Temat interpretacji
Dotyczy obowiązków ciążących na Spółce, związanych z organizowaniem Konkursów.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 kwietnia 2019 r. (data wpływu 7 maja 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków ciążących na Spółce, związanych z organizowaniem Konkursów jest:
- nieprawidłowe - w zakresie przychodów uzyskiwanych przez współpracowników Wnioskodawcy prowadzących jednoosobową pozarolniczą działalność gospodarczą,
- prawidłowe - w pozostałym zakresie.
UZASADNIENIE
W dniu 7 maja 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków ciążących na Spółce, związanych z organizowaniem Konkursów.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej zwana jako: Wnioskodawca lub Spółka) prowadzi działalność gospodarczą, której głównym przedmiotem jest świadczenie usług informatycznych oraz realizacja prac informatycznych w tym przygotowywanie gotowych produktów IT.
Spółka na rzecz klientów świadczy usługi informatyczne, realizuje prace informatyczne oraz dostarcza gotowe produkty IT. Dostarczanie rozwiązań obejmuje każdy etap życia oprogramowania: od opracowania i wytworzenia, przez wdrożenie, do jego utrzymywania. Nie tylko w modelu on - premise, ale również SaaS. Obok wytwarzania oprogramowania i modernizacji istniejących systemów, Spółka organizuje i prowadzi PMO, jak również obsługuje wielopłaszczyznowe projekty, w których strumień IT jest tylko częścią rozwiązania biznesowego. Spółka projektuje właściwe technologie i metody organizacyjne, mające na celu rozwiązanie skomplikowanych problemów biznesowych i infrastrukturalnych organizacji. Przygotowuje całościowe koncepcje rozwiązań IT odpowiadających na biznesowe potrzeby klienta.
W ramach świadczonych usług Wnioskodawca na zlecenie kontrahentów - firm partnerskich świadczy również usługi w postaci udostępnienia platformy internetowej, służącej do organizacji przez kontrahentów programów motywacyjnych oraz konkursów dla szeroko rozumianych pracowników kontrahentów.
Opracowane narzędzia informatyczne to platforma motywacyjno - lojalnościowa nowej generacji (Platforma). Narzędzie stanowi odpowiedź na zapotrzebowanie pracodawców na program indywidualnego motywowania pracowników, który pozwala maksymalizować efektywność działalności oraz wiązać najlepszych pracowników z daną firmą. Platforma pozwala na gratyfikację dopasowaną do indywidualnych preferencji pracownika.
Jako, że Wnioskodawca jest właścicielem Platformy, to planuje również sam organizować za jej pośrednictwem programy motywacyjne i konkursy dla własnych pracowników (Uczestnicy), opisane szczegółowo poniżej.
Opisane we wniosku zdarzenie przyszłe dotyczy wyłącznie organizacji konkursów (Konkursy).
Podstawą realizacji konkretnego Konkursu będzie każdorazowo przygotowany przez Wnioskodawcę regulamin określający prawa i obowiązki uczestników Konkursu.
Konkursy adresowane będą do określonego kręgu odbiorców, obejmując swoim zasięgiem terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zaś informacja o ich organizacji i przebiegu zamieszczana będzie za pośrednictwem Platformy utrzymywanej w sieci przez Spółkę.
Zgodnie z konkretnym regulaminem, uczestnikami Konkursu (Uczestnicy) będą wyłącznie osoby fizyczne, które:
- posiadają pełną zdolność do czynności prawnych,
- są zatrudnione u Wnioskodawcy na podstawie umowy o pracę lub na podstawie umowy cywilnoprawnej lub są współpracownikami Wnioskodawcy, prowadzącymi jednoosobową pozarolniczą działalność gospodarczą.
Sam udział w Konkursie, jak również podanie związanych z tym danych osobowych przez Uczestników będzie całkowicie dobrowolne.
Co do zasady, dany Uczestnik będzie przystępował do Konkursu poprzez zaakceptowanie regulaminu oraz wypełnienie i przesłanie np. formularza rejestracyjnego.
W ramach danego Konkursu najlepsi Uczestnicy nagradzani będą Tokenami. Token oznacza cyfrową, niepieniężną jednostkę wartości dystrybuowaną przez Spółkę, jako organizatora, pozwalającą na interakcję z Użytkownikami poprzez przyznawanie i dystrybucję określonych nagród na rzecz Użytkowników, alternatywnie:
- według ich wyboru, których katalog i wartość określone są w regulaminie,
- nagród-niespodzianek, nieujawnionych przed rozstrzygnięciem konkursu, których wartość określona jest w regulaminie.
Danemu Uczestnikowi zostanie następnie przyznane prawo do realizacji/zamiany przyznanych Tokenów na nagrody rzeczowe lub pieniężne. Oceny spełnienia warunków określonych w zasadach konkretnego Konkursu dokonywać będzie komisja konkursowa lub czynność ta będzie dokonywana automatycznie przez algorytm Platformy, na podstawie zarejestrowanych w systemach informatycznych danych (np. na podstawie informatycznego systemu monitorującego wyniki sprzedaży).
Uczestnicy nagradzani końcowo będą nagrodami rzeczowymi lub pieniężnymi o różnych wartościach (przy czym wartość ta będzie każdorazowo określona w regulaminie Konkursu) tj.:
- nagrody poniżej 2.000 złotych brutto,
- nagrody powyżej 2.000 złotych brutto.
Celem Konkursów może być m.in. zwiększenie sprzedaży produktów (usług) Wnioskodawcy lub stymulowanie inicjatywy i pomysłowości pracowników (współpracowników) w zakresie np. promocji marki i produktów (usług) Wnioskodawcy.
Innymi słowy, w zależności od specyfiki danego Konkursu, może on polegać np. na przygotowaniu pracy konkursowej, udzieleniu odpowiedzi na pytania, udziału w quizie itp. Konkurs może również polegać na tym, że do otrzymania nagrody będą uprawnieni Uczestnicy, którzy zrealizują ustalony poziom sprzedaży produktów (usług) Wnioskodawcy w danym okresie rozliczeniowym, przez co okażą się lepsi od pozostałych Uczestników.
Bez względu na zasady i założenia konkretnego Konkursu, jego celem zawsze będzie wyłonienie zwycięzcy (zwycięzców) w ramach wzajemnej rywalizacji. Innymi słowy, Uczestnicy będą zawsze pomiędzy sobą konkurować, Konkurs będzie nosił cechy rywalizacji i końcowo prowadził do wyłonienia zwycięzców, na podstawie określonych wcześniej kryteriów w regulaminie.
Umowy o pracę oraz umowy cywilnoprawe zawarte z pracownikami Spółki i jej współpracownikami nie zawierają żadnych informacji o Konkursach organizowanych przez Spółkę. Jedyną podstawą organizacji danego konkursu na Platformie i przyznawania nagród będzie każdorazowo regulamin ogłaszany przez Spółkę.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.
Czy Wnioskodawca, jako organizator danego Konkursu, będzie zobowiązany pobrać od wartości wszystkich przekazanych nagród (otrzymanych w zamian za przyznane uprzednio Tokeny) Uczestnikom - zwycięzcom, którzy są pracownikami Wnioskodawcy zatrudnionymi na podstawie umowy o pracę, zryczałtowany podatek dochodowy w stawce 10% określony w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Zdaniem Wnioskodawcy,
Ad 1.
W ocenie Wnioskodawcy, jako organizatora Konkursu, Wnioskodawca będzie zobowiązany pobrać od wartości wszystkich przekazanych nagród Uczestnikom - zwycięzcom, którzy są pracownikami Wnioskodawcy zatrudnionymi na podstawie umowy o pracę, zryczałtowany podatek dochodowy w stawce 10% określony w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Ad 2.
W ocenie Wnioskodawcy, jako organizatora Konkursu, Wnioskodawca będzie zobowiązany pobrać od wartości wszystkich przekazanych nagród Uczestnikom - zwycięzcom, którzy są pracownikami Wnioskodawcy zatrudnionymi na podstawie umowy cywilnoprawnej, zryczałtowany podatek dochodowy w stawce 10% określony w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Ad 3.
W ocenie Wnioskodawcy, jako organizatora Konkursu, Wnioskodawca będzie zobowiązany pobrać od wartości wszystkich przekazanych nagród Uczestnikom - zwycięzcom, którzy są współpracownikami Wnioskodawcy prowadzącymi jednoosobową pozarolniczą działalność gospodarczą, zryczałtowany podatek dochodowy w stawce 10% określony w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Ad 4.
W ocenie Wnioskodawcy, przedmiotowe przedsięwzięcie, powinno być uznane za konkurs w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i tym samym nagrody wypłacane na rzecz Uczestników - zwycięzców bez względu na status zwycięzcy (pracownik Wnioskodawcy zatrudniony na podstawie umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej lub współpracownik Wnioskodawcy prowadzący jednoosobową pozarolniczą działalność gospodarczą) powinny być opodatkowane zryczałtowanym 10% podatkiem dochodowym na podstawie przepisu art. 30 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zaś do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym Spółka zobowiązana będzie do złożenia w urzędzie skarbowym właściwym dla płatnika (tj. Wnioskodawcy) deklaracji PIT-8AR. Brak będzie zatem obowiązku przesłania zwycięzcom oraz właściwym dla podatników (zwycięzców) urzędom skarbowym informacji PIT-8C.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
Zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) (dalej jako updof), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi natomiast, że za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonana na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inna nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego - pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody. Tak więc w celu potrącenia 10% podatku od nagród konieczne jest, aby organizowana przez Spółkę akcja czy program spełniała warunki do uznania jaj za konkurs.
Odnosząc się do definicji pojęcia konkursu, wskazać należy, że ustawodawca w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zdefiniował tego pojęcia. Zasadnym jest wobec tego odwołanie się do definicji słownikowej.
Zgodnie z Uniwersalnym Słownikiem Języka Polskiego pod redakcją S. Dubisza (PWN, Warszawa 2003 r., tom 2 str. 210), konkurs, to przedsięwzięcie najczęściej o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac, itp. zwykle wyróżnianych nagrodami.
Z kolei zgodnie z internetowym słownikiem języka polskiego (www.sjp.pwn.pl) konkurs to
- impreza, przedsięwzięcie dające możność wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp.,
- postępowanie mające na celu wybranie najlepszego kandydata na jakieś stanowisko.
W Słowniku Wyrazów Obcych (wyd. Europa) konkurs jest natomiast definiowany jako impreza, która ma na celu wyłonienie przez specjalistyczne jury osoby lub grupy największej w danej dziedzinie, np. artystycznej, naukowej, przebiegająca często wieloetapowo; najczęściej wygrana lub zajęcie jednego z wyższych miejsc w konkursie jest związane z określoną w warunkach wstępnych nagrodą pieniężną, rzeczową lub przyznaniem prawa do realizacji czegoś. Jak wynika z powyższych, językowych definicji (które niejednokrotnie były przytaczane w piśmiennictwie podatkowym, w tym również w uzasadnieniach wyroków sądów administracyjnych), głównym celem konkursu jest wyłonienie najlepszych osób w danej dziedzinie. Powyższe definicje wskazują również, że istotą całego przedsięwzięcia jest element rywalizacji, który jest niezbędny, aby dany program mógł zostać uznany za konkurs.
Należy uznać tym samym, że konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie zwycięzcy (zwycięzców) spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria, którzy rywalizują między sobą podczas trwania przedsięwzięcia. Istotne znaczenie ma również strona formalna organizowanego programu - niezbędnym jest bowiem opracowanie regulaminu, w którym określone zostaną najważniejsze postanowienia, w tym m.in. nazwa, organizator, osoby uprawnione, jako uczestnicy oraz proces wyłonienia zwycięzców i wypłaty nagród.
Tym samym konkursem w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest przedsięwzięcie, w którym występuje wśród uczestników element rywalizacji (współzawodnictwa), a przejawem tej rywalizacji jest dążenie uczestników konkursu do osiągnięcia najlepszych rezultatów w określonej dziedzinie. Uczestnicy, którzy osiągnęli najlepsze rezultaty zostają wyłonieni jako zwycięzcy Konkursu oraz przeważnie, zostają im przyznane nagrody.
O zakwalifikowaniu przedsięwzięcia jako konkursu nie decydują natomiast inne okoliczności, np.: określenie kręgu uczestników, cel organizacji konkursu, ani okoliczności związane z przedmiotem rywalizacji, np. zakres zadań postawionych uczestnikom konkursu. Dla kwalifikacji przedsięwzięcia jako konkursu istotne jest natomiast wykonanie obowiązków formalnych przez organizatora, tj. sporządzenie regulaminu konkursu, ogłoszenie konkursu wśród uczestników, określenie zasad rywalizacji oraz wyłonienia zwycięzców. Takie stanowisko przedstawiają również sądy administracyjne oraz organy podatkowe, przykładowo w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Podatkowej z dnia 25 maja 2017 r., sygn. 0114-KDIP3-1.4011.82.2017.1 EC, w której wskazano, że:
Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, że w przedsięwzięciu, które organizuje Wnioskodawca wystąpią elementy niezbędne do uznania go za konkurs. Uczestnicy konkursu będą pomiędzy sobą rywalizować w celu osiągnięcia najlepszych wyników sprzedażowych, a konkurs będzie prowadził do wyłonienia zwycięzców, na podstawie określonych wcześniej kryteriów w regulaminie konkursu.
Identyczne stanowisko prezentują sądy administracyjne, czego przykładem jest wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 9 kwietnia 2014 roku (sygn. akt II FSK 911/12), w którym wskazano że:
zasadniczo definicja pojęcia konkurs zawiera kilka elementów. W pierwszej kolejności powinno nastąpić ogłoszenie konkursu wraz ze stosownym regulaminem, po czym uczestnicy konkursu powinni podjąć stosowne działania, które z samej natury konkursu, winny zawierać w sobie element rywalizacji. Zakończeniem konkursu, który jest wynikiem współzawodnictwa uczestników konkursu, jest ogłoszenie wyników i nierzadko rozdania nagród. Nie ulega też wątpliwości w ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego, że wynik konkursu ma ścisły związek z efektem bezpośredniego współzawodnictwa uczestników konkursu i Ich rywalizacji. W wersji internetowej Wielkiego Słownika Języka Polskiego (projekt pod red. P. Żmigrodzkiego) pod hasłem konkurs czytamy, że jest to przedsięwzięcie artystyczne, rozrywkowe, sportowe, edukacyjne lub biznesowe, którego uczestnicy rywalizują o pierwszeństwo wyróżniane nagrodami. W definicji tej jako kluczowy, statuujący definicję konkursu pojawia się element rywalizacji. Bez rywalizacji bowiem nie możemy dookreślić pojęcia konkurs.
Jak wskazano powyżej, zdaniem Wnioskodawcy, uznanie organizowanego przedsięwzięcia za konkurs wymaga od strony formalnej przede wszystkim opracowania regulaminu konkursu. Ponadto, przedsięwzięcie musi być zorganizowane w taki sposób, żeby na drodze wzajemnej rywalizacji i współzawodnictwa pomiędzy uczestnikami możliwym było wyłonienia zwycięzców z grupy najlepszych uczestników.
Wnioskodawca zwraca uwagę, że konkretny Konkurs będzie organizowany przez Spółkę na podstawie regulaminu oraz ogłoszony wśród adresatów - Uczestników.
O zwycięstwie w Konkursie oraz przyznaniu nagrody będzie decydowało np. rozwiązanie zadania konkursowego lub wielkość obrotu/wyników sprzedażowych osiągnięta przez Uczestnika. Tokeny, które będą później wymieniane na nagrody zostaną przyznane zatem tym spośród Uczestników, którzy w trakcie jego trwania osiągną najlepszy wynik w ramach danego Konkursu.
Wnioskodawca stoi wobec tego na stanowisku, że organizowane przez Spółkę Konkursy, będą spełniać wszelkie formalne znamiona definicji konkursu, które są niezbędne, aby dane przedsięwzięcie mogło być za konkurs uznane. Realizowane przez Spółkę Konkursy będą zatem bez wątpienia konkursem w słownikowym rozumieniu tego pojęcia, które zostało przedstawione powyżej. Jak wskazano, Konkurs będzie przeprowadzany na podstawie regulaminu precyzyjnie określającego wszystkie elementy przedmiotowe i wymagane dla konkursu, w tym kryteria przyznawania nagród kręgowi Uczestników.
Konkursy Wnioskodawcy będą zawierać ponadto - co najważniejsze - dla wypełnienia przesłanek do uznania ich za konkursy - elementy rywalizacji i współzawodnictwa pomiędzy Uczestnikami.
W ocenie Wnioskodawcy, powyższa charakterystyka konkursów niewątpliwie świadczy o tym, że Konkursy organizowane przez Spółkę będą stanowiły konkurs w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z tym, że nagrody otrzymają jedynie Uczestnicy, którzy w ramach współzawodnictwa z innymi uczestnikami, osiągną najlepsze rezultaty, nie ma podstaw do zakwalifikowania przedsięwzięcia organizowanego przez Spółkę w inny sposób.
W opinii Wnioskodawcy, nagrody przyznane przez Spółkę Uczestnikom, bez względu na status zwycięzcy (pracownik Wnioskodawcy zatrudniony na podstawie umowy o pracę lub na podstawie umowy cywilnoprawnej lub współpracownik Wnioskodawcy prowadzący jednoosobową pozarolniczą działalność gospodarczą), powinny zostać zakwalifikowane do źródła przychodów wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - czyli do innych źródeł.
W konsekwencji, wartość nagród przyznanych Uczestnikom - zwycięzcom Konkursu będzie stanowić dla nich przychód z innych źródeł, opodatkowany na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych według stawki 10%.
Innymi słowy, w ocenie Wnioskodawcy przychód z tytułu otrzymania przez Uczestników - zwycięzców Konkursu nagród nie będzie kwalifikowany do żadnego ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1 - 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w szczególności - w przypadku gdy zwycięzcą Konkursu będzie pracownik zatrudniony przez Spółkę na podstawie umowy o pracę - nie będzie stanowił przychodu ze stosunku pracy.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Tym samym, jako przychód za stosunku pracy może być kwalifikowane nie tylko wynagrodzenie określone w umowie o pracę zawartej przez pracownika z pracodawcą, ale również inne rodzaje przysporzeń otrzymane od pracodawcy, takie jak premie, nagrody, nieodpłatne świadczenia. Niemniej jednak jako przychód za stosunku pracy mogą być kwalifikowane tylko te przysporzenia (w tym nagrody oraz wartość nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń określonych w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), które wykazują ścisły (bezpośredni) związek z istnieniem stosunku pracy, tj. jeżeli istnienie stosunku pracy jest warunkiem sine qua non osiągnięcia przysporzenia przez osobę fizyczną. Wnioskodawca zwraca uwagę, że do tego rodzaju przysporzeń niewątpliwie należy zaliczyć przysporzenia otrzymane przez pracownika od pracodawcy w związku z pozostawaniem w stosunku pracy, np. tzw. benefity pracownicze, tj. karty wstępu do obiektów sportowych, prywatna opieka medyczna itd., nagrody i premie otrzymane od pracodawcy np. w związku z pozytywną oceną pracy pracownika. Jednocześnie, inne przysporzenia, które pozostają jedynie w pośrednim związku za stosunkiem pracy, powinny być zakwalifikowane do odpłatnych źródeł przychodu, w tym do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W przypadku Konkursu organizowanego przez Spółkę, pomiędzy przychodem otrzymanym przez zwycięzcę Konkursu z tytułu przyznania mu nagrody a stosunkiem pracy pomiędzy Uczestnikiem, a Spółką, nie będzie istnieć ścisły (bezpośredni) związek przyczynowo-skutkowy, tj. pozostawanie ze Spółką w stosunku pracy nie będzie koniecznym warunkiem wzięcia udziału w Konkursie oraz otrzymanie nagrody. Taki związek przyczynowo-skutkowy istniałby w ocenie Wnioskodawcy jedynie wówczas, gdyby Spółka organizowała Konkurs adresowany wyłącznie do osób zatrudnionych w Spółce na podstawie umowy o pracę, tj. krąg adresatów Konkursu ograniczony byłby na podstawie regulaminu jedynie do pracowników Spółki związanych stosunkiem pracy. Wnioskodawca stoi na stanowisku, że wyłącznie w takim przypadku pozostawanie ze Spółką w stosunku pracy jest warunkiem sina qua non osiągnięcia przychodu z tytułu otrzymania przez zwycięzcę nagrody w Konkursie, a tym samym wartość tej nagrody stanowiłaby dla zwycięzcy przychód za stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Taka jednak sytuacja nie występuje w przypadku opisanym w zdarzeniu przyszłym w ramach niniejszego wniosku.
Innymi słowy o tym, czy dane świadczenie stanowi przychód za stosunku pracy decyduje krąg osób, do których kierowany jest konkurs. Jeżeli więc konkurs kierowany jest do pracowników Spółki oraz innych osób (osób zatrudnionych na podstawie umowy cywilnoprawnej oraz współpracowników Spółki prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą), to brak jest bezpośredniego związku Konkursu ze stosunkiem pracy i nagroda w takim konkursie będzie stanowić przychód z innych źródeł.
Stanowisko prezentowane przez Wnioskodawcę znajduje oparcie w ugruntowanej linii orzeczniczej sądów administracyjnych, czego przykładem jest wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 27 marca 2015 roku (sygn. akt II FSK 1696/14), w którym Sąd stwierdził, że: W orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego wielokrotnie prezentowany był pogląd, który podziela również skład orzekający w niniejszej sprawie, że o zakwalifikowaniu świadczenia jako przychodu za stosunku pracy, w rozumieniu art. 12 ust. 1 u.p.do.f, decyduje okoliczność, czy może je otrzymać wyłącznie pracownik w rozumieniu ust. 4 tego artykułu, czy także inna osoba niezwiązana (aktualnie lub w przeszłości) z tego rodzaju stosunkiem prawnym. Istotne jest więc to, czy istnieje związek prawny lub też faktyczny danego świadczenia wypłacanego na rzecz określonej osoby z istniejącym stosunkiem pracy (zob. wyroki NSA: z dnia 26 marca 1993 r., III SA 2219/92, opubl. ONSA 1993, nr 3, s. 83; z dnia 10 lutego 2005 r. I SA/Wr 1038/03 opubl. Biuletyn Skarbowy 2005, nr 5, s. 26; z dnia 24 czerwca 2009 r. II FSK 251/08; z dnia 21 sierpnia 2012 r. II FSK 86/11 oraz II FSK 309/11, opubl. CBOSA).
Ponadto, Wnioskodawca zwraca uwagę, że w trakcie trwania danego Konkursu zarówno Uczestnicy zatrudnieni przez Spółkę na podstawie umowy o pracę, jak również Uczestnicy - współpracownicy Spółki, którzy zgłoszą się do udziału w Konkursie, będą rywalizowali o osiągnięcie najlepszych wyników w Konkursie (czy to poprzez osiągnięcie najlepszych wyników sprzedaży, czy też rozwiązanie zadania konkursowego) i w konsekwencji znalezienie się w gronie zwycięzców, którzy otrzymają Tokeny wymieniane później na nagrody rzeczowe lub pieniężne.
Wnioskodawca zwraca uwagę, że ocenę prawną Spółki w odniesieniu do przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego potwierdzają interpretacje indywidualne wydane przez organy podatkowe w zbliżonych okolicznościach. Przykładowo, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 3 lutego 2016 r., sygn. IPPB4/4511-1364/15-6/MS1 uznał, że:
W świetle powyższego wartość ww. nagród przyznanych pracownikom Wnioskodawcy i pracownikom kontrahentów Spółki, stanowi dla tych osób na gruncie przepisów ustawy przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy. Na Wnioskodawcy, jako na płatniku będzie ciążył obowiązek obliczenia i pobrania 10% zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy oraz odprowadzania go na rachunek właściwego urzędu skarbowego.
Podobnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacjach indywidualnych z dnia 28 marca 2017 r. nr 1462-IPPB2.4511.60.2017.2.MK oraz z dnia 8 czerwca 2018 r. nr 0114-KDIP3-2.4011.240.2018.1.AK.
Celem podsumowania powyższego, należy wskazać, że w ocenie Wnioskodawcy:
- organizowane Konkursy za pośrednictwem Platformy spełniają warunki do uznania ich za konkurs w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
- wartość nagród przyznanych Uczestnikom - zwycięzcom będzie stanowić dla nich przychód z innych źródeł, opodatkowany na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych według stawki 10%, bez względu na status zwycięzcy (pracownik Wnioskodawcy zatrudniony na podstawie umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej lub osoba współpracująca z Wnioskodawcą prowadząca jednoosobową pozarolniczą działalność gospodarczą).
Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułu określonego w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowy od osób fizycznych.
Wobec tego, Wnioskodawca, jako płatnik będzie zobowiązany pobrać 10% zryczałtowany podatek dochodowy od wartości nagród wygranych przez Uczestników w Konkursie.
A zatem Wnioskodawca zobowiązany będzie odprowadzić podatek na konto właściwego urzędu skarbowego i sporządzić deklarację PIT-8AR, ujmując w niej kwotę zryczałtowanego podatku dochodowego.
Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy, realizowane Konkursy powinny być uznane za konkurs w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i tym samym nagrody przekazywane na rzecz Uczestników-zwycięzców powinny być opodatkowane zryczałtowanym 10% podatkiem dochodowym na podstawie przepisu art. 30 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy PIT, zaś do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym Spółka zobowiązana będzie do złożenia w urzędzie skarbowym właściwym dla płatnika (tj. Wnioskodawcy) deklaracji PIT-8AR.
Końcowo Wnioskodawca zwraca ponadto uwagę, iż nagrody przekazywane w ramach Konkursów będą podlegały opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w stawce 10% bez względu na wartość wypłaconych nagród.
W opisanym zdarzeniu przyszłym nie znajdzie bowiem zastosowanie zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 updopf, zgodnie z którym wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych za sprzedażą premiową towarów lub usług - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2000 zł.
Sądy administracyjne wskazują, iż niniejszy przepis znajduje zastosowanie wyłącznie w sytuacji, gdy organizatorem konkursu, jak i jego emitentem jest środek masowego przekazu. Zatem w przypadku wygranych w konkursach organizowanych w mass mediach, dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia muszą być spełnione łącznie dwie przesłanki:
- organizatorem konkursu są środki masowego przekazu;
- podmiotami emitującymi (ogłaszającymi) konkurs są środki
masowego przekazu.
W opisanym zdarzeniu przyszłym, powyższe przesłanki nie są spełnione. Tym samym, nagrody o wartości jednorazowo nieprzekraczającej kwoty 2000 zł otrzymane przez zwycięzców Konkursu, nie będą korzystały ze zwolnienia z podatku dochodowego, na mocy art. 21 ust. 1 pkt 68 updof, jako że niniejsze Konkursy nie będą wypełniały warunków przewidzianych dla niniejszego zwolnienia, tj. nie będą organizowane i emitowane przez środek masowego przekazu.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe w zakresie przychodów uzyskiwanych przez współpracowników Wnioskodawcy prowadzących jednoosobową pozarolniczą działalność gospodarczą, natomiast prawidłowe w pozostałym zakresie.
Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn zm.), płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.
Z uwagi na powyższe na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki podatkowe, tj.:
- obliczenie,
- pobranie,
- wpłacenie
podatku, zaliczki lub raty.
Z kolei płatnik, który nie wykonał obowiązków określonych w art. 8 ustawy Ordynacja podatkowa, odpowiada za podatek niepobrany lub podatek pobrany a niewpłacony, o czym stanowi art. 30 § 1 ww. ustawy.
W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1509, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Z treści przywołanego przepisu wynika zatem, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy bądź, od których Minister Finansów zaniechał poboru podatku, w drodze rozporządzenia.
Na podstawie art. 11 ust. 1 cytowanej ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2019 r. przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
W treści art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, ustawodawca jako źródła przychodów wskazał inne źródła.
Stosownie do art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Przychodami ze stosunku pracy są zatem otrzymane lub postawione do dyspozycji pracownika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne, a także wartość otrzymanych świadczeń w naturze (bądź ich ekwiwalenty) oraz innych nieodpłatnych świadczeń bez względu na źródło ich finansowania.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 2 cytowanej ustawy źródłami przychodów jest działalność wykonywana osobiście.
Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).
Artykuł 14 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.
W świetle art. 5a pkt 6 cytowanej ustawy, działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza to działalność zarobkową:
- wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
- polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
- polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 8 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 125.
Stosownie do treści art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Przedstawiony katalog jest katalogiem otwartym, o czym świadczy użycie sformułowania w szczególności. Oznacza to, że o przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe. Istota bowiem przychodu podatkowego polega właśnie na tym, że ma on charakter trwałego przysporzenia w majątku podatnika.
Stosownie do brzmienia art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego w wysokości 10% wygranej lub nagrody.
Z kolei w myśl art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.
Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2019 r., płatnicy, o których mowa w ust. 1 (tj. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej), są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-12, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.
Natomiast w myśl art. 41 ust. 7 pkt 1 ww. ustawy, jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.
Na podstawie art. 42 ust. 1 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
Stosownie do treści art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2019 r., osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
W myśl art. 42g ust. 1 cytowanej ustawy płatnicy oraz podmioty, o których mowa w art. 42a, przesyłają roczne obliczenie podatku, o którym mowa w art. 34 ust. 7, oraz informacje, o których mowa w art. 34 ust. 8, art. 35 ust. 10, art. 39 ust. 1 i 3, art. 42 ust. 2 pkt 1, art. 42a ust. 1 oraz art. 42e ust. 6:
- urzędowi skarbowemu - w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym;
- podatnikowi - w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym.
Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca planuje organizować konkursy za pośrednictwem Platformy, której jest właścicielem. Podstawą realizacji konkretnego Konkursu będzie każdorazowo przygotowany przez Wnioskodawcę regulamin określający prawa i obowiązki uczestników Konkursu. Konkursy adresowane będą do określonego kręgu odbiorców, obejmując swoim zasięgiem terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zaś informacja o ich organizacji i przebiegu zamieszczana będzie za pośrednictwem Platformy utrzymywanej w sieci przez Spółkę. Zgodnie z konkretnym regulaminem, uczestnikami Konkursu będą wyłącznie osoby fizyczne, które posiadają pełną zdolność do czynności prawnych oraz są zatrudnione u Wnioskodawcy na podstawie umowy o pracę lub na podstawie umowy cywilnoprawnej lub są współpracownikami Wnioskodawcy, prowadzącymi jednoosobową pozarolniczą działalność gospodarczą. Sam udział w Konkursie, jak również podanie związanych z tym danych osobowych przez Uczestników będzie całkowicie dobrowolne. Co do zasady, dany Uczestnik będzie przystępował do Konkursu poprzez zaakceptowanie regulaminu oraz wypełnienie i przesłanie np. formularza rejestracyjnego. W ramach danego Konkursu najlepsi Uczestnicy nagradzani będą Tokenami. Token oznacza cyfrową, niepieniężną jednostkę wartości dystrybuowaną przez Spółkę, jako organizatora, pozwalającą na interakcję z Użytkownikami poprzez przyznawanie i dystrybucję określonych nagród na rzecz Użytkowników. Danemu Uczestnikowi zostanie następnie przyznane prawo do realizacji/zamiany przyznanych Tokenów na nagrody rzeczowe lub pieniężne. Oceny spełnienia warunków określonych w zasadach konkretnego Konkursu dokonywać będzie komisja konkursowa lub czynność ta będzie dokonywana automatycznie przez algorytm Platformy, na podstawie zarejestrowanych w systemach informatycznych danych. Uczestnicy nagradzani końcowo będą nagrodami rzeczowymi lub pieniężnymi o różnych wartościach. Celem Konkursów może być m.in. zwiększenie sprzedaży produktów (usług) Wnioskodawcy lub stymulowanie inicjatywy i pomysłowości pracowników (współpracowników) w zakresie np. promocji marki i produktów (usług) Wnioskodawcy. Bez względu na zasady i założenia konkretnego Konkursu, jego celem zawsze będzie wyłonienie zwycięzcy (zwycięzców) w ramach wzajemnej rywalizacji. Umowy o pracę oraz umowy cywilnoprawe zawarte z pracownikami Spółki i jej współpracownikami nie zawierają żadnych informacji o Konkursach organizowanych przez Spółkę.
Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiują pojęcia konkurs, również w obowiązującym systemie prawnym brak jest legalnej definicji tego pojęcia, wobec czego w celu określenia ich znaczenia uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Według definicji zawartej w Słowniku Języka Polskiego (pod red. M. Szymczaka, PWN, Warszawa 2002 r.), konkurs to impreza, przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp. zwykle wyróżnionych nagrodami. Natomiast definicja zawarta w Uniwersalnym Słowniku Języka Polskiego (pod red. S. Dubisza, PWN Warszawa 2003 r.), określa konkurs jako przedsięwzięcie najczęściej o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac, itp. zwykle wyróżnianych nagrodami. Według Słownika Wyrazów Obcych (wyd. Europa), konkurs to impreza, która ma na celu wyłonienie przez specjalistyczne jury osoby lub grupy najlepszej w danej dziedzinie, np. artystycznej, naukowej, przebiegającą często wieloetapowo; najczęściej wygrana lub zajęcie jednego z wyższych miejsc w konkursie jest związane z określoną w warunkach wstępnych nagrodą pieniężną, rzeczową lub przyznaniem prawa do realizacji czegoś. Natomiast z Domowego Popularnego Słownika Języka Polskiego (pod red. B. Dunaja, wyd. Cykada) wynika, że konkurs to zorganizowana impreza o określonym regulaminie, której celem jest wyłonienie w drodze eliminacji kogoś lub czegoś najlepszego w danej dziedzinie, zwykle połączona z przyznaniem nagród.
Z definicji tych wynika, że przedsięwzięcie można określić mianem konkursu jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Również ważnym jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.
Reasumując, mając na uwadze powołane wyżej przepisy oraz przedstawione zdarzenie przyszłe, stwierdzić należy, że przy opodatkowaniu nagród należy wziąć pod uwagę do kogo adresowany jest konkurs. I tak, w przypadku konkursów adresowanych do osób fizycznych zatrudnionych u Wnioskodawcy na podstawie umowy o pracę lub na podstawie umowy cywilnoprawnej wygrana (wartość wygranej) dla wszystkich uczestników konkursu będzie stanowić przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ww. ustawy. W konsekwencji przychód z tytułu uzyskanych przez wszystkich uczestników Konkursu nagród będzie podlegał opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, w oparciu o przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca jako płatnik obowiązany będzie do odprowadzenia podatku na konto właściwego urzędu skarbowego i sporządzenia deklaracji PIT-8AR, ujmując w niej kwotę zryczałtowanego podatku dochodowego.
Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie uznać należało za prawidłowe.
Natomiast w odniesieniu do osób prowadzących jednoosobową pozarolniczą działalność gospodarczą Wnioskodawca nie będzie obowiązany do pobrania i odprowadzenia z tego tytułu zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą zobowiązane są opodatkować przychód z tytułu otrzymanej nagrody na tych samych zasadach jak pozostałe przychody z działalności prowadzonej przez uczestnika konkursu. Tym samym w tym przypadku Wnioskodawca nie będzie pełnił funkcji płatnika.
Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało w tym zakresie uznać za nieprawidłowe.
Końcowo, odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych oraz wyroków sądu wskazać należy, że dotyczą one konkretnych, indywidualnych spraw w określonych stanach faktycznych i są wiążące tylko w tych sprawach, nie są źródłem powszechnie obowiązującego prawa i tym samym nie mogą być wiążące dla Organu wydającego interpretację indywidualną.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4 0/0, 00-013 Warszawa za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.).
Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
w części prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej