Temat interpretacji
Opodatkowanie stypendiów naukowych oraz stypendiów z tytułu podróży służbowych finansowanych w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 maja 2018 r. (data wpływu 23 maja 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 czerwca 2018 r. (data wpływu 25 czerwca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych jest prawidłowe w zakresie zwolnienia z opodatkowania stypendiów naukowych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jest nieprawidłowe w pozostałym zakresie.
UZASADNIENIE
W dniu 23 maja 2018 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 25 czerwca 2018 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnień przedmiotowych i obowiązków płatnika.
W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca prowadzi studia doktoranckie na Wydziale F. (WF). W chwili obecnej w studiach uczestniczy blisko 42 doktorantów.
W celu zwiększenia jakości i efektywności kształcenia na studiach doktoranckich Wnioskodawca podpisał umowę z N. na dofinansowanie projektu M. w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014 -2020, Działanie 3.2 Studia Doktoranckie, Oś priorytetowa III Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego.
Okres trwania projektu: 14 stycznia 2019 r. 22 grudnia 2023 r.
Celem projektu jest realizacja wysokiej jakości międzynarodowych studiów III stopnia na Wydziale F. w formie nakładki programowej oraz zapewnienie kompleksowego wsparcia dla 15 doktorantów poprzez:
- Intensyfikację prac badawczych uczestników projektu (wymiana doświadczeń, wyjazdy na zagraniczne staże naukowe, szkolenia oraz konferencje międzynarodowe).
- Zwiększenie efektywności podejmowanej nauki (międzynarodowa szkoła letnia).
- Zapewnienie doktorantom różnych form wsparcia finansowego umożliwiającego realizację pracy doktorskiej bez podejmowania dodatkowych prac zarobkowych (m.in. stypendia naukowe, stypendia z tytułu podróży służbowych, koszty podróży i zakwaterowania, środki na publikacje naukowe, zakup odczynników).
W ramach działań projektu, przewiduje się wypłatę dla 15 doktorantów:
- stypendium naukowe w wysokości 1.200 PLN/miesiąc, przez 48 miesięcy;
- stypendium naukowe w wysokości 1.000 PLN/miesiąc, przez 48 miesięcy;
- stypendium naukowe w wysokości 800 PLN/miesiąc, przez 48 miesięcy;
- stypendia z tytułu podróży służbowych: konferencje naukowe, staże zagraniczne (po 223 PLN za dzień, po 1.040 PLN za jedną konferencję).
W realizacji założeń projektu, uczestnikom studiów doktoranckich będzie wypłacane stypendium na pokrycie kosztów podróży zagranicznych związanych z prowadzoną pracą doktorską. Zgodnie z obowiązującymi regulacjami, w przypadku podróży służbowych pracowników wypłacane są środki na pokrycie kosztów przejazdów, zakwaterowania oraz diet (dojazdowe, pobytowe).
Doktoranci wyjeżdżający za granicę, otrzymywać będą stypendium z tytułu podróży służbowych na pokrycie wszystkich kosztów (koszty przejazdów, zakwaterowania, diet) skalkulowane o wskaźniki jak dla świadczeń pracowniczych. Przeznaczone będzie na pokrycie wszystkich świadczeń, tak jak w przypadku delegowania pracownika zagranicę.
Doktoranci będą uczestnikami projektu M. Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 w ramach którego projekt uzyskał dofinansowanie, jest krajowym programem operacyjnym finansowanym ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS) oraz w ramach Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych (Youth Employment Initiative YEI). W związku z czym wsparcie udzielone uczestnikom stanowi pomoc udzieloną w ramach środków pochodzących z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rybackiego oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b zgodnie z zapisem art. 5 ust. 3 pkt 1) oraz środków przeznaczonych na realizację Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych zgodnie z zapisem art. 5 ust. 3 pkt 5a) ustawy o finansach publicznych.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy stypendia naukowe oraz stypendia z tytułu podróży służbowych są przychodem i podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, co powoduje konieczność potrącenia przez Wnioskodawcę, jako płatnika, należnej zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od wypłacanych stypendiów, zgodnie z art. 35 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Zdaniem Wnioskodawcy, wypłata stypendium naukowego, finansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego, zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych, korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Podobnie zdaniem Wnioskodawcy, zastosowanie ma art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który określa, że wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.
Od tego rodzaju stypendium Wnioskodawca nie będzie pobierać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.
Natomiast stypendia z tytułu podróży służbowych związane stricte z prowadzoną pracą doktorską (również wypłacane z Europejskiego Funduszu Społecznego) podlegają opodatkowaniu w kwocie pomniejszonej o diety za każdy dzień wyjazdu, wymienionej w art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i naliczonej zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 29 stycznia 2013 r.
Wnioskodawca będzie naliczał zaliczkę na podatek dochodowy od tych stypendiów.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe w zakresie zwolnienia z opodatkowania stypendiów naukowych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jest nieprawidłowe w pozostałym zakresie.
Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 200 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
W myśl art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a) ww. ustawy, wolna od podatku dochodowego jest część dochodów osób, o których mowa w art. 3 ust. 1, przebywających czasowo za granicą i uzyskujących dochody z tytułu stypendiów - w wysokości stanowiącej równowartość diety z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju, za każdy dzień, w którym było otrzymywane stypendium.
W przypadku zastosowania tego przepisu ze zwolnienia przedmiotowego do wysokości wyznaczonego limitu korzystają stypendia wypłacane osobom mającym miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Oznacza to, że nadwyżka świadczeń, ponad limit określony w ww. rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Natomiast stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
Zwolnienie przedmiotowe o którym mowa w tym przepisie obejmuje środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich. W przypadku tej regulacji, zwolnienie ma zastosowanie do całości wypłaconych środków pieniężnych.
W myśl art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2077, z późn. zm.) ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich - rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5c.
Uwzględniając powyższe, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (w tym Europejskiego Funduszu Społecznego) wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych, oraz środki przeznaczone na realizację Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych wskazane w art. 5 ust. 3 pkt 5a tej ustawy.
Jednocześnie wskazać należy, że dla zastosowania zwolnienia określonego w powołanym art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymagane jest, aby środki finansowe były otrzymywane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu. Przez uczestników projektu, o których mowa w powołanym wyżej przepisie, należy natomiast rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu. Ponadto użyte w powyższym przepisie pojęcie z udziałem środków europejskich należy rozumieć jako współfinansowanie pomocy z tych środków.
W przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca prowadzi studia doktoranckie na Wydziale F. W chwili obecnej w studiach uczestniczy blisko 42 doktorantów.
W celu zwiększenia jakości i efektywności kształcenia na studiach doktoranckich Wnioskodawca podpisał umowę z N. na dofinansowanie projektu M w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014 -2020, Działanie 3.2 Studia Doktoranckie, Oś priorytetowa III Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego.
Okres trwania projektu: 14 stycznia 2019 r. 22 grudnia 2023 r.
Celem projektu jest realizacja wysokiej jakości międzynarodowych studiów III stopnia na Wydziale F. w formie nakładki programowej oraz zapewnienie kompleksowego wsparcia dla 15 doktorantów poprzez:
- Intensyfikację prac badawczych uczestników projektu (wymiana doświadczeń, wyjazdy na zagraniczne staże naukowe, szkolenia oraz konferencje międzynarodowe).
- Zwiększenie efektywności podejmowanej nauki (międzynarodowa szkoła letnia).
- Zapewnienie doktorantom różnych form wsparcia finansowego umożliwiającego realizację pracy doktorskiej bez podejmowania dodatkowych prac zarobkowych (m.in. stypendia naukowe, stypendia z tytułu podróży służbowych, koszty podróży i zakwaterowania, środki na publikacje naukowe, zakup odczynników).
W ramach działań projektu, przewiduje się wypłatę dla 15 doktorantów:
- stypendium naukowe w wysokości 1.200 PLN/miesiąc, przez 48 miesięcy;
- stypendium naukowe w wysokości 1.000 PLN/miesiąc, przez 48 miesięcy;
- stypendium naukowe w wysokości 800 PLN/miesiąc, przez 48 miesięcy;
- stypendia z tytułu podróży służbowych: konferencje naukowe, staże zagraniczne( po 223 PLN za dzień, po 1.040 PLN za jedną konferencję).
W realizacji założeń projektu, uczestnikom studiów doktoranckich będzie wypłacane stypendium na pokrycie kosztów podróży zagranicznych związanych z prowadzoną pracą doktorską. Zgodnie z obowiązującymi regulacjami, w przypadku podróży służbowych pracowników wypłacane są środki na pokrycie kosztów przejazdów, zakwaterowania oraz diet (dojazdowe, pobytowe).
Doktoranci wyjeżdżający za granicę, otrzymywać będą stypendium z tytułu podróży służbowych na pokrycie wszystkich kosztów (koszty przejazdów, zakwaterowania, diet) skalkulowane o wskaźniki jak dla świadczeń pracowniczych. Przeznaczone będzie na pokrycie wszystkich świadczeń, tak jak w przypadku delegowania pracownika zagranicę.
Doktoranci będą uczestnikami projektu M. Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 w ramach którego projekt uzyskał dofinansowanie, jest krajowym programem operacyjnym finansowanym ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS) oraz w ramach Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych (Youth Employment Initiative YEI). W związku z czym wsparcie udzielone uczestnikom stanowi pomoc udzieloną w ramach środków pochodzących z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rybackiego oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b zgodnie z zapisem art. 5, ust. 3 pkt 1) oraz środków przeznaczonych na realizację Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych zgodnie z zapisem art. 5 ust. 3 pkt 5a) ustawy o finansach publicznych.
W tym miejscu należy podkreślić, że zgodnie z konstrukcją i systematyką ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wszelkie ulgi i zwolnienia podatkowe stanowią wyjątek od generalnej zasady powszechności opodatkowania wyrażonej w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stąd też, korzystanie z każdej preferencji podatkowej, wymaga spełnienia warunków określonych w przepisach je konstytuujących. W przypadku zwolnień przedmiotowych, spełnienie przesłanek wynikających z przepisu pozwala na zwolnienie danego świadczenia w całości lub w części - z podatku dochodowego od osób fizycznych.
Mając zatem na uwadze, że wskazani we wniosku doktoranci będą uczestnikami projektu pt. M, a środki finansowe wypłacane zarówno w postaci stypendiów naukowych jak i stypendiów z tytułu podróży będą stanowiły pomoc udzieloną w ramach programu finansowego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, to uznać należy, że w odniesieniu do obydwu świadczeń łącznie zostały spełnione wszystkie przesłanki pozwalające na zastosowanie zwolnienia przedmiotowego o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Natomiast skoro wskazane we wniosku stypendia z tytułu podróży służbowych spełniają wszystkie przesłanki pozwalające na zastosowanie zwolnienia przedmiotowego o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy, i w konsekwencji świadczenie to w całości korzysta ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie tego przepisu, to nieracjonalnym byłoby stosowanie w odniesieniu do tego stypendium wskazanego we wniosku art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a) ustawy, w oparciu o który ze zwolnienia korzystałaby jedynie część świadczenia w wysokości stanowiącej równowartość diety z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju.
W konsekwencji, Wnioskodawca, jako płatnik, w odniesieniu zarówno do stypendiów naukowych jak i stypendiów z tytułu podróży służbowych nie będzie zobowiązany do naliczania, poboru i odprowadzania do właściwego urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy.
Niezależnie od powyższego, wyjaśnić należy, że w przedmiotowej sprawie nie mógłby znaleźć zastosowania wskazany przez Wnioskodawcę art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis ten bowiem ma zastosowanie wyłącznie do nieodpłatnych świadczeń, świadczeń częściowo odpłatnych i świadczeń rzeczowych finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów. W konsekwencji, niezależnie od spełnienia pozostałych przesłanek, ze zwolnienia na podstawie tego przepisu nie mogą korzystać świadczenia pieniężne.
Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe w zakresie zwolnienia z opodatkowania stypendiów naukowych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, oraz za nieprawidłowe w pozostałym zakresie.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
w części prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej