Temat interpretacji
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 9 października 2007 r. (data wpływu 11 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 11 października 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości.
Na wezwanie tut. organu wniosek został uzupełniony pismem z dnia 2 listopada 2007 r. (data wpływu 5 listopada 2007 r.).
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
W dniu 2 marca 2006 r. nabyła Pani nieruchomość mieszkalną tj. dom z działką. Hipoteka budynku została obciążona kredytem hipotecznym w wysokości 260.000,00 zł. Kredyt ten został zaciągnięty przez poprzedniego właściciela na refinansowanie poniesionych kosztów związanych z budową domu mieszkalnego. Przed nabyciem nieruchomości zwróciła się Pani do Banku w W. o przepisanie kredytu stanowiącego obciążenie zbytej nieruchomości. Bank odmówił Pani udzielenia kredytu. W związku z tym zobowiązała się Pani w umowie cywilno-prawnej do przejęcia zobowiązań kredytowych poprzedniego właściciela nieruchomości. W dniu 19 stycznia 2007r. zbyła Pani ww. nieruchomość za kwotę 1.450.000,00 zł. Z kwoty uzyskanej ze sprzedaży spłaciła Pani ww. kredyt hipoteczny na rzecz Banku w W. w wysokości około 260.000,00 zł, co zostało odnotowane w akcie notarialnym z dnia 19 stycznia 2007 r. Zatem faktyczną kwotą jaką uzyskała Pani ze sprzedaży nieruchomości była kwota 1.190.000,00 zł. Zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych złożyła Pani oświadczenie w Urzędzie Skarbowym o przeznaczeniu przychodu z nieruchomości na cele mieszkaniowe. Przychód ze sprzedaży wydatkowała Pani również na cele mieszkaniowe tj. na zakup mieszkań w 2007 roku na łączną kwotę ok. 1.030.000,00 zł
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Zdaniem Wnioskodawcy podstawą rozliczenia powinna być kwota uzyskana tj. kwota 1.190.000,00 zł.
Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam co następuje.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zmianami) źródłem przychodu z zastrzeżeniem ust. 2 jest odpłatne zbycie:
- nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
- spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
- prawa wieczystego użytkowania gruntów,
- innych rzeczy,
- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.
Zgodnie z art. 19 ust. 1 ww. ustawy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej, którą zgodnie z ust. 3 tegoż artykułu określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia.
Pojęcie kosztów odpłatnego zbycia (sprzedaży) nie zostało przez ustawodawcę zdefiniowane w ustawie, należy zatem stosować językowe rozumienie tego wyrażenia, zgodnie z którym za koszty sprzedaży nieruchomości lub praw majątkowych uważa się wszystkie wydatki poniesione przez sprzedającego, które są konieczne, aby transakcja mogła dojść do skutku.
Można do takich kosztów zaliczyć:
- koszty wyceny nieruchomości przez rzeczoznawcę majątkowego,
- prowizje pośredników w sprzedaży nieruchomości,
- koszty ogłoszeń w prasie związanych z zamiarem sprzedaży nieruchomości,
- wydatki związane ze sporządzeniem przez notariusza umowy cywilnoprawnej,
- koszty i opłaty sądowe.
Ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588) zmieniono zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nowe zasady opodatkowania, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy zmieniającej, mają zastosowanie do dochodów uzyskanych ze zbycia nieruchomości i praw nabytych po 1 stycznia 2007 r.
Z treści art. 7 ww. ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw, wynika iż do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) - c) nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do 31 grudnia 2006 r. stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2007 r.
Jak wynika z treści wniosku, nabyła Pani nieruchomość 2 marca 2006 roku a następnie sprzedała ją Pani w 2007 roku.
Stosownie do postanowień art. 28 ust. 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - według stanu prawnego obowiązującego przed 1 stycznia 2007 r. - przychodu ze sprzedaży lub zamiany nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie łączy się z przychodami (dochodami) z innych źródeł, a podatek od tego przychodu, ustala się w formie ryczałtu w wysokości 10% uzyskanego przychodu. Podatek ten jest płatny bez wezwania w terminie 14 dni od dnia dokonania sprzedaży na rachunek urzędu skarbowego właściwego według miejsca zamieszkania podatnika, chyba że Podatnik w tym samym terminie złoży oświadczenie, iż przychód uzyskany ze sprzedaży wyda na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub e) ustawy.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub e) ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r., wolne od podatku dochodowego przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a:
- w części wydatkowanej nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży:
- na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,
- na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,
- na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie przeznaczonych pod budowę budynku mieszkalnego, w tym również gruntu lub udziału w gruncie albo prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego,
- na budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, remont lub modernizację własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
- na budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, remont lub modernizację własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
- na rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację - na cele mieszkalne - własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
- w części wydatkowanej, nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży, na spłatę kredytu lub pożyczki, a także odsetek od kredytu lub pożyczki zaciągniętych na cele, o których mowa w lit. a), w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym również na spłatę kredytu lub pożyczki oraz odsetek od tego kredytu lub pożyczki zaciągniętych przed dniem uzyskania tych przychodów.
Podkreślić należy, że katalog wydatków wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a)-e) ustawy
ma charakter zamknięty.
W związku z tym, wydatkowanie przychodu ze sprzedaży nieruchomości na zakup mieszkań stanowiących odrębną nieruchomość lub nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego jest wystarczającą przesłanką do skorzystania z ww. zwolnienia.
Natomiast w przypadku zwolnienia przedmiotowego, określonego w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e) ustawy ważny jest cel zaciągnięcia tego kredytu oraz ustalenie kto kredytobiorcą.
Podatnikowi przysługuje bowiem zwolnienie z opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości w części wydatkowanej na spłatę kredytu wyłącznie wtedy gdy kredyt został przez tego podatnika zaciągnięty na cele enumeratywnie wymienione w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit a) ustawy.
Z analizy stanu faktycznego opisanego przez Panią w złożonym wniosku oraz w jego uzupełnieniu wynika, iż ze sprzedaży nieruchomości dokonanej w dniu 19 stycznia 2007 r. uzyskała Pani przychód w kwocie 1.450.000,00 zł. Z kwoty tej spłaciła Pani kredyt zaciągnięty przez poprzedniego właściciela na refinansowanie poniesionych kosztów związanych z budową domu mieszkalnego. Po potrąceniu kwoty spłaconego kredytu hipotecznego w wysokości około 260.00,00 zł otrzymała Pani pozostałą należności z tytułu sprzedaży w wysokości 1.190.000,00 zł. Chcąc skorzystać ze zwolnienia w związku z art. 28 ust. 2a ww. ustawy złożyła Pani do urzędu skarbowego stosowne oświadczenie, że przychód uzyskany ze sprzedaży przeznaczy na cele mieszkaniowe, które zostały określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub lit. e).
W związku z tym przychód uzyskany ze sprzedaży przeznaczyła Pani na cele mieszkaniowe tj. na zakup mieszkań na kwotę 1.030.000,00 zł.
Zatem, zgodnie z cyt. wyżej art. 19 ust. 1 ww. ustawy, przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości jest wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona jedynie o koszty odpłatnego zbycia, do których można zaliczyć: koszty wyceny nieruchomości przez rzeczoznawcę majątkowego, prowizje pośredników w sprzedaży nieruchomości, koszty ogłoszeń w prasie związanych z zamiarem sprzedaży nieruchomości, wydatki związane ze sporządzeniem przez notariusza umowy cywilnoprawnej, koszty i opłaty sądowe.
W związku z tym, nie ma Pani możliwości pomniejszenia przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości o kwotę spłaconego kredytu hipotecznego, zaciągniętego przez poprzedniego właściciela.
Należy zaznaczyć, iż jeśli spełniła Pani warunki określone w art. 28 ust. 2a ww. ustawy w związku z art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ww. ustawy zwolnione od 10% zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych będą przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości wydatkowane przez Panią na zakup mieszkań w wysokości 1.030.000 zł.
Natomiast wydatkowanie przez Panią przychodu ze sprzedaży nieruchomości na spłatę kredytu refinansowego, zaciągniętego przez poprzedniego właściciela nieruchomości nie daje również podstaw do skorzystania ze zwolnienia o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e) ww. ustawy.
W związku z tym pozostała część przychodu winna być opodatkowana 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zmianami).
Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.