Pytanie podatnika - Interpretacja - DD4/PB6-033-01382/mm/ZKK/06/252

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 22.11.2006, sygn. DD4/PB6-033-01382/mm/ZKK/06/252, Minister Finansów

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14e oraz art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), udzielając interpretacji w zakresie postanowień umowy z dnia 20.06.1975 r. między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Republiki Francuskiej w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 1977 r. Nr 1, poz. 5),

Minister Finansów uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku w sprawie zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od dochodów z pracy najemnej pracownika Spółki oddelegowanego do pracy na terytorium Francji.

UZASADNIENIE

Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, Sp. z o.o. zatrudniła na podstawie umowy o pracę pracownika i określiła jego miejsce świadczenia pracy na terytorium Francji. Pracownik będzie wykonywał usługi u francuskiego klienta Sp. z o.o. przez okres dłuższy niż 183 dni w danym roku podatkowym.

W związku z powyższym Sp. z o.o. zapytuje, czy jest możliwe zwolnienie płatnika z obowiązku pobierania zaliczek na podatek dochodowy w Polsce od samego początku trwania umowy o pracę w sytuacji, gdy pewne jest, że pracownik będzie świadczył pracę we Francji przez ponad rok.

Zdaniem Sp. z o.o. może ona, jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych, nie odprowadzać zaliczek na ten podatek w Polsce począwszy od pierwszego miesiąca, w którym pracownik rozpoczął pracę we Francji.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny, Minister Finansów zważył, co następuje.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (tzw. nieograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 4a cytowanej ustawy przepis ten stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Na podstawie art. 15 ust. 1 polsko-francuskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania stanowi, iż pensje, płace i podobne wynagrodzenia, które osoba fizyczna mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie osiąga z pracy najemnej, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że praca wykonywana jest w drugim Umawiającym się Państwie. Jeżeli praca jest tam wykonywana, wówczas osiągnięte za nią wynagrodzenia podlegają opodatkowaniu w tym drugim Państwie.

Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 2 ww. umowy, bez względu na postanowienia ust. 1, wynagrodzenia, jakie osoba fizyczna mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie osiąga z pracy najemnej, wykonywanej na terenie drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w pierwszym Państwie, jeżeli:

  1. odbiorca przebywa w drugim Państwie podczas jednego lub kilku okresów, nie przekraczających łącznie 183 dni w danym roku podatkowym,
  2. wynagrodzenia są wypłacane przez pracodawcę lub w imieniu pracodawcy, który nie ma w tym drugim Państwie miejsca zamieszkania lub siedziby,
  3. wynagrodzenia nie są ponoszone przez zakład lub stałą placówkę, którą pracodawca posiada w drugim Państwie.

Zatem równoczesne spełnienie wszystkich powyższych warunków decyduje o tym, że wynagrodzenie za pracę wykonywaną na terytorium Francji będzie opodatkowane w Polsce. Niespełnienie któregokolwiek z tych trzech warunków oznacza, że zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. umowy, wynagrodzenie za pracę wykonywaną na terytorium Francji podlega opodatkowaniu zarówno we Francji jak i w Polsce.

W celu zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu należy zastosować metodę unikania określoną w art. 23 ust. 1 lit. a) ww. umowy w związku z art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (metoda wyłączenia z progresją).

Biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan faktyczny oraz przedstawiony powyżej stan prawny, Minister Finansów stwierdza, iż zgodnie z art. 15 ust. 2 umowy w okresie, w którym spełnione są warunki określone w tym przepisie, dochód pracownika podlegać będzie opodatkowaniu wyłącznie w Polsce (nie ma tu znaczenia czy zawarta umowa o pracę z góry określa czas wykonywania pracy we Francji powyżej 183 dni w danym roku podatkowym). W tym okresie nie dochodzi do podwójnego opodatkowania dochodu pracownika. Następnie, po upływie 183 dni wykonywania pracy na terytorium Francji, wynagrodzenie pracownika podlegać będzie opodatkowaniu zarówno we Francji jak i w Polsce, przy czym we Francji opodatkowaniu podlegać będzie dochód uzyskany od pierwszego dnia, w którym praca wykonywana była we Francji. Jednocześnie, w celu zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w Polsce należy zastosować określoną w umowie metodę unikania podwójnego opodatkowania

W konsekwencji Sp. z o.o., jako płatnik, ma obowiązek naliczania i poboru zaliczek na podatek dochodowy od wypłacanych wynagrodzeń oddelegowanemu do pracy na terytorium Francji pracownikowi do momentu nieprzekroczenia limitu 183 dni w danym roku podatkowym.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz postanowienia polsko-francuskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania nie przewidują możliwości odstąpienia od poboru zaliczek przez płatnika.

Natomiast dochód uzyskany z tytułu pracy wykonywanej na terytorium Francji po upływie 183 dni w ciągu danego roku podatkowego podlega opodatkowaniu we Francji. Zgodnie bowiem z art. 15 ust. 1 w zw. z art. 23 ust. 1 polsko-francuskiej umowy dochód ten podlega opodatkowaniu we Francji, a w Polsce jest zwolniony od opodatkowania, jednak dla ustalenia stawki podatku od pozostałych dochodów podatnika podlegających opodatkowaniu w Polsce stosuje się stawkę podatku wyliczoną dla całego dochodu (tzn. tego uzyskanego w Polsce i tego z zagranicy). Jeżeli zaś pracownik nie będzie uzyskiwał w danym roku podatkowym innych dochodów podlegających opodatkowaniu w Polsce, zgodnie z art. 23 ust. 1 ww. umowy, przewidującym zastosowanie tzw. metody wyłączenia z progresją, Spółka będzie wówczas zwolniona od poboru zaliczek na podatek dochodowy od wypłacanych wynagrodzeń.

Minister Finansów informuje, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Odpowiedź nie jest wiążąca dla Strony, jest natomiast wiążąca dla właściwych organów podatkowych i organów kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie, na podstawie art. 14e § 2, art. 14a § 4 oraz art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej, Stronie przysługuje zażalenie do Ministra Finansów w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

Minister Finansów