie kart przedpłaconych zostaną przyznane i przekazane, uczestnikom (przedstawicielom handlowym) zorganizowanej przez Wnioskodawcę akcji, której głównym celem będzie zwiększenie sprzedaży produktów Producenta/klienta. Otrzymanie „nagrody" przez uczestników (przedstawicieli handlowych) jest uzależnione od wielkości sprzedaży. Nagrody te stanowią zatem dodatkową gratyfikację (premię) za dobre wyniki sprzedaży. Przytaczając wspomniane powyżej pismo „Program motywacyjny tworzony jest dla konkretnego podmiotu, uwzględniają zatem jego specyfikę, tj. kulturę organizacji, personel i środowisko pracy, obowiązujący układ motywatorów wykorzystywanych w celu pobudzania sprzedawców zarówno do pracy, jak i do osiągnięć, szczególnie zaś stosowany układ nagród i kar. Stosowanie odpowiedniego systemu motywacyjnego wymaga znajomości potrzeb i oczekiwań sprzedawców oraz praw rządzących wartością nagród.” Wnioskodawca uważa, że użyta terminologia będzie prawidłowa.

Opierając się na piśmie z dnia 16 lutego 2021 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT2-3.4011 854 2020.3.S uważają Państwo, że „nagrody" przyznawane przez Wnioskodawcę przedstawicielom handlowym nieprowadzącym działalności gospodarczej, w ramach programu motywacyjnego nie będą stanowić przychodu ze stosunku pracy (lub podobnych), ponieważ nie spełniają warunków wymienionych w art. 12 ust. 1 ustawy o PIT, tj. nie będą wynikać ze stosunku pracy. Nagrody te nie będą stanowić elementu wynagrodzenia przedstawicieli handlowych, a będą jedynie przychodem towarzyszącym, pobocznym względem stosunku pracy (lub zbliżonego), przez co winny zostać zaliczone do przychodów z innych źródeł na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy o PIT. Wobec powyższego Wnioskodawca na podstawie art. 42 ust. 1 ww. ustawy będzie zobowiązany do sporządzania i przekazania przedstawicielom handlowym związanym umową o pracę z dystrybutorami i właściwemu dla niego naczelnikowi urzędu skarbowego informacji o uzyskanym z tego tytułu przychodzie. Jednocześnie Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do zastosowania art. 31 i art. 38 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc do obliczenia, pobrania i odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od wydawanych nagród, a jedynie będzie obowiązany do wystawienia informacji PIT-11, w której uwzględni ten przychód.

Opierając się na piśmie z dnia 16 lutego 2021 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT2-3.4011.854.2020.3.S uważają Państwo, że na Wnioskodawcy nie będzie spoczywał obowiązek płatnika w przypadku dokonywania przez niego wydania „nagród” w ramach programu motywacyjnego na rzecz przedstawicieli handlowych prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą — w takiej sytuacji „nagroda” ta stanowić będzie dla tego przedstawiciela handlowego dochód ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT (pozarolnicza działalność gospodarcza) i w związku z tym brak będzie obowiązku płatnika po stronie Wnioskodawcy. Obowiązek podatkowy powstaje jednak po stronie przedstawicieli handlowych, prowadzących działalność gospodarczą i to na nich ciąży odpowiednie zaewidencjonowanie przychodów względem prowadzonej działalności.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ww. ustawy:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z ogólnej definicji przychodów zawartej w art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika zatem, iż przychodami są w szczególności otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł. Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 1, pkt 3 i pkt 9 ww. ustawy:

Źródłami przychodów są:

-stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta;

-pozarolnicza działalność gospodarcza;

-inne źródła.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Z kolei na mocy art. 20 ust. 1 tej ustawy:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności” wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 tej ustawy. W związku z tym świadczenie mające realną korzyść finansową, o ile nie stanowi konkretnej kategorii przychodu zaliczanego do jednego ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8b ww. ustawy, jest dla świadczeniobiorcy przychodem z innych źródeł.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nakłada też na podmioty wypłacające świadczenia obowiązki płatnika oraz obowiązki informacyjne.

Obowiązek informacyjny został uregulowany w art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem:

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Natomiast obowiązki płatnika uregulowane zostały m.in. w art. 32 ust. 1 ww. ustawy, zgodnie z którym:

Zakłady pracy będące osobami fizycznymi, osobami prawnymi oraz jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, z pracy nakładczej lub ze spółdzielczego stosunku pracy, z zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakłady pracy lub z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej wypłacanej w spółdzielniach pracy.

Również w przypadku konkursów (o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2) na podmiocie wydającym nagrody ciążą obowiązki płatnika określone w art. 41 ust. 4 tej ustawy. Przepis ten stanowi, że:

Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-17 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.

Stosownie natomiast do powołanego art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Jak wynika z opisu zdarzenia Wnioskodawca podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Głównym przedmiotem działalności gospodarczej jest działalność agencji reklamowych sklasyfikowana pod PKD 73.11 Z, przetwarzanie danych, zarządzanie stronami internetowymi (hosting) i podobna działalność sklasyfikowana pod PKD 63.11. Z, pozostałe drukowanie sklasyfikowane pod PKD 18.12. Z, działalność portali internetowych sklasyfikowana pod PKD 63.12 Z, działalność związana z programowaniem sklasyfikowana pod PKD 62.01 Z, pozostała działalność usługowa w zakresie technologii informatycznych i komputerowych sklasyfikowana pod PKD 62 09.Z oraz działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki 62.02 Z. Wnioskodawca zajmuje się w ramach prowadzenia kampanii marketingowej opracowaniem materiałów graficznych, opracowaniem i dostosowaniem komunikacji kierowanej w ramach prowadzonej strategii oraz obsługi technicznej tj. tworzeniem stron internetowych na potrzeby zlecenia, tworzeniem aplikacji na potrzeby zlecenia oraz przygotowaniem do produkcji wszelkich materiałów koniecznych do prawidłowego wykonania umowy.

Producent/klient na podstawie zawartej umowy zleci Wnioskodawcy przygotowanie programu motywacyjnego dla przedstawicieli handlowych swoich dystrybutorów. Umowa będzie obejmować przygotowanie strony internetowej programu, zakup kart przedpłaconych oraz ich dystrybucję, obsługę uczestników programu oraz przekazanie protokołów odbioru nagród. Wnioskodawcy przysługuje wynagrodzenie za przygotowanie programu motywacyjnego. Środki przekazane przez Wnioskodawcę w ramach nagród pieniężnych zostaną rozliczone na podstawie noty księgowej z producentem/klientem okresowo tj. co 30 dni. Przystąpienie do programu motywacyjnego będzie dobrowolne. Wnioskodawca w przygotowanym regulaminie określi, że do programu przystąpić mogą przedstawiciele handlowi zatrudnieni na umowę o pracę, posiadający pełną zdolność do czynności prawnych odsprzedający produkty z oferty i zakresu działalności Producenta/klienta bądź osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą odsprzedająca produkty z oferty i zakresu działalności Producenta/klienta. Każdy przystępujący przedstawiciel handlowy otrzyma kartę przedpłaconą z zerowym saldem oraz indywidualny cel sprzedażowy (odsprzedażowy), czyli określoną ilość lub sumę produktów (bądź ich wartość), która musi zostać odsprzedana sklepom i firmom, aby uzyskać nagrodę. Nagroda zakłada przekazanie środków pieniężnych i zasilenie karty przedpłaconej (prepaid) po uzyskaniu odpowiednich wyników, czyli odsprzedaży produktów z oferty Producenta/klienta, włączonych do programu. Producent/klient we współpracy z Wnioskodawcą ustali, że nagroda zostanie przyznana w określonej wartości i przekazana na kartę przedpłaconą w formie pieniężnej po uzyskaniu co najmniej jednego progu procentowego nałożonego celu odsprzedażowego w ramach 3- stopniowej skali. Skala przewiduje wypłatę nagrody po osiągnięciu odsprzedaży na odpowiednim progu procentowym pozwalającym na wydanie nagrody.

Skala obejmuje kolejno:

a)w przypadku odsprzedaży produktów z oferty Producenta/klienta, określonych w Regulaminie o wartości 50% nałożonego celu;

b)w przypadku odsprzedaży produktów z oferty Producenta/klienta, określonych w Regulaminie o wartości 70% nałożonego celu;

c)w przypadku odsprzedaży produktów z oferty Producenta/klienta, określonych w Regulaminie o wartości 100% nałożonego celu.

Karty będą przekazywane i zasilane, przedstawicielom handlowym na podstawie osiągniętych wyników sprzedażowych (odsprzedażowych) popartych raportem, przedstawionym przez dystrybutora. Przedstawiciele handlowi biorący udział w programie motywacyjnym związani są z dystrybutorami umową o pracę lub umową współpracy (potocznie umową B2B).

Mając na uwadze opisane zdarzenie wskazać należy, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęć „konkurs” oraz „nagroda”. Wobec czego – w celu ich określenia – uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej.

Według definicji zawartej w Słowniku Języka Polskiego (pod red. M. Szymczaka, PWN, Warszawa 2002 r.), konkurs to „impreza, przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp. zwykle wyróżnionych nagrodami”. Natomiast definicja zawarta w Uniwersalnym Słowniku Języka Polskiego (pod red. S. Dubisza, PWN Warszawa 2003 r.) określa konkurs jako „przedsięwzięcie najczęściej o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac, itp. zwykle wyróżnianych nagrodami”. Według Słownika Wyrazów Obcych (wyd. Europa) konkurs to „impreza, która ma na celu wyłonienie przez specjalistyczne jury osoby lub grupy najlepszej w danej dziedzinie, np. artystycznej, naukowej, przebiegająca często wieloetapowo; najczęściej wygrana lub zajęcie jednego z wyższych miejsc w konkursie jest związane z określoną w warunkach wstępnych nagrodą pieniężną, rzeczową lub przyznaniem prawa do realizacji czegoś”. Natomiast z Domowego Popularnego Słownika Języka Polskiego (pod red. B. Dunaja, wyd. Cykada) wynika, iż konkurs to „zorganizowana impreza o określonym regulaminie, której celem jest wyłonienie w drodze eliminacji kogoś lub czegoś najlepszego w danej dziedzinie, zwykle połączona z przyznaniem nagród”. Natomiast „nagroda” to dyplom, odznaczenie, pieniądze lub wartościowy przedmiot będące formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach itp.

Z definicji tych wynika, że jakieś przedsięwzięcie można określić mianem konkursu, jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Również ważnym – jak element współzawodnictwa – jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

Skoro w opisanym zdarzeniu nagrody przyznawane są przedstawicielom handlowym z tytułu odsprzedaży produktów w określonej skali, to trudno doszukiwać się w takim działaniu pierwiastka rywalizacji i współzawodnictwa – jak przy typowych konkursach z nagrodami. Trudno określić jakie uczestnicy „konkursu” powinni podjąć działania, które z samej natury konkursu powinny zawierać w sobie element rywalizacji. Bez „rywalizacji” nie możemy bowiem dookreślić pojęcia „konkurs”. W Słowniku Języka Polskiego pod zwrotem „rywalizować” wskazuje się, że oznacza to: „ubiegać się o pierwszeństwo, o wygraną, o zdobycie czegoś; współzawodniczyć; konkurować z kimś” (zob. Słownik Języka Polskiego, M. Szymczak (red.), Warszawa 1989 r., tom III, s. 155.). Organizowane przez Państwa przedsięwzięcie nie przewiduje obiektywnych kryteriów dla wyłonienia najlepszego uczestnika. Wynik w organizowanym przez Państwa przedsięwzięciu nie ma ścisłego związku z efektem bezpośredniego współzawodnictwa uczestników konkursu i ich rywalizacji.

Analiza „charakteru” organizowanego przez Państwa programu prowadzi natomiast do wniosku, że przedsięwzięcie to jest w istocie działaniem motywacyjnym skierowanym do uczestników w celu zwiększenia sprzedaży. Motywem działania dla uczestników będzie natomiast możliwość uzyskania dodatkowej gratyfikacji, tj. dodatkowego wynagrodzenia – nagrody. Nie będzie to jednak nagroda w konkursie, o której mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przyznawanie uczestnikom nagród – w opisanych przez Państwa warunkach – stanowić będzie w istocie dodatkowe wynagrodzenie, nagrodę za zwiększenie sprzedaży. Organizowany przez Państwa program ukierunkowany będzie w głównej mierze na zmotywowanie uczestników do zwiększenia sprzedaży asortymentu klienta Wnioskodawcy. Narzędziem do osiągnięcia tego celu będzie nagradzanie wybranych uczestników, które będzie miało formę nagrody pieniężnej. Osoby te wyłaniane będą na podstawie stworzonego przez Państwa regulaminu.

Motywowanie – jako element zarządzania – polega na takim wykorzystywaniu mechanizmów motywacji, by zapewniały m.in. zaangażowanie osób na rzecz sukcesu organizacji. Polega na wpływaniu na postawy i zachowania za pośrednictwem określonych bodźców. Działania motywacyjne to zaplanowane motywowanie odbiorców przedsięwzięcia do zrealizowania założonego celu (np. wzrost sprzedaży danego produktu, usługi, jakości) poprzez oferowanie w zamian pożądanych korzyści.

Niewątpliwie więc działaniami takimi będzie organizowany przez Państwa program, którego celem jest zwiększenie sprzedaży produktów klienta. Nagrody przekazywane w ramach organizowanego przez Państwa programu będą stanowiły więc dla uczestników dodatkową gratyfikację (nagrodę) za realizację wyznaczonych przez Państwa celów. W opisanym zdarzeniu mamy zatem do czynienia z programem motywacyjnym, nie zaś z konkursem.

Nagrody, które będą wydawane w ramach programu motywacyjnego przedstawicielom handlowym nieprowadzącym działalności gospodarczej, którzy nie są pracownikami Wnioskodawcy należy przyporządkować do przychodów z innych źródeł, a w konsekwencji na Wnioskodawcy będzie ciążył obowiązek wynikający z art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z przepisu tego wynika, że obowiązek informacyjny ciąży na podmiocie, który dokonuje wypłaty należności bądź świadczeń.

Zatem podmiotem, na którym ciążą obowiązki informacyjne jest podmiot, który dokonuje wypłaty/wydania nagrody.

Mając na uwadze opisane zdarzenie stwierdzić należy, że Wnioskodawca będzie zobowiązany do wystawienia informacji PIT-11, w której wykaże nagrody wypłacone przedstawicielom handlowym nieprowadzącym działalności gospodarczej, jako przychody z innych źródeł.

Natomiast w przypadku osób fizycznych (przedstawicieli handlowych) otrzymujących nagrody w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, nagroda ta stanowić będzie dla nich przychód z działalności gospodarczej stosownie do art. 14 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychody te podlegają zatem opodatkowaniu na tych samych zasadach, jak pozostałe przychody z tej działalności uzyskiwane przez uczestnika programu.

W przypadku kwalifikacji danego przychodu do źródła „pozarolnicza działalność gospodarcza", ustawodawca nie wprowadza obowiązków płatnika/obowiązków informacyjnych po stronie podmiotu dokonującego świadczenia. Podatnicy, uzyskujący dochody ze źródła przychodów jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, zgodnie z art. 44 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, sami dokonują opodatkowania takich dochodów.

Stosownie bowiem do ww. przepisu:

Podatnicy osiągający dochody z działalności gospodarczej, o której mowa w art. 14, są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy według zasad określonych w ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 3f-3h.

Reasumując, organizowane przez Państwa przedsięwzięcie stanowi program motywacyjny. W związku z wydawaniem przez Wnioskodawcę – w ramach programu motywacyjnego – nagród pieniężnych osobom fizycznym (przedstawicielom handlowym) nieprowadzącym działalności gospodarczej na Wnioskodawcy będzie ciążył obowiązek informacyjny, Wnioskodawca będzie zobowiązany do wystawienia informacji PIT-11, w której wykaże nagrody wypłacone przedstawicielom handlowym nieprowadzącym działalności gospodarczej, jako przychody z innych źródeł.

Natomiast takowy obowiązek nie będzie ciążył na Wnioskodawcy w związku z wydaniem nagród osobom fizycznych, które uzyskały te nagrody w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, gdyż osoby te zobowiązane są samodzielnie rozliczać przychody/dochody uzyskiwane z tego źródła.

W odniesieniu do powołanych przez Państwa we wniosku interpretacji indywidualnych, stwierdzić należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania, ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego, czy też zdarzenia przyszłego.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili oraz stanu prawnego, ktory obowiązywał w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).