Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporząd... - Interpretacja - IPPB1/415-223/07-2/AŻ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 12.12.2007, sygn. IPPB1/415-223/07-2/AŻ, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 27 września 2007 r. (data wpływu 1 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zastosowania 19% stawki podatku dochodowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 października 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zastosowania 19% stawki podatku dochodowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenia przyszłe:

  1. Podatnik jest zatrudniony na podstawie umowy o pracę w Spółce X Sp. z o.o. (dalej: X) i pełni funkcję Członka Zarządu X. Zgodnie z art. 201 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 ze zm.) zwaną dalej KSH do zadań Wnioskodawcy jako Członka Zarządu należy: prowadzenie spraw spółki oraz reprezentowanie spółki, a w szczególności: reprezentowanie spółki na zewnątrz, podpisywanie umów w imieniu spółki, zwoływanie posiedzeń Zarządu i Zgromadzeń Spółki, sporządzanie sprawozdań z działalności Zarządu oraz zatwierdzanie sprawozdań finansowych. Typowe funkcje zarządcze (kierownicze) pełni natomiast w X Dyrektor Zarządzający. Podejmuje on decyzje dot. działalności bieżącej i rozwoju spółki, a w szczególności do jego zadań należy: zarządzanie wszystkimi obszarami przedsiębiorstwa, tworzenie i realizacja strategii, usprawnianie i modernizacja firmy w celu dynamizacji sprzedaży i obniżania kosztów oraz realizacja założonych celów sprzedażowych i finansowych.Z końcem 2007 r. Wnioskodawca zamierza zrezygnować z dotychczas pełnionych funkcji i wraz z dwoma innymi osobami założyć spółkę menedżerską, w formie spółki jawnej świadczącą usługi zarządcze na rzecz X. Zakres usług świadczonych przez spółkę menedżerską pokrywałby się z czynnościami wchodzącymi uprzednio w zakres działalności dyrektora zarządzającego nie zaś z czynnościami Zarządu.
  2. Wnioskodawca pełni funkcję Członka Zarządu X, będąc jednocześnie wspólnikiem tej Spółki zamierza z końcem 2007 roku zrezygnować z dotychczas pełnionych funkcji i wraz z dwoma innymi osobami założyć spółkę menedżerską w formie spółki jawnej. Zadaniem spółki jawnej będzie świadczenie usług menadżerskich i zarządzania na rzecz X. Jednocześnie Wnioskodawca zamierza pełnić nadzór nad działalnością X, przejmując funkcję członka Rady Nadzorczej X. Zakres usług świadczonych przez spółkę menadżerską (spółkę jawną) byłby odmienny od czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę w ramach czynności wykonywanych w Radzie Nadzorczej X. Do obowiązków jako członka Rady Nadzorczej X będzie bowiem należało zgodnie z art. 219 KSH sprawowanie nadzoru nad działalnością Spółki we wszystkich dziedzinach jej działalności, a w szczególności: ocena sprawozdań w zakresie ich zgodności z księgami i dokumentami, jak i ze stanem faktycznym oraz wniosków zarządu dotyczących podziału zysku albo pokrycia straty, a także składanie zgromadzeniu wspólników corocznego pisemnego sprawozdania z wyników tej oceny. Zakres usług świadczonych przez nowopowstałą spółkę menedżerską sprowadzałby się do typowych czynności zarządczych, a w szczególności do: zarządzania wszystkimi obszarami przedsiębiorstwa, tworzenia i realizacji strategii Spółki, usprawniania i modernizacji firmy w celu dynamizacji sprzedaży i obniżania kosztów oraz realizacji założonych celów sprzedażowych i finansowych.
  3. Podatnik jest Członkiem Rady Nadzorczej X. Pełniąc tę funkcję od początku do końca 2008 r. zamierza w roku 2009 zrezygnować z pełnionych w Radzie Nadzorczej funkcji. Również w roku 2009 planuje założenie spółki menedżerskiej w postaci spółki jawnej świadczącej usługi zarządcze na rzecz X. Zakres usług świadczonych przez nowopowstałą spółkę będzie odmienny od czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę jako członka Rady Nadzorczej X w 2008 roku. Do Jego obowiązków jako członka Rady Nadzorczej będzie należało zgodnie z art. 219 KSH sprawowanie nadzoru nad działalnością Spółki we wszystkich dziedzinach jej działalności, a w szczególności: ocena sprawozdań w zakresie ich zgodności z księgami i dokumentami, jak i ze stanem faktycznym oraz wniosków zarządu dotyczących podziału zysku albo pokrycia straty, a także składanie zgromadzeniu wspólników corocznego pisemnego sprawozdania z wyników rej oceny. Zakres usług świadczonych przez nowopowstałą spółkę menedżerską będzie sprowadzał się do typowych czynności zarządczych, takich jak: zarządzanie wszystkimi obszarami przedsiębiorstwa, tworzenie i realizacja strategii Spółki, usprawnianie i modernizacja firmy w celu dynamizacji sprzedaży i obniżania kosztów oraz realizacja założonych celów sprzedażowych i finansowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Zdaniem wnioskodawcy:

  1. Zgodnie z art. 9a ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. z 2000 r. Dz. U. Nr 14, poz. 176 ze zm.) podatnicy z zastrzeżeniem ust. 3 mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. Zgodnie natomiast z art. 30c ust. 1 UPDOF podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub ust. 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30, 30d i art. 44 ust. 4, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku. Art. 9a ust. 3 UPDOF określa z kolei zastrzeżenie do art. 9a ust. 2 UPDOF, zgodnie z którymi: Jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niemającej osobowości prawnej przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy, lub2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27ust. 1 oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek. Z powyższego przepisu wynika, że z opodatkowania 19% stawką liniową nie mogą skorzystać podatnicy uzyskujący z pozarolniczej działalności gospodarczej przychody ze świadczenia usług odpowiadającym czynnościom. Zdaniem wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym taka sytuacja nie występuje, gdyż usługi, które zamierza świadczyć jako wspólnik spółki menedżerskiej na rzecz byłego pracodawcy, nie odpowiadają czynnościom wykonywanym przez Niego jako Członka Zarządu w ramach stosunku pracy. Usługi świadczone przez spółkę menedżerską spółce X, będą typowymi usługami zarządczymi, których zakres będzie porównywalny do zakresu czynności dyrektora zarządzającego, pełniącego tę funkcję do końca 2007 roku, a więc będą sprowadzały się do: zarządzania wszystkimi obszarami przedsiębiorstwa, tworzenia i realizacji strategii, usprawnienia i modernizacji firmy w celu dynamizacji sprzedaży i obniżania kosztów oraz realizacji założonych celów sprzedażowych i finansowych. Natomiast zakres czynności wykonywanych przez wnioskodawcę w ramach stosunku pracy na rzecz byłego pracodawcy sprowadzał się do reprezentowania spółki na zewnątrz, podpisywania umów w imieniu spółki, zwoływania posiedzeń Zarządu i Zgromadzeń Spółki, sporządzania sprawozdań z działalności Zarządu oraz zatwierdzania sprawozdań finansowych w zakresie wynikającym z KSH.
  2. Zgodnie z art. 9a ust. 2 UPDOF: podatnicy z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. Zgodnie natomiast z art. 30c ust. 1 UPDOF: podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 (./..) wynosi 19% podstawy obliczenia podatku. Art. 9a ust. 3 UPDOF określa z kolei zastrzeżenie do art. 9a ust. 2 UPDOF, zgodnie z którym: Jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niemającej osobowości prawnej przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy, lub wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek. Z powyższego przepisu wynika, że z opodatkowania 10% stawką liniową nie mogą skorzystać podatnicy uzyskujący z pozarolniczej działalności gospodarczej przychody ze świadczenia usług odpowiadających czynnościom, które wykonują w ramach stosunku pracy na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy. Zdaniem Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym taka sytuacja nie występuje, gdyż czynności wykonywanie przez Niego w ramach funkcji pełnionych w Radzie Nadzorczej nie są wykonywane w ramach stosunku pracy oraz usługi które zamierza świadczyć jako wspólnik spółki menedżerskiej na rzecz X, nie odpowiadają czynnościom wykonywanym przez Wnioskodawcę jako Członka Rady Nadzorczej.
  3. Zdaniem wnioskodawcy zgodnie z art. 9a ust. 2 UPDOF: podatnicy z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. Zgodnie natomiast z art. 30c ust. 1 UPDOF: podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 (...) wynosi 19% podstawy obliczenia podatku. Art. 9a ust. 3 UPDOF określa z kolei zastrzeżenie do art. 9a ust. 2 UPDOF, zgodnie z którym: Jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niemającej osobowości prawnej przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy, lub wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek. Z powyższego przepisu wynika, że z opodatkowania 19% stawką liniową nie mogą skorzystać podatnicy uzyskujący z pozarolniczej działalności gospodarczej przychody ze świadczenia usług odpowiadających czynnościom, które wykonują w ramach stosunku pracy na rzecz byłego pracodawcy. Zdaniem Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym taka sytuacja nie występuje, gdyż czynności wykonywanie przez Niego w ramach funkcji pełnionych w Radzie Nadzorczej nie są wykonywane w ramach stosunku pracy oraz usługi które zamierza świadczyć jako wspólnik spółki menedżerskiej na rzecz X, nie odpowiadają czynnościom wykonywanym przez Wnioskodawcę jako Członka Rady Nadzorczej.

Na tle przedstawionych zdarzeń przyszłych, stwierdzam co następuje:

Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) w art. 10 ust. 1 wyróżnia wśród źródeł przychodów: działalność wykonywaną osobiście (art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy) oraz pozarolniczą działalność gospodarczą (art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy).

Pozarolniczą działalnością gospodarczą, w myśl art. 5a pkt 6 ww. ustawy, jest działalność zarobkowa wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły, prowadzona we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9. Z powyższego jednoznacznie wynika, że przychody z działalności wykonywanej osobiście (art. 10 ust. 1 pkt 2) nie są przychodami z pozarolniczej działalności gospodarczej.

W myśl art. 13 pkt 9 ww. ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej - z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

Oznacza to, że przychody uzyskane z tych tytułów stanowią zawsze przychody z działalności wykonywanej osobiście, nawet jeżeli tego rodzaju umowy zawierane są w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej. W konsekwencji, również wówczas, kiedy przychody z umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze osiągane są w związku z działalnością gospodarczą prowadzoną w formie spółki cywilnej, jawnej czy komandytowej, ich źródłem dla wspólnika jest działalność wykonywana osobiście.

Przy klasyfikowaniu przychodów z tytułu kontraktów menedżerskich do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, bez znaczenia pozostaje także okoliczność, czy przedmiotowe usługi świadczone są samodzielnie czy przy udziale osób trzecich np. sekretarki, zleceniobiorców, asystentów czy też wspólnika spółki osobowej.

Jednocześnie, z uwagi na fakt, iż w przypadku zawarcia umowy powierzającej zarząd przedsiębiorstwem występuje duża dowolność nazewnictwa, przepis art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczy nie tylko przychodów uzyskanych na podstawie kontraktu menedżerskiego lecz wszelkich umów o podobnym charakterze, z których wynika, że podatnikowi w drodze umowy cywilnoprawnej zostało zlecone sprawowanie zarządu przedsiębiorstwem, spółką czy instytucją.

Wyjątek, o którym mowa w art. 13 pkt 9 ww. ustawy, oznacza, że przychody podatnika, który na podstawie kontraktu menedżerskiego lub umowy o podobnym charakterze powołany został np. do składu zarządu, rady nadzorczej, komisji lub innych organów stanowiących osoby prawnej, są przychodami w rozumieniu art. 13 pkt 7, a nie art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Powołanie bowiem podatnika np. do składu zarządu, bez względu na sposób jego powołania, stanowi okoliczność, która powoduje zmianę kwalifikacji źródła przychodu.

Dochody podatnika osiągającego przychody z osobiście wykonywanej działalności określone w art. 13 pkt 9, jak również pkt 7 ustawy podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych przy zastosowaniu skali podatkowej określonej w art. 27 ust. 1 ww. ustawy. Wyodrębnienie dla celów podatku dochodowego działalności wykonywanej osobiście, jako odrębnego od pozarolniczej działalności gospodarczej źródła przychodów, znajduje uzasadnienie również w postanowieniach art. 41 ust. 1 ustawy, zgodnie z którymi podmioty dokonujące wypłaty należności z tytułów określonych w art. 13 pkt 7 i 9 ustawy są obowiązane jako płatnicy pobierać zaliczki na podatek dochodowy w wysokości 19% należności pomniejszonej o koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz pomniejszonej o składki potrącone przez płatnika w danym miesiącu na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b ww. ustawy.

Wnioskodawca w przedstawionym opisie zdarzeń przyszłych wskazuje, iż będzie wspólnikiem w spółce jawnej, której głównym przedmiotem działalności będzie świadczenie usług zarządzania na rzecz X.

Menedżer to osoba zarządzająca przedsiębiorstwem lub jego częścią na podstawie czasowego kontraktu. Czynności zarządcze dotyczą określonej osoby, tym samym mogą być dokonywane bezpośrednio przez tę osobę. Nie jest możliwe wykonywanie tego rodzaju czynności przez podmiot inny niż osoba fizyczna, np. przez spółkę jawną.

Z uwagi na bezspornie osobisty charakter kontraktu menedżerskiego lub umów o podobnym charakterze, ustawodawca zawarł w treści art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych regulację szczególną, stanowiącą, iż przychody z tego tytułu są przychodami z osobiście wykonywanej działalności, nawet gdy umowy te zawierane są przez autonomiczne podmioty gospodarcze, tj. osobę fizyczną prowadzącą działalność, spółkę cywilną, czy spółkę jawną. Z tych powodów kontrakt menedżerski, nawet wówczas, kiedy zawierany jest z osobami fizycznymi występującymi jako autonomiczne podmioty gospodarcze, czyli przedsiębiorcami prowadzącymi zarejestrowaną działalność gospodarczą na własny rachunek w oparciu o wpis do ewidencji działalności gospodarczej, również w przypadku wykonywania czynności zarządczych przy merytorycznej pomocy osób trzecich, nie traci osobistego charakteru. Prawnopodatkowej kwalifikacji przychodów z tytułu kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze nie zmienia również okoliczność, że podatnik tego rodzaju przychody osiąga z tytułu udziałów w osobowej spółce cywilnej, jawnej czy komandytowej. Przepis art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera wyłączenia w tym zakresie, zatem również w takim przypadku, przedmiotowe przychody zalicza do przychodów z działalności wykonywanej osobiście.

Wobec powyższego należy zauważyć, iż przepis art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest regulacją szczególną. Wyłącza zatem, w zakresie swej dyspozycji możliwość zastosowania przepisu ogólnego, jakim jest art. 8 ust. 1 w/w ustawy, dotyczący m.in. przychodów z tytułu udziału w spółce nie będącej osobą prawną. Przychody uzyskane z tytułu wykonywania usług zarządzania przez osobę będącą wspólnikiem spółki osobowej są więc przychodami tej osoby ze źródła o którym mowa w art. 13 pkt 9 ww. ustawy, nie zaś z tytułu udziału w spółce nie będącej osobą prawną. Wynagrodzenie z tytułu wykonywania tego rodzaju umów winno więc być wypłacone osobie, która świadczy usługi, a nie spółce, w której ta osoba jest wspólnikiem, skoro, jak już uprzednio wykazano, usług tych spółka świadczyć nie może.

Reasumując, mając na uwadze powyższe uregulowania oraz opis zdarzeń przyszłych przedstawiony we wniosku, należy stwierdzić, iż we wszystkich trzech przedstawionych we wniosku sytuacjach przychody, które będą uzyskiwane przez spółkę jawną w związku z zawartymi umowami o zarządzanie będą traktowane jako przychody z działalności wykonywanej osobiście i jako takie winny być obowiązkowo opodatkowane za pośrednictwem płatnika. Wobec tego wnioskodawca jako wspólnik spółki jawnej nie może opodatkować tak uzyskanego dochodu podatkiem liniowym według stawki 19% - która zgodnie z art. 30 c w/w ustawy przewidziana jest wyłącznie dla dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 cyt. ustawy.

Zgodnie z art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Minister właściwy do spraw finansów publicznych dąży do zapewnienia jednolitego stosowania prawa podatkowego przez organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej, dokonując w szczególności jego interpretacji, przy uwzględnieniu orzecznictwa sądów oraz Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (interpretacje ogólne).

Trybunał Konstytucyjny w wyroku z dnia z dnia 19 lipca 2007 r. Sygn. akt K 11/06 stwierdza m. in.:(...) za przychody z działalności wykonywanej osobiście ustawodawca uznał przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze (dalej zbiorczo: umowy menedżerskie), w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej, wyłączając jednak przychody członków zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych (niezależnie od sposobu ich powoływania).(...) Ustawodawca przyjął założenie, w myśl którego dla celów podatkowych przychody z umów menedżerskich są przychodami z działalności wykonywanej osobiście. (...) ustawodawca nie ograniczył podatnikom możliwości zawierania umów menedżerskich, postanowił zaś tylko, że bez względu na to, czy zostaną one zawarte w ramach działalności gospodarczej, czy też poza nią, przychody z tytułu ich wykonywania będą zaliczane do przychodów z działalności wykonywanej osobiście i opodatkowane według jednakowych zasad. (...) ustawodawca jednoznacznie wyłączył możliwość kwalifikowania przychodów z umów menedżerskich, nawet tych zawieranych w ramach zarejestrowanej działalności gospodarczej, jako przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 190 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. z 1997 r. Nr 78, poz. 483 ze zm.) orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego mają moc powszechnie obowiązującą i są ostateczne. Oznacza to, że nie istnieje żadna droga odwołania się od orzeczenia, a orzeczenie jest wiążące, czyli rodzi obowiązek wykonywania dla wszystkich adresatów (wywiera skutki erga omnes).

Mając na uwadze powyższe, stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie