Temat interpretacji
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Dom Maklerski XZ XBX S.A. przedstawione we wniosku z dnia 28 września 2007 r. (data wpływu 1 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego z tytułu umowy zamiany akcji jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 1
października 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia przychodu i kosztów jego uzyskania z umowy zamiany akcji.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Klienci Wnioskodawcy (Domu Maklerskiego XZ XBX S.A.) przedstawili mu do wykonania umowę zamiany akcji. Na jej podstawie klient X przekazał klientowi Y 114 000 akcji serii Z spółki A, o wartości nominalnej 1 zł. Były to akcje w postaci zdematerializowanej, zapisane na rachunku papierów wartościowych. W zamian za nie klient Y przekazał klientowi X 125 000 akcji innej serii spółki A, o wartości nominalnej 1 zł. Były to akcje w postaci dokumentu zbiorowego odcinka akcji. W wyniku tej zamiany na rachunku papierów wartościowych klienta Y zostało zapisanych 114 000 akcji serii Z spółki A (przeniesionych z
rachunku papierów wartościowych klienta X), a klient X otrzymał od klienta Y odcinek akcji innej serii spółki A w formie dokumentu. Dodatkowo strony w umowie zamiany oświadczyły, że wartość zamienianych akcji jest równa, gdyż z akcjami tymi wiążą się różne uprawnienia. Strony umowy nie określiły więc wprost wartości zamienianych akcji.
Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w powyższej sytuacji, zgodnie z ciążącym na nim obowiązkiem sporządzania informacji o przychodach uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, zobowiązany jest do wykazania klientowi X w informacji PIT8C za dany rok podatkowy dochodu uzyskanego z tytułu odpłatnego zbycia akcji.
Aby prawidłowo określić ten dochód Wnioskodawca musi ustalić wysokość przychodu klienta X oraz koszty poniesione przez tego klienta w celu uzyskania przychodu.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Zdaniem Wnioskodawcy, przychód uzyskany przez klienta X z tytułu zamiany akcji należy zakwalifikować jako przychód z kapitałów pieniężnych i przy ustalaniu przychodu z tego tytułu należy stosować zasady opodatkowania przewidziane dla tego rodzaju przychodu.
Wnioskodawca stoi na stanowisku, że art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje jako odrębne źródło przychodu, przychód z kapitałów pieniężnych i z praw majątkowych. Mimo, że są one opisane w jednym punkcie, to odrębnie należy rozważać przychód z kapitałów pieniężnych, a odrębnie z praw majątkowych. Taki tok rozumowania, w ocenie Wnioskodawcy, potwierdza redakcja późniejszych artykułów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, które różnicują przychody z kapitałów
pieniężnych i z praw majątkowych.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) tej ustawy za przychód z kapitałów pieniężnych uważa się należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane przychody z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych. Za przychody z odpłatnego zbycia papierów wartościowych należy uznać również przychody, których źródłem jest zamiana akcji na inny rodzaj kapitałów pieniężnych wymienionych w art. 17 ust. 1 pkt 6.
Stąd, w opinii Wnioskodawcy, przychód z tytułu zamiany akcji jest przychodem z kapitałów pieniężnych, a nie przychodem z tytułu zamiany praw majątkowych. Tym samym do zasady ustalania dochodu z tytułu zamiany akcji należy stosować takie same zasady jak do ustalania dochodu z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych czyli zasady wynikające z art. 30b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z nimi, dochodem z odpłatnego zbycia papierów wartościowych jest różnica między sumą przychodów uzyskanych z tego tytułu a kosztami uzyskania przychodów, określonymi zgodnie z między innymi art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Aby poprawnie ustalić powyższy dochód należy ustalić przychód z tytułu zamiany akcji i koszty jego uzyskania.
W myśl art. 17 ust. 2 wymienionej wyżej ustawy, przy ustalaniu wartości przychodów między innymi z odpłatnego zbycia papierów wartościowych stosuje się odpowiednia przepisy art. 19 tej ustawy. Zatem Wnioskodawca twierdzi, że jakkolwiek przepis art. 19 reguluje odpłatne zbycie nieruchomości, to jednak zasady ta należy również stosować do odpłatnego zbycia (zamiany) papierów wartościowych.
Zgodnie z art. 19 ust. 1 przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w
umowie. Natomiast art. 19 ust. 2 mówi, że przychodem z odpłatnego zbycia w drodze zamiany nieruchomości lub praw majątkowych, a także innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, u każdej ze stron umowy przenoszącej własność jest wartość nieruchomości, rzeczy lub prawa zbywanego w drodze zamiany.
Biorąc powyższe pod uwagę należy uznać, że przychodem z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, dokonanego w drodze zamiany akcji jest u każdej ze stron umowy zmiany, wartość akcji zbywanych, wyrażona w cenie określonej umowie.
Ponieważ strony w umowie nie określiły wprost ceny zamienianych akcji (podały jedynie wartość nominalną jednej akcji), wskazując jednocześnie, że ich wartość jest równa Wnioskodawca powinien uznać, iż przychód u każdej ze stron umowy zamiany jest równy wartości nominalnej zamienianych przez strony akcji i wynosi 125 000 zł (wartość nominalna większej ilości akcji zamienianych w ramach umowy).
Jednocześnie Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż w celu uniknięcia wątpliwości przy ustalaniu przychodu z tytułu zamiany akcji, powinien on zobowiązać swoich klientów, przedkładających mu do wykonania umowę zamiany akcji, do wyraźnego wskazania w umowie wartości zamienianych akcji, poprzez podanie konkretnej wartości pieniężnej akcji będących przedmiotem takiej umowy.
Przy ustalaniu kosztu uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia akcji w drodze zamiany należy natomiast zastosować zasady określone w art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z jego treścią wydatki poniesione na nabycie akcji uważane są za koszt uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia tych akcji.
Zdaniem Wnioskodawcy skutkuje to tym, że dla klient X, zamieniającego należące do niego 114 000 akcji, kosztem uzyskania przychodu będą wydatki poniesione na nabycie właśnie tych akcji, a dla klienta Y, zamieniającego należące do niego 125 000 akcji, kosztem uzyskania przychodu będą wydatki na nabycie tych akcji.
Z uwagi na to, że 125 000 akcji należących do klienta Y ma postać dokumentu Wnioskodawca nie jest w stanie ustalić wysokości wydatków, jakie klient Y poniósł na ich nabycie.
Zatem, zdaniem Wnioskodawcy, w informacji PIT 8C dla tego klienta, jako koszt uzyskania przychodu zostanie wykazana wartość zero, a klient ten, posiadający informacje na temat wydatków, które poniósł na nabycie 125 000 zamienianych przez niego akcji, wykaże te koszty w sporządzanej przez siebie deklaracji podatkowej PIT38.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił
odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.