W zakresie wyłączenia z opodatkowania dochodów z uprawy sadzonek krzewów ozdobnych oraz zwrotu kosztów przesyłki i kosztów paliwa związanych z dosta... - Interpretacja - 0114-KDIP3-1.4011.196.2019.1.EC

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 24.04.2019, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.196.2019.1.EC, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

W zakresie wyłączenia z opodatkowania dochodów z uprawy sadzonek krzewów ozdobnych oraz zwrotu kosztów przesyłki i kosztów paliwa związanych z dostarczeniem tych sadzonek.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 marca 2019 r. (data wpływu 20 marca 2019 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie wyłączenia z opodatkowania dochodów z uprawy sadzonek krzewów ozdobnych oraz zwrotu kosztów przesyłki i kosztów paliwa związanych z dostarczeniem tych sadzonek jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 marca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie wyłączenia z opodatkowania dochodów z uprawy sadzonek krzewów ozdobnych oraz zwrotu kosztów przesyłki i kosztów paliwa związanych z dostarczeniem tych sadzonek.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni jest właścicielką działki rolnej o powierzchni 1517 m2. Obecnie jest zatrudniona na umowę o pracę, w związku z czym Jej składki emerytalno-rentowe odprowadzane są do ZUSu. W związku z powyższym nie podlega ubezpieczeniu w KRUSie.

Z tytułu posiadania tej działki jest płatnikiem podatku rolnego. Nie prowadzi także żadnej działalności gospodarczej podlegające wpisowi do CEiDG. Wiosną bieżącego roku zamierza rozpocząć na tej działce uprawę sadzonek krzewów ozdobnych (bukszpan) w celu ich dalszej odsprzedaży. Na uprawę tą zamierza przeznaczyć powierzchnię ok. 800-1000m2 posiadanej działki. Wszystkie wytworzone przez Wnioskodawczynię sadzonki będą uprawiane przez Nią co najmniej przez okres 6 miesięcy przed dalszą sprzedażą. Uprawa będzie prowadzona na gruncie, bez wykorzystania zabudowy szklarniowej lub ogrzewanego tunelu foliowego. Materiał na sadzonki pozyskiwany będzie w ramach prowadzonego wspólnie mężem gospodarstwa domowego, tj. z istniejących już krzewów, których to pozyskane odpowiednie części będą przez Wnioskodawczynię ukorzeniane i dalej uprawiane już jako sadzonki. Odbiorcami wyprodukowanych przez Wnioskodawczynię sadzonek będą prawdopodobnie zarówno osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, jak i podmioty gospodarcze. Wyprodukowane sadzonki będą oferowane do sprzedaży na portalach internetowych (), w miejscu ich wytwarzania. Nabywca będzie mógł odebrać sadzonki osobiście lub zamówić ich dowóz środkiem transportu Wnioskodawczyni, lub za pośrednictwem firmy kurierskiej do wskazanego przez siebie miejsca. W przypadku zamówienia przesyłki za pośrednictwem firmy kurierskiej koszty transportu będą doliczane do wartości zamówionych sadzonek. W przypadku dowozu środkiem transportu Wnioskodawczyni, tj. samochodem osobowym zakupionym przez męża Wnioskodawczyni już po zawarciu przez nich związku małżeńskiego ze środków stanowiących wspólne oszczędności w ramach prowadzonego wspólnie gospodarstwa domowego i obecnie wspólnie z mężem przez Wnioskodawczynię użytkowanym, będzie od nabywcy pobierana dodatkowa opłata w wysokości wyłącznie faktycznie poniesionego kosztu na zakup paliwa potrzebnego do dostarczenia zakupionych sadzonek, który obecnie wynosi ok. 25 gr za km.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

Czy w przedstawionym stanie przyszłym przychody uzyskane przez Wnioskodawczynię z tytułu sprzedaży wyprodukowanych sadzonek, jak również przychody uzyskane z tytułu zwrotu przez nabywcę kosztu dostarczenia mu sadzonek za pośrednictwem firmy kurierskiej oraz przychody z tytułu zwrócenia Wnioskodawczyni przez nabywcę faktycznie poniesionych kosztów zakupu paliwa w przypadku dostarczenia mu sadzonek środkiem transportu Wnioskodawczyni, będą korzystały ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

  • Czy istnieje limit kwotowy przychodu z tytułu sprzedaży uprawianych przez Wnioskodawczynię sadzonek, po przekroczeniu którego będzie zobowiązana do opłacania podatku dochodowego od osób fizycznych?

    Zdaniem Wnioskodawczyni, uzyskane przez Nią przychody z tytułu sprzedaży wyprodukowanych sadzonek, jak również przychody uzyskane z tytułu zwrotu przez nabywcę kosztu dostarczenia mu sadzonek za pośrednictwem firmy kurierskiej oraz przychody z tytułu zwrócenia Wnioskodawczyni przez nabywcę faktycznie poniesionych kosztów zakupu paliwa w przypadku dostarczenia mu sadzonek środkiem transportu Wnioskodawczyni, będą korzystały ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych z uwagi na to, że zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, przepisów tej ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

    Zaś działalnością rolniczą w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynosi co najmniej miesiąc - w przypadku roślin, licząc od dnia nabycia.

    Zgodnie z art. 2 ust. 3 ww. ustawy, działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.

    Natomiast stosownie do treści art. 2 ust. 3a tej ustawy, nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych rozporządzeniu rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie norm szacunkowych dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej.

    W związku z powyższym, przychody z prowadzonej przez Wnioskodawczynię uprawy sadzonek krzewów ozdobnych (bukszpanu), niezaliczanej do działów specjalnych produkcji rolnej, są nieopodatkowane, gdyż nie stosuje się do nich przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

    Ponadto zdaniem Wnioskodawczyni w świetle wymienionych powyżej przepisów nie ma znaczenia dla potrzeb opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych wielkość przychodów uzyskanych przez Wnioskodawczynię z tego tytułu w ciągu roku.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

    Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1509, z późn. zm.), przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

    Definicję działalności rolniczej dla potrzeb podatku dochodowego od osób fizycznych zawiera art. 2 ust. 2 tej ustawy. Zgodnie z tym przepisem, działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

    1. miesiąc w przypadku roślin,
    2. 16 dni w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,
    3. 6 tygodni w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
    4. 2 miesiące w przypadku pozostałych zwierząt

    licząc od dnia nabycia.

    Przychodami z działalności rolniczej są więc tylko te przychody, które pochodzą z działalności rolniczej w rozumieniu zdefiniowanym w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.

    Stosownie do art. 2 ust. 3 ww. ustawy, działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin in vitro, fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.

    Natomiast, w myśl art. 2 ust. 3a tej ustawy, nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy, zwanym załącznikiem nr 2, a obecnie określonych mocą rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 8 grudnia 2017 r. w sprawie norm szacunkowych dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej (Dz. U. z 2017 r., poz. 2058)

    Zatem, uprawa określonych roślin, hodowla lub chów zwierząt stanowi dział specjalny produkcji rolnej, o ile ich rozmiary przekraczają wielkości określone w ww. Załączniku. Informacje zawarte w wyżej wymienionym Załączniku mają znaczenie w zakresie oceny, czy danego rodzaju działalność ma charakter działów specjalnych produkcji rolnej. Jeżeli dany rodzaj uprawy, czy też chów lub hodowla określonego gatunku zwierząt nie jest wymieniona w treści Załącznika, to należy uznać, że ta uprawa, hodowla, czy też chów jest działalnością rolniczą, niebędącą działem specjalnym produkcji rolnej. W konsekwencji, do przychodów z tej działalności nie znajdują zastosowania przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

    W świetle ww. przepisów, jeżeli rośliny nie są uprawiane w szklarniach lub ogrzewanych tunelach foliowych uprawy te nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej. Jeżeli przy tym, rośliny te są przetrzymywane przez co najmniej miesiąc w trakcie którego następuje ich biologiczny wzrost, to dochody uzyskane z ich sprzedaży stanowią dochody z działalności rolniczej.

    Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawczyni zamierza rozpocząć uprawę sadzonek krzewów ozdobnych (bukszpan) w celu ich dalszej odsprzedaży. Wszystkie wytworzone przez Wnioskodawczynię sadzonki będą uprawiane przez Nią co najmniej przez okres 6 miesięcy przed dalszą sprzedażą. Uprawa będzie prowadzona na gruncie, bez wykorzystania zabudowy szklarniowej lub ogrzewanego tunelu foliowego. Materiał na sadzonki pozyskiwany będzie w ramach prowadzonego wspólnie mężem gospodarstwa domowego, tj. z istniejących już krzewów, których to pozyskane odpowiednie części będą przez Wnioskodawczynię ukorzeniane i dalej uprawiane już jako sadzonki. Przy sprzedaży sadzonek Wnioskodawczyni do ceny sprzedaży sadzonek będzie doliczała koszt transportu przez firmę kurierską lub koszt na zakup paliwa potrzebnego do dostarczenia zakupionych sadzonek.

    Mając na względzie powyższe stwierdzić należy, że ww. działalność mieści się w przytoczonej powyżej definicji działalności rolniczej, nie będąc jednocześnie zaliczana do działów specjalnych produkcji rolnej.

    W tej sytuacji do przychodów z opisanej przez Wnioskodawcę działalności nie znajdą zastosowania przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji, dochody uzyskane z tej działalności (sprzedaży ww. roślin), nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Również zwrot kosztów dostarczenia sadzonek przez firmę kurierską oraz zwrot kosztów paliwa jako związane z dochodem z działalności rolniczej nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Jednocześnie wskazać należy, że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie przewiduje limitu kwotowego przychodu z działalności rolniczej po przekroczeniu którego należy opłacać podatek dochody od osób fizycznych.

    Zatem stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.

    Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

    Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji indywidualnej.

    Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

    1. z zastosowaniem art. 119a;
    2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
    3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

    Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

    Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

    Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

    Stanowisko

    prawidłowe

    Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej