Obowiązki płatnika w związku z organizowaniem konkursu. - Interpretacja - 0114-KDIP3-3.4011.482.2019.1.MJ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 25.10.2019, sygn. 0114-KDIP3-3.4011.482.2019.1.MJ, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Obowiązki płatnika w związku z organizowaniem konkursu.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 sierpnia 2019 r. (data wpływu 26 sierpnia 2019 r.) oraz jego uzupełnieniu z dnia 15 października 2019 r. (data wpływu 15 października 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z organizowaniem konkursu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 sierpnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z organizowaniem konkursu.

We wniosku i uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca oraz X zamierzają wspólnie zorganizować Konkurs pt. "".

Konkurs ma na celu:

  1. sprawdzenie wiedzy teoretycznej i praktycznej .,
  2. propagowanie działalności prewencyjno-kontrolnej
  3. przybliżenie społeczeństwu problematyki bezpieczeństwa ruchu drogowego i zasad uczciwej konkurencji na rynku usług transportowych oraz pracy .,
  4. kształtowanie pozytywnego wizerunku poprzez pokaz umiejętności i wiedzy .,
  5. wyłonienie najwszechstronniejszych w kraju.

Na konkurs składają się konkurencje:

  1. Test z wiedzy zawodowej ze znajomości wybranych przepisów prawa obejmujących działalność kontrolną , w tym znajomość zagadnień związanych z udzielaniem pomocy ofiarom wypadków,
  2. Praktyczne udzielanie pierwszej pomocy,
  3. Konkurencje jazdy sprawnościowej samochodem osobowym oraz motocyklem.

Uczestnikami konkursu będą pozostający w stosunku pracy z organizatorami konkursu oraz . nie pozostający ani w stosunku pracy, ani w ramach stosunku cywilnoprawnego w relacji z organizatorami konkursu.

Zgodnie z Regulaminem konkursu zwycięzcą konkursu będzie , który uzyska łącznie największą liczbę punktów w klasyfikacji generalnej, na którą składają się zarówno kompetencje sprawnościowe, jak i teoretyczne. Nad prawidłowością Konkursu pieczę sprawować będą sędziowie i to oni będą oceniać wyniki .

Organizator przewiduje nagrody rzeczowe dla , którzy będą zajmowali miejsca od 1 do 3 w konkurencjach indywidualnych, tzn. w konkurencjach jazdy sprawnościowej samochodem osobowym oraz motocyklem (o wartości nieprzekraczającej kwoty 2000 zł każda). Nagrody rzeczowe zostaną zakupione przez Wnioskodawcę z własnych środków pieniężnych i wręczone laureatom.

Organizator przewiduję również symboliczne nagrody dla laureatów konkurencji drużynowych (ich wartość nie przekracza 2000 zł każda). Ponadto dla laureatów konkurencji, zarówno indywidualnych, jak i drużynowych, przewidziane są pamiątkowe puchary, a każdy uczestnik niezależnie od zajmowanego miejsca otrzyma pamiątkowy dyplom.

W chwili wydania nagród laureatom konkursu ich właścicielem będzie Wnioskodawca.

Konkurs nie będzie emitowany (ogłaszany) przez środki masowego przekazu (prasa, radio, telewizja).

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że konkurs będzie łączyć w sobie elementy rywalizacji i współzawodnictwa oraz będzie odbywał się w dziedzinie sportu i nauki, ponieważ będzie sprawdzał wiedzę i umiejętności zawodowe . Konkurs w opisanej formule będzie odbywał się w dziedzinie sportu i nauki, w związku z tym, za możliwe uważa się zastosowanie zwolnienia obdarowanych nagrodami rzeczowymi laureatów z podatku PIT od nagród o wartości jednorazowej, nieprzekraczającej kwoty 2000 zł (zastosowanie znajdzie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. 2018, poz. 1509 ze zm.).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy do otrzymanych przez .., tj. wyróżnionych laureatów konkursu w konkurencjach w dziedzinie sportu tj. w zakresie jazdy sprawnościowej samochodem osobowym oraz motocyklem, nagród rzeczowych o wartości nieprzekraczającej kwoty 2000 zł każda, mają zastosowanie przepisy art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. 2018, poz. 1509 za zm.) i w związku z tym czy Wnioskodawca jako płatnik zobowiązany będzie do naliczenia, pobrania i przekazania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od wartości przyznanych nagród?

Zdaniem Wnioskodawcy, konkurs w opisanej formule będzie odbywał się w dziedzinie sportu i nauki, w związku z tym, możliwe będzie zastosowanie zwolnienia obdarowanych nagrodami rzeczowymi laureatów z podatku PIT od nagród o wartości jednorazowej nieprzekraczającej kwoty 2000 zł.

Przedsięwzięcie organizowane przez Wnioskodawcę można określić mianem konkursu, bowiem ma określony program, istnieje w nim element współzawodnictwa i rywalizacji w celu osiągnięcia jak najlepszego rezultatu, konkurs zawiera regulamin, w którym jest określona nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody, oraz sposób wyłonienia zwycięzców. Zdaniem Wnioskodawcy konkurs odbywa się w dziedzinie sportu w zakresie w jakim dotyczy czynności sprawnościowych. Pozostałe konkurencje (test z wiedzy zawodowej ze znajomości wybranych przepisów prawa obejmujących działalność kontrolną ., w tym znajomość zagadnień związanych z udzielaniem pomocy ofiarom wypadków oraz konkurencja dotycząca praktycznego udzielania pomocy przedmedycznej) mogą zostać zakwalifikowane jako konkurs w dziedzinie nauki. Podobne stanowisko przedstawił organ podatkowy w 2012 r., który stwierdził, iż zdobyta wiedza na temat zasad bezpiecznej pracy w rolnictwie, sposobu postępowania w razie wypadku przy pracy rolniczej, a także znajomości zasad ochrony życia i zdrowia w gospodarstwie rolnym jest wycinkiem dziedziny nauki (Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, z dnia 20 grudnia 2012 r. ITPB2/415-884/10/RS). Podobne stanowisko zajął Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w piśmie z dnia 27 czerwca 2017 r. nr 0114-KDIP3-2.4011.77.2017.2.MK w zakresie zwolnienia z PIT dla nagród w konkursie dla policjantów.

Nagrody rzeczowe przyznawane będą za uzyskanie najwyższych lokat w konkurencjach sprawnościowych tj. jazdy samochodem osobowym i jazdy motocyklem. Konkurencje te można zakwalifikować jako konkurencje w dziedzinie sportu. Stanowią one bowiem przejaw aktywności fizycznej mającej na celu rozwijanie sprawności fizycznej (przykładowo refleksu) podejmowanej w warunkach rywalizacji w celu uzyskania jak najlepszych efektów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1987, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przepis art. 10 ust. 1 ww. ustawy zawiera katalog przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, gdzie m. in. w pkt 9 tego artykułu wymieniono, jako jedno ze źródeł przychodów inne źródła.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w ww. art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Z treści wniosku oraz jego uzupełnienia wynika, że Wnioskodawca będzie współorganizatorem konkursu "". Uczestnikami konkursu będą pozostający w stosunku pracy z organizatorami konkursu oraz .. pozostałych wojewódzkich nie pozostający ani w stosunku pracy, ani w ramach stosunku cywilnoprawnego w relacji z organizatorami konkursu.

Organizator przewiduje nagrody rzeczowe dla ., którzy będą zajmowali miejsca od 1 do 3 w konkurencjach indywidualnych, tzn. w konkurencjach jazdy sprawnościowej samochodem osobowym oraz motocyklem (o wartości nieprzekraczającej kwoty 2000 zł każda).

Konkurs nie będzie emitowany (ogłaszany) przez środki masowego przekazu (prasa, radio, telewizja). Konkurs będzie łączyć w sobie elementy rywalizacji i współzawodnictwa oraz będzie odbywał się w dziedzinie sportu i nauki, ponieważ będzie sprawdzał wiedzę i umiejętności zawodowe .. transportu drogowego.

W związku z powyższym, w tym miejscu należy odwołać się do przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych regulujących zasady opodatkowania nagród.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęć konkurs oraz nagroda, wobec czego w celu ich określenia uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN konkurs jest to przedsięwzięcie dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp., natomiast nagroda to dyplom, odznaczenie, pieniądze lub wartościowy przedmiot będące formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach, itp.

Z definicji tych wynika, że jakieś przedsięwzięcie można określić mianem konkursu, jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Również ważnym jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku oraz jego uzupełnieniu opis zdarzenia przyszłego należy uznać, że w przedsięwzięciu, którego współorganizatorem będzie Wnioskodawca wystąpią elementy niezbędne do uznania go za konkurs.

Z wyżej przytoczonych przepisów wynika, że wygrana w konkursie stanowi przychód u zwycięzcy.

W kwestii przyporządkowania tego przychodu do odpowiedniego źródła przychodów wskazać należy, że skoro uczestnikami konkursu, o którym mowa we wniosku, będą zarówno pozostający w stosunku pracy z organizatorami konkursu oraz pozostałych wojewódzkich .. nie pozostający ani w stosunku pracy, ani w ramach stosunku cywilnoprawnego w relacji z organizatorami konkursu, to nagrody uzyskane przez wszystkich laureatów tego przedsięwzięcia stanowić będą przychód, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. z innych źródeł.

W konsekwencji przychód z tytułu uzyskanych przez wszystkich uczestników konkursu nagród będzie podlegał opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, w oparciu o przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl tego przepisu, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy: z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Jak stanowi art. 30 ust. 3 ww. ustawy, zryczałtowany podatek, o którym mowa m.in. w ust. 1 pkt 2, 4-4b,5a oraz 13-16, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-12, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.

Natomiast w myśl art. 41 ust. 7 pkt 1 cytowanej ustawy, jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 - nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.

Na podstawie art. 42 ust. 1 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Reasumując, przychód z tytułu nagród uzyskanych przez uczestników z tytułu wygranej w konkursie podlega opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, w oparciu o przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Obowiązek poboru podatku jednakże nie wystąpi, jeżeli wygrana/nagroda otrzymana w konkursie spełnia warunki do zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy.

Zgodnie z tym przepisem wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Warunkiem zastosowania omawianego zwolnienia w stosunku do wygranych w konkursach, których jednorazowa wartość nie przekracza kwoty 2000 zł, jest rodzaj konkursu. Mianowicie musi to być konkurs z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu, a w przypadku konkursów z innych dziedzin wyłącznie taki, którego organizatorem i emitentem (ogłaszającym) są środki masowego przekazu.

W niniejszej sprawie mamy do czynienia z konkursem, który jak wskazał Wnioskodawca będzie łączyć w sobie elementy rywalizacji i współzawodnictwa oraz będzie odbywał się w dziedzinie sportu i nauki.

W świetle powyższego, należy stwierdzić, że nagrody rzeczowe o wartości nieprzekraczającej 2000 zł każda, otrzymane przez wyróżnionych laureatów konkursu w dziedzinie sportu, tj. w zakresie jazdy sprawnościowej samochodem osobowym oraz motocyklem, będą korzystały ze zwolnienia z opodatkowania w oparciu o przepis art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wobec powyższego na Wnioskodawcy nie będą ciążyły obowiązki płatnika.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy uznaje się za prawidłowe.

Końcowo należy wyjaśnić, że tut. organ nie dokonał oceny stanowiska Wnioskodawcy odnośnie konkursu z dziedziny nauki, gdyż nie było to przedmiotem zapytania.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej