Temat interpretacji
Opodatkowanie zwrotu podatku od dywidend zapłaconych w państwie źródła (Niemcy).
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
8 maja 2023 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania zwrotu podatku od dywidend zapłaconych w państwie źródła.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
… (dalej jako: „Wnioskodawczyni”) posiada miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej i podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.
Wnioskodawczyni uzyskiwała w poprzednich latach przychody z tytułu dywidend wypłacane przez spółki mające siedzibę na terytorium Republiki Federalnej Niemiec. Od wypłacanych Wnioskodawczyni dywidend pobierano w Niemczech podatek u źródła w wysokości łącznej wynoszącej 26,375% dywidendy brutto.
Na wysokość pobieranego podatku składały się:
·niemiecki podatek dochodowy od osób fizycznych według stawki 25% oraz
·danina solidarnościowa w wysokości 5% naliczanych od kwoty pobranego podatku dochodowego,
co łącznie dawało obciążenie na poziomie 26,375% dywidendy brutto.
Wnioskodawczyni otrzymywała na swój rachunek bankowy kwoty w euro po potrąceniu opisanego wyżej podatku i daniny solidarnościowej.
W zeznaniach podatkowych składanych w Polsce Wnioskodawczyni wykazywała w składanych deklaracjach PIT-36:
·zryczałtowany podatek dochodowy należny od przychodów z otrzymanych dywidend (wyliczany według obowiązującej w Polsce stawki 19%)
·podatek zapłacony za granicą, o którym mowa w art. 30a ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: „Ustawa”), odliczony w Polsce do wysokości podatku należnego w Polsce według stawki 19%.
Wnioskodawczyni wykazywała zatem zapłacony w Niemczech podatek w składanych zeznaniach podatkowych PIT-36 i zaliczała go na poczet należnego w Polsce podatku od uzyskanych dywidend (pobieranego w Polsce wg stawki 19%).
Wnioskodawczyni złoży w najbliższych miesiącach w niemieckim urzędzie skarbowym wniosek o zwrot pobranego w Niemczech podatku w wysokości stanowiącej różnicę między podatkiem faktycznie pobranym w Niemczech a podatkiem od dywidend należnym według stawki 15% wynikającej z art. 10 ust. 2 lit. b Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisanej w Berlinie dnia 14 maja 2003 r. (dalej: „Umowa UPO”).
W rezultacie Wnioskodawczyni otrzyma na swój rachunek bankowy kwoty wyrażone w euro stanowiące różnicę między kwotą podatku pobranego w Niemczech a kwotą podatku, jaki powinien być zapłacony od wypłaconych Wnioskodawczyni w przeszłości dywidend według stawki 15% wynikającej z Umowy UPO.
Wnioskodawczyni chce wykazać kwoty otrzymane w euro, po ich przeliczeniu na złote według kursu średniego NBP z dnia poprzedzającego dzień wpływu na rachunek bankowy Wnioskodawczyni, w składanych zeznaniach podatkowych.
W aspekcie kwalifikacji podatkowej, zwrócone przez niemiecki urząd skarbowy kwoty pieniężne w euro, przeliczone na złote według kursu średniego NBP z dnia poprzedzającego dzień wpływu tych kwot w euro na rachunek bankowy Wnioskodawczyni, będą się dzieliły na dwie kategorie:
1)równowartość różnicy między kwotami podatku wyliczonego według stawki 19% od dywidend otrzymanych w poprzednich latach, wykazanego w złożonych w przeszłości przez Wnioskodawczynię w zeznaniach PIT-36 a kwotą podatku wyliczonego według stawki 15% (wynikającej z art. 10 ust. 2 lit. b Umowy UPO) od dywidend otrzymanych w poprzednich latach.
W tej części otrzymany z niemieckiego urzędu skarbowego zwrot będzie zwrotem kwoty zaliczonej w przeszłości przez Wnioskodawczynię na poczet podatku należnego w Polsce od dochodu z dywidend uzyskanego w poprzednich latach wyliczanego według stawki 19%.
Wnioskodawczyni otrzyma zatem w tej części zwrot kwoty, którą w poprzednich latach wykazywała w składanych zeznaniach podatkowych jako podatek zapłacony za granicą, zaliczony na poczet podatku należnego w Polsce.
W dalszej części wniosku ta część uzyskanego w przyszłości przez Wnioskodawczynię zwrotu będzie nazywana „Zwrotem Odpowiadającym Kwocie Podatku Należnego i Wykazanego w Poprzednich Latach”;
2)równowartość różnicy między kwotą podatku pobranego w Niemczech i zwróconego Wnioskodawczyni a kwotą podatku wyliczonego według stawki 19% od dywidend otrzymanych w poprzednich latach, wykazanego w złożonych w przeszłości przez Wnioskodawczynię zeznaniach PIT-36.
Wnioskodawczyni otrzyma zatem w tej części zwrot kwot pobranych w Niemczech tytułem podatku i daniny solidarnościowej, które w poprzednich latach nie były wykazane w Polsce w składanych zeznaniach podatkowych jako podatek zapłacony za granicą, zaliczony na poczet podatku należnego w Polsce (co wynikało z tego, że nadwyżka podatku zapłaconego w Niemczech ponad kwotę podatku wyliczonego w Polsce według stawki 19% nie podlegała wykazaniu w składanych zeznaniach podatkowych, innymi słowy: wykazaniu w składanych zeznaniach PIT-36 podlegała tylko kwota podatku zapłaconego za granicą do wysokości podatku należnego w Polsce wyliczonego według stawki 19%).
W dalszej części wniosku ta część uzyskanego w przyszłości przez Wnioskodawczynię zwrotu będzie nazywana „Zwrotem Kwot Otrzymanych”.
Uwzględniając powyższe powstała potrzeba uzyskania przez Wnioskodawczynię stanowiska Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej co do prawidłowości stanowiska Wnioskodawczyni w zakresie wykładni przepisów Ustawy do uzyskanych w przyszłości przez Wnioskodawczynię:
·Zwrotu Odpowiadającego Kwocie Podatku Należnego i Wykazanego w Poprzednich Latach oraz
·Zwrotu Kwot Otrzymanych.
Pytania
1.Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawczyni, że kwotę Zwrotu Odpowiadającego Kwocie Podatku Należnego i Wykazanego w Poprzednich Latach należy wykazać stosownie do treści art. 45 ust. 3a Ustawy w zeznaniu rocznym składanym za rok podatkowy, w którym Wnioskodawczyni otrzyma ten zwrot i wpłacić na właściwy rachunek urzędu skarbowego w terminie ustawowym wpłaty podatku wynikającego z takiego zeznania rocznego?
2.Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawczyni, że kwota Zwrotu Otrzymanych Kwot stanowić będzie przychód Wnioskodawczyni ze źródła kapitały pieniężne i należy ją opodatkować podatkiem zryczałtowanym według stawki 19% otrzymanej kwoty, momentem powstania tego przychodu będzie dzień wpływu Zwrotu Otrzymanych Kwot na rachunek bankowy Wnioskodawczyni a kwotę podatku zryczałtowanego wyliczonego według stawki 19% należy wykazać w zeznaniu PIT-36 za rok, w którym Wnioskodawczyni otrzyma Zwrot Otrzymanych Kwot i wpłacić wyliczony według stawki 19% podatek na właściwy rachunek urzędu skarbowego w terminie ustawowym wpłaty podatku wynikającego z takiego zeznania rocznego?
Pani stanowisko w sprawie
Ad 1
Zdaniem Wnioskodawczyni, kwotę Zwrotu Odpowiadającego Kwocie Podatku Należnego i Wykazanego w Poprzednich Latach należy wykazać stosownie do treści art. 45 ust. 3a Ustawy w zeznaniu rocznym składanym za rok podatkowy, w którym Wnioskodawczyni otrzyma ten zwrot i wpłacić na właściwy rachunek urzędu skarbowego w terminie ustawowym wpłaty podatku wynikającego z takiego zeznania rocznego.
Stosownie do treści art. 45 ust. 3a Ustawy, jeżeli podatnik, obliczając podatek należny, dokonał odliczeń od dochodu, podstawy obliczenia podatku lub podatku, a następnie otrzymał zwrot odliczonych kwot (w całości lub w części), w zeznaniu podatkowym składanym za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot, dolicza odpowiednio kwoty poprzednio odliczone.
Oznacza to, że otrzymana w przyszłości przez Wnioskodawczynię kwota Zwrotu Odpowiadającego Kwocie Podatku Należnego i Wykazanego w Poprzednich Latach jako, że odpowiadać będzie wartości podatku zapłaconego za granicą w poprzednich latach i zaliczonego w przeszłości na poczet podatku należnego w Polsce, to będzie musiała zostać wykazana w zeznaniu rocznym PIT-36 składanym za rok podatkowy, w którym Wnioskodawczyni otrzyma ten zwrot i wpłacona na właściwy rachunek urzędu skarbowego w terminie ustawowym wpłaty podatku wynikającego z takiego zeznania rocznego.
Ad 2
Zdaniem Wnioskodawczyni, kwota Zwrotu Otrzymanych Kwot stanowić będzie przychód Wnioskodawczyni ze źródła kapitały pieniężne i należy ją opodatkować podatkiem zryczałtowanym według stawki 19% otrzymanej kwoty, momentem powstania tego przychodu będzie dzień wpływu Zwrotu Otrzymanych Kwot na rachunek bankowy Wnioskodawczyni a kwotę podatku zryczałtowanego wyliczonego według stawki 19% należy wykazać w zeznaniu PIT-36 za rok, w którym Wnioskodawczyni otrzyma Zwrot Otrzymanych Kwot i wpłacić wyliczony według stawki 19% podatek na właściwy rachunek urzędu skarbowego w terminie ustawowym wpłaty podatku wynikającego z takiego zeznania rocznego.
Zgodnie z treścią art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych faktycznie uzyskane z tego udziału.
Zdaniem Wnioskodawczyni, kwota Zwrotu Otrzymanych Kwot będzie częścią dywidendy wypłaconej Wnioskodawczyni w poprzednich latach, od której pobrano podatek według stawki 26,375% zamiast stawki 15%, przy czym kwota Zwrotu Otrzymanych Kwot będzie, jak to wskazano w opisie stanu faktycznego, stanowiła różnicę między kwotą podatku pobranego w Niemczech i zwróconego Wnioskodawczyni a kwotą podatku wyliczonego według stawki 19% od dywidend otrzymanych w poprzednich latach, wykazanego w złożonych w przeszłości przez Wnioskodawczynię zeznaniach PIT-36.
Powyższe wynika z tego, że gdyby niemiecki płatnik podatku pobrał od razu podatek u źródła według stawki 15% wynikającej z Umowy UPO, to Wnioskodawczyni otrzymałaby wyższą kwotę dywidendy netto (wyższą kwotę pozostałą po potrąceniu podatku u źródła). Kwota, jaka pozostałby Wnioskodawczyni do dyspozycji, po zaliczeniu w trybie art. 30a ust. 9 Ustawy na poczet podatku należnego w Polsce podatku pobranego w Niemczech według stawki 15%, i po dopłacie w Polsce podatku do poziomu kwoty podatku wyliczonego w Polsce według stawki 19%, byłaby w sposób oczywisty przychodem z kapitałów pieniężnych.
Stąd właśnie płynie wniosek, że także kwota Zwrotu Otrzymanych Kwot stanowić będzie przychód Wnioskodawczyni ze źródła kapitały pieniężne i należy ją opodatkować podatkiem zryczałtowanym według stawki 19% otrzymanej kwoty. Momentem powstanie przychodu z tytułu otrzymania kwot Zwrotu Otrzymanych Kwot będzie moment wpływu zwrotu z niemieckiego urzędu skarbowego na rachunek bankowy Wnioskodawczyni.
Zgodnie z treścią art. 45 ust. 3b Ustawy, w zeznaniu, o którym mowa w art 45 ust. 1, wykazuje się należny podatek dochodowy, o którym mowa w art. 29-30a, jeżeli podatek ten nie został pobrany przez płatnika.
Od otrzymanych przez Wnioskodawczynię kwot Zwrotu Otrzymanych Kwot podatek nie zostanie pobrany przez płatnika, tak więc kwota Zwrotu Otrzymanych Kwot winna być traktowana jako przychód Wnioskodawczyni ze źródła kapitały pieniężne i należy ją opodatkować podatkiem zryczałtowanym według stawki 19% otrzymanej kwoty, momentem powstania tego przychodu będzie dzień wpływu Zwrotu Otrzymanych Kwot na rachunek bankowy Wnioskodawczyni a kwotę podatku zryczałtowanego wyliczonego według stawki 19% należy wykazać na podstawie art. 45 ust. 3b Ustawy, w zeznaniu PIT-36 za rok, w którym Wnioskodawczyni otrzyma Zwrot Otrzymanych Kwot i wpłacić wyliczony według stawki 19% podatek na właściwy rachunek urzędu skarbowego w terminie ustawowym wpłaty podatku wynikającego z takiego zeznania rocznego.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
Jak wynika z cytowanego przepisu, źródłem nieograniczonego obowiązku podatkowego jest miejsce zamieszkania podatnika w Polsce. Treść tego obowiązku odnosi się natomiast do całości dochodów (przychodów) uzyskiwanych przez tego podatnika, tj. zarówno dochodów (przychodów) uzyskiwanych w Polsce, jak i zagranicznych.
Stosownie do art. 3 ust. 1a ww. ustawy:
Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Polski uważa się przy tym – osobę fizyczną, która:
1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.
Z art. 4a ww. ustawy wynika, że:
Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
Zapisy umów o unikaniu podwójnego opodatkowania mają pierwszeństwo przed polskim wewnętrznym prawem podatkowym.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 powołanej ustawy:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Przepis ten wyraża tzw. zasadę powszechności opodatkowania w ramach obowiązku podatkowego. Regułą jest, że każdy dochód osiągnięty przez osobę fizyczną podlega opodatkowaniu, wyjątkiem zaś jest sytuacja, gdy dochód opodatkowaniu nie podlega.
Na mocy art. 9 ust. 1a ustawy:
Jeżeli podatnik uzyskuje dochody z więcej niż jednego źródła, przedmiotem opodatkowania w danym roku podatkowym jest, z zastrzeżeniem art. 25e, art. 29-30cb, art. 30da-30f oraz art. 44 ust. 7e i 7f, suma dochodów z wszystkich źródeł przychodów.
W myśl art. 9 ust. 2 ww. ustawy:
Dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 23o, art. 23u, art. 24-24b, art. 24c, art. 24e, art. 30ca, art. 30da oraz art. 30f nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Konstrukcja podatku dochodowego od osób fizycznych zakłada zróżnicowanie sposobu opodatkowania poszczególnych rodzajów dochodów (przychodów) osób fizycznych w oparciu o system przyporządkowywania ich do odpowiedniego źródła przychodów. Ustawa przewiduje:
- tzw. opodatkowanie na zasadach ogólnych, w przypadku którego mają zastosowanie ogólne reguły ustalania podstawy opodatkowania wynikające z art. 9 ust. 1a - 2 ustawy oraz stawki podatku określone w skali podatkowej (art. 27 ust. 1 ustawy);
- szczególne tryby opodatkowania dotyczące wyodrębnionych kategorii przychodów.
Źródła przychodów zostały określone w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Wśród nich w art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy ustawodawca wymienił:
Kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c .
Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy:
Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych faktycznie uzyskane z tego udziału, w tym również:
a)dywidendy z akcji złożonych przez członków pracowniczych funduszy emerytalnych na rachunkach ilościowych,
b)oprocentowanie udziałów członkowskich z nadwyżki bilansowej (dochodu ogólnego) w spółdzielniach,
c)podział majątku likwidowanej osoby prawnej lub spółki,
d)wartość dokonanych na rzecz wspólników spółek, nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, określoną według zasad wynikających z art. 11 ust. 2-2b.
Przepis dotyczy przy tym zarówno dywidend i innych przychodów z udziału w zyskach osób prawnych utworzonych na gruncie prawa polskiego, jak i utworzonych na gruncie prawa innych państw.
Dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych podlegają opodatkowaniu na zasadach szczególnych, określonych w art. 30a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stosownie do art. 30a ust. 7 ustawy:
Dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 1 nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na tzw. zasadach ogólnych określonych w art. 27.
I tak, stosownie do art. 30a ust. 1 pkt 4 omawianej ustawy:
Od dochodów (przychodów) uzyskanych z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a.
Na mocy art. 30a ust. 2 ww. ustawy:
Przepisy ust. 1 pkt 1-5 stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niepobranie (niezapłacenie) podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji.
Należy przy tym wskazać, że co do zasady zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest pobierany przez płatnika co wynika z treści art. 41 ust. 1 i 4 ustawy.
Jeżeli jednak podatek ten nie został pobrany przez płatnika, to – zgodnie z regulacją art. 45 ust. 3b ustawy – podatnik wykazuje należny podatek dochodowy, o którym mowa w art. 29-30a w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1 lub ust. 1a.
Jednocześnie, stosownie do art. 30a ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Podatnicy, o których mowa w art. 3 ust. 1 (podatnicy o nieograniczonym obowiązku podatkowym w Polsce), uzyskujący poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej przychody (dochody) określone w ust. 1 pkt 1-5 (m.in. dywidendy ze spółek z siedzibą w państwie innym niż Polska), od zryczałtowanego podatku obliczonego zgodnie z ust. 1, od tych przychodów (dochodów), odliczają kwotę równą podatkowi zapłaconemu za granicą, jednakże odliczenie to nie może przekroczyć kwoty podatku obliczonego od tych przychodów (dochodów) przy zastosowaniu stawki 19%.
Podatnicy o nieograniczonym obowiązku podatkowym w Polsce, którzy uzyskują poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej przychody m.in. z dywidend ze spółek z siedzibą w państwie innym niż Polska, od zryczałtowanego podatku obliczonego wg art. 30a ust. 1 od tych dywidend, odliczają kwotę równą podatkowi zapłaconemu za granicą, jednakże odliczenie to nie może przekroczyć kwoty podatku obliczonego od tych przychodów (dochodów) przy zastosowaniu stawki 19%.
W myśl art. 30a ust. 11 ustawy:
Kwoty zryczałtowanego podatku obliczonego od przychodów (dochodów), o których mowa w ust. 1 pkt 1-5, uzyskanych poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej oraz kwotę podatku zapłaconego za granicą, o której mowa w ust. 9, podatnicy są obowiązani wykazać w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1 lub 1a.
Zgodnie z omawianą ustawą – Pani przychody z dywidend podlegały opodatkowaniu w Polsce na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy.
W przypadku dywidend z zagranicznych spółek ocena skutków podatkowych powinna uwzględniać odpowiednią umowę o uniknięciu podwójnego opodatkowania podpisaną między Polską a krajem, w którym ma siedzibę spółka wypłacająca dywidendę.
W opisanej przez Panią sytuacji – dywidendy ze spółki niemieckiej – będzie to Konwencja między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisana w Berlinie 14 maja 2003 r. (Dz. U. z 2005 r. Nr 12 poz. 90; dalej: „Umowa”).
Zgodnie z art. 10 ust. 1 ww. Umowy:
Dywidendy wypłacane przez spółkę mającą siedzibę w Umawiającym się Państwie osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.
Stosownie do art. 10 ust. 2 ww. Umowy:
Jednakże dywidendy takie mogą być opodatkowane także w Umawiającym się Państwie, w którym spółka wypłacająca dywidendy ma swoją siedzibę, i zgodnie z prawem tego Państwa, ale jeżeli właściciel dywidend ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, to podatek tak ustalony nie może przekroczyć:
a)5 procent kwoty dywidend brutto, jeżeli osobą uprawnioną jest spółka (inna niż spółka osobowa), której bezpośredni udział w kapitale spółki wypłacającej dywidendy wynosi co najmniej 10 procent;
b)15 procent kwoty dywidend brutto we wszystkich pozostałych przypadkach.
Postanowienia niniejszego ustępu nie dotyczą opodatkowania spółki w odniesieniu do zysków, z których dywidendy są wypłacane.
Natomiast w myśl art. 10 ust. 4 ww. Umowy:
Postanowień ustępów 1 i 2 niniejszego artykułu nie maja zastosowania, jeżeli osoba uprawniona do dywidend, mający miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, wykonuje w drugim Umawiającym się Państwie, w którym znajduje się siedziba spółki wypłacającej dywidendy, działalność gospodarczą poprzez zakład w nim położony, bądź wykonuje w tym drugim Państwie wolny zawód w oparciu o położoną w nim stałą placówkę i gdy udział, z którego tytułu wypłaca się dywidendy, faktycznie wiąże się z działalnością takiego zakładu lub stałej placówki. W takim przypadku stosuje się postanowienia artykułu 7 lub artykułu 14.
Dywidenda uzyskana przez polskiego rezydenta podatkowego z Niemiec – zgodnie z przepisami Umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Niemcami, które są nadrzędne w stosunku do wewnętrznych przepisów podatkowych danego państwa – podlega opodatkowaniu zarówno w Polsce, jak i w Niemczech jednakże kwota podatku w Niemczech nie może przekroczyć 15% kwoty dywidendy brutto.
W przypadku dywidend z Niemiec Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania przewiduje, że dywidendy te uzyskiwane przez Panią z Niemiec mogły być opodatkowane w Polsce i mogły być opodatkowane w Niemczech, przy czym podatek ustalony w Niemczech nie mógł przekroczyć 15% kwoty dywidendy brutto.
Rozwijając kwestie wysokości odliczenia, o którym mowa w zacytowanym wcześniej art. 30a ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy podkreślić, że w tym przepisie ustawodawca wskazał, iż odliczeniu podlega kwota równa podatkowi zapłaconemu za granicą.
Przepisy prawa podatkowego, w tym te dotyczące odliczeń zakładają, że podatnicy prawidłowo realizują swoje zobowiązania podatkowe. Zatem w sytuacji, gdy umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania (która ma pierwszeństwo przed wewnętrznym prawem podatkowym danego państwa) wskazuje jako stawkę opodatkowania 15% kwoty dywidendy brutto uznaje się, że taka kwota powinna zostać uiszczona.
W sytuacji, gdy rezydent polski zapłacił za granicą więcej podatku niż wynika z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania (np. 30% zamiast 15%) to odliczyć może tylko taką wysokość podatku, jaka wynika z umowy i jest prawidłowa, czyli 15%.
W przypadku, gdy polski rezydent podatkowy zapłaci za granicą podatek w wyższej wysokości niż przewidują to przepisy właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania to o ewentualny zwrot nadpłaty należy ubiegać się za granicą i zgodnie z tamtejszymi przepisami.
Przychody z tytułu dywidend podlegają w Polsce opodatkowaniu 19% zryczałtowanym podatkiem. Od zryczałtowanego podatku obliczonego w Polsce, odlicza się kwotę równą podatkowi zapłaconemu za granicą, ale tylko do wysokości stawki podatku od dywidendy przewidzianej we właściwej umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania, czyli w odniesieniu do Niemiec 15% kwoty dywidendy brutto.
Reasumując – powinna Pani skorygować złożone zeznania podatkowe PIT-36, w których wykazywała Pani przychody z tytułu dywidend ze spółek z siedzibą w Niemczech w celu odliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych w prawidłowej wysokości 15% dywidendy brutto zamiast 19%.
Nie można zatem zgodzić się z Pani stanowiskiem, że kwotę Zwrotu Odpowiadającego Kwocie Podatku Należnego i Wykazanego w Poprzednich Latach należy wykazać stosownie do treści art. 45 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zeznaniu rocznym składanym za rok podatkowy, w którym otrzyma Pani ten zwrot i wpłacić na właściwy rachunek urzędu skarbowego w terminie ustawowym wpłaty podatku wynikającego z takiego zeznania rocznego oraz że kwota Zwrotu Otrzymanych Kwot stanowić będzie Pani przychód ze źródła kapitały pieniężne i należy ją opodatkować podatkiem zryczałtowanym według stawki 19% otrzymanej kwoty, momentem powstania tego przychodu będzie dzień wpływu Zwrotu Otrzymanych Kwot na Pani rachunek bankowy a kwotę podatku zryczałtowanego wyliczonego według stawki 19% należy wykazać w zeznaniu PIT-36 za rok, w którym otrzyma Pani Zwrot Otrzymanych Kwot i wpłacić wyliczony według stawki 19% podatek na właściwy rachunek urzędu skarbowego w terminie ustawowym wpłaty podatku wynikającego z takiego zeznania rocznego.
W związku z powyższym, Pani stanowisko w całości należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),
albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).