Obowiązki płatnika w związku z udzielaniem dotacji celowej na dofinansowanie wymiany źródeł ciepła. - Interpretacja - 0113-KDIPT3.4011.202.2019.1.MH

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 14.05.2019, sygn. 0113-KDIPT3.4011.202.2019.1.MH, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Obowiązki płatnika w związku z udzielaniem dotacji celowej na dofinansowanie wymiany źródeł ciepła.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku złożonym za pomocą platformy ePUAP w dniu 18 kwietnia 2019 r. (identyfikator poświadczenia ePUAP ), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 kwietnia 2019 r. do tutejszego Organu został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w uruchomił program ograniczania niskiej emisji - edycja II. Celem programu jest zmniejszenie emisji zanieczyszczeń w strefach, w których występują znaczące przekroczenia dopuszczalnych i docelowych poziomów stężeń tych zanieczyszczeń i dla których zostały opracowane programy ochrony powietrza.

W ramach programu o dofinansowanie mogły ubiegać się jednostki samorządu terytorialnego, natomiast beneficjentami końcowymi mogli być właściciele lub posiadający prawo do dysponowania nieruchomościami. Wysokość przyznanych dotacji celowych z WFOŚiGW w może wynieść do 50% kosztów kwalifikowanych realizowanego zadania, w zależności od rodzaju i mocy planowanego źródła ciepła, pozostałą część kosztów budowy przyłącza stanowił wkład własny dotowanych.

W dniu 18 października 2018 r. Rada Gminy podjęła uchwałę w sprawie zasad udzielania dotacji w ramach środków z Programu Ograniczania Niskiej Emisji - edycja II Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska na dofinansowanie kosztów przedsięwzięć mających na celu ograniczenie niskiej emisji zanieczyszczeń z lokalnych źródeł ciepła na terenie miasta. Stanowi ona, że przez dotację rozumie się dotację celową, udzielaną na dofinansowanie kosztów przedsięwzięć mających na celu ograniczenie niskiej emisji. Ponadto § 4 uchwały stanowi, że dotacja będzie przyznawana przez Wnioskodawcę - Gminę, na podstawie dofinansowania ze środków WFOŚiGW.

W dniu 11 czerwca 2018 r. Wnioskodawca złożył wniosek o przyznanie dofinansowania pn. Gmina na likwidację źródeł niskiej emisji w budynkach znajdujących się na terenie Gminy na rzecz źródeł o wyższej efektywności ekologicznej.

W dniu 9 października 2018 r. została zawarta umowa o dofinansowanie między WFOŚiGW w a Wnioskodawcą, która w § 1 stanowi, że: Działając na mocy ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 roku Prawo Ochrony środowiska Fundusz oświadcza, iż udziela Gminie dotację na dofinansowanie zadania.

Przyznana przez WFOŚiGW dotacja została ujęta w budżecie Gminy po stronie dochodów na § 6280 (Środki przekazane przez pozostałe jednostki zaliczane do sektora finansów publicznych na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji i zakupów inwestycyjnych jednostek zaliczanych do sektora finansów publicznych). W związku z otrzymanym przez Gminę dofinansowaniem (w formie zaliczki), przystąpiono do realizacji projektu. Środki na jego realizację zostały zabezpieczone w budżecie Gminy po stronie wydatków na § 6230 (Dotacje celowe z budżetu na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji i zakupów inwestycyjnych jednostek niezaliczanych do sektora finansów publicznych).

Indywidualne umowy między Gminą, a beneficjentami końcowymi określają w § 2, że przedmiotem umowy jest udzielenie beneficjentowi końcowemu przez Gminę dotacji ze środków WFOŚiGW. Również § 3 stanowił, że to Gmina udziela Beneficjentowi końcowemu dotacji do kosztów wymiany źródeł ciepła, a zasady i tryb zwrotu dotacji odbywać się będą na podstawie przepisów ustawy o finansach publicznych (art. 251 i art. 252). Wymiana źródeł ciepła realizowana jest indywidualnie przez każdego z beneficjentów końcowych. Po zrealizowaniu inwestycji występują z wnioskiem do Gminy o wypłatę dotacji, na podstawie zapłaconych faktur. Po zweryfikowaniu dokumentów, i otrzymaniu środków z WFOŚiGW w dotacje są przekazywane beneficjentom końcowym z rachunku bankowego Gminy na rachunek bankowy wskazany w umowach.

Dotacje są przyznawane na podstawie art. 403 ust. 5 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2017 r., poz. 519, z późn. zm.). Przedmiotowe dotacje są wypłacane sukcesywnie, począwszy od dnia 18 marca 2019 r. Beneficjentami końcowymi jest 145 osób fizycznych. Po opracowaniu zbiorczych zestawień, Wnioskodawca występuje z wnioskiem o rozliczenie zaliczki otrzymanej z WFOŚiGW. Dotacje, o których mowa w przedmiotowym wniosku nie stanowią dotacji w rozumieniu art. 221 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych. Dotacje przyznawane są na podstawie art. 403 ust. 4 i ust. 5 ustawy Prawo ochrony środowiska, do której stosuje się przepisy ustawy o finansach publicznych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy przyznanie dotacji celowych beneficjentom końcowym przez Gminę ze środków WFOŚiGW skutkuje obowiązkiem sporządzenia informacji o przychodach PIT-8C, na podstawie art. 42a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U z 2016 r., poz. 2032, z późn. zm )?

Zdaniem Wnioskodawcy, dotacja jaką otrzymali beneficjenci końcowi, jest dotacją w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r., o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032, z późn. zm.), który stanowi, że dotacje w rozumieniu przepisów o finansach publicznych otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostek samorządu terytorialnego są wolne od podatku. W związku z powyższym dotacja ta nie będzie stanowiła przychodu, który będzie podlegał podatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Wobec powyższego Gmina nie jest zobowiązana do sporządzenia informacji o przychodach PIT-8C, o której mowa w art. 42a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032, z późn. zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1509, z późn. zm), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W świetle powyższego przepisu, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie, bądź od których zaniechano poboru podatku.

W treści art. 10 ust. 1 ww. ustawy zostały określone źródła przychodów, gdzie m.in. wymienia się inne źródła (pkt 9).

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z brzmieniem art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania w szczególności, wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Oznacza to, że przychodem z innych źródeł będzie każde przysporzenie majątkowe, mające konkretny wymiar finansowy, otrzymane jako świadczenie pieniężne, rzeczowe lub też jako świadczenie nieodpłatne, czy częściowo odpłatne.

W myśl art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Wskazać należy, że z dniem 1 stycznia 2019 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 listopada 2018 r. w sprawie określenia niektórych wzorów oświadczeń, deklaracji i informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 2237).

Zgodnie z § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia, wzory, o których mowa w § 1, stosuje się do przychodów, dochodów (strat) uzyskanych (poniesionych) od dnia 1 stycznia 2018 r.

Przepisu ust. 1 nie stosuje się, jeżeli przed dniem wejścia w życie rozporządzenia oświadczenia, deklaracje i informacje podatkowe zostały złożone na formularzach dotychczasowych (§ 2 ust. 2 ww. rozporządzenia).

Zgodnie z ustalonym w rozporządzeniu wzorem informacji PIT-8C, będzie ona dotyczyć wyłącznie niektórych dochodów z kapitałów pieniężnych. Natomiast w przypadku podlegających opodatkowaniu należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, właściwym będzie ich ujęcie w informacji o przychodach z innych źródeł oraz o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11.

Z wniosku wynika, że Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchomił program ograniczania niskiej emisji edycja II. Celem programu jest zmniejszenie emisji zanieczyszczeń w strefach, w których występują znaczące przekroczenia dopuszczalnych i docelowych poziomów stężeń tych zanieczyszczeń, i dla których zostały opracowane programy ochrony powietrza. W ramach programu o dofinansowanie mogły ubiegać się jednostki samorządu terytorialnego, natomiast beneficjentami końcowymi mogli być właściciele lub posiadający prawo do dysponowania nieruchomościami. Wysokość przyznanych dotacji celowych z WFOŚiGW może wynieść do 50% kosztów kwalifikowanych realizowanego zadania, w zależności od rodzaju i mocy planowanego źródła ciepła, pozostałą część kosztów budowy przyłącza stanowił wkład własny dotowanych.

W dniu 18 października 2018 r. Rada Gminy podjęła uchwałę w sprawie zasad udzielania dotacji w ramach środków z Programu Ograniczania Niskiej Emisji - edycja II Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska na dofinansowanie kosztów przedsięwzięć mających na celu ograniczenie niskiej emisji zanieczyszczeń z lokalnych źródeł ciepła na terenie miasta. Stanowi ona, że przez dotację rozumie się dotację celową, udzielaną na dofinansowanie kosztów przedsięwzięć mających na celu ograniczenie niskiej emisji. Ponadto § 4 uchwały stanowi, że dotacja będzie przyznawana przez Gminę, na podstawie dofinansowania ze środków WFOŚiGW. W dniu 11 czerwca 2018 r. Gmina złożyła wniosek o przyznanie dofinansowania pn. . na likwidację źródeł niskiej emisji w budynkach znajdujących się na terenie gminy na rzecz źródeł o wyższej efektywności ekologicznej. W dniu 9 października 2018 r. została zawarta umowa o dofinansowanie między WFOŚiGW a Gminą, która w § 1 stanowi, że: Działając na mocy ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 roku Prawo Ochrony środowiska Fundusz oświadcza, iż udziela Gminie dotację na dofinansowanie zadania.

Przyznana przez WFOŚiGW dotacja została ujęta w budżecie Gminy po stronie dochodów na § 6280 (Środki przekazane przez pozostałe jednostki zaliczane do sektora finansów publicznych na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji i zakupów inwestycyjnych jednostek zaliczanych do sektora finansów publicznych). W związku z otrzymanym przez Gminę dofinansowaniem (w formie zaliczki), przystąpiono do realizacji projektu. Środki na jego realizację zostały zabezpieczone w budżecie Gminy po stronie wydatków na § 6230 (Dotacje celowe z budżetu na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji i zakupów inwestycyjnych jednostek niezaliczanych do sektora finansów publicznych).

Indywidualne umowy między Gminą, a beneficjentami końcowymi określają w § 2, że przedmiotem umowy jest udzielenie beneficjentowi końcowemu przez Gminę dotacji ze środków WFOŚiGW. Również § 3 stanowił, że to Gmina udziela Beneficjentowi końcowemu dotacji do kosztów wymiany źródeł ciepła, a zasady i tryb zwrotu dotacji odbywać się będą na podstawie przepisów ustawy o finansach publicznych (art. 251 i art. 252). Wymiana źródeł ciepła realizowana jest indywidualnie przez każdego z beneficjentów końcowych. Po zrealizowaniu inwestycji występują z wnioskiem do Gminy o wypłatę dotacji, na podstawie zapłaconych faktur. Po zweryfikowaniu dokumentów, i otrzymaniu środków z WFOŚiGW dotacje są przekazywane beneficjentom końcowym z rachunku bankowego Gminy na rachunek bankowy wskazany w umowach.

Dotacje są przyznawane na podstawie art. 403 ust. 5 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska. Przedmiotowe dotacje są wypłacane sukcesywnie, począwszy od 18 marca 2019 r. Beneficjentami końcowymi jest 145 osób fizycznych. Po opracowaniu zbiorczych zestawień, Gmina występuje z wnioskiem o rozliczenie zaliczki otrzymanej z WFOŚiGW. Dotacje, o których mowa w przedmiotowym wniosku nie stanowią dotacji w rozumieniu art. 221 ustawy o finansach publicznych. Dotacje przyznawane są na podstawie art. 403 ust. 4 i ust. 5 ustawy Prawo ochrony środowiska, do której stosuje się przepisy ustawy o finansach publicznych.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 129 powołanej ustawy, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem ust. 36.

Aby wypłacone świadczenie (dotacja) korzystało ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych winno być uzyskane:

  • z budżetu państwa lub
  • z budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Zgodnie natomiast z art. 21 ust. 36 ustawy o podatku od osób fizycznych zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 129, nie ma zastosowania do tej części dotacji otrzymanej na prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, która została przeznaczona, na podstawie odrębnych przepisów, na wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej tę działalność.

Zatem podatkiem dochodowym od osób fizycznych objęta została ta część dotacji, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymana z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego na prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, która została przeznaczona na wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej pozarolniczą działalność gospodarczą.

Otrzymane z powyższych źródeł świadczenie musi ponadto stanowić dotację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 2077, z późn. zm.). Oba warunki wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, muszą zostać spełnione łącznie.

Zgodnie z art. 126 ustawy o finansach publicznych, dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Na podstawie art. 127 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, dotacje celowe są to środki przeznaczone na finansowanie lub dofinansowanie:

  1. zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami,
  2. ustawowo określonych zadań, w tym zadań z zakresu mecenatu państwa nad kulturą, realizowanych przez jednostki inne niż jednostki samorządu terytorialnego,
  3. bieżących zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego,
  4. zadań agencji wykonawczych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. b),
  5. zadań zleconych do realizacji organizacjom pozarządowym,
  6. kosztów realizacji inwestycji.

W myśl art. 400 ust. 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2018 r., poz. 799, z późn. zm.), wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej, zwane dalej wojewódzkimi funduszami, są samorządowymi osobami prawnymi w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy, o której mowa w ust 1.

Na podstawie art. 403 ust. 2 ustawy Prawo ochrony środowiska, do zadań własnych gmin należy finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej w zakresie określonym w art. 400a ust. 1 pkt 2, 5, 8, 9, 15, 16, 18, 21-25, 29, 31, 32 i 38-42 w wysokości nie mniejszej niż kwota wpływów z tytułu opłat i kar, o których mowa w art. 402 ust. 4-6, stanowiących dochody budżetów gmin, pomniejszona o nadwyżkę z tytułu tych dochodów przekazywaną do wojewódzkich funduszy. Finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej, o którym mowa w ust. 1 i 2, odbywa się w trybie określonym w przepisach odrębnych, z zastrzeżeniem ust. 4-6 (art. 403 ust. 3 ww. ustawy).

Stosownie do treści art. 403 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy, finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej, o którym mowa w ust. 1 i 2, może polegać na udzielaniu dotacji celowej w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych z budżetu gminy lub budżetu powiatu na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji:

  1. podmiotów niezaliczonych do sektora finansów publicznych, w szczególności:
    1. osób fizycznych,
    2. wspólnot mieszkaniowych,
    3. osób prawnych,
    4. przedsiębiorców;
  2. jednostek sektora finansów publicznych będących gminnymi lub powiatowymi osobami prawnymi.
  3. Zasady udzielania dotacji celowej, o której mowa w ust. 4, obejmujące w szczególności kryteria wyboru inwestycji do finansowania lub dofinansowania oraz tryb postępowania w sprawie udzielania dotacji i sposób jej rozliczania określa odpowiednio rada gminy albo rada powiatu w drodze uchwały (art. 403 ust. 5 cyt. ustawy).

    Mając na uwadze przedstawiony opis stanu faktycznego oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że udzielane przez Wnioskodawcę (jednostkę samorządu terytorialnego) dotacje celowe, pochodzące z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, przekazane na rzecz osób fizycznych będących właścicielami nieruchomości lub posiadających prawo do dysponowania nieruchomościami, na dofinansowanie kosztów wymiany źródeł ciepła w budynkach mieszkalnych, stanowią dla tych osób przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednakże korzystający ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

    W konsekwencji, na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek sporządzenia dla ww. mieszkańców, którzy skorzystają z przedmiotowej dotacji informacji, o której mowa w art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

    Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

    Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

    Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

    1. z zastosowaniem art. 119a;
    2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
    3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

    Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

    Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

    Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

    Stanowisko

    prawidłowe

    Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej