Temat interpretacji
Czy Wnioskodawca jako płatnik zobowiązany jest do sporządzenia informacji PIT-8C tytułem przekazania nagród rzeczowy
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 czerwca 2018 r. (data wpływu 27 czerwca 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 sierpnia 2018 r. (data wpływu 22 sierpnia 2018 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 27 czerwca 2018 r. do tutejszego Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.
Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa m.in. w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 3 sierpnia 2018 r., nr 0113-KDIPT3.4011.340.2018.1.IL, na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.
Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano w dniu 6 sierpnia 2018 r. (data doręczenia 9 sierpnia 2018 r.). Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek pismem z dnia 16 sierpnia 2018 r. (data wpływu 22 sierpnia 2018 r.), nadanym za pośrednictwem placówki pocztowej w dniu 16 sierpnia 2018 r.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:
Rada Powiatu na podstawie art. 90t ustawy o systemie oświaty podjęła Uchwałę Nr o realizacji programu Stypendium Starosty. Stypendium jest realizowane w ramach powiatowego programu wspierania edukacji uzdolnionych uczniów i absolwentów szkół ponadgimnazjalnych i ponadpodstawowych prowadzonych przez Powiat . Zgodnie z załącznikiem do ww. Uchwały jest ono przyznawane w formie comiesięcznego stypendium na okres roku szkolnego oraz w formie nagrody rzeczowej o ustalonej przez Starostę wartości dla uczniów kończących naukę w klasie programowo najwyższej, którzy zdobyli najwyższą średnią ocen z zajęć edukacyjnych. Zgodnie z Zarządzeniem Nr Starosty z dnia 26 kwietnia 2018 r. przyznano ww. stypendium w formie nagrody rzeczowej (tablet) o wartości 600 zł, dla ośmiu absolwentów szkół ponadgimnazjalnych. Informacja o zasadach realizacji programu Stypendium Starosty umieszczona została na stronie internetowej Wydziału Edukacji Starostwa Powiatowego w , w zakładce stypendia naukowe. Ponadto wszystkie Zarządzenia Starosty i Uchwały Rady Powiatu umieszczane są na BIP Powiatu .
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie
,
ostatecznie doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku:
Czy otrzymane
przez absolwentów nagrody rzeczowe o wartości 600 zł każda, realizowane
w ramach Stypendium Starosty mogą skorzystać ze zwolnienia
przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy o podatku
dochodowym od osób fizycznych do wysokości nieprzekraczającej w roku
podatkowym 3 800 zł, a Wnioskodawca jako płatnik zobowiązany jest do
sporządzenia informacji o wypłaconym stypendium, o przychodach z innych
źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych PIT-8C w
terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym i
wykazania ww. stypendium w formie nagrody rzeczowej w poz. 32, część E
PIT-8C bez uprzedniego pobierania zaliczki na podatek dochodowy?
Zdaniem Wnioskodawcy, ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku, nagrody rzeczowe przyznane za wybitne osiągnięcia dla uczniów w ramach programu Stypendium Starosty , zgodnie z Uchwałą Rady Powiatu, Zarządzeniem Starosty i Ustawą o systemie oświaty mogą skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 3 800 zł. Przyznana nagroda spełnia warunki określone w art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. jej wysokość oraz zasady zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego oraz została ona udostępniona do publicznej wiadomości na stronie internetowej Wydziału Edukacji Starostwa Powiatowego w oraz Biuletynie Informacji Publicznej Powiatu. Wnioskodawca jako płatnik uważa, że od wartości otrzymanej nagrody rzeczowej w ramach programu Stypendium Starosty może nie pobrać podatku, a jedynie sporządzić w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym informację PIT-8C, wykazując jej wartość w poz. 32, część E, zgodnie z art. 35 ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1509), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Stosownie do art. 11 ust. 1 przywołanej wyżej ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Rodzaje źródeł przychodów zostały określone w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdzie między innymi w pkt 9 wymieniono inne źródła.
W myśl art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Użycie w powyższym przepisie sformułowania w szczególności wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. Ustawodawca sformułował bowiem tak wskazany przepis, aby stanowił on kategorię otwartą. Nie jest bowiem możliwym, aby przewidzieć każdy rodzaj przychodu, który wystąpi. O przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić zatem w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.
W myśl art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są stypendia dla uczniów i studentów, których wysokość i zasady udzielania zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, oraz stypendia dla uczniów i studentów przyznane przez organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego, na podstawie regulaminów zatwierdzonych przez organy statutowe udostępnianych do publicznej wiadomości za pomocą Internetu, środków masowego przekazu lub wykładanych (wywieszanych) dla zainteresowanych w pomieszczeniach ogólnie dostępnych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 3800 zł.
Innymi słowy art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwalnia z opodatkowania:
- stypendia dla uczniów i studentów, których wysokość i zasady udzielania zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego oraz
- stypendia dla uczniów i studentów przyznane przez organizacje pożytku publicznego na podstawie regulaminów zatwierdzonych przez organy statutowe udostępnianych do publicznej wiadomości za pomocą Internetu, środków masowego przekazu lub wykładanych (wywieszanych) dla zainteresowanych w pomieszczeniach ogólnie dostępnych.
Omawiane zwolnienie uzależnione jest jednak od wysokości rocznego stypendium. Wolna od podatku dochodowego jest bowiem kwota nieprzekraczająca 3800 zł rocznie. Jeżeli wypłacane stypendium przekracza powyższą kwotę, nadwyżka ponad tę kwotę podlega opodatkowaniu.
Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są świadczenia pomocy materialnej dla uczniów, studentów, uczestników studiów doktoranckich i osób uczestniczących w innych formach kształcenia, pochodzące z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz ze środków własnych szkół i uczelni - przyznane na podstawie przepisów o systemie oświaty oraz Prawo o szkolnictwie wyższym.
Zwolnienie od opodatkowania świadczeń pomocy materialnej na podstawie przywołanego wyżej art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uzależnione jest od spełnienia następujących warunków:
- pomoc materialna musi być przyznana na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2018 r., poz. 1457) oraz ww. ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym,
- beneficjentem pomocy może być wyłącznie: uczeń, student, uczestnik studiów doktoranckich i osoba uczestnicząca w innych formach kształcenia,
- źródłem ich pochodzenia może być tylko: budżet państwa, budżety jednostek samorządu terytorialnego oraz środki własne szkół i uczelni.
Zgodnie z treścią art. 90b ust. 1 i 2 ustawy o systemie oświaty uczniowi przysługuje prawo do pomocy materialnej ze środków przeznaczonych na ten cel w budżecie państwa lub budżecie właściwej jednostki samorządu terytorialnego. Pomoc materialna jest udzielana uczniom w celu zmniejszenia różnic w dostępie do edukacji, umożliwienia pokonywania barier dostępu do edukacji wynikających z trudnej sytuacji materialnej ucznia, a także wspierania edukacji uczniów zdolnych.
W celu udzielenia pomocy materialnej dla ucznia, jednostki samorządu terytorialnego w myśl art. 90t ust. 1 ww. ustawy - mogą tworzyć regionalne lub lokalne programy:
- wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży;
- wspierania edukacji uzdolnionych dzieci i młodzieży.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Rada Powiatu na podstawie art. 90t ustawy o systemie oświaty podjęła Uchwałę Nr o realizacji programu Stypendium Starosty. Stypendium jest realizowane w ramach powiatowego programu wspierania edukacji uzdolnionych uczniów i absolwentów szkół ponadgimnazjalnych i ponadpodstawowych prowadzonych przez Powiat . Zgodnie z załącznikiem do ww. Uchwały jest ono przyznawane w formie comiesięcznego stypendium na okres roku szkolnego oraz w formie nagrody rzeczowej o ustalonej przez Starostę wartości dla uczniów kończących naukę w klasie programowo najwyższej, którzy zdobyli najwyższą średnią ocen z zajęć edukacyjnych. Zgodnie z Zarządzeniem Nr Starosty z dnia 26 kwietnia 2018 r. przyznano ww. stypendium w formie nagrody rzeczowej (tablet) o wartości 600 zł, dla ośmiu absolwentów szkół ponadgimnazjalnych. Informacja o zasadach realizacji programu Stypendium Starosty umieszczona została na stronie internetowej Wydziału Edukacji Starostwa Powiatowego w, w zakładce stypendia naukowe. Ponadto wszystkie Zarządzenia Starosty i Uchwały Rady Powiatu umieszczane są na BIP Powiatu .
Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, że przekazane przez Wnioskodawcę nagrody rzeczowe (tablet) przyznawane absolwentom szkół ponadgimnazjalnych, nie są stypendiami, zatem nie mogą korzystać ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednakże ww. nagrody w postaci tabletu będą korzystały ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40 ww. ustawy.
Reasumując ww. nagrody o charakterze motywacyjnym w formie tabletu o określonej wartości przyznane i przekazane na podstawie ustawy o systemie oświaty, sfinansowane z budżetu jednostki samorządu terytorialnego będą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania, jednakże na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji Wnioskodawca zgodnie z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od przekazanej nagrody nie jest obowiązany do wystawiania informacji o wypłaconym stypendium, o przychodach z innych źródeł oraz niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych PIT-8C.
W konsekwencji, w myśl zasady, że wadliwa argumentacja prawna Wnioskodawcy, przy prawidłowo wywiedzionym skutku prawnym, winna skutkować uznaniem stanowiska podatnika za nieprawidłowe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.
Końcowo, mając na uwadze treść przepisu art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), zauważyć należy, że w przedmiotowej sprawie organ podatkowy wydając interpretację indywidualną przepisów prawa opiera się wyłącznie na opisie zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę. Do postępowania w sprawie wydania interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego nie mają bowiem zastosowania przepisy o postępowaniu podatkowym, a postępowanie dowodowe jest częścią postępowania podatkowego.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Zgodnie z art. 14na ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1032) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
nieprawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej