Temat interpretacji
W zakresie obowiązków płatnika w związku z uczestnictwem pracowników w programie motywacyjnym przyznania akcji odroczonych w Planie SAP organizowanym przez spółkę akcyjną z siedzibą w Belgii.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 kwietnia 2018 r. (data wpływu 8 maja 2018 r.) uzupełnionym pismem z dnia 21 czerwca 2018 r. (data wpływu 21 czerwca 2018 r.) na wezwanie z dnia 12 czerwca 2018 r. Nr 0114-KDIP 3-2.4011.288.2018.1.MG (data odbioru 14 czerwca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z uczestnictwem pracowników w programie motywacyjnym przyznania akcji odroczonych w Planie SAP organizowanym przez spółkę akcyjną z siedzibą w Belgii jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 8 maja 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z uczestnictwem pracowników w programie motywacyjnym przyznania akcji odroczonych w Planie SAP organizowanym przez spółkę akcyjną z siedzibą w Belgii.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.
Spółka belgijska jest spółką akcyjną utworzoną zgodnie z przepisami belgijskiego prawa handlowego. Funkcjonuje ona również jako Spółka belgijska N.V. (gdzie S.A. jest skrótem w języku francuskim, a N.V. skrótem w języku flamandzkim.
W celu zwiększenia motywacji i lojalności pracowników Spółka belgijska prowadzi dwa rodzaje globalnych pracowniczych planów motywacyjnych opartych na akcjach:
- Stock Option Plan (dalej: Plan SOP), tj. plan przyznania opcji pracowniczych,
- Stock Award Plan (dalej: Plan SAP), tj. plan przyznania akcji odroczonych.
Niniejsze zapytanie dotyczy planu Spółka belgijska Stock Award Plan, czyli Planu SAP (dalej również: Plan).
Na podstawie Planu SAP wybrane grupy pracowników spółek należących do grupy kapitałowej, w tym polskiej spółki Y Sp. z o.o. (dalej: Y Polska) otrzymały możliwość nieodpłatnego otrzymania akcji Spółki belgijskiej. Udział w Planie ma charakter dobrowolny, zaś realizacja nagrody jest odroczona w czasie i uzależniona od ciągłości zatrudnienia oraz od stanowiska i oceny pracy pracownika. Ponadto warunkiem koniecznym dopuszczenia do udziału w Planie SAP jest status pracownika podmiotu z grupy kapitałowej (udział w Planie dotyczy ściśle określonej grupy pracowników zatrudnionych na kluczowych stanowiskach kierowniczych). Plan SAP został utworzony jako system wynagradzania, którego celem jest zwiększenie motywacji oraz retencji wybranych pracowników Grupy oraz powiązanie wysokości uzyskiwanych przez nich dochodów z wynikami Grupy (im lepsze wyniki tym wyższa wartość otrzymywanych/nabywanych akcji). Nagrody w ramach Planu SAP (akcje odroczone) otrzymują zarówno pracownicy zatrudnieni na szczeblu Associate Director i Director, jak i pracownicy zatrudnieni na szczeblu Senior Director i Executive II.
Na podstawie Planu SAP pracownicy otrzymują prawo do nieodpłatnego otrzymania rzeczywistych akcji Spółki belgijskiej po upływie trzyletniego okresu odroczenia (dalej: akcje odroczone).
Podkreślić należy, że akcje odroczone nie są instrumentami finansowymi w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (t.j. Dz.U. z 2014 r. Nr 94), lecz niezbywalnymi, warunkowymi prawami do nieodpłatnego otrzymania faktycznych akcji spółki belgijskiej, których realizacja będzie możliwa dopiero po upływie trzyletniego okresu zawieszenia pod warunkiem, że spełnione zostaną inne wymogi, określone w Planie (m.in. ciągłość zatrudnienia w spółkach z grupy kapitałowej). Z tytułu przyznania akcji odroczonych Uczestnikom Planu nie przysługuje możliwość rozporządzania tymi prawami ani dywidenda z tytułu akcji, które mają zostać otrzymane dopiero w przyszłości.
Okres zawieszenia oznacza, że prawa właścicielskie do akcji uczestnicy Planu nabywają dopiero w momencie ustania okresu zawieszenia - w trzecią rocznicę otrzymania nagród uczestnik Planu SAP (spełniający odpowiednie warunki, tj. pozostający pracownikiem jednej ze spółek grupy kapitałowej) otrzymuje nieodpłatnie akcje Spółki belgijskiej w liczbie, co do zasady, odpowiadającej liczbie akcji przyrzeczonych w momencie przyznawania uprawnienia.
Akcje faktycznie otrzymane przez pracownika mogą mu zostać przekazane w postaci akcji na rachunek maklerski lub, na życzenie pracownika, od razu zbyte w jego imieniu - w takiej sytuacji ostatecznie rozliczenie następuje w formie gotówkowej (pracownik nabywa własność akcji, które są od razu sprzedawane w jego imieniu).
Jeżeli chodzi o sposób dostarczenia akcji, to począwszy od edycji Planu SAP przyjętej w 2015 roku, w celu efektywnego zarządzania przekazaniem akcji (obejmuje on większą grupę osób niż Plan SOP), a także celem uproszczenia rozliczeń między spółkami w grupie kapitałowej do dystrybucji akcji pracownikom Grupy, Spółka belgijska zaangażowało wyspecjalizowanego pośrednika. Pośrednik ten - należąca do kapitałowej spółka F SA (dalej: F) jest pośrednikiem w rozliczeniach pomiędzy podmiotami, których pracownicy zostają nagrodzeni akcjami Spółki belgijskiej a podmiotem belgijskim. W praktyce F nabywa akcje od Spółki belgijskiej. W momencie, w którym upływa okres zawieszenia wskazany w Planie SAP, F odsprzedaje określoną w momencie przyznania akcji odroczonych ilość akcji Spółki belgijskiej polskiemu podmiotowi, który następnie wydaje je swoim uprawnionym pracownikom. Powyższe oznacza, że samego fizycznego przekazania akcji uczestnikom Planu SAP dokonuje pracodawca - Y Polska, który ponosi koszt akcji Spółki belgijskiej (w dalszym jednak ciągu tytułem do otrzymania tych akcji jest nagroda przekazana wybranym pracownikom polskiej Spółki przez Spółkę belgijską).
Co roku nowa edycja Planu SAP jest wprowadzana, zgodnie z przepisami belgijskiego prawa uchwałą zarządu Spółki belgijskiej. Dodatkowo, na dorocznym Walnym Zgromadzeniu Akcjonariuszy Spółki belgijskiej planowanym na 26 kwietnia 2018 r., podjęta zostanie uchwała akcjonariuszy, która będzie potwierdzała wprowadzenie i funkcjonowanie Planu. Treść podjętej uchwały będzie następująca:
Zgodnie z art. 556 belgijskiego kodeksu spółek, Walne Zgromadzenie zatwierdza, w niezbędnym i właściwym stopniu, zasady i warunki Planów: Stock Option Plan, Stock Award Plan i Performance Share Plan obejmujących pracowników Grupy kapitałowej , w zakresie w jakim mogą one przyznawać prawa mające wpływ na aktywa Spółki lub skutkować zadłużeniem lub zobowiązaniami po stronie Spółki, jeśli wykonanie tych praw zależy od zmiany kontroli nad Spółką.
Spółka belgijska jest jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do polskiego podmiotu Y Sp. z o.o. Spółka polska należy do Spółki belgijskiej pośrednio (t.j. Spółka belgijska jest właścicielem większościowym spółki A, która jest właścicielem większościowym spółki B, zaś ta ostatnia spółka jest właścicielem większościowym spółki Y Sp. z o.o.);
Jednocześnie Spółka zwraca uwagę, że Plan SAP był już przedmiotem odrębnych wniosków, zakończonych wydaniem interpretacji indywidualnych prawa podatkowego - w stanie prawnym obowiązującym do końca 2017 roku:
- interpretacja sygn. IPPB2/4511-3/15-2/MK z dnia 19 marca 2015 r., a następnie (po zmianie warunków Planu SAP) interpretacja sygn. IPPB2-4511-1066-15-2-MK1 oraz IPPB2/4511 -1067/15-3/MK1 z dnia 17 lutego 2016 r.
Pismem z dnia 12 czerwca 2018 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.288.2018.1.MG wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania poprzez wskazania:
- Czy uczestnictwo pracowników Spółki w Planie SAP, organizowanym przez spółkę belgijską wynika z treści umowy o pracę zawartej pomiędzy Spółką a pracownikami uczestniczącymi w planie SAP?
- Czy prawo w postaci akcji odroczonych w ramach Planu SAP pracownicy Spółki otrzymują nieodpłatnie od spółki belgijskiej?
- Który podmiot wypłaca pracownikom Spółki równowartość sprzedanych w ich imieniu akcji spółki belgijskiej, nabytych w wyniku realizacji akcji odroczonych, tj. czy wypłaty dokonuje spółka z siedzibą w Belgii, czy też Wnioskodawca?
- Czy prawo w postaci akcji odroczonych stanowi inne prawo majątkowe, o którym mowa w art. 24 ust. 11b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu ustawy obowiązującym od 1 stycznia 2018 r.?
- Czy Plan motywacyjny SAP, w ramach którego pracownicy Wnioskodawcy są uprawnieni do otrzymania akcje spółki belgijskiej, stanowi system wynagradzania utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia przez spółkę dominującą, tj. Spółkę belgijską, zgodnie z art. 24 ust. 11b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
- Który podmiot, przenosi własność rzeczywistych akcji spółki
belgijskiej na pracowników Wnioskodawcy, tj. czy dokonuje tego
Wnioskodawca, czy też inna spółka?
Organ prosił o podanie szczegółowych informacji w tym zakresie, ponieważ w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego wskazano, że () do dystrybucji akcji pracownikom Grupy, Spółki belgijskiej zaangażowało wyspecjalizowanego pośrednika. Pośrednik ten - należąca do Grupy kapitałowej spółka F. SA (dalej: F) jest pośrednikiem w rozliczeniach pomiędzy podmiotami, których pracownicy zostają nagrodzeni akcjami Spółki belgijskiej a podmiotem belgijskim. W praktyce F nabywa akcje od Spółki belgijskiej. W momencie, w którym upływa okres zawieszenia wskazany w Planie SAP, F odsprzedaje określoną w momencie przyznania akcji odroczonych ilość akcji Spółki belgijskiej polskiemu podmiotowi, który następnie wydaje je swoim uprawnionym pracownikom. Powyższe oznacza, że samego fizycznego przekazania akcji uczestnikom Planu SAP dokonuje pracodawca - Y Polska, który ponosi koszt akcji Spółki belgijskiej (w dalszym jednak ciągu tytułem do otrzymania tych akcji jest nagroda przekazana wybranym pracownikom polskiej Spółki przez Spółkę belgijską).
Tym samym organ prosił o jednoznaczne doprecyzowanie, czy z uwagi na to, że F odsprzedaje akcje spółki belgijskiej Wnioskodawcy, to czy Wnioskodawca dokonuje następnie przeniesienia własności akcji spółki zagranicznej na rzecz swoich pracowników Wnioskodawcy, którzy w dalszej kolejności stają się ich właścicielami.
Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie, wskazując, że:
- Uczestnictwo pracowników Spółki w Planie SAP organizowanym przez Spółki belgijskiej nie wynika z treści umowy o pracę zawartej pomiędzy Spółką a pracownikami uczestniczącymi w planie SAP, natomiast jest immanentnie związane z faktem ich zatrudnienia przez podmioty grupy kapitałowej, w tym przez polską Spółkę i wynika z dokumentów Planu SAP obowiązującego w ramach grupy kapitałowej. Ponadto Spółka ponosi koszt uczestnictwa swoich pracowników w Planie SAP.
- Prawo w postaci akcji odroczonych pracownicy Spółki nabywają nieodpłatnie od spółki belgijskiej, na której poziomie utworzony jest plan motywacyjny, który obowiązuje we wszystkich spółkach grupy kapitałowej .
- Akcje otrzymane w ramach Planu SAP są udostępniane pracownikowi za pośrednictwem systemu Option, w ramach którego może on dokonać sprzedaży akcji na giełdzie. Grupa kapitałowa nie ma wpływu ani wglądu co do decyzji pracownika dotyczących sprzedaży akcji po momencie ich otrzymania. Sprzedaż następuje na zasadach rynkowych na giełdzie.
- Prawo w postaci akcji odroczonych stanowi inne prawo majątkowe, o którym mowa w art. 24 ust. 11b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast nie jest ono papierem wartościowym ani instrumentem pochodnym, o którym mowa w art. 10 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
- We wniosku szczegółowo przedstawiona została sytuacja prawna utworzenia pierwotnego planu oraz jego corocznych edycji uchwałą zarządu belgijskiej spółki dominującej (zgodnie z przepisami belgijskiego prawa) oraz jego zatwierdzenia uchwałą wspólników 26 kwietnia 2018 r. (w treści wniosku została przytoczona również treść uchwały). Zdaniem Spółki powyższe powinno wypełniać kryterium wskazane w art. 24 ust. 11b utworzenia Planu SAP na podstawie uchwały walnego zgromadzenia podmiotu, którego akcje przyznawane są pracownikom. Natomiast jako, że przepisy ustawy są nowe i Spółka nie jest świadoma ratio legis wprowadzenia powyższego kryterium przez ustawodawcę, to właśnie od organu oczekuje potwierdzenia swojej powyższej interpretacji w tym zakresie.
- W ramach planu SAP w momencie nabycia prawa do otrzymania akcji Spółki belgijskiej, akcje wydawane są polskim pracownikom przez Y Polska w imieniu Spółki belgijskiej (ostateczny koszt natomiast ponosi polski podmiot - w przypadku tego planu nie za pośrednictwem refaktury kosztów, ale poprzez bezpośredni odkup akcji przekazywanych następnie pracownikom zgodnie z dyspozycją Spółki belgijskiej).
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Mając na uwadze przedstawiony powyżej stan faktyczny, Wnioskodawca wnosi o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w odniesieniu do określenia źródła przychodu i momentu powstania przychodu w związku z umożliwieniem pracownikom Y. Polska nabycia akcji Spółki belgijskiej na zasadach preferencyjnych obejmujących nieodpłatne nabycie akcji Spółki belgijskiej (Plan SAP), a także w zakresie wynikających z tych zdarzeń obowiązków Y. Polska jako płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych - w świetle obowiązujących od 1 stycznia 2018 r. przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa PDOF) - w szczególności przepisów art. 24 ust. 11-12a.
Zdaniem Wnioskodawcy, w związku ze spełnieniem warunków odroczenia momentu opodatkowania dochodu z tytułu nieodpłatnego nabycia akcji przez pracowników Y Polska w ramach Planu SAP, wynikających z przepisów art. 24 ust. 11-12a ustawy PDOF, w przypadku pracowników uczestniczących w Planie Spółka nie ma obowiązku rozpoznania po ich stronie przychodu ze stosunku pracy na żadnym etapie ich uczestnictwa w Planie, tzn.:
- ani w momencie przyznania pracownikom prawa do warunkowego nieodpłatnego otrzymania akcji Spółki belgijskiej na podstawie Planu SAP (akcje odroczone);
- ani w momencie realizacji nagród akcji odroczonych i nieodpłatnego otrzymania przez pracowników akcji Spółki belgijskiej.
Uzasadnienie
Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy PDOF przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Przyznanie akcji odroczonych
W świetle aktualnego stanu prawnego, zdaniem Y Polska, otrzymanie akcji odroczonych, tj. przyrzeczenia warunkowego nieodpłatnego nabycia w przyszłości akcji Spółki belgijskiej w ramach Planu SAP nie będzie skutkować dla pracowników powstaniem przychodu ze stosunku pracy. Zdaniem Y Polska, na gruncie ustawy PDOF, przyznanie prawa do warunkowego objęcia / nabycia akcji nie może zostać uznane za świadczenie otrzymane, gdyż takie uprawnienie stanowi jedynie potencjalną możliwość nabycia w przyszłości akcji przy założeniu, że zostaną spełnione warunki określone przez podmiot zarządzający Planem. Ponadto należy podkreślić, że przyznane opcje/akcje odroczone nie są instrumentami finansowymi, a także, że pracownik nie może swobodnie dysponować przyznanymi uprawnieniami - w szczególności nie może przekazanych mu uprawnień zbyć, ani w żaden inny sposób zrealizować przed upływem okresu wskazanego w Planie.
W przypadku niedotrzymania warunków określonych w Planie, pracownik zasadniczo traci prawo do faktycznego nabycia akcji Spółki belgijskiej bez jakiegokolwiek ekwiwalentu czy rekompensaty, zaś przed dojściem do realizacji tego prawa nie ma on żadnej możliwości rozporządzania faktycznymi akcjami, czy otrzymywania dywidendy z ich tytułu. A zatem całość okoliczności jednoznacznie wskazuje na to, że pracownicy nie otrzymują przysporzenia majątkowego w momencie przyznania im akcji odroczonych, tj. warunkowego prawa do nieodpłatnego nabycia w przyszłości akcji Spółki belgijskiej, gdyż nie stanowią one dla nich przysporzenia majątkowego, które mogłoby stanowić przychód do opodatkowania. Konsekwentnie w świetle przepisów ustawy PDOF przyznane pracownikom akcje odroczone nie stanowią przychodu podatkowego dla pracowników w momencie ich przyznania.
Realizacja praw, tj. nieodpłatne otrzymanie akcji
Po upływie 3-letniego okresu zawieszenia, jeżeli określone w Planie warunki zostaną spełnione, uczestnicy Planu SAP otrzymają nieodpłatnie i w sposób automatyczny akcje podmiotu belgijskiego, bez konieczności dodatkowych czynności ze strony uczestnika (przy czym akcje przekazywane są w tym przypadku przez polskiego pracodawcę).
Zdaniem Y Polska, w momencie preferencyjnego (tj. nieodpłatnego) nabycia przez pracowników akcji w ramach Planu, co do zasady po stronie pracowników powinien powstać przychód ze stosunku pracy (fakt przyznania świadczenia jest bowiem związany z zatrudnieniem w Spółce, która ponosi także koszty uczestnictwa pracownika w Planie). Przychód ten nie powstanie jednak, jeżeli w odniesieniu do Planu zastosowanie będą miały przepisy art. 24 ust. 11-12a ustawy PDOF w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2018 r.
Zgodnie z tymi przepisami (art. 24 ust. 11 ustawy PDOF), jeżeli w wyniku realizacji programu motywacyjnego utworzonego przez:
- spółkę akcyjną, od której podatnik uzyskuje świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13 ustawy PDOF,
- spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której podatnik uzyskuje świadczenia oraz inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13 ustawy PDOF
- podatnik faktycznie obejmuje lub nabywa akcje tej spółki lub akcje spółki w stosunku do niej dominującej, przychód z tego tytułu powstaje w momencie odpłatnego zbycia tych akcji.
Przepisy te (art. 24 ust. 11a ustawy PDOF) definiują dochód z odpłatnego zbycia akcji jako różnicę między przychodem uzyskanym z odpłatnego zbycia akcji a kosztami uzyskania przychodu określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy PDOF.
Zgodnie natomiast z brzmieniem art. 24 ust. 11b ustawy PDOF za program motywacyjny uznać należy system wynagradzania utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia przez jeden z podmiotów wskazanych powyżej, w wyniku którego osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania bezpośrednio lub w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, lub realizacji innych praw majątkowych, nabywają prawo do faktycznego objęcia lub nabycia akcji spółki określonej w pkt 1 lub 2.
Ponadto art. 24 ust. 12a ustawy PDOF wskazuje, iż postanowienia powyższych przepisów stosuje się do dochodu uzyskanego przez osoby uprawnione z tytułu objęcia lub nabycia akcji spółek akcyjnych, których siedziba lub zarząd znajduje się na terytorium państwa, z którym Rzeczpospolita Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Podsumowując, zgodnie z powyższymi przepisami (art. 24 ust. 11-12a ustawy PDOF), otrzymanie za darmo akcji lub możliwość ich nabycia po cenie niższej niż rynkowa nie prowadzi do powstania przychodu podlegającego opodatkowaniu w momencie otrzymania akcji, jeśli spełnione są następujące warunki:
- Akcje otrzymane są w ramach programu motywacyjnego utworzonego na podstawie uchwały walnego zgromadzenia (wspólników/akcjonariuszy);
- Przyznane akcje są albo akcjami spółki zatrudniającej uczestników programu, albo spółki dominującej w rozumieniu przepisów ustawy o rachunkowości;
- Przyznane akcje są akcjami spółki akcyjnej mającej siedzibę w kraju, z którym Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania;
- Akcje są przyznane wyłącznie osobom zatrudnionym na podstawie umowy o pracę bądź umowy cywilnoprawnej, a także osobom wykonującym swoje funkcje na podstawie powołania w skład organów spółki, z wyłączeniem umowy o współpracę w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej.
Spełnienie powyższych warunków oznacza, że w momencie bezpłatnego otrzymania akcji (lub ich nabycia po cenie niższej niż rynkowa) po stronie osoby otrzymującej akcje nie dochodzi do powstania przychodu podlegającego opodatkowaniu. Przychód z tego tytułu powstaje dopiero z chwilą odpłatnego zbycia akcji nabytych w ramach programu motywacyjnego. Przychód ten powinien zostać zakwalifikowany jako przychód z kapitałów pieniężnych, jego źródłem jest bowiem odpłatne zbycie papierów wartościowych, o którym mowa w art. 17 pkt 6) ustawy PDOF. W konsekwencji, przychód ten (ustalony zgodnie z art. 19 ustawy PDOF) po jego pomniejszeniu o koszty uzyskania przychodu, o których mowa w art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy PDOF (koszty nabycia zbywanych akcji) podlega zgodnie z art. 30b ustawy PDOF opodatkowaniu 19% podatkiem od zysków kapitałowych. Obowiązek zadeklarowania uzyskanego przychodu do opodatkowania, jak również obowiązek zapłaty 19% podatku od zysków kapitałowych, spoczywa w takiej sytuacji bezpośrednio na podatniku (pracowniku). Obowiązki płatnika w zakresie poboru podatku nie ciążą w tym zakresie w żadnym wypadku na Spółce.
W świetle powyższego, zdaniem Y Polska w opisanym stanie faktycznym, jak również zdarzeniu przyszłym, w przypadku Planu SAP wszystkie warunki pozwalające na odroczenie momentu podatkowego do czasu zbycia akcji nabytych na zasadach preferencyjnych należy uznać za spełnione. Powyższe wynika z faktu, iż:
- Forma prawna organizatora Planu - akcje przyznawane w ramach Planu są akcjami Spółki belgijskiej, która jest spółką akcyjną belgijskiego prawa handlowego notowaną na giełdzie w Brukseli. Spółka belgijska powinna zostać uznana za podmiot odpowiadający polskiej spółce akcyjnej (m.in. w związku z treścią Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i rady (UE) 2017/1132 z dnia 14 czerwca 2017 r. w sprawie niektórych aspektów prawa spółek, gdzie polska spółka akcyjna jest utożsamiana z belgijską spółką societe anonyme/de naamloze vennootschap oznaczaną skrótem S.A./N.V.).
- Siedziba organizatora - Spółki belgijskiej ma siedzibę na terytorium Belgii, z którą Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania (konwencja między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Belgii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania oraz zapobiegania oszustwom podatkowym i uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, podpisana w Warszawie dnia 20 sierpnia 2021 r.).
- Uczestnicy Planu - w Planie uczestniczą wyłącznie osoby będące pracownikami Y Polska (oraz innych spółek grupy kapitałowej); szczególne zasady dotyczą pracowników, którzy zmarli, przeszli na emeryturę lub zakończyli stosunek pracy w trakcie uczestnictwa w Planie.
- Powiązania z organizatorem spółka belgijska jest spółką dominującą w odniesieniu do Y Polska zgodnie z definicją zawartą w art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości.
- Forma nagrody - w ramach Planu uprawnione osoby otrzymują nieodpłatnie akcje Spółki belgijskiej.
- Forma prawna wprowadzenia Planu - każdoroczna edycja Planu SAP wprowadzana jest, zgodnie z przepisami belgijskiego prawa, uchwałą zarządu Spółki belgijskiej. Natomiast dodatkowo na dorocznym Walnym Zgromadzeniu Akcjonariuszy Spółki belgijskiej planowanym na 26 kwietnia 2018 r. podjęta zostanie uchwała akcjonariuszy, która będzie potwierdzała wprowadzenie i funkcjonowanie obu Planu (planowana treść uchwały została przytoczona w stanie faktycznym).
- Dodatkowo Wnioskodawca zwraca uwagę, iż w przypadku planu SAP, fakt, iż spółka F pośredniczy w faktycznym przekazaniu akcji pracownikom po upływie ustalonego okresu, nie powinien mieć żadnego znaczenia z perspektywy możliwości zastosowania odroczenia podatku. Rola F jest jedynie techniczna i administracyjna, zaś wszystkie warunki opisane wyżej pozostają spełnione.
Zdaniem Y Polska w świetle powyższego warunki odroczenia momentu opodatkowania dochodu z tytułu nieodpłatnego nabycia akcji przez pracowników polskiego podmiotu w ramach Planu SAP, wynikające z przepisów art. 24 ust. 11-12a ustawy PDOF należy uznać za spełnione. Odroczenie będzie dotyczyło zarówno realizacji nagród wynikających z edycji Planu, do których pracownicy przystąpili przed 1 stycznia 2018 r., a których realizacja jest możliwa dopiero od 1 stycznia 2018 roku, jak i do kolejnych corocznych edycji Planu (przy założeniu, że opisane we wniosku parametry uczestnictwa w Polanach pozostaną niezmienne).
Tym samym sprzedaż akcji Spółki belgijskiej przez pracowników Y Polska będzie jedynym momentem, w którym należy rozpoznać przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Będzie on rozpoznany jako przychód z kapitałów pieniężnych określony w art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy PDOF, opodatkowany 19% stawką podatku zgodnie z art. 30b ust. 1 tejże ustawy.
Należy podkreślić, że z uwagi na przedstawione powyżej okoliczności w przedmiotowym stanie faktycznym ani w momencie przyznania akcji odroczonych, ani w momencie ich realizacji (w związku z art. 24 ust. 11-12a ustawy PDOF), ani wreszcie w momencie zbycia akcji nabytych przez pracowników w ramach Planu nie powstanie przychód ze stosunku pracy. Tym samym w związku z uczestnictwem w Planie wybranych pracowników Y Polska, na Spółce nie będą ciążyły obowiązki płatnika w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych wynikające z art. 31 ustawy PDOF. W tym przypadku pracownicy, którzy osiągnęli dochód z tytułu kapitałów pieniężnych w momencie sprzedaży akcji Spółki belgijskiej będą zobligowani do wykazania opodatkowania tych dochodów samodzielnie w odrębnym zeznaniu rocznym, o którym mowa w art. 45 ust. 1 a pkt 1 (PIT-38).
Spółka pragnie także podkreślić, w omawianym stanie faktycznym / zdarzeniu przyszłym nie znajdzie zastosowania przepis art. 10 ust 4. Ustawy PDOF w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2018 r. Akcje odroczone otrzymywane przez pracowników Spółki od Spółki belgijskiej w związku z uczestnictwem w Planie nie stanowią bowiem pochodnych instrumentów finansowych, o których mowa w art. 10 ust. 4 ustawy PDOF. Świadczenia te mają bowiem charakter niezbywalny, są w istocie jedynie obietnicą możliwości nabycia w przyszłości akcji na preferencyjnych warunkach (nieodpłatnie), jaką pracownikom Spółki składa Spółka belgijska jako podmiot dominujący w stosunku do ich pracodawcy.
Jednocześnie Spółka podkreśla, że w jej ocenie, gdyby w opisanym stanie faktycznym / zdarzeniu przyszłym zastosowania nie znalazły regulacje art. 24 ust. 11-12a ustawy PDOF, po stronie pracowników Spółki w momencie realizacji uprawnień przyznanych im przez Spółki belgijskiej powstawałby przychód ze stosunku pracy. W związku z powyższym, Spółka stoi na stanowisku, iż w związku z ciążącymi na niej potencjalnie obowiązkami płatnika wynikającymi z uczestnictwa w Planie jej wybranych pracowników ma interes prawny do złożenia wniosku o interpretację w przedmiotowej sprawie.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.) płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.
Z uwagi na powyższe na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki podatkowe, tj.:
- obliczenie,
- pobranie,
- wpłacenie
- podatku, zaliczki lub raty.
Z kolei płatnik, który nie wykonał obowiązków określonych w art. 8 Ordynacji podatkowej, odpowiada za podatek niepobrany lub podatek pobrany a niewpłacony, o czym stanowi art. 30 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.
Przechodząc na grunt przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 200 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Za przychody należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika. Dla celów podatkowych nieodpłatne świadczenie obejmuje każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób, których skutkiem jest nieodpłatne tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu - przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.
Jednocześnie, stosownie do art. 11 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.
Na podstawie art. 11 ust. 2a ww. ustawy, wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:
- jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców,
- jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu,
- jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku,
- w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych
przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego
rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia
zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.
W myśl art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wartość pieniężną świadczeń w naturze przysługujących pracownikom na podstawie odrębnych przepisów ustala się według przeciętnych cen stosowanych wobec innych odbiorców - jeżeli przedmiotem świadczenia są rzeczy lub usługi wchodzące w zakres działalności pracodawcy.
Wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych ustala się według zasad określonych w art. 11 ust. 2-2b (art. 12 ust. 3 ww. ustawy).
W myśl przepisów art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, zwane dalej zakładami pracy, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.
Płatnicy, o których mowa w art. 31 i art. 33-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a (art. 38 ust. 1 ww. ustawy).
Na podstawie treści powyższych przepisów należy stwierdzić, że warunkiem istnienia obowiązków płatnika dla określonego podmiotu jest fakt dokonywania świadczeń przez ten podmiot na rzecz tych osób.
Z wniosku oraz jego uzupełnienia wynika, że na podstawie programu motywacyjnego (Plan SAP) wybrane grupy pracowników spółek należących do grupy, w tym polskiej spółki otrzymały możliwość nieodpłatnego otrzymania rzeczywistych akcji spółki belgijskiej po upływie trzyletniego okresu odroczenia. Udział w Planie ma charakter dobrowolny, realizacja nagrody jest odroczona w czasie i uzależniona od ciągłości zatrudnienia oraz od stanowiska i oceny pracy pracownika. Akcje odroczone nie są instrumentami finansowymi w rozumieniu przepisów ustawy o obrocie instrumentami finansowymi lecz niezbywalnymi, warunkowymi prawami majątkowymi uprawniającymi do nieodpłatnego otrzymania faktycznych akcji spółki belgijskiej. Realizacja akcji odroczonych będzie możliwa dopiero po upływie trzyletniego okresu zawieszenia pod warunkiem, że spełnione zostaną inne wymogi, określone w Planie (m.in. ciągłość zatrudnienia w spółkach z grupy). Z tytułu przyznania akcji odroczonych Uczestnikom Planu nie przysługuje możliwość rozporządzania tymi prawami ani dywidenda z tytułu akcji, które mają zostać otrzymane dopiero w przyszłości. Spółka belgijska jest jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do polskiej spółki. Co roku nowa edycja Planu SAP jest wprowadzana, zgodnie z przepisami belgijskiego prawa uchwałą zarządu spółki belgijskiej, dodatkowo, na dorocznym Walnym Zgromadzeniu Akcjonariuszy spółki belgijskiej planowanym na 26 kwietnia 2018 r., podjęta zostanie uchwała akcjonariuszy, która będzie potwierdzała wprowadzenie i funkcjonowanie Planu. W ramach Planu SAP w momencie nabycia prawa do otrzymania akcji spółki belgijskiej, akcje wydawane są polskim pracownikom przez spółkę polską w imieniu spółki belgijskiej (ostateczny koszt natomiast ponosi polski podmiot - w przypadku tego Planu nie za pośrednictwem refaktury kosztów, ale poprzez bezpośredni odkup akcji przekazywanych następnie pracownikom zgodnie z dyspozycją spółki belgijskiej).
Mając na uwadze powyższe należy uznać, że otrzymanie przez uczestników programu motywacyjnego w ramach Planu SAP prawa w postaci akcji odroczonych uprawniających do nieodpłatnego otrzymania rzeczywistych akcji Spółki belgijskiej stanowi nieodpłatne świadczenie w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednakże z uwagi na to, że otrzymane nieodpłatnie akcje odroczone, stanowiące inne prawo majątkowe są niezbywalne, warunkowe, nie jest możliwe ustalenie ich wartości rynkowej. W konsekwencji w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym niemożliwe jest ustalenie przychodu zgodnie z zasadami wynikającymi z art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W świetle powyższego otrzymanie przez uczestników programu motywacyjnego w ramach Planu SAP od Spółki belgijskiej prawa w postaci akcji odroczonych do nieodpłatnego otrzymania faktycznych akcji Spółki mającej siedzibę na terytorium Belgii, nie będzie skutkowało powstaniem po stronie Wnioskodawcy obowiązków płatnika.
W odniesieniu do skutków podatkowych związanych z zamianą akcji odroczonych i otrzymaniem przez Uczestników od Wnioskodawcy akcji rzeczywistych w wyniku realizacji tego prawa majątkowego wyjaśnić należy, że:
Na mocy art. 1 pkt 12 lit. d) ustawy z dnia 27 października 2017 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2017 r., poz. 2175), nadano nowe brzmienie art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym, jeżeli w wyniku realizacji programu motywacyjnego utworzonego przez:
- spółkę akcyjną, od której podatnik uzyskuje świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13,
- spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której podatnik uzyskuje świadczenia oraz inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13
- podatnik faktycznie obejmuje lub nabywa akcje tej spółki lub akcje spółki w stosunku do niej dominującej, przychód z tego tytułu powstaje w momencie odpłatnego zbycia tych akcji.
Natomiast ustawodawca na mocy art. 1 pkt 12 lit. e) ww. ustawy zmieniającej dodał do przepisu art. 24 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nowy ustęp 11a, 11b i ust. 12a.
Ustęp 11a art. 24 ww. ustawy stanowi, że dochodem z odpłatnego zbycia akcji, o których mowa w ust. 11, jest różnica między przychodem uzyskanym z odpłatnego zbycia akcji a kosztami uzyskania przychodu określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38.
Zgodnie z brzmieniem ust. 11b art. 24 ww. ustawy, przez program motywacyjny, o którym mowa w ust. 11, rozumie się system wynagradzania utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia przez:
- spółkę akcyjną, dla osób uzyskujących od niej świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13, albo
- spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania uzyskują świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13
- w wyniku którego osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania bezpośrednio lub w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, lub realizacji innych praw majątkowych, nabywają prawo do faktycznego objęcia lub nabycia akcji spółki określonej w pkt 1 lub 2.
Natomiast ust. 12a art. 24 ww. ustawy stanowi, że przepisy ust. 11-11b mają zastosowanie do dochodu uzyskanego przez osoby uprawnione z tytułu objęcia lub nabycia akcji spółek akcyjnych, których siedziba lub zarząd znajduje się na terytorium państwa, z którym Rzeczpospolita Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Równocześnie podkreślić należy, że w myśl art. 4 ust. 1 ustawy zmieniającej, przepisy ustaw zmienianych (m.in. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) w brzmieniu nadanym tą ustawą, stosuje się do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 1 stycznia 2018 r.
Z powyższych regulacji jednoznacznie wynika, że z programem motywacyjnym w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2018 r.) mamy do czynienia w przypadku, gdy:
- jest to system wynagradzania utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia przez spółkę akcyjną lub spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w stosunku do spółki,
- podatnik uzyskuje od spółki świadczenie lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 (stosunek pracy) lub art. 13 (działalność wykonywana osobiście),
- w wyniku tego programu motywacyjnego podatnik uprawniony do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania bezpośrednio lub w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, lub realizacji innych praw majątkowych, nabywa prawo do faktycznego objęcia/nabycia akcji spółki akcyjnej lub jej spółki dominującej,
- podatnik faktycznie obejmuje lub nabywa akcje tych spółek,
- dochód jest uzyskany przez osoby uprawnione z tytułu udziału
w programie motywacyjnym od spółki akcyjnej, której siedziba lub zarząd
znajduje się na terytorium państwa, z którym Rzeczpospolita Polska
zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Z przedstawionego we wniosku programu motywacyjnego (Planu SAP) wynika, że:
- Program motywacyjny (Plan SAP) jest systemem wynagradzania utworzonym przez spółkę dominującą na podstawie uchwały walnego zgromadzenia akcjonariuszy spółki belgijskiej.
- Spółka belgijska jest spółką dominującą w stosunku do Wnioskodawcy będącego pracodawcą uczestników Programu.
- W ramach Planu SAP wybrani pracownicy otrzymują możliwość preferencyjnego nabycia akcji spółki belgijskiej w postaci akcji odroczonych stanowiących inne prawo majątkowe.
- Między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Belgii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania oraz zapobiegania oszustwom podatkowym i uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku podpisanej w Warszawie dnia 20 sierpnia 2001 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 211, poz. 2139).
- Uczestnik Planu SAP faktycznie
otrzymuje akcje w wyniku realizacji prawa majątkowego w postaci akcji
odroczonych, a następnie na życzenie uczestnika akcje mogą zostać
zbyte.
W związku z tym należy stwierdzić, że opisany we wniosku Plan SAP spełnia przesłanki programu motywacyjnego, o którym mowa w art. 24 ust. 11 w związku z ust. 11b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stąd zasady opodatkowania określone w tych regulacjach znajdą zastosowanie w niniejszej sprawie.
Zatem w związku z uczestnictwem w Planie SAP przychód podlegający opodatkowaniu powstanie po stronie Uczestników dopiero w momencie sprzedaży nabytych przez nich w ramach Planu SAP akcji.
W konsekwencji, uczestnicy Planu SAP (pracownicy Wnioskodawcy) uzyskają przychód dopiero w momencie zbycia akcji spółki belgijskiej zaliczany do przychodów z kapitałów pieniężnych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Uzyskany dochód uczestnicy Planu SAP rozliczają w drodze samoopodatkowania zgodnie z art. 45 ust. 1 ww. ustawy.
Reasumując - na Wnioskodawcy nie ciążą i nie będą ciążyły obowiązki płatnika w związku z realizacją Planu SAP w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.
Ponadto, odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych organu podatkowego wskazać należy, że dotyczą one tylko konkretnych, indywidualnych spraw, i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa,
o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku
od towarów i usług.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej