Temat interpretacji
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 28 stycznia 2008 r. (data wpływu 29 stycznia 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 24 kwietnia 2004 r. (data wpływu 24 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów osób fizycznych z tytułu wykonywania prac na rzecz projektu finansowanego ze środków Unii Europejskiej
oraz Ordynacji podatkowej w zakresie składania zeznań podatkowych jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 29 stycznia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów osób fizycznych z tytułu wykonywania prac na rzecz projektu finansowanego ze środków Unii Europejskiej oraz Ordynacji podatkowej w zakresie składania zeznań podatkowych.
Z uwagi na braki formalne Wnioskodawca został wezwany pismem z dnia 21 kwietnia 2008 r. Nr ILPB2/415-91/08-2/JK do uzupełnienia braków formalnych złożonego wniosku poprzez doprecyzowanie przedstawionego stanu faktycznego, przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego oraz opłatę za drugi stan faktyczny przedstawiony we wniosku.
Jednocześnie poinformowano, że
stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ a jego uzupełnieniem przez Wnioskodawcę nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.
Wezwanie wysłano w dniu 21 kwietnia 2008 r., zaś w dniu 24 kwietnia 2008 r. do tut. organu wpłynęła odpowiedź na ww. wezwanie, w której Wnioskodawca uzupełnił powyższe braki.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca jest pracownikiem Instytutu. Instytut w ramach prowadzonej działalności badawczo rozwojowej realizuje projekty finansowane z bezzwrotnych środków pomocowych Unii Europejskiej pochodzących ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej oraz inicjatywy INTERREG.
Instytut jest bezpośrednim uczestnikiem tych projektów, a środki pochodzą z zagranicy bez pośrednictwa polskich instytucji finansowych. Zainteresowany jest zatrudniony bezpośrednio (w formie umowy o pracę na czas nieokreślony) przy realizacji następujących programów finansowych: 6 Program Ramowy Badań oraz program INTERREG.
Począwszy od roku 2007 pracodawca Wnioskodawcy pobiera zaliczkę na poczet podatku dochodowego w pełnej wysokości nie uwzględniając zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zainteresowany w odpowiedzi na wezwanie do uzupełnienia braków formalnych wniosku podkreśla, że żadna część otrzymywanego przez Niego wynagrodzenia nie pochodzi ze środków należących do Funduszy Strukturalnych Unii Europejskiej.
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
Zdaniem Wnioskodawcy, Instytut jest jedną z nielicznych instytucji korzystających ze środków bezzwrotnej pomocy, które potrącają podatek od wynagrodzeń wypłacanych pracownikom ze środków pochodzących bezpośrednio z pomocy zagranicznej.
Zainteresowany twierdzi, że ta część wynagrodzenia, która jest finansowana ze źródeł bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej powinna korzystać ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Na potwierdzenie swego stanowiska wskazuje na orzeczenia sądów administracyjnych oraz postanowienia w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego wydanych przez naczelników urzędów skarbowych.
W związku ze zbliżającym się terminem składania zeznania podatkowego za rok 2007, Wnioskodawca zamierza
wrócić do praktyki stosowanej w latach ubiegłych, czyli złożyć zeznanie podatkowe z umniejszoną wartością przychodu o kwotę wynikającą z wynagrodzenia pochodzącego z 6 Programu Ramowego Badań oraz programu INTERREG.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, póz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:
- pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy, oraz
- podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.
W świetle ww. przepisu dochody podatników korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki:
- środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, międzynarodowych instytucji finansowych (...), w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy,
- prace wykonywane przez podatnika służą bezpośredniej realizacji celu określonego programem finansowanym z bezzwrotnej pomocy.
Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż istotne z punktu widzenia wskazanego zwolnienia przedmiotowego jest źródło pochodzenia środków, ich bezzwrotny charakter, podstawa przyznania oraz fakt, iż podatnik bezpośrednio realizuje cel programu, na jaki
zostały przyznane.
W przedmiotowej sprawie nie ma wątpliwości, co do tego, że Wnioskodawca bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.
Co do drugiej przesłanki należy zauważyć, że wskazana regulacja odsyła w sposób ogólny do pochodzenia środków bezzwrotnej pomocy.
Tutejszy organ nie bada prawdziwości zdarzeń czy sformułowań przedstawionych we wniosku, tylko przyjmuje je za elementy stanu faktycznego. Powyższe oznacza, iż organ nie bada z jakich funduszy pochodzą środki przeznaczone na wynagrodzenie Zainteresowanego. Jeżeli więc, Wnioskodawca podkreśla w odpowiedzi na wezwanie do uzupełnienia braków formalnych wniosku ORD-IN, że Jego wynagrodzenie nie pochodzi z Funduszy Strukturalnych Unii Europejskiej stwierdzić należy, że spełniona została również druga przesłanka warunkująca zwolnienie przedmiotowe określone w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W związku z powyższym Wnioskodawca może korzystać z ww. zwolnienia przedmiotowego.
Za 2007 rok Zainteresowany jest zobowiązany złożyć zeznanie podatkowe zgodnie z art. 45 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Jeżeli stan faktyczny przedstawiony we wniosku ORD-IN jest zgodny ze stanem rzeczywistym, to Wnioskodawca nie musi uwzględniać w ww. zeznaniu dochodów zwolnionych od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Z uwagi na to, że wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej stosowania przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), został złożony przez Wnioskodawcę zaznacza się, iż interpretacja nie wywiera skutków prawnych dla Jego pracodawcy.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego
przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia
tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.