Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że stypendia motywacyjne wypłacane Uczestnikom pr... - Interpretacja - 0114-KDIP3-2.4011.198.2019.2.MZ

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 29.05.2019, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.198.2019.2.MZ, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że stypendia motywacyjne wypłacane Uczestnikom projektu finansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Osi V Wsparcie dla obszaru zdrowia; Działanie 5.5 Rozwój usług pielęgniarskich PO WER, korzystają ze zwolnienia z opodatkowania zgodnie z treścią przepisu art. 21 ust. 1 pkt 137 tej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W efekcie na Wnioskodawcy, jako płatniku, nie będzie ciążył obowiązek naliczania, poboru i odprowadzania do właściwego urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy od stypendiów dla uczestników projektu, a także wystawienia informacji o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy od wypłacanych stypendiów.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 900) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 marca 2019 r. (data wpływu 25 marca 2019 r.) uzupełnionym pismem z dnia 17 kwietnia 2019 r. (data nadania 17 kwietnia 2019 r., data wpływu 18 kwietnia 2019 r.) na wezwanie z dnia 8 kwietnia 2019 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.198.2019.1.MM (data nadania 8 kwietnia 2019 r., data doręczenia 11 kwietnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wypłaty stypendium motywacyjnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 marca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wypłaty stypendium motywacyjnego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa przystąpiła do realizacji projektu Program Rozwojowy dla Studentów Pielęgniarstwa w PWSZ. Projekt współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Osi V Wsparcie dla obszaru zdrowia; Działanie 5.5 Rozwój usług pielęgniarskich PO WER.

Projekt przewiduje wsparcie skierowane do studentów studiów stacjonarnych, kierunek Pielęgniarstwo PWSZ tj.:

  1. Wypłatę stypendiów motywacyjnych w kwocie 800 zł, wypłacane w transzach miesięcznych przez okres dwóch lat akademickich (przez 10 msc/rok akademicki). Stypendium motywacyjne przyznane zostanie studentom, którzy uzyskali najwyższe średnie ważone ocen za I rok studiów.
  2. Wizyty studyjne do ośrodków leczniczych na terenie kraju.
  3. Dodatkowe szkolenia z komunikacji.
  4. Program rozwoju absolwenta.

Stypendium motywacyjne przyznane zostanie grupie 20 studentów będących obecnie na II roku studiów, a jedynym kryterium warunkującym przyznanie stypendium będzie średnia ważona ocen jaką student uzyska na koniec I roku studiów. Stypendium motywacyjne nie stanowi formy wynagrodzenia z tytułu odbywania szkolenia, stażu lub przygotowania zawodowego dorosłych, w związku z czym nie stanowi co do zasady tytułu do objęcia obowiązkowym ubezpieczeniem społecznym.

Pismem z dnia 8 kwietnia 2019 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.198.2019.1.MM wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych wniosku, w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego wezwania.

Wniosek należało uzupełnić poprzez doprecyzowanie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego i wskazanie:

  1. Czy studenci, jako uczestnicy projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, będą ostatecznie osobami, którym będzie udzielona pomoc w ramach ww. projektu?
  2. Przedstawienie własnego stanowiska adekwatnego do wskazanych we wniosku pytań.

Wnioskodawca w terminie ustawowym przesłał uzupełnienie, w którym wskazał, że w związku z uzupełnieniami dotyczącymi wydania indywidualnej interpretacji podatkowej Wnioskodawca jeszcze raz przedstawia opis stanu faktycznego.

Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa 5 grudnia 2018 r. podpisała umowę o dofinansowanie projektu Program Rozwojowy dla Studentów Pielęgniarstwa w PWSZ. Projekt współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Osi V Wsparcie dla obszaru zdrowia; Działanie 5.5 Rozwój usług pielęgniarskich PO WER.

Wsparcie w ramach projektu skierowane jest do studentów studiów stacjonarnych kierunku Pielęgniarstwo PWSZ. Są oni uczestnikami projektu, którym udzielona jest pomoc zgodnie z definicją Uczestnika projektu zawartą w Wytycznych w zakresie monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów operacyjnych na lata 2014-2020 tj.Uczestnikiem projektu jest osoba fizyczna bez względu na wiek lub podmiot bezpośrednio korzystający z interwencji EFS. Jako uczestników wykazuje się wyłącznie te osoby i podmioty, które można zidentyfikować i uzyskać od nich dane niezbędne do określenia między innymi wspólnych wskaźników produktu (w przypadku osób fizycznych oraz wsparcia pracowników instytucji dotyczących co najmniej płci, statusu na rynku pracy, wieku, wykształcenia) i dla których planowane jest poniesienie określonego wydatku. Bezpośrednie wsparcie uczestnika to wsparcie, na które zostały przeznaczone określone środki, świadczone na rzecz konkretnej osoby/podmiotu, prowadzące do uzyskania korzyści przez uczestnika (np. nabycia kompetencji, podjęcia zatrudnienia).

W ramach projektu Uczestnikom przysługuje wsparcie w postaci m.in. stypendiów motywacyjnych w kwocie 800 zł brutto/miesiąc. Stypendium motywacyjne przyznane zostało grupie 20 studentów. Jedynym kryterium, zgodnie z Wytycznymi IP (Ministerstwo Zdrowia), warunkującym otrzymanie stypendium była średnia ważona ocen jaką student uzyskał na koniec I roku studiów. Uczestnicy projektu otrzymują stypendium motywacyjne przez okres dwóch lat akademickich (przez 10 msc/rok akademicki), wypłacane jest w transzach miesięcznych w kwocie 800 zł brutto. Uczestnik może stracić prawo do otrzymywania stypendium motywacyjnego w przypadku: skreślenia z listy studentów na skutek nie zaliczenia semestru lub roku studiów, lub z dniem rezygnacji ze studiów, lub w okresie przebywania na urlopie krótko lub długoterminowym, zdrowotnym lub z przyczyn losowych lub z dniem zawieszenia w prawach studenta.

Ponadto Wnioskodawca przeformułował pytanie i przedstawił własne stanowisko do przeformułowanego pytania.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy stypendium motywacyjne wypłacane Uczestnikom projektu podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z posiadaną wiedzą stypendium motywacyjne nie powinno podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Stypendia motywacyjne wypłacane Uczestnikom projektu nie stanowią dochodów zgodnie z art. 3.1 pkt 2b Ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stypendia motywacyjne udzielane w ramach projektu nie stanowią formy wynagrodzenia z tytułu odbywania szkolenia, stażu lub przygotowania zawodowego dorosłych. Ponadto biorąc pod uwagę art. 21 ust. 1 pkt 137 Ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są: środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Rozpatrując natomiast definicję Uczestnika projektu zgodnie z Wytycznymi w zakresie monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów operacyjnych na lata 2014-2020 tj. Uczestnikiem projektu jest osoba fizyczna bez względu na wiek lub podmiot bezpośrednio korzystający z interwencji EFS zastosowanie zwolnienia przedmiotowego powinno dotyczyć wszystkich Uczestników otrzymujących wsparcie w postaci stypendium motywacyjnego niezależnie od wieku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1509, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 1415, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Za przychód należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenie otrzymane przez podatnika.

Zatem przychodem będą również wypłacane przez Wnioskodawcę stypendystom świadczenia pieniężne.

Jednakże stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

W myśl art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 2077, z późn. zm.), przez środki europejskie rozumie się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5c.

Natomiast stosownie do art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4, 5a-5c ww. ustawy, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się:

  • środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rybackiego oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;
  • niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:
    1. Norweskiego Mechanizmu Finansowego,
    2. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego,
    3. Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;
  • środki na realizację wspólnej polityki rolnej;
  • środki przeznaczone na realizację Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych;
  • środki Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym;
  • środki pochodzące z instrumentu Łącząc Europę, o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1316/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiającym instrument Łącząc Europę, zmieniającym rozporządzenie (UE) nr 913/2010 oraz uchylającym rozporządzenia (WE) nr 680/2007 i (WE) nr 67/2010 (Dz. Urz. UE L 348 z 20.12.2013, str. 129, z późn. zm.).

Uwzględniając powyższe, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (w tym Europejskiego Funduszu Społecznego) wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych. Użyte w powyższym przepisie pojęcie z udziałem środków europejskich należy rozumieć, jako współfinansowanie pomocy z tych środków. Natomiast przez uczestników projektu, o których mowa w przywołanym wyżej przepisie, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu.

Z ww. przepisu wynika zatem, że zwolnieniem objęte są jedynie świadczenia finansowe/pieniężne, współfinansowane ze środków europejskich, w tym z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Jak wynika z przedstawionego opisu stanu faktycznego, Wnioskodawca podpisał umowę o dofinansowaniu projektu Program Rozwojowy dla Studentów Pielęgniarstwa w PWSZ. Projekt współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Osi V Wsparcie dla obszaru zdrowia; Działanie 5.5 Rozwój usług pielęgniarskich PO WER. Wsparcie w ramach projektu skierowane jest do studentów studiów stacjonarnych kierunku Pielęgniarstwo PWSZ. Są oni uczestnikami projektu, którym udzielona jest pomoc zgodnie z definicją Uczestnika projektu zawartą w Wytycznych w zakresie monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów operacyjnych na lata 2014-2020. W ramach projektu Uczestnikom przysługuje wsparcie w postaci m.in. stypendiów motywacyjnych w kwocie 800 zł brutto/miesiąc. Stypendium motywacyjne przyznane zostało grupie 20 studentów. Jedynym kryterium, zgodnie z Wytycznymi IP (Ministerstwo Zdrowia), warunkującym otrzymanie stypendium była średnia ważona ocen jaką student uzyskał na koniec I roku studiów. Uczestnicy projektu otrzymują stypendium motywacyjne przez okres dwóch lat akademickich (przez 10 msc/rok akademicki), wypłacane jest w transzach miesięcznych w kwocie 800 zł brutto.

Ustosunkowując się do kwestii będącej przedmiotem sformułowanego we wniosku pytania, należy wskazać, że zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych objęci są uczestnicy projektu. Przez uczestników projektu, o których mowa w przywołanym wyżej przepisie, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu.

Natomiast użyte w powyższym przepisie pojęcie z udziałem środków europejskich należy rozumieć, jako finansowanie lub współfinansowanie pomocy z tych środków.

Niewątpliwie, w rozpatrywanej sprawie, fundusze na stypendium pochodzą ze środków europejskich, o których mowa w przepisie statuującym rozpatrywane zwolnienie przedmiotowe. Natomiast stypendyści, jako uczestnicy projektu będą ostatecznie osobami, którym faktycznie udzielana jest pomoc w ramach projektu.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że stypendia motywacyjne wypłacane Uczestnikom projektu finansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Osi V Wsparcie dla obszaru zdrowia; Działanie 5.5 Rozwój usług pielęgniarskich PO WER, korzystają ze zwolnienia z opodatkowania zgodnie z treścią przepisu art. 21 ust. 1 pkt 137 tej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W efekcie na Wnioskodawcy, jako płatniku, nie będzie ciążył obowiązek naliczania, poboru i odprowadzania do właściwego urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy od stypendiów dla uczestników projektu, a także wystawienia informacji o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy od wypłacanych stypendiów.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistniałego zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej