Obowiązki płatnika w związku z udzieleniem mieszkańcom gminy dofinansowania na zakup źródeł ciepła. - Interpretacja - 0112-KDIL3-1.4011.401.2018.2.GM

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 22.11.2018, sygn. 0112-KDIL3-1.4011.401.2018.2.GM, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Obowiązki płatnika w związku z udzieleniem mieszkańcom gminy dofinansowania na zakup źródeł ciepła.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 października 2018 r. (data wpływu 24 października 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z udzieleniem dotacji celowej (zdarzenie przyszłe) jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 października 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z udzieleniem dotacji celowej (zdarzenie przyszłe).

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z 2 listopada 2018 r. znak 0112-KDIL3-1.4011.401.2018.1.GM, na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 2 listopada 2018 r., a w dniu 14 listopada 2018 r. wniosek uzupełniono (nadano w polskiej placówce pocztowej w dniu 8 listopada 2018 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W celu poprawy jakości powietrza, a co za tym idzie zmniejszeniu zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego, Rada Miejska w dniu 2018 r. podjęła Uchwałę w sprawie zasad przyznawania dotacji z budżetu Gminy na montaż nowego lub zmianę systemu ogrzewania mającego na celu zmniejszenie emisji spalin na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1, art. 41 i 42 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. 2018 r. poz. 994 ze zm.) oraz art. 403 ust. 5 w związku z art. 400a ust. 1 pkt 21 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2018 r. poz. 799 i 650). Powyższa Uchwała została opublikowania w Dzienniku Urzędowym Województwa. Załącznikiem do Uchwały jest Regulamin przyznawania dotacji z budżetu Gminy na montaż nowego lub zmianę systemu ogrzewania mającego na celu zmniejszenie emisji spalin. Zgodnie z Regulaminem dotacja może zostać przeznaczona na realizację inwestycji związanej z modernizacją systemu ogrzewania polegającej na likwidacji źródła ciepła opalanego paliwem stałym, niespełniającego warunków określonych w § 6 ust. 1 niniejszego regulaminu i ich wymianę na niżej wymienione źródła ciepła lub realizację inwestycji związanej z wykonaniem systemu grzewczego w nowym budynku/lokalu polegającej na montażu źródła ciepła takiego jak:

  • kocioł gazowy,
  • urządzenia grzewcze na prąd (np. piece, piece akumulacyjne, panele grzewcze),
  • kocioł olejowy,
  • kocioł na paliwo stałe spełniającego wymagania jakościowe, szczegółowo określone w § 6 Regulaminu,
  • pompa ciepła.

Zgodnie z § 6 Regulaminu przyznawania dotacji, kotły na paliwa stałe, objęte dotacją, muszą spełniać wymogi określone w rozporządzeniu komisji UE z dnia 28 kwietnia 2015 r. Nr 2015/1189, w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwo stałe, co potwierdza się dokumentem wydanym przez jednostkę posiadającą w tym zakresie akredytację Polskiego Centrum Akredytacji lub innej jednostki akredytującej w Europie, będącej sygnatariuszem wielostronnego porozumienia o wzajemnym uznawaniu akredytacji EA (Europen co operation for Accreditation) oraz muszą być zgodne z postanowieniami zawartymi w uchwale Sejmiku Województwa w sprawie wprowadzania na obszarze ograniczeń lub zakazów w zakresie eksploatacji instalacji, w których następuje spalanie paliw.

Dotacja przeznaczona jest wyłącznie na zakup źródła ciepła bez kosztów jego montażu oraz kosztów wykonania instalacji grzewczej i elektrycznej. O dotację na dofinansowanie przedsięwzięcia mogą ubiegać się osoby fizyczne nieprowadzące działalności oraz podmioty prowadzące działalność gospodarczą. W przypadku ubiegania się o dotację przez podmiot prowadzący działalność gospodarczą, a także działalność w zakresie rolnictwa lub rybołówstwa, udzielenie dofinansowania będzie stanowić pomoc de minimis.

Dotacja udzielana może być na inwestycję realizowaną w budynku lub lokalu położonym na terenie Gminy, do którego wnioskodawca posiada tytuł prawny lub którym zarządza jako nieruchomością wspólną. Podjęta Uchwała określa wysokość dotacji:

  1. dla kotła gazowego:
    1. 45% kosztów wartości pieca brutto nie więcej niż:
      1. 5.500 zł brutto do 40 kW,
      2. 12.000 zł brutto powyżej 40 kW,
  2. dla pozostałych źródeł ciepła:
    1. 40% kosztów wartości pieca brutto nie więcej niż
      1. 5.000 zł brutto do 40 kW,
      2. 10.000 zł brutto powyżej 40 kW.

Wysokość dotacji obejmuje wartość podatku od towarów i usług (VAT), jeśli dotowanemu nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot podatku VAT. W przypadku kiedy dotowanemu przysługuje zwrot podatku VAT, wartość dotacji pomniejsza się o jego wartość. Gmina na ten cel wyodrębniła w budżecie środki pochodzące z wpływów z tytułu opłat i kar, o których mowa w art. 402 ust. 4-6 ustawy Prawo ochrony środowiska. Otrzymane środki finansowe są dotacją z budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Podstawą prawną do otrzymania dotacji jest Uchwała Rady Miejskiej w sprawie zasad i trybu przyznawania dotacji z budżetu Gminy na montaż nowego lub zmianę systemu ogrzewania mającego na celu zmniejszenie emisji spalin.

W uzupełnieniu wskazano, że w roku 2019 i latach następnych będą wyodrębniane dochody i wydatki z wpływów z tytułu opłat i kar, o których mowa w art. 402 ust. 4-6 ustawy Prawo ochrony środowiska w formie załącznika do uchwały budżetowej. W załączniku zostanie wskazane, iż wnioski składane przez mieszkańców gminy będą realizowane w formie dotacji zgodnie z klasyfikacją w dziale 900 gospodarka komunalna i ochrona środowiska, rozdziale 90005 ochrona powietrza atmosferycznego i klimatu, paragrafie 6230 dotacje celowe z budżetu na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji i zakupów inwestycyjnych jednostek nie zaliczanych do sektora finansów publicznych Dotacje z budżetu Gminy na realizację zadań w zakresie sytemu ogrzewania mającego na celu zmniejszenie emisji spalin, zgodnie ze szczegółową klasyfikacją dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych która jest określona w rozporządzeniu Ministra Finansów, t.j. z dnia 7 lutego 2014 r. (Dz.U. z 2014 r. poz. 1053 ze zm.).

Otrzymane środki będą stanowiły dotację w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2017 r., poz. 2077, z późn. zm.).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku z faktem, iż podjęta Uchwała w sprawie zasad przyznawania dotacji z budżetu Gminy na montaż nowego lub zmianę systemu ogrzewania mającego na celu zmniejszenie emisji spalin obowiązywać będzie również w przyszłym roku i latach następnych, to czy udzielana dotacja osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej na dofinansowanie inwestycji z zakresu modernizacji źródła ciepła będzie stanowić świadczenie podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych jako przychód z innych źródeł, co skutkować będzie wystawieniem dla tych osób przez Gminę informacji PIT-8C, czy też przychód z tego tytułu będzie korzystał ze zwolnienia wynikającego z treści art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawcy, na Gminie nie będzie spoczywał obowiązek sporządzania informacji PIT-8C, o której mowa w art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przekazanie przez Gminę środków pieniężnych w formie dotacji dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej powoduje powstanie u tych osób przychodu z innych źródeł na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ale przychód ten korzysta ze zwolnienia, ponieważ zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dotacje w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Jak wynika z art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, warunkiem zwolnienia jest jednoczesne spełnienie dwóch przesłanek:

  • otrzymane świadczenie musi być przyznane jako dotacja, zgodnie z ustawą o finansach publicznych, oraz
  • świadczenie musi być otrzymane z budżetu państwa lub z budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Definicja dotacji jest określona w art. 126 pkt 1 ustawy o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 2077), który mówi, że dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Natomiast, art. 127 ustawy mówi, że dotacje celowe są to środki przeznaczone na:

  1. finansowanie lub dofinansowanie:
    1. zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami,
    2. ustawowo określonych zadań, w tym zadań z zakresu mecenatu państwa nad kulturą, realizowanych przez jednostki inne niż jednostki samorządu terytorialnego,
    3. bieżących zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego,
    4. zadań agencji wykonawczych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. b),
    5. zadań zleconych do realizacji organizacjom pozarządowym,
    6. kosztów realizacji inwestycji.

Zdaniem Wnioskodawcy, analizując powyższe artykuły można stwierdzić, że przyznane przez Gminę dofinansowanie spełnia przesłanki, aby traktować je jako dotację, gdyż są to środki przeznaczone na realizację zadań publicznych, jakim jest ochrona środowiska. Beneficjentami dotacji celowej będą osoby fizyczne niedziałające jako przedsiębiorcy, co ma uzasadnienie w art. 221 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, który mówi, że podmioty niezaliczane do sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku mogą otrzymywać z budżetu jednostki samorządu terytorialnego dotacje celowe na cele publiczne, związane z realizacją zadań tej jednostki, a także na dofinansowanie inwestycji związanych z realizacją tych zadań.

W związku z powyższym, Gmina realizując zadanie polegające na zmianie dotychczasowego systemu ogrzewania na ogrzewanie proekologiczne nie będzie zobowiązana do wystawiania dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej informacji PIT-8C, ponieważ zostaną spełnione obydwa warunki uprawniające do skorzystania ze zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1509, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W świetle powyższego przepisu, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie, bądź od których zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W treści art. 10 ust. 1 ww. ustawy zostały określone źródła przychodów, gdzie m.in. wymienia się inne źródła (pkt 9).

Zgodnie z brzmieniem art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania w szczególności, wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Oznacza to, że przychodem z innych źródeł będzie każde przysporzenie majątkowe, mające konkretny wymiar finansowy, otrzymane jako świadczenie pieniężne, rzeczowe lub też jako świadczenie nieodpłatne, czy częściowo odpłatne.

W myśl art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 129 powołanej ustawy, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem ust. 36.

Aby wypłacone świadczenie (dotacja) korzystało ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych winno być uzyskane:

  • z budżetu państwa lub
  • z budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Zgodnie natomiast z art. 21 ust. 36 ustawy o podatku od osób fizycznych zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 129, nie ma zastosowania do tej części dotacji otrzymanej na prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, która została przeznaczona, na podstawie odrębnych przepisów, na wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej tę działalność.

Otrzymane z powyższych źródeł świadczenie, aby mogło korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, musi stanowić dotację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 2077, z późn. zm.). Ponadto ze zwolnienia nie może korzystać ta część dotacji, która otrzymana na prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, została przeznaczona, na podstawie odrębnych przepisów, na wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej tę działalność. Oba warunki wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, muszą zostać spełnione łącznie.

Zgodnie z art. 126 ustawy o finansach publicznych, dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Na podstawie art. 127 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, dotacje celowe są to środki przeznaczone na finansowanie lub dofinansowanie:

  1. zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami,
  2. ustawowo określonych zadań, w tym zadań z zakresu mecenatu państwa nad kulturą, realizowanych przez jednostki inne niż jednostki samorządu terytorialnego,
  3. bieżących zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego,
  4. zadań agencji wykonawczych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. b),
  5. zadań zleconych do realizacji organizacjom pozarządowym,
  6. kosztów realizacji inwestycji.

Stosownie do art. 221 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, podmioty niezaliczane do sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku mogą otrzymywać z budżetu jednostki samorządu terytorialnego dotacje celowe na cele publiczne, związane z realizacją zadań tej jednostki, a także na dofinansowanie inwestycji związanych z realizacją tych zadań. Tryb postępowania o udzielenie dotacji na inne zadania niż określone w ustawie, o której mowa w ust. 2, sposób jej rozliczania oraz sposób kontroli wykonywania zleconego zadania określa, w drodze uchwały, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, mając na uwadze zapewnienie jawności postępowania o udzielenie dotacji i jej rozliczenia (art. 221 ust. 4 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych, ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich rozumie się przez to to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5c. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W myśl art. 5 ust. 3 ww. ustawy, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się, m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rybackiego oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a) i b), tj.:

  1. programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna,
  2. programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z 09.11.2006, str. 1) oraz programów Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa.

Na podstawie art. 403 ust. 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2018 r., poz. 799, z późn. zm.), do zadań własnych gmin należy finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej w zakresie określonym w art. 400a ust. 1 pkt 2, 5, 8, 9, 15, 16, 21-25, 29, 31, 32 i 38-42 w wysokości nie mniejszej niż kwota wpływów z tytułu opłat i kar, o których mowa w art. 402 ust. 4, 5 i 6, stanowiących dochody budżetów gmin, pomniejszona o nadwyżkę z tytułu tych dochodów przekazywaną do wojewódzkich funduszy. Finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej, o którym mowa w ust. 1 i 2, odbywa się w trybie określonym w przepisach odrębnych, z zastrzeżeniem ust. 4-6 (art. 403 ust. 3 ww. ustawy).

Stosownie do treści art. 403 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy, finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej, o którym mowa w ust. 1 i 2, może polegać na udzielaniu dotacji celowej w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych z budżetu gminy lub budżetu powiatu na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji:

  1. podmiotów niezaliczonych do sektora finansów publicznych, w szczególności:
    1. osób fizycznych,
    2. wspólnot mieszkaniowych,
    3. osób prawnych,
    4. przedsiębiorców;
  2. jednostek sektora finansów publicznych będących gminnymi lub powiatowymi osobami prawnymi.

Zasady udzielania dotacji celowej, o której mowa w ust. 4, obejmujące w szczególności kryteria wyboru inwestycji do finansowania lub dofinansowania oraz tryb postępowania w sprawie udzielania dotacji i sposób jej rozliczania określa odpowiednio rada gminy albo rada powiatu w drodze uchwały (art. 403 ust. 5 cyt. ustawy).

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Rada Miejska podjęła Uchwałę w sprawie zasad przyznawania dotacji z budżetu Gminy na montaż nowego lub zmianę systemu ogrzewania mającego na celu zmniejszenie emisji spalin. Załącznikiem do Uchwały jest Regulamin przyznawania dotacji.

Dotacja przeznaczona jest wyłącznie na zakup źródła ciepła bez kosztów jego montażu oraz kosztów wykonania instalacji grzewczej i elektrycznej. O dotację na dofinansowanie przedsięwzięcia mogą ubiegać się osoby fizyczne nieprowadzące działalności oraz podmioty prowadzące działalność gospodarczą.

Wysokość dotacji obejmuje wartość podatku od towarów i usług, jeśli dotowanemu nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot podatku VAT. W przypadku kiedy dotowanemu przysługuje zwrot podatku VAT, wartość dotacji pomniejsza się o jego wartość.

Gmina na ten cel wyodrębniła w budżecie środki pochodzące z wpływów z tytułu opłat i kar, o których mowa w art. 402 ust. 4-6 ustawy Prawo ochrony środowiska. Otrzymane środki finansowe są dotacją z budżetu jednostki samorządu terytorialnego i będą stanowiły dotację w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Mając zatem na uwadze przedstawiony we wniosku opis oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że udzielana przez Wnioskodawcę jednostkę samorządu terytorialnego dotacja celowa (w rozumieniu ustawy o finansach publicznych) osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej, na dofinansowanie inwestycji z zakresu modernizacji źródła ciepła, stanowić będzie dla tych osób przychód, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednakże korzystający ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy.

W konsekwencji, na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek sporządzenia dla ww. mieszkańców, którzy skorzystają z przedmiotowej dotacji informacji PIT-8C, o której mowa w art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej