Skutki podatkowe sposobu opodatkowania wydawanych nagród - Interpretacja - 0113-KDIPT2-3.4011.332.2018.1.GG

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 06.08.2018, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.332.2018.1.GG, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Skutki podatkowe sposobu opodatkowania wydawanych nagród

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 kwietnia 2018 r. (data wpływu 20 kwietnia 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 lipca 2018 r. (data wpływu 31 lipca 2018 r.), o wydanie interpretacji indywidulnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie wartości przychodu oraz momentu powstania przychodu w związku z otrzymaną nagrodą w konkursie w postaci przedpłaconej karty lub bonu bądź punktów wymienialnych na towary () (pytanie nr 4 i nr 5) jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 kwietnia 2018 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), w związku z powyższym pismem z dnia 10 lipca 2018 r., nr 0113-KDIPT2-3.4011.250.2018.1.GG, Organ podatkowy, na podstawie art. 13 § 2a, art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ustawy Ordynacja podatkowa, wezwał Wnioskodawcę do usunięcia braków wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie wysłano w dniu 10 lipca 2018 r. (skutecznie doręczono w dniu 18 lipca 2018 r.), zaś w dniu 31 lipca 2018 r. wpłynęło uzupełnienie wniosku (data nadania 25 lipca 2018 r.), z zachowaniem ustawowego terminu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka (Wnioskodawca) jest podmiotem specjalizującym się w świadczeniu usług outsourcingowych w zakresie wsparcia promocji i sprzedaży produktów konsumpcyjnych swoich klientów (artykułów spożywczych, artykułów sanitarnych, kosmetycznych, napojów, i wód itp.). W ramach świadczonych na rzecz swoich klientów usług Spółka podejmuje szereg akcji i przedsięwzięć, które mają na celu wsparcie promocji i sprzedaży produktów klientów Wnioskodawcy. Produkty klientów Spółki na terenie Polski są dystrybuowane m.in. przez hurtownie oraz punkty sprzedaży detalicznej, które obsługiwane są przez przedstawicieli handlowych będących pracownikami Wnioskodawcy oraz pracownikami Jego klientów na zlecenie których organizuje te przedsięwzięcia. W ramach działań ukierunkowanych na osiągnięcie takich celów biznesowych jak wzrost sprzedaży określonych produktów klientów Spółki, osiągniecie przez przedstawicieli handlowych Spółki i Jej klientów zakładanych poziomów realizacji celów sprzedażowych na określone produkty klientów Spółki, realizację określonych zadań ekspozycyjnych Spółka planuje organizację przedsięwzięć w postaci konkursów.

Intencją konkursów jest:

  • stymulowanie inicjatywy oraz pomysłowości przedstawicieli handlowych Spółki i Jej klientów w zakresie promocji marki oraz produktów klientów Spółki,
  • nagradzanie aktywnych postaw oraz wzajemnej rywalizacji przedstawicieli handlowych Spółki i Jej klientów w zakresie realizowanych wyników sprzedaży produktów klientów Spółki.

Jednym z takich działań jest planowana przez Spółkę realizacja konkursów dla przedstawicieli handlowych Spółki i Jej klientów (zwanych dalej Konkurs), które mogą być skierowane do:

  • wyłącznie osób fizycznych będących pracownikami Spółki (przedstawiciele handlowi Spółki) lub
  • zarówno osób fizycznych będących pracownikami Spółki (przedstawiciele handlowi Spółki), jak i osób, których ze Spółką nie łączy jakikolwiek stosunek prawny, np. osób fizycznych będących pracownikami klientów Spółki (przedstawiciele handlowi klientów Spółki) lub
  • wyłącznie osób, których ze Spółką nie łączy jakikolwiek stosunek prawny, np. osób fizycznych będących pracownikami klientów Spółki (przedstawiciele handlowi klientów Spółki).

Konkurs skierowany będzie do osób zaangażowanych w sprzedaż towarów klientów Spółki, tj. przedstawicieli handlowych (lub innych podobnych stanowisk, np. agentów handlowych). Mechanizm i zasady konkursu będą zatem jednakowe zarówno jeśli Spółka skieruje go tylko do Jej pracowników, jak i także do osób trzecich nie łączących Jej z nimi żadnym stosunkiem prawnym. O tym kto będzie adresatem danego konkursu nie decydować będzie status danej osoby lecz cele danego konkursu, sklepy do jakich będzie kierowany, produkty, których promocja będzie przedmiotem danego konkursu. Rynek, na którym działa Spółka wygląda tak, że pewne sklepy są obsługiwane przez Jej pracowników w zakresie określonych towarów, a inne sklepy lub w odniesieniu do innych towarów są obsługiwane przez podmioty (osoby) dla Spółki trzecie, np. pracowników dostawców tych towarów. Zatem status Uczestnika konkursu (stosunek pracy ze Spółką lub jego brak) będzie nie kryterium udziału w konkursie ale swoistą pochodną celów jakim służyć ma dany konkurs. Spółkę zatem może z częścią Uczestników łączyć, a z częścią nie łączyć żaden stosunek prawny, w szczególności zaś stosunek nadrzędności służbowej w przypadku adresowania konkursu nie tylko do pracowników Spółki lub też będzie łączyć stosunek pracy z wszystkimi Uczestnikami w przypadku skierowania konkursu tylko do pracowników Spółki. Nawet w stosunku do Uczestników, którzy są pracownikami Wnioskodawcy wzięcie udziału w konkursie nie będzie jednak wynikać z umów, na podstawie których Uczestnicy świadczą pracę na rzecz Spółki. Udział w konkursie będzie dobrowolny i wynikać będzie z odrębnego regulaminu konkursu opracowanego przez Spółkę (niezależnie od tego czy konkurs będzie adresowany tylko do Jej pracowników, czy także do osób trzecich, czy wyłącznie do osób trzecich). Uczestnictwo w konkursie oraz podjęcie przez Uczestników działań w rywalizacji konkursowej będzie pośrednio związane z zakresem obowiązków pracowniczych Uczestników realizowanych w stosunku do Spółki lub Jej klientów, gdyż Uczestnicy zatrudnieni będą jako przedstawiciele handlowi (lub osoby na podobnych stanowiskach) czy to przez Spółkę, czy to przez podmioty trzecie (w przypadku konkursów skierowanych nie tylko do pracowników Spółki ale również lub wyłącznie do osób trzecich), a zatem niezależnie od tego czy będą to pracownicy Spółki, czy osoby trzecie będą zajmować się sprzedażą towarów klientów Spółki.

Rywalizacja konkursowa zmierzać będzie wyłącznie do uzyskania przez Uczestnika nagród zgodnie z postanowieniami regulaminu konkursu, a nie do wypełnienia obowiązków służbowych Uczestników. Brak udziału w konkursie nie będzie stanowić naruszenia obowiązków pracowniczych Uczestnika i nie będzie skutkować negatywnymi konsekwencjami, a jedynie wiązać będzie się z brakiem możliwości uzyskania nagrody w konkursie. W konsekwencji Spółka nie będzie miała możliwości wpływu na zachowania Uczestników poprzez stosowanie poleceń, czy nakazów aby zobligować do udziału w konkursie, ani w odniesieniu do Uczestników będących pracownikami Spółki, ani tym bardziej do Uczestników będących osobami trzecimi, których ze Spółką nie będzie łączył żaden stosunek prawny. Zasady funkcjonowania konkursu będą sprecyzowane w postaci Regulaminu Konkursu (zwanego dalej jako: regulamin), który określać będzie m.in. kryteria wyłonienia zwycięzców i przyznania nagród, osoby odpowiedzialne za przebieg i rozliczenie konkursu, nazwę, nagrody oraz zasady wyboru zwycięzców, zakres uczestników mogących brać udział w konkursie przy czym jak wskazano powyżej możliwe będą tu dwa warianty, tj. konkurs może być adresowany tylko do pracowników Spółki lub do pracowników Spółki oraz innych osób niemających takiego statusu. Nad przestrzeganiem regulaminu czuwać będzie komisja konkursowa powołana przez Spółkę jako organizatora. Nagrodami w konkursie będą nagrody pieniężne lub rzeczowe, np. w postaci karty przedpłaconej lub bonu do zrealizowania w określonej sieci handlowej, np. bony A., karty sieci B. lub specjalne punkty (), które laureaci będą mogli wymieniać na nagrody rzeczowe w określonych sklepach, z którymi Spółka jako organizator podpisze stosowne umowy, np. K. itp. Moment wydania karty/bonu, czy przyznania punktów () będzie zatem różny od momentu ich realizacji, tj. wymiany lub opłacenia za pomocą tych kart/bonów nagród rzeczowych przez laureatów.

Zadania Uczestników konkursu mogą mieć różny charakter np.:

  • osiąganie ustalonego poziomu obrotu określonych produktów klientów Spółki,
  • wykonywanie określonych zadań ekspozycyjnych w jak największej ilości obsługiwanych sklepów,
  • osiągnięcie zaraportowania jak największego wzrostu sprzedaży określonych produktów klientów Spółki.

W wyniku rozstrzygnięcia każdego konkursu zostaną wyłonieni laureaci, których ilość może być różna od kilku do kilkudziesięciu osób. Mogą być to laureaci nagród różnego stopnia, np. miejsca 1-4 laureaci nagród 1 stopnia, miejsca 5-12 laureaci nagród 2 stopnia itd. Ranking laureatów zostanie ustalony na podstawie realizacji określonych zadań konkursowych w okresie trwania konkursu. Laureatami konkursu będą nie wszyscy jego Uczestnicy, lecz jedynie grono Uczestników, które zajmie nagradzane w konkursie (określone każdorazowo w regulaminie konkursu) miejsca, np. miejsca od 1 do 40. Pozostali Uczestnicy, którzy nie zajmą miejsc nagradzanych nie będą nagradzani nagrodami. Zakłada się uczestnictwo w każdym konkursie ok. 100-200 Uczestników. W odniesieniu do konkursów adresowanych zarówno do pracowników Spółki, jak i osób trzecich mniej więcej połowę z nich stanowić będą osoby będące pracownikami Spółki, a połowę osoby trzecie, których ze Spółką nie będzie wiązać żaden stosunek prawny. Powyższe zasady konkursu przewidują zatem ograniczenie liczby zwycięzców (nagrody nie będą przekazane wszystkim Uczestnikom). Spółka wyznaczy osoby odpowiedzialne za prawidłowy przebieg konkursu, wyłonienie zwycięzców, zakupi oraz przyzna nagrody, zapewni ich wydanie laureatom. Konkursy nie będą emitowane w środkach masowego przekazu. Komunikacja z Uczestnikami odbywać się będzie albo przez stronę internetową albo w drodze e-mailowej albo przez system informatyczny, w który wyposażeni będą Uczestnicy i specjalną aplikację zainstalowaną na nim. Spółka nie należy do instytucji zaliczanych do środków masowego przekazu. W konkursie mogą być przyznawane zarówno nagrody o wartości poniżej, jak i powyżej 2 000 zł.

Wnioskodawca wskazuje również, że:

  1. będzie On organizował konkursy, o które pyta we wniosku we własnym imieniu. Wnioskodawca planuje sam stworzyć regulamin konkursu, we własnym imieniu nabyć nagrody i wydać je laureatom, wykonać we własnym imieniu wszelkie konieczne obowiązki publicznoprawne związane z wydaniem nagród. Wnioskodawca nie będzie zawierał z nikim odrębnej umowy zlecającej mu wykonanie konkursu, nie będzie uzyskiwał pełnomocnictwa do działaniu w imieniu innego podmiotu, będzie działał we własnym imieniu, a nie jako przedstawiciel, czy agencja działająca na zlecenie podmiotu trzeciego, nagrody będą zakupywane bezpośrednio przez Wnioskodawcę z Jego środków finansowych i na podstawie regulaminów opracowanych przez Wnioskodawcę, a ewentualne roszczenia o wydanie nagrody będą kierowane przez laureatów konkursów tylko do Wnioskodawcy;
  2. ciężar ekonomiczny zorganizowania przedmiotowych konkursów będzie ciążył na Wnioskodawcy, gdyż to Wnioskodawca we własnym imieniu nabędzie nagrody wydawane laureatom konkursu. Również Wnioskodawca poniesie koszt opracowania regulaminu konkursu (koszt usługi prawnej). Wnioskodawca poniesie koszt wysyłki nagród laureatom konkursu (koszt przesyłek pocztowych, kurierskich). Wnioskodawca poniesie także koszt obsługi księgowej procesu wystawienia PIT dla laureatów konkursu (usługa księgowa, wysyłka) oraz pozostałe koszty związane z organizacją konkursu. Wszystkie faktury/rachunki związane z wykonaniem ww. obowiązków dotyczących organizacji konkursu będą wystawione na Wnioskodawcę i przez Niego zapłacone. Wnioskodawca nie będzie wystawiał refaktur na podmiot trzeci. W tym sensie bezpośredni ciężar ekonomiczny zorganizowania konkursów będzie ciążył na Wnioskodawcy. W ujęciu szerokim, jak wskazano w pkt c poniżej, pośrednio wyniki konkursów przełożą się na przychód Wnioskodawcy, więc w tym sensie ciężar ekonomiczny pośrednio przeniesiony zostanie na Jego klientów, a dalej na klientów tych klientów, czyli konsumentów nabywających towary w związku ze sprzedażą których organizowane będą konkursy. Końcowy ciężar (koszt) wszelkich działań wspierających sprzedaż dóbr konsumpcyjnych ponosi bowiem zawsze w każdym układzie konsument. Niemniej jednak w ocenie Wnioskodawcy dla odpowiedzi na objęte wnioskiem pytania istotne jest kto ponosi bezpośredni ciężar ekonomiczny organizacji konkursów, a jest nim Wnioskodawca. Każdy podmiot gospodarczy ma bowiem swoich klientów, na których pośrednio w ramach płaconego przez nich wynagrodzenia, czy ceny przenoszone są koszty działania danego przedsiębiorcy i gdyby tak rozumieć ponoszenie ciężaru ekonomicznego działań o charakterze marketingowym to zawsze można by przypisać ponoszenie takich ciężarów pośrednio innym podmiotom niż podmiot bezpośrednio realizujący dane działania;
  3. Wnioskodawca jest podmiotem świadczącym usługi outsourcingu sił sprzedaży na rzecz firm z branży . W ramach umów zawartych z klientami organizuje zespoły przedstawicieli handlowych będących pracownikami Wnioskodawcy, którzy zajmują się wsparciem sprzedaży produktów klientów Wnioskodawcy w placówkach sklepowych na terenie Polski (ekspozycja, zamówienia, układanie na półkach, rozmieszczanie materiałów reklamowych w sklepach itp.). Wynagrodzenie Wnioskodawcy należne za wykonanie tych usług w części jest zależne od poziomu sprzedaży towarów Jego klientów, gdyż obejmuje zwrot wszelkich kosztów związanych z zatrudnieniem i pracą przedstawicieli handlowych oraz prowizję, której wysokość jest zależna między innymi od poziomu sprzedaży towarów Jego klientów. Celem konkursów będzie między innymi motywacja przedstawicieli handlowych i docelowo wzrost poziomu sprzedaży tych towarów. W tym sensie realizacja konkursu przekłada się na poziom wynagrodzenia Wnioskodawcy, gdyż jeśli konkurs doprowadzi do wzrostu sprzedaży towarów klientów Wnioskodawcy to wzrośnie prowizja Wnioskodawcy należna na podstawie umów o świadczenie usług wsparcia sprzedaży (outsourcingu sił sprzedaży). Wzrost taki może być pochodną zarówno wyników pracy przedstawicieli handlowych będących pracownikami Wnioskodawcy, jak i własnych przedstawicieli handlowych klientów Wnioskodawcy, stąd zakładana możliwość adresowania konkursów także do obu tych grup przedstawicieli handlowych. Końcowym celem Wnioskodawcy jest zatem wzrost Jego przychodu. Konkursy będą realizowane bowiem w ramach działalności gospodarczej Wnioskodawcy, a zatem w celach zarobkowych, a nie charytatywnych. Wnioskodawca oczekuje, że dzięki organizacji konkursów wzrośnie sprzedaż produktów Jego klientów, wobec czego uzyska On od nich większe wynagrodzenie za świadczone na ich rzecz usługi. Natomiast Wnioskodawca nie będzie zawierał odrębnej umowy którą podmiot trzeci zleciłby Mu realizację konkursu za konkretnie określonym wynagrodzeniem, np. w oparciu o konkretny kosztorys określający z góry takie wynagrodzenie za realizację konkursu. Wnioskodawca nie jest tylko pośrednikiem w wydaniu nagród, lecz nabywa je i wydaje we własnym imieniu i ze środków własnych.

W uzupełnieniu wniosku stwierdził, że regulamin danego konkursu będzie jednakowy dla wszystkich uczestników. Konkursy nie będą z dziedzin: nauki, sztuki, kultury, dziennikarstwa, sportu lecz z innych dziedzin. Jak wskazano we wniosku zadania uczestników konkursu mogą mieć różny charakter np. osiąganie ustalonego poziomu obrotu określonych produktów klientów Spółki, wykonywanie określonych zadań ekspozycyjnych w jak największej ilości obsługiwanych sklepów, osiągnięcie zaraportowania jak największego wzrostu sprzedaży określonych produktów klientów Spółki. Konkursy będą zatem z dziedzin takich jak np.: techniki sprzedaży, znajomość rynku, wiedza o produktach, umiejętność bezpiecznego poruszania się po drodze i ekonomicznego korzystania z samochodu itp.

Zasady konkursu będą przewidywały różne zadania konkursowe np. jak wskazane w pkt b powyżej. Zadania te po zakończeniu określonego w danym regulaminie okresu będą weryfikowane, tj. ustalany będzie poziom ich realizacji i na jego podstawie ustalany będzie ranking laureatów. Każdy regulamin będzie określał ile pierwszych osób z danego rankingu uznawanych będzie za laureatów i jakie przysługiwać będą im nagrody. Uczestnicy nie będą musieli odpowiadać na pytania konkursowe.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania

(ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):

  1. Czy zasady planowanych przez Wnioskodawcę konkursów (realizowanych na zlecenie swoich kontrahentów) spełniają przesłanki pozwalające na zakwalifikowanie ich jako konkursy w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zarówno w sytuacji gdy ich Uczestnikami będą wyłącznie pracownicy Wnioskodawcy, jak i gdy ich Uczestnikami poza pracownikami Wnioskodawcy będą także osoby trzecie lub wyłącznie osoby trzecie?
  2. Czy wszystkie nagrody wydawane, w ramach planowanych przez Wnioskodawcę konkursów powinny być jednolicie opodatkowane 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bez względu na to, czy laureatem będą pracownicy Wnioskodawcy, czy osoby nieposiadające takiego statusu oraz zarówno w sytuacji gdy konkurs był adresowany wyłącznie do pracowników Wnioskodawcy, jak i w sytuacji gdy był adresowany do Jego pracowników oraz osób trzecich lub tyko osób trzecich?
  3. Czy w związku z wydaniem, w ramach planowanych przez Wnioskodawcę konkursów, nagród, Wnioskodawca winien w odniesieniu do wszystkich laureatów bez względu na to, czy laureatem będą pracownicy Wnioskodawcy, czy osoby nieposiadające takiego statusu oraz zarówno w sytuacji gdy konkurs był adresowany wyłącznie do pracowników Wnioskodawcy, jak i w sytuacji gdy był adresowany do Jego pracowników oraz osób trzecich pobrać zryczałtowany 10% podatek od nagród, przekazać pobrany podatek na rachunek właściwego dla swojej siedziby urzędu skarbowego oraz sporządzić deklarację PIT-8AR i złożyć ją do właściwego dla swojej siedziby urzędu skarbowego ?
  4. Czy jako wartość przychodu z tytułu nagród uzyskanych w organizowanych przez Wnioskodawcę konkursach w odniesieniu do nagród stanowiących przedpłacone karty lub wymienialne na towary punkty () należy rozpoznać wartość nominalną wydanej nieodpłatnie przedpłaconej karty lub bonu oraz wartość przyznanych jako nagrody punktów ()?
  5. Czy moment powstania przychodu w podatku dochodowym od osób fizycznych po stronie otrzymującego nagrodę w konkursie organizowanym przez Wnioskodawcę w postaci przedpłaconej karty lub bonu bądź punktów wymienialnych na towary () powstaje w chwili pozostawienia tych świadczeń do dyspozycji laureata konkursu (wydanie karty przedpłaconej/bonu, przyznanie punktów o określonej wartości)?

Niniejsza interpretacja stanowi udzielenie odpowiedzi w zakresie pytania nr 4 i nr 5 wniosku, natomiast w pozostałym zakresie zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy (przedstawionym w uzupełnieniu wniosku):

Ad. 4.

Jako wartość przychodu z tytułu nagród uzyskanych w organizowanych przez Wnioskodawcę konkursach w odniesieniu do nagród stanowiących przedpłacone karty lub wymienialne na towary punkty () należy rozpoznać wartość nominalną wydanej nieodpłatnie przedpłaconej karty lub bonu oraz wartość przyznanych jako nagrody punktów ().

Jak wskazano, w stanie faktycznym nagrodą w konkursie organizowanym przez Wnioskodawcę mogą być karty przedpłacone lub bony, bądź specjalne punkty () uprawniające laureata do odbioru nagród jednorazowo lub w odstępach czasowych w określonym okresie w sklepach/sieciach, z którymi organizator podpisze stosowne umowy np. sieć K. lub sklepach, w których zakupi karty/bony np. B./A.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PDOF, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2 000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Zdaniem Wnioskodawcy, zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PDOF, pojęcie wartość nagród (świadczeń) należy rozumieć jako wartość nominalną przyznanej przez Spółkę nagrody (karty, bonu, punktów, ()). Przyznane nagrody (świadczenia) są bowiem wynikiem konkretnych wydarzeń wygranych w konkursach organizowanych przez Spółkę. Przyjęcie odwrotnego założenia, tj. że za jednorazową nagrodę bądź świadczenie należy uznać wartość pojedynczego wydania nagród wypaczałoby charakter tych świadczeń oraz prowadziłoby de facto do unikania opodatkowania po stronie otrzymującego nagrodę (świadczenie).

Zdaniem Wnioskodawcy, dla celów opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych jako wartość nagrody (świadczenia) należy rozumieć każdą odrębnie wygraną nagrodę, tj. wartość przyznanych punktów, wartość przedpłaconej karty/bonu, a nie wartość nagród rzeczowych (towarów), na które laureat następnie wymieni otrzymane od Spółki punkty (), karty; bony.

Powyższe oznacza, że sama późniejsza realizacja nagród (poprzez wydanie towarów w zamian za punkty) nie może być rozpoznawana jako świadczenie, którego jednorazowa wartość determinuje opodatkowanie bądź zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Wartość przychodu, tj. świadczenia (nagrody) odnosić się musi do jednego konkretnego zdarzenia (wygrana w konkursie, przyznanie kart bądź punktów), a nie do wartości rzeczy (towarów) nabytych za punkty, karty, bony przez laureata w późniejszym terminie, o czym Spółka jako organizator może zresztą nie mieć wiedzy (np. w przypadku realizacji kart przedpłaconych w sieciach sklepowych Spółka może nie mieć wiedzy o tym, czy, kiedy i na rzeczy o jakiej wartości laureat wymienił kwoty przedpłacone na karcie/bonie).

Stanowisko Wnioskodawcy potwierdzają interpretacje indywidualne, wydane przez Ministra Finansów. I tak, w interpretacji z dnia 3 września 2014 r., sygn. IPPB2/415-441/14-2/MK Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził co następuje: poprzez pojęcie wartość nagrody, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy rozumieć wartość każdej odrębnie uczestnikowi nagrody. Bez znaczenia dla możliwości skorzystania z powyższego zwolnienia pozostaje ilość otrzymanych w ciągu roku nagród oraz łączna ich wartość. Zatem, wartość nagrody pieniężnej określonej w odniesieniu do jednego zdarzenia uprawniającego do jej otrzymania stanowi jednorazowa wartość nagrody w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Analogiczne stanowisko zawarte zostało w interpretacjach indywidualnych:

  • interpretacji z dnia 12 marca 2014 r., sygn. IPPB2/415-71/14-4/MK1, wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie,
  • interpretacji z dnia 5 października 2010 r., sygn. IPPB1/415-677/10-3/JB, wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie,
  • interpretacji z dnia 5 października 2010 r., sygn. IPPB4/415-567/10-2/SP, wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie,
  • interpretacji z dnia 29 maja 2012 r., sygn. IPPB2/415-202/10-4/MR, wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie.

W ocenie Wnioskodawcy, Jego stanowisko odnośnie pytania 4 jest prawidłowe niezależnie od odpowiedzi na pytania 1-3, tj. niezależnie od rozstrzygnięcia o kwalifikacji źródła przychodu jakim są bony, karty punkty przyznane jako nagrody w organizowanych przez Wnioskodawcę konkursach i niezależnie od tego jaki status prawny mają osoby, które je otrzymują (laureaci), tj. czy są pracownikami Wnioskodawcy, czy osobami dla Niego trzecimi oraz niezależnie od tego czy konkursy są adresowane tylko do pracowników Wnioskodawcy, czy także do osób trzecich.

Ad. 5.

Zdaniem Spółki, moment powstania przychodu w podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu otrzymania przez podatnika (laureata) nagrody w konkursie organizowanym przez Wnioskodawcę w postaci karty przedpłaconej, bonu lub punktów () powinien być identyfikowany (jako opodatkowany bądź podlegający zwolnieniu) z chwilą pozostawienia takich nagród (punktów, kart, bonów) do dyspozycji laureata konkursu (otrzymania karty, bonu, punktów), tj. momentem w którym uzyskują możliwość dysponowania nimi i wymiany na towary. W ocenie Spółki nie byłoby prawidłowe przyjęcie, iż przychód taki powstaje dopiero z chwilą rzeczywistych wydań towarów (zakupu towarów za punkty, czy przy pomocy kart/bonów).

Powyższe wynika z dyspozycji przepisu art. 11 ust. 1 ustawy o PDOF, zgodnie z którym przychodami są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Bezsprzecznym zdaniem Wnioskodawcy jest, że wydana przez Wnioskodawcę jako nagroda karta przedpłacona, bon, czy punkty () o nominalnej wartości określonej w regulaminie konkursu spełnia funkcję płatniczą i jako taka powinna być utożsamiana z wartością pieniężną, o której mowa w art. 11 ust. 1 ustawy o PDOF.

Podatnik otrzymując kartę przedpłaconą, bon lub punkty wymienialne na towary nabywa bowiem prawo do ich realizacji, tj. otrzymania towaru bądź innego świadczenia w sklepach, sieciach w których jest możliwa realizacja kart bonów/punktów w momencie jej otrzymania, co oznacza, że do jego dyspozycji postawiona została wartość pieniężna w wysokości wartości nominalnej karty, bonu, punktów. Bez znaczenia zdaniem Spółki pozostaje późniejszy sposób i termin wykorzystania limitu pieniężnego przypisanego do karty, bonu, czy punktów.

Przyznanie karty/bonów, czy punktów wiąże się z jednorazową czynnością (wygrana w konkursie) i należy je rozpatrywać jako niezależne od innych czynności takich jak np. wymiana punktów na nagrody, opłacenie zakupów kartą, czy bonem.

Przyznanie punktów, wydanie karty, czy bonu jako nagrody w konkursie organizowanym przez Wnioskodawcę uprawnia zwycięzcę (beneficjenta) do ich realizacji w postaci nabycia towarów w sklepach dyskontach sklepowych honorujących te karty, bony, punkty. Oznacza to, że punkty, karty, bony stanowią substytut pieniądza i jako takie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym w momencie ich otrzymania przez zwycięzcę (beneficjenta) od Wnioskodawcy.

W ocenie Wnioskodawcy, Jego stanowisko odnośnie pytania 5 jest prawidłowe niezależnie od odpowiedzi na pytania 1-3, tj. niezależnie od rozstrzygnięcia o kwalifikacji źródła przychodu jakim są bony, karty, punkty przyznane jako nagrody w organizowanych przez Wnioskodawcę w konkursach i niezależnie od tego jaki status prawny mają osoby, które je otrzymują (laureaci) tj. czy są pracownikami Wnioskodawcy, czy osobami dla niego trzecimi oraz niezależnie od tego czy konkursy są adresowane tylko do pracowników Wnioskodawcy, czy także do osób trzecich.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie wartości przychodu oraz momentu powstania przychodu w związku z otrzymaną nagrodą w konkursie w postaci przedpłaconej karty lub bonu bądź punktów wymienialnych na towary () (pytanie nr 4 i nr 5) jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (zdarzenie przyszłym) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w , w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekle prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej