Skutki podatkowe otrzymania dotacji celowej w ramach Programu. - Interpretacja - 0113-KDIPT3.4011.94.2019.3.KK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 04.04.2019, sygn. 0113-KDIPT3.4011.94.2019.3.KK, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Skutki podatkowe otrzymania dotacji celowej w ramach Programu.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 lutego 2019 r. (data wpływu 19 lutego 2019 r.), uzupełnionym pismem złożonym w dniu 27 marca 2019 r. o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania dotacji celowej w ramach Programu . jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 lutego 2019 r. do tutejszego Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa m.in. w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 27 lutego 2019 r., nr 0113-KDIPT3.4011.94.2019.1.KK, na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano w dniu 27 lutego 2019 r. (data doręczenia 20 marca 2019 r.). Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek pismem złożonym za pośrednictwem platformy ePUAP w dniu 27 marca 2019 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest osobą fizyczną posiadającą miejsce zamieszkania na terenie Rzeczpospolitej Polskiej. W dniu 19 września 2018 r. Wnioskodawca zawarł z Gminą Miasto .... Porozumienie w sprawie powierzenia roli współrealizującego zadanie pn.: ,,...., w celu ,,realizacji Umowy Dotacji Nr ..... z dnia 9 grudnia 2014 r. z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w .....

Na mocy tego Porozumienia, Gmina Miasto ...., jako ,,Przekazujący Dotację zobowiązała się do przekazania środków finansowych (dotacji) Wnioskodawcy, jako ,,Ostatecznemu Odbiorcy Korzyści do kwoty 14 382 zł 66 gr. Wnioskodawca w związku z przyznaną dotacją dokonał modernizacji systemu ogrzewania w lokalu mieszkalnym, tj. likwidacji źródła ciepła w postaci pieców kaflowych i dokonał montażu ogrzewania gazowego, nie działając w tym zakresie jako przedsiębiorca. Gmina Miasto .... przekazała Wnioskodawcy w 2018 r. kwotę dotacji na podstawie przedstawionych przez Niego dokumentów kosztowych. Porozumienie nie zawiera informacji w jakiej części środki pochodzą z jakiego źródła. Zawiera natomiast postanowienie, że po zakończeniu wykonywanego zadania należy trwale oznaczyć i udokumentować zdjęciem, że zadanie wykonano przy wsparciu finansowym Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej i Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

W Porozumieniu wskazano, że Wnioskodawca oraz właściwy urząd skarbowy otrzymają informację o wysokości wpłaconej dotacji dla celów rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, nie później niż do dnia 28 lutego roku następującego po roku wypłacenia dotacji.

Umowa Dotacji, o której wspomina Porozumienie, została zawarta między Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej z siedzibą w ..., a Gminą Miastem .... Na jej podstawie, WFOŚiGW udzielił Gminie dotacji na realizację zadania ,,..... Środki finansowe na podstawie Umowy Dotacji zostały przekazane na rachunek Gminy Miasta .....

W budżecie Gminy Miasta ... na rok 2018, uchwalonym Uchwałą NR ..... Rady Miasta .... z dnia 19 grudnia 2017 r. w załączniku nr 7 ,,Dotacje Udzielane z Budżetu Miasta ... na 2018 rok, w rubryce II ,,Dotacje Majątkowe w pkt 2 ,,Dotacje dla jednostek spoza sektora finansów publicznych znalazła się kwota 2 488 166 zł na ,,....

W piśmie złożonym w dniu 27 marca 2019 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawca podał, że otrzymana przez Niego dotacja na modernizację systemu ogrzewania w lokalu mieszkalnym jest dotacją w rozumieniu art. 221 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Wnioskodawca jest podmiotem niezaliczanym do sektora finansów publicznych i niedziałającym w celu osiągnięcia zysku. Otrzymał z budżetu jednostki samorządu terytorialnego dotację celową na dofinansowanie inwestycji związanej z realizacją zadań tej jednostki (gminy). Do zadań własnych gminy należy bowiem zgodnie z art. 403 ust. 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska, finansowanie ochrony środowiska w zakresie określonym w przepisach tej ustawy. Finansowanie to może, zgodnie z art. 403 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy polegać na udzielaniu dotacji celowej w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych z budżetu gminy na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji podmiotów niezaliczonych do sektora finansów publicznych, w tym m.in. osób fizycznych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawcy, ostatecznie doprecyzowanym w uzupełnieniu wniosku, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1509, z późn. zm.), wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem ust. 36. Ustęp 36, o którym mowa w przywołanym przepisie, nie odnosi się do stanu faktycznego stanowiącego przedmiot niniejszej interpretacji, bowiem Wnioskodawca nie otrzymał dotacji na prowadzenie działalności gospodarczej.

Wnioskodawca otrzymał dotację na mocy porozumienia z Gminą, a zatem jednostką samorządu terytorialnego. Dotacje celowe dla jednostek spoza sektora finansów publicznych na ochronę powietrza atmosferycznego i klimatu zmniejszenie zanieczyszczeń powietrza w ... - Etap II Program...., a więc na realizację zadania z nazwy wymienionego w Porozumieniu Wnioskodawcy z Gminą, znalazły się w uchwale budżetowej Rady Miasta .... na 2018 r. Niezależnie zatem od pierwotnego pochodzenia tych środków w Gminie, czy była to dotacja z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, czy Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej i niezależnie od tego w jakiej części kwota pochodząca z jednego lub obu wymienionych funduszy, środki te znalazły się w budżecie Gminy i z tego budżetu zostały wypłacone Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 221 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 2077, z późn. zm.), podmioty niezaliczane do sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku mogą otrzymywać z budżetu jednostki samorządu terytorialnego dotacje celowe na cele publiczne, związane z realizacją zadań tej jednostki, a także na dofinansowanie inwestycji związanych z realizacją tych zadań. Natomiast, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U z 2018 r., poz. 994, z późn. zm.), zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej.

Otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja jest dotacją przewidzianą w ustawie o finansach publicznych, wypłaconą na rzecz podmiotu niezaliczonego do sektora finansów publicznych i niedziałającego w celu osiągnięcia zysku, na cel publiczny związany z realizacją zadań Gminy, w postaci ochrony środowiska Inwestycja poczyniona przez Wnioskodawcę ma bowiem na celu zmniejszenie zanieczyszczeń powietrza.

Skoro zatem Wnioskodawca otrzymał dotację w rozumieniu przepisów o finansach publicznych od Gminy, ze środków znajdujących się w jej budżecie, to otrzymana przez Niego kwota, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest wolna od podatku dochodowego.

Dla oceny konieczności wykazania w zeznaniu podatkowym za rok 2018 przychodu i rozliczenia podatku z tytułu otrzymanej dotacji nie jest przy tym istotny fakt wystawienia przez Gminę i przesłania do Wnioskodawcy oraz właściwego urzędu skarbowego informacji o wysokości wypłaconej dotacji.

Wnioskodawca wskazał ponadto, że otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja, jest dotacją w rozumieniu ustawy o finansach publicznych (art. 221) również z uwagi na fakt, że została przyznana na dofinansowanie celu publicznego związanego z realizacją zadań gminy, którym to zadaniem zgodnie z art. 403 ust. 2 ustawy Prawo ochrony środowiska jest finansowanie ochrony środowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1509, z późn. zm), w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2018 r., opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W treści art. 10 ust. 1 ww. ustawy, zostały określone źródła przychodów, gdzie m.in. wymienia się inne źródła (pkt 9).

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z brzmieniem art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania w szczególności, wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Oznacza to, że przychodem z innych źródeł będzie każde przysporzenie majątkowe, mające konkretny wymiar finansowy, otrzymane jako świadczenie pieniężne, rzeczowe lub też jako świadczenie nieodpłatne, czy częściowo odpłatne.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że w dniu 19 września 2018 r. Wnioskodawca zawarł z Gminą Porozumienie w sprawie powierzenia roli współrealizującego zadanie z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Na mocy tego Porozumienia, Gmina Miasto, jako ,,Przekazujący Dotację zobowiązała się do przekazania środków finansowych (dotacji) Wnioskodawcy, jako ,,Ostatecznemu Odbiorcy Korzyści. Wnioskodawca w związku z przyznaną dotacją dokonał modernizacji systemu ogrzewania w lokalu mieszkalnym, tj. likwidacji źródła ciepła w postaci pieców kaflowych i dokonał montażu ogrzewania gazowego, nie działając w tym zakresie jako przedsiębiorca. Gmina Miasto przekazała Wnioskodawcy w roku 2018 kwotę dotacji na podstawie przedstawionych przez Niego dokumentów kosztowych. Umowa Dotacji, o której wspomina Porozumienie, została zawarta między Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej z siedzibą, a Gminą Miastem. Na jej podstawie WFOŚiGW udzielił Gminie dotacji na realizację zadania. Środki finansowe na podstawie Umowy Dotacji zostały przekazane na rachunek Gminy Miasta. Otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja na modernizację systemu ogrzewania w lokalu mieszkalnym jest dotacją w rozumieniu art. 221 ustawy o finansach publicznych. Wnioskodawca jest podmiotem niezaliczanym do sektora finansów publicznych i niedziałającym w celu osiągnięcia zysku.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem ust. 36.

Aby wypłacone świadczenie (dotacja) korzystało ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych winno być uzyskane:

  • z budżetu państwa lub
  • z budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Zgodnie natomiast z art. 21 ust. 36 ww. ustawy zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 129, nie ma zastosowania do tej części dotacji otrzymanej na prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, która została przeznaczona, na podstawie odrębnych przepisów, na wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej tę działalność.

Zatem, podatkiem dochodowym od osób fizycznych objęta została ta część dotacji, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymana z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego na prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, która została przeznaczona na wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej pozarolniczą działalność gospodarczą.

Otrzymane z powyższych źródeł świadczenie musi ponadto stanowić dotację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 2077, z późn. zm.). Oba warunki wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, muszą zostać spełnione łącznie.

Zgodnie z art. 126 ustawy o finansach publicznych, dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Na podstawie art. 127 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, dotacje celowe są to środki przeznaczone na finansowanie lub dofinansowanie:

  1. zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami,
  2. ustawowo określonych zadań, w tym zadań z zakresu mecenatu państwa nad kulturą, realizowanych przez jednostki inne niż jednostki samorządu terytorialnego,
  3. bieżących zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego,
  4. zadań agencji wykonawczych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. b),
  5. zadań zleconych do realizacji organizacjom pozarządowym,
  6. kosztów realizacji inwestycji.

Stosownie do art. 221 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, podmioty niezaliczane do sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku mogą otrzymywać z budżetu jednostki samorządu terytorialnego dotacje celowe na cele publiczne, związane z realizacją zadań tej jednostki, a także na dofinansowanie inwestycji związanych z realizacją tych zadań. Tryb postępowania o udzielenie dotacji na inne zadania niż określone w ustawie, o której mowa w ust. 2, sposób jej rozliczania oraz sposób kontroli wykonywania zleconego zadania określa, w drodze uchwały, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, mając na uwadze zapewnienie jawności postępowania o udzielenie dotacji i jej rozliczenia (art. 221 ust. 4 ww. ustawy).

Na podstawie art. 403 ust. 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2018 r., poz. 799, z późn. zm.), do zadań własnych gmin należy finansowanie ochrony środowiska w zakresie określonym w art. 400a ust. 1 pkt 2, 5, 8, 9, 15, 16, 21-25, 29, 31, 32 i 38-42 w wysokości nie mniejszej niż kwota wpływów z tytułu opłat i kar, o których mowa w art. 402 ust. 4, 5 i 6, stanowiących dochody budżetów gmin, pomniejszona o nadwyżkę z tytułu tych dochodów przekazywaną do wojewódzkich funduszy. Finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej, o którym mowa w ust. 1 i 2, odbywa się w trybie określonym w przepisach odrębnych, z zastrzeżeniem ust. 4-6 (art. 403 ust. 3 ww. ustawy).

Stosownie do treści art. 403 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy, finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej, o którym mowa w ust. 1 i 2, może polegać na udzielaniu dotacji celowej w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych z budżetu gminy lub budżetu powiatu na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji:

  1. podmiotów niezaliczonych do sektora finansów publicznych, w szczególności:
    1. osób fizycznych,
    2. wspólnot mieszkaniowych,
    3. osób prawnych,
    4. przedsiębiorców;
  2. jednostek sektora finansów publicznych będących gminnymi lub powiatowymi osobami prawnymi.
  3. Zasady udzielania dotacji celowej, o której mowa w ust. 4, obejmujące w szczególności kryteria wyboru inwestycji do finansowania lub dofinansowania oraz tryb postępowania w sprawie udzielania dotacji i sposób jej rozliczania określa odpowiednio rada gminy albo rada powiatu w drodze uchwały (art. 403 ust. 5 cyt. ustawy).

    Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis stanu faktycznego stwierdzić należy, że skoro otrzymana prze Wnioskodawcę dotacja była dotacją w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, a ponadto została sfinansowana z budżetu Gminy Miasta to korzysta ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

    Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

    Końcowo, mając na uwadze treść przepisu art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), zauważyć należy, że w przedmiotowej sprawie organ podatkowy wydając interpretację indywidualną przepisów prawa opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę. Do postępowania w sprawie wydania interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego nie mają bowiem zastosowania przepisy o postępowaniu podatkowym, a postępowanie dowodowe jest częścią postępowania podatkowego.

    Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa jest sam przepis prawa. Jeżeli zatem przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie różnił się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

    Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

    Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

    1. z zastosowaniem art. 119a;
    2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
    3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

    Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

    Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

    Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

    Stanowisko

    prawidłowe

    Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej