Temat interpretacji
POSTANOWIENIe
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Oświęcimiu, działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa /t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm./ po rozpatrzeniu wniosku z dnia 08.01.2007 r. (wpływ 15.01.2007 r.), w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
Pismem z dn. .08.01.2007 r. (wpływ 15.01.2007) Gminny Zarząd Edukacji w ...zwrócił się z wnioskiem o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Ze stanu faktycznego przedstawionego w piśmie wynika, że w 2006 r. Gmina ..., jako jednostka samorządu terytorialnego, wypłacała dla uczniów zamieszkałych na terenie Gminy stypendia szkolne i zasiłki, będące świadczeniami pomocy materialnej o charakterze socjalnym, zgodnie z rozdziałem 8 ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. oraz podjętą uchwałą Rady Miejskiej w ...- z dnia 29 marca 2005 r. w sprawie regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie Gminy .... W zależności od wysokości dochodu przypadającego na członka w rodzinie miesięczna kwota stypendium wynosiła: od stycznia do września 2006 r. 45 zł lub 50 zł, a w okresie od października do grudnia 2006 r. 51,20 zł lub 56,00 zł czyli nie przekraczała kwoty 380 zł zwolnionej od podatku - zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W związku z powyższym pytanie skierowane cio organu podatkowego brzmi:
Czy zgodnie z przedstawionym wyżej stanem faktycznym należy składać deklarację PIT-8 S ?
Zdaniem Gminnego Zarządu Edukacji w ... - jako płatnika wypłat stypendiów szkolnych i zasiłków dla uczniów, składanie deklaracji nie jest konieczne, gdyż nie powstał obowiązek podatkowy.
Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny, w oparciu o obowiązujące przepisy prawa - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Oświęcimiu stwierdza co następuje:
W przedmiotowym wniosku wskazano, że zasady przyznawania pomocy materialnej dla uczniów ze środków pochodzących z budżetu państwa lub budżetów właściwej jednostki samorządu terytorialnego regulują przepisy rozdziału 8a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty /Dz. U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 ze zm./. Przepisy te określają warunki i zasady przyznawania pomocy materialnej dla uczniów. Na podstawie art. 90b ust. 1 ww. ustawy uczniom przysługuje prawo do pomocy materialnej ze środków przeznaczonych na ten cel w budżecie właściwej jednostki samorządu terytorialnego.
Zgodnie z art. 90c ust. 1 ustawy świadczeniami pomocy materialnej są:
- stypendium szkolne,
- zasiłek szkolny.
W myśl przepisu art. 90d ust. 2 stypendium szkolne może być udzielone uczniom w formie:
1) całkowitego lub częściowego pokrycia kosztów udziału w zajęciach edukacyjnych, w tym wyrównawczych, wykraczających poza zajęcia realizowane w szkole w
ramach planu nauczania, a także udziału w zajęciach edukacyjnych realizowanych poza szkołą,
2) pomocy rzeczowej o charakterze edukacyjnym, w tym w szczególności zakupu podręczników.
Stypendium szkolne może być także udzielane w formie świadczenia pieniężnego jeżeli organ przyznający stypendium uzna, że udzielane stypendium w formach, o których mowa wyżej, nie jest możliwe.
Na podstawie art. 90f ustawy Rada gminy uchwala regulamin pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie gminy, kierując się celami pomocy o charakterze socjalnym.
Zatem zastosowanie ma przepis art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym stanowi, że wolne od podatku dochodowego są świadczenia pomocy materialnej dla uczniów, studentów, uczestników studiów doktoranckich i osób uczestniczących w innych formach kształcenia, pochodzące z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz ze środków własnych szkół i uczelni - przyznane na podstawie przepisów o systemie oświaty, Prawo o szkolnictwie wyższym, a także przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki.
W przypadku wypłaty wyżej wymienionego świadczenia Urząd Gminy nie ma obowiązku:
- poboru zaliczek na podatek dochodowy niezależnie od wysokości świadczenia,
- pobierania oświadczenia PIT-2C,
- sporządzenia PIT-8S
Biorąc pod uwagę stan faktyczny oraz uregulowania prawne obowiązujące w tym zakresie, stwierdza się, że wypłacone na podstawie ustawy o systemie oświaty i pochodzące z budżetu gminy kwoty świadczeń pomocy materialnej dla uczniów o charakterze socjalnym w formie stypendium szkolnego korzystają ze zwolnienia o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a kwota wypłaconego świadczenia pozostaje bez wpływu na zastosowanie przedmiotowego zwolnienia. Zaznacza się jednocześnie, ze ograniczenie kwoty wypłacanego stypendium do wysokości 380 zł, o którym mowa w przedmiotowym zapytaniu wymienione zostało w zapisie art. 21 ust. 1 pkt 40b updof i ma zastosowanie tylko w przypadkach wymienionych w tym przepisie.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę.
Stosownie do art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.
W sprawie będącej przedmiotem zapytania nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
POUCZENIE:
Na powyższe postanowienie służy zażalen!e do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu
Skarbowego w Oświęcimiu w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia (art. 14a § 4, art. 236 § 2 pkt 1 u.O.p.).