Temat interpretacji
Obowiązki płatnika w związku z nabyciem przez Spółkę przejmującą w drodze podziału przez wydzielenie, działu stanowiącego zorganizowaną część przedsiębiorstwa.
Interpretacja indywidualna - stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
28 czerwca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków płatnika w związku z nabyciem przez Spółkę przejmującą w drodze podziału przez wydzielenie, działu stanowiącego zorganizowaną część przedsiębiorstwa.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Spółka A. jest osobą prawną (spółka z ograniczoną odpowiedzialnością) mająca swoją siedzibę w Polsce i jest polskim rezydentem podatkowym. Spółka A. koncentruje swoją działalność w dwóch obszarach: 1. Obszar przesyłek kurierskich 2. Obszar działalności frachtowej. W celu zwiększenia efektywności w prowadzeniu obu rodzajów działalności gospodarczej planowany jest z dniem 1.12.2023 roku podział spółki A. poprzez przeniesienie części majątku w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa związanej z działalnością frachtową prowadzoną dotychczas przez A. do nowo powołanej spółki B. (spółka przejmująca). Nowa spółka B. przejmuje część zakładu pracy stanowiącą zorganizowaną część przedsiębiorstwa A. Spółka B. będzie zgłoszona jako płatnik podatku oraz składek ZUS od 1.12.2023 roku. Spółka A. nadal będzie prowadzić działalność w zakresie usług kurierskich. Z dniem 1.12.2023 roku przejęciem do nowej spółki B. będą objęci pracownicy zatrudnieni na umowę o pracę przez spółkę A. na podstawie art. 23 (1) kodeksu pracy. Wynagrodzenia za dany miesiąc w spółce A. wypłacane są do 10-go następnego dnia miesiąca, co oznacza że wynagrodzenia za miesiąc listopad 2023 zostaną wypłacone przez spółkę A. do 10-go grudnia 2023 roku.
W związku z opisanym podziałem przez wydzielenie będzie miała miejsce sukcesja podatkowa na podstawie art. 93c ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.)
Majątek przejmowany na skutek podziału oraz majątek pozostający w spółce dzielonej stanowić będzie zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 5a pkt 4 ustawy z 26 lipca 1991 r. O podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.).
Pytania
1.Czy spółka A. (spółka dzielona) zobowiązana będzie do odprowadzenia na konto urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych pobranych z wynagrodzeń należnych za miesiąc:
- październik 2023 roku wypłaconych przez A. w listopadzie 2023 roku (termin płatności miesięcznej zaliczki upływa 20 grudnia 2023 roku, czyli po terminie podziału) - dla osób fizycznych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę a przejmowanych przez nową spółkę począwszy od dnia 1.12.2023 roku.
- listopad 2023 roku wypłaconych przez A. w grudniu 2023 roku (termin płatności miesięcznej zaliczki upływa 20 stycznia 2024 roku, czyli po terminie podziału) - dla osób fizycznych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę a przejmowanych przez nową spółkę począwszy od dnia 1.12.2023 roku.
2.Czy spółka A. zobowiązana będzie do wykazania pobranych zaliczek na podatek dochodowy w PIT-4R za rok 2023 od wynagrodzeń grupy pracowników, którzy zostaną przejęci przez B. począwszy od dnia 1.12.2023 r.:
- Od wynagrodzeń należnych za październik 2023 r. a wypłaconych w listopadzie 2023 r.,
- Od wynagrodzeń należnych za listopad 2023 r. a wypłaconych w grudniu 2023 r.
Państwa stanowisko w sprawie
Ad.1
Spółka A. zobowiązana będzie do zapłaty zaliczek na podatek dochodowy od wynagrodzeń należnych za miesiąc październik 2023, a wypłaconych w listopadzie 2023, dla tych pracowników, którzy są zatrudnieni na podstawie umowy o pracę a przejmowanych przez nową spółkę począwszy od dnia 1.12.2023 roku (termin odprowadzenia pobranych zaliczek - 20 grudnia 2023 r.).
Spółka A. nie będzie zobowiązana na podstawie art. 23 kodeksu pracy do zapłaty zaliczek na podatek dochodowy od wynagrodzeń należnych za miesiąc listopad 2023 r., a wypłaconych w grudniu 2023 r., dla tych podatników, którzy są zatrudnieni za podstawie umowy o pracę a przejmowanych przez nową spółkę począwszy od dnia 1.12.2023 roku (termin odprowadzenia pobranych zaliczek - 20 stycznia 2024 r.)
Ad.2
Spółka A. będzie zobowiązana do wykazania w PIT-4R za 2023 rok pobranych zaliczek na podatek dochodowy od wynagrodzeń za miesiąc październik 2023 roku a wypłaconych w listopadzie 2023 roku przejmowanej grupy pracowników przez B.
Spółka A. będzie zobowiązana do wykazania w PIT-4R za 2023 rok pobranych zaliczek na podatek dochodowy od wynagrodzeń za miesiąc listopad 2023 r. a wypłaconych w grudniu 2023 roku przejmowanej grupy pracowników przez B. Różnica pomiędzy kwotą pobranej zaliczki a kwota wpłaconego podatku będzie wyjaśniona w dodatkowych informacjach PIT-4R za 2023 rok.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z treścią art. 31 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.) w brzmieniu ustawy obowiązującym do 31 grudnia 2022 r.:
Osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej ,,zakładami pracy'', są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.
Zgodnie z art. 32 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu od 1 stycznia 2023 r.:
Zakłady pracy będące osobami fizycznymi, osobami prawnymi oraz jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, z pracy nakładczej lub ze spółdzielczego stosunku pracy, z zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakłady pracy lub z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej wypłacanej w spółdzielniach pracy.
Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że w celu zwiększenia efektywności w prowadzeniu obu rodzajów działalności gospodarczej planowany jest z dniem 1.12.2023 roku podział spółki A. poprzez przeniesienie części majątku w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa związanej z działalnością frachtową prowadzona dotychczas przez A. do nowo powołanej spółki B. (spółka przejmująca). Nowa spółka B. przejmuje część zakładu pracy stanowiącą zorganizowaną część przedsiębiorstwa A. Z dniem 1.12.2023 roku przejęciem do nowej spółki B. będą objęci pracownicy zatrudnieni na umowę o pracę przez spółkę A. na podstawie art. 23 (1) kodeksu pracy. Wynagrodzenia za dany miesiąc w spółce A. wypłacane są do 10-go następnego dnia miesiąca, co oznacza że wynagrodzenia za miesiąc listopad 2023 zostaną wypłacone przez spółkę A. do 10-go grudnia 2023 roku. W związku z opisanym podziałem przez wydzielenie będzie miała miejsce sukcesja podatkowa na podstawie art. 93c ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.) Majątek przejmowany na skutek podziału oraz majątek pozostający w spółce dzielonej stanowić będzie zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 5a pkt 4 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.).
W świetle powyższego powstała wątpliwość, czy z tytułu zawartych przez Spółkę Dzieloną umów o pracę z pracownikami zawartymi przed dniem wydzielenia przez Spółkę Dzieloną i nierozwiązanych przed dniem wydzielenia na Spółce Przejmującej, będą ciążyć prawa i obowiązki płatnika.
Z powyższego wynika, że obowiązki płatnika nałożone przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w tym obowiązek sporządzenia stosownych informacji, deklaracji i obowiązek poboru przez płatników zaliczek na podatek dochodowy, nie ustają lecz przechodzą na nowego płatnika, który przejmując pracowników przejmuje także obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz wszelkie inne obowiązki z tym związane.
Przejście praw i obowiązków podatkowych w sytuacji podziału przez wydzielenie reguluje art. 93c ustawy. Zgodnie z § 1 ww. artykułu:
Osoby prawne przejmujące lub osoby prawne powstałe w wyniku podziału wstępują, z dniem podziału lub z dniem wydzielenia, we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki osoby prawnej dzielonej pozostające w związku z przydzielonymi im, w planie podziału, składnikami majątku.
Natomiast zgodnie z art. 93c § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepis § 1 stosuje się, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie – także majątek osoby prawnej dzielonej, stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa.
Z powyższego przepisu wynika, że przedmiotem sukcesji prawno-podatkowej są jedynie te prawa i obowiązki dzielonej osoby prawnej, które pozostają w związku z przydzielonymi sukcesorowi w planie podziału składnikami majątku. Przepis ten zakłada możliwość wyodrębnienia praw i obowiązków podatkowych związanych z poszczególnymi zorganizowanymi częściami majątku oraz że tak wyodrębnione zespoły praw i obowiązków są objęte sukcesją. Powyższy przepis wprowadza zatem do systemu podatkowego zasadę sukcesji podatkowej częściowej. Zgodnie z tą zasadą, w przypadku podziału przez wydzielenie, podmiot przejmujący wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki podatkowe, które związane są z tą częścią majątku, która jest przejmowana. Należy jednak zwrócić uwagę na to, że w wyniku podziału przez wydzielenie przejmowane są prawa i obowiązki przewidziane w przepisach prawa podatkowego, ale pod warunkiem, że majątek przejmowany na skutek podziału, a także majątek osoby prawnej dzielonej stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa.
Zgodnie z art. 8 ustawy Ordynacja podatkowa:
Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.
Kwestie związane z odpowiedzialnością płatnika reguluje art. 30 ustawy Ordynacja podatkowa.
Stosownie do art. 30 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:
Płatnik, który nie wykonał obowiązków określonych w art. 8, odpowiada za podatek niepobrany lub podatek pobrany a niewpłacony.
Natomiast art. 30 § 3 ustawy Ordynacja podatkowa stanowi, że:
Płatnik lub inkasent odpowiada za należności wymienione w § 1 lub 2 całym swoim majątkiem.
Zgodnie z art. 30 § 4 ustawy Ordynacja podatkowa:
Jeżeli w postępowaniu podatkowym organ podatkowy stwierdzi okoliczność, o której mowa w § 1 lub 2, organ ten wydaje decyzję o odpowiedzialności podatkowej płatnika lub inkasenta, w której określa wysokość należności z tytułu niepobranego lub pobranego, a niewpłaconego podatku.
Oznacza to, że w stanach faktycznych wymienionych w przepisach art. 93-93c ustawy Ordynacja podatkowa na następcę prawnego przechodzi odpowiedzialność z tytułu niewykonania przez poprzednika prawnego obowiązków płatnika określonych w art. 8 ustawy Ordynacja podatkowa.
Odnosząc powyższe do przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, nowy zakład pracy (w tym przypadku Spółka Przejmująca), o którym mowa w art. 231 § 1 ustawy Kodeks pracy winien kontynuować jako następca prawny obowiązki płatnika nałożone przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednocześnie zakład ten ponosi odpowiedzialność własnym majątkiem z tytułu niedopełnienia przez dotychczasowego pracodawcę (poprzednika prawnego) obowiązku wpłacenia pobranych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.
Powyższe oznacza, że Spółka Przejmująca zostanie następcą prawnym Spółki Dzielonej w zakresie praw i obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego, a więc również obowiązków nałożonych wyżej cytowanymi przepisami art. 32, art. 38, art. 39 i art. 41, art. 42, 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z art. 38 ust. 1 ww. ustawy:
Płatnicy, o których mowa w art. 32-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.
Z kolei art. 38 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że:
W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 32-35, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczną deklarację, według ustalonego wzoru (PIT-4R).
Stosownie do art. 39 ust. 1 ww. ustawy:
Płatnicy, o których mowa w art. 32, art. 33 i art. 35, są obowiązani przesłać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania, imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru. Informację, o której mowa w zdaniu pierwszym, sporządza się również w przypadku dokonywania wypłaty świadczeń określonych w art. 21 ust. 1 pkt 46, 74, 148 i 152-154. W informacji tej wykazuje się również dochody zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych.
Stosownie natomiast do art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.
W myśl art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.
Przepis art. 42 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż:
Płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
Stosownie do art. 42 ust. 1a ww. ustawy:
W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.
Natomiast w myśl art. 42 ust. 2 ww. ustawy:
Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa:
1)w art. 3 ust. 1, oraz urzędom skarbowym przy pomocy których naczelnicy urzędów skarbowych właściwi według miejsca zamieszkania podatnika wykonują swoje zadania - imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 41 ust. 1, sporządzone według ustalonego wzoru (PIT-11);
2)w art. 3 ust. 2a, oraz urzędom skarbowym, przy pomocy których naczelnicy urzędów skarbowych właściwi w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonują swoje zadania, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru, również gdy płatnik w roku podatkowym sporządzał i przekazywał informacje w trybie przewidzianym w ust. 4.
Zgodnie z art. 42 ust. 3 ww. ustawy:
W razie zaprzestania przez płatnika prowadzenia działalności przed upływem terminu dla złożenia informacji, o których mowa w ust. 2 pkt 2, informacje te płatnik składa nie później niż w dniu zaprzestania prowadzenia działalności.
Z treści art. 42a ust. 1 ww. ustawy wynika, że:
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
Zgodnie z przedstawionym przez Państwa opisem zdarzenia przyszłego, przejęcie pracowników Spółki dzielonej przez Spółkę Przejmującą nastąpi w trybie art. 231 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 1510) stanowi, że:
W razie przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę staje się on z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy, z zastrzeżeniem przepisów § 5.
Przepis ten dotyczy wyłącznie praw i obowiązków wynikających z umów o pracę zawartych z pracownikami. Zakres regulacji Kodeksu pracy określa art. 1 ustawy. Zgodnie z nim:
Kodeks pracy określa prawa i obowiązki pracowników i pracodawców.
W myśl art. 2 Kodeksu pracy:
Pracownikiem jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę.
Zgodnie z powyższym, pracownikiem jest osoba pozostająca w stosunku pracy. Osoba zatrudniona na innej podstawie prawnej niż wskazana w art. 2 nie jest pracownikiem, co oznacza, że nie jest nim osoba wykonująca pracę na podstawie np. umów cywilnoprawnych.
Wywieść należy, że art. 231 Kodeksu pracy przyjmuje konstrukcję automatycznego wejścia w stosunek pracy po stronie jednego zakładu pracy w miejsce drugiego, czyli wprowadza swoistą sukcesję uniwersalną na płaszczyźnie stosunków pracy. Opiera się ona przy tym na założeniu, że stosunek pracy w ogóle nie zostaje rozwiązany mimo przekształceń podmiotowych.
Zatem wskazana powyżej podstawa prawna sukcesji w stosunkach pracy nie będzie obejmować osób współpracujących ze Spółką dzieloną w ramach wydzielonej działalności w oparciu o umowy cywilnoprawne, m.in. umowy zlecenia, umowy o dzieło czy umowy współpracy.
Oznacza to, że obowiązki płatnika nałożone przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie ustają, lecz przechodzą na nowego płatnika, który przejmując pracowników w oparciu o przepis art. 231 Kodeksu pracy, jak również przejmując składniki majątku dzielonej osoby prawnej, przejmuje także obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz wszelkie inne obowiązki z tym związane.
Okoliczności powyższe powodują, że przejmujący powinien kontynuować obowiązki płatnika nałożone m.in. przepisem art. 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Konkludując, w razie przejścia zakładu pracy na innego pracodawcę staje się on z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy. Na nowego pracodawcę przechodzą wszelkie prawa i obowiązki wynikające z umowy o pracę, w tym także obowiązki związane z pełnieniem funkcji płatnika.
Mając powyższe na uwadze, należy wskazać, że za miesiąc poprzedzający miesiąc podziału - listopad 2023 r. - oraz za miesiąc październik 2023 r., jeżeli do dnia wydzielenia Spółka dzielona nie uiści zaliczki na PIT pracowników przejętych na podstawie art. 231 Kodeksu Pracy, to Spółka przejmująca, z uwagi na sukcesję praw i obowiązków, zobowiązana będzie do wpłaty zaliczek na podatek PIT pracowników przejętych w wyniku podziału w ramach wydzielanej zorganizowanej części przedsiębiorstwa, niezależnie od tego, która ze spółek wypłaciła wynagrodzenie, jeżeli zaliczka ta nie została wpłacona do dnia wydzielenia przez Spółkę dzieloną.
W konsekwencji, obowiązki płatnika nałożone przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w tym obowiązek sporządzenia stosownych informacji i deklaracji nie ustają lecz przechodzą na Spółkę Przejmującą i należy je kontynuować.
Biorąc powyższe pod uwagę oraz powołane przepisy prawa, stwierdzić należy, że Spółka Przejmująca, w związku z przejęciem pracowników na podstawie art. 231 Kodeksu Pracy, z uwagi na sukcesję praw i obowiązków, zobowiązana będzie sporządzić w stosunku do przejętych pracowników, a wraz z nimi zawartych umów zawartych przed dniem wydzielenia przez Spółkę Dzieloną i nierozwiązanych przed dniem wydzielenia, deklarację roczną, o której mowa w art. 38 ust. 1a (PIT-4R) obejmującej dane za cały rok podatkowy.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania tej interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako: „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.