Temat interpretacji
Opodatkowania dochodów z internetowej sprzedaży sadzonek drzew i krzewów ozdobnych pochodzących z własnej uprawy
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 3 kwietnia 2019 r. (data wpływu 10 kwietnia 2019 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów z internetowej sprzedaży sadzonek drzew i krzewów ozdobnych pochodzących z własnej uprawy jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 10 kwietnia 2019 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów z internetowej sprzedaży sadzonek drzew i krzewów ozdobnych pochodzących z własnej uprawy.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawczyni prowadzi działalność rolniczą jako rolnik ryczałtowy i podlega ubezpieczeniu w KRUS. Wnioskodawczyni zamierza rozpocząć produkcję sadzonek drzew i krzewów ozdobnych z nasion. Uprawa sadzonek odbywałaby się wyłącznie pod gołym niebem, tj. wysiew nasion następowałby bezpośrednio do gruntu lub też do doniczek produkcyjnych. Następnie sadzonki byłyby pikowane do doniczek w celu przygotowania ich do sprzedaży. Wytworzone sadzonki z własnej uprawy byłyby przechowywane co najmniej jeden miesiąc w stanie nieprzetworzonym. Sadzonki krzewów nie byłyby uprawiane ani w szklarniach, ani w ogrzewanych tunelach. Działalność ta nie będzie zaliczana do działów specjalnych produkcji rolnej. Sadzonki będą odsprzedawane osobom fizycznym oraz podmiotom gospodarczym, zarówno bezpośrednio z gospodarstwa rolnego, jak również za pośrednictwem Internetu, tj. serwisów aukcyjnych i ogłoszeniowych. Sadzonki byłyby odbierane osobiście przez klientów lub też wysyłane za pośrednictwem Poczty Polskiej, bądź firmy kurierskiej. Klienci dokonywaliby płatności gotówką przy odbiorze lub też przelewem na konto bankowe.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy internetowa sprzedaż sadzonek wyprodukowanych we własnym gospodarstwie rolnym będzie traktowana jako działalność rolnicza i w związku z tym Wnioskodawczyni będzie zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych?
Zdaniem Wnioskodawczyni, zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza (), a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej miesiąc w przypadku roślin licząc od dnia nabycia. W związku z powyższym produkcja sadzonek drzew i krzewów ozdobnych jest zaliczana do działalności rolniczej i korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych. Sprzedaż sadzonek jest również zaliczana do działalności rolniczej i korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych. Artykuł 2 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1509, z późn. zm.), przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.
Definicję działalności rolniczej dla potrzeb podatku dochodowego od osób fizycznych zawiera art. 2 ust. 2 tej ustawy. Zgodnie z tym przepisem, działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:
- miesiąc w przypadku roślin,
- 16 dni w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,
- 6 tygodni w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
- 2 miesiące w przypadku pozostałych zwierząt
licząc od dnia nabycia.
Przychodami z działalności rolniczej są więc tylko te przychody, które pochodzą z działalności rolniczej w rozumieniu zdefiniowanym w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Stosownie do art. 2 ust. 3 ww. ustawy, działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin in vitro, fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.
Natomiast, w myśl art. 2 ust. 3a tej ustawy, nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy, zwanym załącznikiem nr 2, a obecnie określonych mocą rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie norm szacunkowych dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej (Dz. U. z 2018 r., poz. 2362).
Zatem, uprawa określonych roślin, hodowla lub chów zwierząt stanowi dział specjalny produkcji rolnej, o ile ich rozmiary przekraczają wielkości określone w ww. Załączniku. Informacje zawarte w wyżej wymienionym Załączniku mają znaczenie w zakresie oceny, czy danego rodzaju działalność ma charakter działów specjalnych produkcji rolnej. Jeżeli dany rodzaj uprawy, czy też chów lub hodowla określonego gatunku zwierząt nie jest wymieniona w treści Załącznika, to należy uznać, że ta uprawa, hodowla, czy też chów jest działalnością rolniczą, niebędącą działem specjalnym produkcji rolnej. W konsekwencji, do przychodów z tej działalności nie znajdują zastosowania przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W świetle ww. przepisów, jeżeli rośliny nie są uprawiane w szklarniach lub ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy te nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej. Jeżeli przy tym, rośliny te są przetrzymywane przez co najmniej miesiąc, w trakcie którego to okresu następuje ich biologiczny wzrost, to dochody uzyskane z ich sprzedaży stanowią dochody z działalności rolniczej.
Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawczyni (rolnik ryczałtowy) zamierza rozpocząć produkcję sadzonek drzew i krzewów ozdobnych z nasion. Uprawa sadzonek odbywałaby się wyłącznie pod gołym niebem, tj. wysiew nasion następowałby bezpośrednio do gruntu lub też do doniczek produkcyjnych. Następnie sadzonki byłyby pikowane do doniczek w celu przygotowania ich do sprzedaży. Wytworzone sadzonki z własnej uprawy byłyby przechowywane co najmniej jeden miesiąc w stanie nieprzetworzonym. Sadzonki krzewów nie byłyby uprawiane ani w szklarniach, ani w ogrzewanych tunelach. Sadzonki będą odsprzedawane osobom fizycznym oraz podmiotom gospodarczym, zarówno bezpośrednio z gospodarstwa rolnego, jak również za pośrednictwem Internetu, tj. serwisów aukcyjnych i ogłoszeniowych. Sadzonki byłyby odbierane osobiście przez klientów lub też wysyłane za pośrednictwem Poczty Polskiej, bądź firmy kurierskiej. Klienci dokonywaliby płatności gotówką przy odbiorze lub też przelewem na konto bankowe.
Mając na względzie powyższe stwierdzić należy, że ww. działalność mieści się w przytoczonej powyżej definicji działalności rolniczej, nie będąc jednocześnie zaliczana do działów specjalnych produkcji rolnej.
W tej sytuacji do przychodów z opisanej przez Wnioskodawczynię działalności nie znajdą zastosowania przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji, dochody uzyskane z tej działalności (internetowej sprzedaży sadzonek drzew i krzewów ozdobnych pochodzących z własnej uprawy), nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Zatem, stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n ww. ustawy, nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej