Sprzedaż udziału w gospodarstwie rolnym - Interpretacja - 0115-KDIT2-2.4011.299.2018.2.BK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 25.09.2018, sygn. 0115-KDIT2-2.4011.299.2018.2.BK, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Sprzedaż udziału w gospodarstwie rolnym

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 11 lipca 2018 r. (data wpływu 13 lipca 2018 r.) uzupełnionym pismem z dnia 10 września 2018 r. (data wpływu 13 września 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lipca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek uzupełniony w dniu 13 września 2018 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu 24 stycznia 2016 r. zmarł brat Wnioskodawczyni - B. G. Spadek po nim na podstawie ustawy nabyli: jego brat - M. G., siostra - K. J., siostra - D. L. (Wnioskodawczyni) oraz siostra - G. w 1/4 części - każdy z nich. Nabycie to potwierdzone zostało postanowieniem Sądu z dnia 18 lipca 2016 r. o stwierdzeniu nabycia spadku. Przedmiotem dziedziczenia było gospodarstwo rolne. Wnioskodawczyni nabyła udział we własności nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Łączna powierzchnia nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego wynosi 1,9813 ha.

W skład gospodarstwa rolnego wchodzą trzy ewidencyjnie wyodrębnione nieruchomości stanowiące użytki rolne:

  1. działka nr 173 (0,24 ha) zabudowana budynkiem gospodarczym i mieszkalnym oznaczona w ewidencji gruntów i budynków jako Br-PsIV (grunty rolne zabudowane, pastwiska). W miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego działka leży na terenie oznaczonym symbolem 9RM/MN/U - tereny zabudowy zagrodowej z dopuszczeniem zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej, usługowej.
  2. działka nr 172 niezabudowana oznaczona w ewidencji gruntów i budynków jako RIVb (grunty orne) i PslV (pastwiska). W miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego działka leży na terenie oznaczonym symbolami: 18KD-D - tereny dróg publicznych, droga klasy dojazdowej, 9MN - tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej, 9RM/MN/U - tereny zabudowy zagrodowej z dopuszczeniem zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej, usługowej.
  3. działka nr 302 niezabudowana oznaczona w ewidencji gruntów i budynków jako RIVb (grunty orne) i W-RIVa (grunty orne, rowy). W miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego działka leży na terenie oznaczonym symbolami: 1KD-D - tereny dróg publicznych, droga klasy dojazdowej, P-tereny obiektów produkcyjnych, składów i magazynów.

Łączna powierzchnia działek wymienionych w pkt 2 i 3 wynosi 1,7413 ha.

Wymienione powyżej trzy wyodrębnione ewidencyjnie nieruchomości wchodzące w skład gospodarstwa rolnego sklasyfikowane są jako użytki rolne.

Spadkobiercy w całości chcą dokonać sprzedaży przedmiotowej nieruchomości. Nieruchomość mająca być przedmiotem sprzedaży stanowi gospodarstwo rolne w rozumieniu art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym. Przyszły nabywca zamierza kupić całość gospodarstwa wraz z działką nr 302 i oświadcza, że na nabytych gruntach będzie prowadził działalność rolniczą, grunty nie utracą więc charakteru rolnego. Oświadczenie nabywcy w tym zakresie zawarte zostanie w treści aktu notarialnego. Ponadto sprzedaż udziału w nieruchomości nie nastąpi w ramach wykonywania działalności gospodarczej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w sytuacji sprzedaży nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, nabytych w drodze spadku, stanowiących udział spadkowy Wnioskodawczyni w 1/4 części, będzie mogła skorzystać ze zwolnienia z zapłaty podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawczyni, w przedmiotowej sprawie istotny jest fakt, że nieruchomość mająca być przedmiotem sprzedaży stanowi gospodarstwo rolne w rozumieniu ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym, w skład którego wchodzą użytki rolne i że nabywca nieruchomości na nabytych gruntach prowadził będzie według jego oświadczenia działalność rolniczą, grunty nie utracą więc charakteru rolnego. Oświadczenie nabywcy w tym zakresie zawarte zostanie jak podkreśla Wnioskodawczyni w akcie notarialnym. Przeznaczenie gruntów w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego nie ma według Wnioskodawczyni znaczenia.

Powyższe okoliczności dają - w Jej ocenie - prawo do skorzystania - przy sprzedaży nieruchomości - ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto, sprzedaż udziału w przedmiotowej nieruchomości nie nastąpi w ramach wykonywania działalności gospodarczej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego - jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 200 późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
  4. innych rzeczy,

  • jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

W świetle powyższego, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości lub ww. praw majątkowych następuje przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie i nie zostaje dokonane w wykonaniu działalności gospodarczej stanowi źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że w dniu 24 stycznia 2016 r. zmarł brat Wnioskodawczyni - B. G. Spadek po nim na podstawie ustawy nabyli: jego brat - M. G., siostra - K. J., siostra - D. L. (Wnioskodawczyni) oraz siostra - G. w 1/4 części - każdy z nich. Nabycie to potwierdzone zostało postanowieniem Sądu z dnia 18 lipca 2016 r. o stwierdzeniu nabycia spadku. Przedmiotem dziedziczenia było gospodarstwo rolne. Wnioskodawczyni nabyła udział we własności nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Łączna powierzchnia nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego wynosi 1,9813 ha.

W skład gospodarstwa rolnego wchodzą trzy ewidencyjnie wyodrębnione nieruchomości stanowiące użytki rolne:

  1. działka nr 173 (0,24 ha) zabudowana budynkiem gospodarczym i mieszkalnym oznaczona w ewidencji gruntów i budynków jako Br-PsIV (grunty rolne zabudowane, pastwiska). W miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego działka leży na terenie oznaczonym symbolem 9RM/MN/U - tereny zabudowy zagrodowej z dopuszczeniem zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej, usługowej.
  2. działka nr 172 niezabudowana oznaczona w ewidencji gruntów i budynków jako RIVb (grunty orne) i PslV (pastwiska). W miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego działka leży na terenie oznaczonym symbolami: 18KD-D - tereny dróg publicznych, droga klasy dojazdowej, 9MN - tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej, 9RM/MN/U - tereny zabudowy zagrodowej z dopuszczeniem zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej, usługowej.
  3. działka nr 302 niezabudowana oznaczona w ewidencji gruntów i budynków jako RIVb (grunty orne) i W-RIVa (grunty orne, rowy). W miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego działka leży na terenie oznaczonym symbolami: 1KD-D - tereny dróg publicznych, droga klasy dojazdowej, P-tereny obiektów produkcyjnych, składów i magazynów.

Łączna powierzchnia działek wymienionych w pkt 2 i 3 wynosi 1,7413 ha.

Wymienione powyżej trzy wyodrębnione ewidencyjnie nieruchomości wchodzące w skład gospodarstwa rolnego sklasyfikowane są jako użytki rolne.

Spadkobiercy w całości chcą dokonać sprzedaży przedmiotowej nieruchomości. Nieruchomość mająca być przedmiotem sprzedaży stanowi gospodarstwo rolne w rozumieniu art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym. Przyszły nabywca zamierza kupić całość gospodarstwa wraz z działką nr 302 i oświadcza, że na nabytych gruntach będzie prowadził działalność rolniczą, grunty nie utracą więc charakteru rolnego. Oświadczenie nabywcy w tym zakresie zawarte zostanie w treści aktu notarialnego.

Ponadto sprzedaż udziału w nieruchomości nie nastąpi w ramach wykonywania działalności gospodarczej.

Odnosząc się do powyższego wskazać należy, iż zgodnie z art. 922 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2018 r., poz. 1025 z późn. zm.) prawa i obowiązki majątkowe zmarłego przechodzą z chwilą jego śmierci na jedną lub kilka osób. W myśl art. 924 Kodeksu cywilnego spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy, a spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku (art. 925 Kodeksu cywilnego). Natomiast postanowienie Sądu o nabyciu spadku potwierdza jedynie prawo spadkobiercy do tego spadku od momentu jego otwarcia. Istotna dla podatku dochodowego z punktu widzenia ustalenia daty nabycia nieruchomości lub praw wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, będących przedmiotem spadku jest więc data śmierci spadkodawcy.

Dokonując zatem oceny skutków prawnych przedstawionego w sprawie zdarzenia przyszłego należy wskazać, że ewentualna sprzedaż nieruchomości stanowiącej grunty rolne dokonana przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku 2016, w którym nastąpiło nabycie w drodze spadku będzie stanowiła źródło przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy, podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym według zasad obowiązujących od dnia 1 stycznia 2009 r.

Stosownie do art. 30e ust. 1 i 5 ww. ustawy, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku. Dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) nie łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł.

Podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw (art. 30e ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej. Przepis art. 14 ust. 1 zdanie drugie stosuje się odpowiednio (art. 19 ust. 1 ww. ustawy).

Jednakże stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwolnione od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny.

Ustawa o podatku dochodowym nie zawiera definicji pojęcia gospodarstwo rolne. W celu wyjaśnienia tej kwestii odsyła, zgodnie z dyspozycją art. 2 ust. 4 ww. ustawy do przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1892 późn. zm.).

Zgodnie z art. 1 tej ustawy opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.

Natomiast art. 2 ust. 1 ustawy stanowi, że za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Szczegółowe określenie, jakie rodzaje gruntów wchodzą w skład gospodarstwa rolnego, co decyduje o zakresie zwolnienia od podatku dochodowego przychodu ze sprzedaży takich gruntów, wymaga odniesienia się do klasyfikacji zawartej w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. z 2016 r. poz. 1034 z późn.zm.) oraz załącznika nr 6 do tego rozporządzenia.

Stosownie do postanowień rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków, w szczególności § 67 użytki gruntowe wykazywane w ewidencji dzielą się na następujące grupy:

  1. grunty rolne;
  2. grunty leśne;
  3. grunty zabudowane i zurbanizowane;
  4. użytki ekologiczne, oznaczone symbolem złożonym z litery "E" oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego określającego sposób zagospodarowania lub użytkowania terenu, np. E-Ws, E-Wp, E-Ls, E-Lz, E-N, E-Ps, E-R;
  5. (uchylony);
  6. grunty pod wodami;
  7. tereny różne oznaczone symbolem -Tr.

Natomiast zgodnie z treścią § 68 ust. 1 ww. rozporządzenia grunty rolne dzielą się na:

  1. użytki rolne, do których zalicza się:


    1. grunty orne, oznaczone symbolem R,
    2. sady, oznaczone symbolem S,
    3. łąki trwałe, oznaczone symbolem - Ł,
    4. pastwiska trwałe, oznaczone symbolem - Ps,
    5. grunty rolne zabudowane, oznaczone symbolem - Br,
    6. grunty pod stawami, oznaczone symbolem - Wsr,
    7. grunty pod rowami, oznaczone symbolem - W,
    8. grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, oznaczone symbolem - Lzr,
  2. nieużytki, oznaczone symbolem - N.

Ponadto zaznaczyć należy, że zgodnie z przepisami ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności (art. 46 § 1 Kodeksu cywilnego).

Natomiast stosownie do art. 48 Kodeksu cywilnego z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych w ustawie, do części składowych gruntu należą w szczególności budynki i inne urządzenia trwale z gruntem związane (...).

Jak wynika z przepisów Kodeksu cywilnego część składowa gruntu dzieli los prawny tego gruntu, bowiem zgodnie z art. 47 § 1 Kodeksu cywilnego część składowa rzeczy nie może być odrębnym przedmiotem własności i innych praw rzeczowych.

Zatem budynki posadowione na gruncie są jego częścią składową (chyba że na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności) i dzielą los prawny gruntu.

Wykładnia językowa powołanego art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pozwala więc na stwierdzenie, że ustawodawca uzależnia zastosowanie przedmiotowego zwolnienia od spełnienia następujących przesłanek:

  • sprzedane grunty muszą być zakwalifikowane jako użytki rolne,
  • muszą stanowić gospodarstwo rolne (tj. będący własnością osoby fizycznej obszar gruntów o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy), ewentualnie jego część składową,
  • grunty nie mogą utracić w związku ze sprzedażą rolnego charakteru.

Jak wskazano, jedną z przesłanek wymienionych w tym przepisie jest konieczność zachowania charakteru rolnego gruntów. Dla oceny czy dokonana transakcja skutkuje utratą charakteru rolnego, decydujący jest cel jego nabycia, faktyczny zamiar nabywcy co do przeznaczenia nieruchomości. Cel nabycia gruntów może wynikać bezpośrednio z aktu notarialnego, z charakteru nabywcy, jak również z innych okoliczności związanych z daną transakcją. Należy ponadto wskazać, iż utrata charakteru rolnego w związku ze sprzedażą może wystąpić bezpośrednio po sprzedaży, ale może nastąpić dopiero w przyszłości, jednakże w momencie sprzedaży strony umowy winny być świadome celu zakupu i przeznaczenia gruntów.

Naczelny Sąd Administracyjny podkreśla, że ocena spełnienia przesłanek zwolnienia wynikających z art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych musi uwzględnić wszystkie, znane w dniu dokonywania sprzedaży, okoliczności dotyczące sposobu wykorzystywania gruntu przez nabywcę, w tym również obiektywnie i niewątpliwie wskazujące na to, że w wyniku sprzedaży charakter gruntu ulegnie zmianie. O możliwej zmianie charakteru gruntu mogą świadczyć takie okoliczności jak: położenie sprzedanej nieruchomości, jej wielkość, przydatność do działalności rolniczej po sprzedaży, rodzaj działalności prowadzonej przez nabywcę itp. (zob. orzeczenie NSA z 22 maja 2015 r., sygn. akt II FSK 378/14).

O utracie charakteru rolnego gruntów świadczy wyłączenie tych gruntów z produkcji rolnej, polegające na faktycznym przekształceniu sposobu ich użytkowania, niezależnie od statusu prawnego tych gruntów i zmian w stosownych ewidencjach i dokumentach. Przy ocenie utraty charakteru rolnego nie jest zatem podważany czy kwestionowany status prawny gruntów, lecz ocenie podlega całokształt okoliczność faktycznych, które mogą świadczyć o utracie ich rolnego sposobu użytkowania. Jednocześnie utraty charakteru rolnego, do której w swej dyspozycji odwołuje się art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie należy utożsamiać bezpośrednio oraz wyłącznie z utratą tego charakteru w sensie prawnym, ale jak wykazano powyżej przede wszystkim w sensie faktycznym.

W związku z tym, w przypadku sprzedaży nieruchomości gruntowych (zarówno niezabudowanych jak i zabudowanych) wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, przychód uzyskany z tej transakcji będzie podlegał zwolnieniu od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pod warunkiem, że w wyniku tej sprzedaży grunty nie utraciły charakteru rolnego.

Odnosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że skoro przedmiotem sprzedaży ma być nieruchomość stanowiąca gospodarstwo rolne (grunty zakwalifikowane jako użytki rolne, w tym grunty rolne zabudowane budynkiem gospodarczym i mieszkalnym) i kupujący nabywają je w celu prowadzenia działalności rolniczej, to zostaną spełnione przesłanki określone w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym przychód uzyskany przez Wnioskodawczynię ze sprzedaży udziałów w ww. nieruchomości nabytych po zmarłym bracie będzie podlegał zwolnieniu z opodatkowania na podstawie tego przepisu, co oznacza, że Wnioskodawczyni nie będzie miała obowiązku zapłaty podatku dochodowego.

Zaznaczyć również należy, że zastosowanie zwolnienia z opodatkowania leży w interesie podatnika, więc to po jego stronie spoczywa obowiązek wykazania, iż spełnia przesłanki do zwolnienia. Ponadto, okoliczność, czy dana nieruchomość lub jej część w wyniku sprzedaży utraciła charakter rolny może podlegać szczegółowej weryfikacji przez organ podatkowy w toku ewentualnego postępowania podatkowego. Zatem obowiązek udowodnienia ich zaistnienia ciąży na podatniku, tj. osobie, która zamierza skorzystać ze zwolnienia. Zaś indywidualna interpretacja przepisów prawa jest jedynie przedstawieniem poglądu organu dotyczącego rozumienia treści przepisów prawa podatkowego i sposobu ich zastosowania w odniesieniu do określonej sprawy indywidualnej.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.

Końcowo, wyjaśnić należy, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie Wnioskodawczyni, jako współwłaściciela gospodarstwa rolnego nabytego w drodze spadku i tylko w stosunku do Niej może ona wywoływać określone przepisami skutki prawne. Oznacza to, że zastosowanie się do tej interpretacji przed jej zmianą lub przed doręczeniem organowi podatkowemu odpisu prawomocnego orzeczenia sądu administracyjnego ją uchylającego nie może szkodzić również w przypadku nieuwzględnienia jej w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej tylko Wnioskodawczyni. Natomiast pozostali spadkobiercy, chcąc uzyskać interpretację indywidualną powinni wystąpić z odrębnym wnioskiem o jej wydanie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78-79, 50-126 Wrocław, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej