Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządz... - Interpretacja - ITPB1/415-252/07/IB

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 12.12.2007, sygn. ITPB1/415-252/07/IB, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Banku, przedstawione we wniosku z dnia 13 września 2007 r. (data wpływu 20 września 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów z tytułu oprocentowania udziałów członkowskich z nadwyżki bilansowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 września 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów z tytułu oprocentowania udziałów członkowskich z nadwyżki bilansowej.

Wezwaniem z dnia 9 listopada 2007 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy zwrócił się do Banku o uzupełnienie wniosku poprzez wyczerpujące przedstawienie zdarzenia przyszłego oraz przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej w odniesieniu do poszczególnych pytań zawartych we wniosku.

Pismem z dnia 15 listopada 2007 r. uzupełniono wniosek w ww. zakresie.

W przedmiotowym wniosku oraz uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Bank planuje na mocy stosownej uchwały zebrania przedstawicieli podjętej w 2008 r. przeznaczyć część nadwyżki bilansowej za 2007 r. (dokonać odpisu) na zwiększenie funduszu udziałowego spółdzielni, a tym samym na zwiększenie udziałów poszczególnych członków Banku. Jednocześnie, zebranie przedstawicieli podejmie uchwałę o zmianie statutu w zakresie podwyższenia wartości udziału członkowskiego o wartość wynikającą z uchwalonej stopy oprocentowania udziału(ów). Odpis przypadający na każdego członka będzie naliczony według stopy oprocentowania określonej w ww. uchwale od stanu udziału członkowskiego za dni pozostawania salda na rachunku udziałów w 2007 r. Członek Banku będzie uprawniony na ogólnych zasadach wynikających z ustawy Prawo Spółdzielcze oraz ze Statutu Banku do wypłaty udziałów powiększonych o kwotę odpisu (o daną kwotę oprocentowania). Członkami Banku są osoby fizyczne i osoby prawne.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Przedmiot niniejszej interpretacji stanowi odpowiedź na pytanie pierwsze i drugie. Wniosek Banku w zakresie pozostałych pytań zostanie rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną.

Zdaniem Wnioskodawcy w zakresie pytania pierwszego odpis z nadwyżki bilansowej zwiększający udział członkowski podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłem przychodów są m.in. kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c). Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 lit. b ww. ustawy, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się m.in. dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, których podstawą uzyskania są udziały m.in. w spółdzielniach, w tym również z tytułu oprocentowania udziałów członkowskich z nadwyżki bilansowej (dochodu ogólnego) w spółdzielni. Stąd przychód uzyskany przez członka Banku z tytułu zwiększenia udziału członkowskiego o dokonany odpis z nadwyżki bilansowej jest przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Z przepisu art. 21 ust. 1 pkt 50 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że każda nadwyżka ponad kwotę równą wysokości wniesionych udziałów do spółdzielni, nie podlega zwolnieniu od podatku dochodowego. W związku z tym zwolnieniu temu nie podlega także zwiększenie udziału(ów) o dokonany odpis z nadwyżki bilansowej na udziały członkowskie. Przychodem faktycznie uzyskanym (podatkowym) jest więc w tym przypadku nadwyżka ponad kwotę równą wysokości wniesionych przez członka udziałów. Przychód do opodatkowania u członków osób fizycznych następuje w dacie dokonania przez Bank wypłaty udziału(ów).

Zdaniem Wnioskodawcy w zakresie pytania drugiego obowiązek Banku jako płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych powstaje w dacie zatwierdzenia sprawozdania finansowego Banku za rok, w którym nastąpiło wypowiedzenie członkostwa, ponieważ na podstawie art. 26 § 1 ustawy Prawo spółdzielcze i § 15 ust. 5 Statutu Banku wypłata udziałów następuje na podstawie sprawozdania finansowego za ten rok obrotowy, w którym udziały zostały wypowiedziane. Wypłata powinna nastąpić w ciągu jednego miesiąca od dnia zatwierdzenia sprawozdania przez Walne Zgromadzenie/ Zebranie Przedstawicieli. Ww. uchwała jest skuteczna w dacie podjęcia, zatem w tym dniu, a najpóźniej w dniu wypłaty udziału(ów) Bank jako płatnik ustala podstawę opodatkowania (różnicę między wartością wniesioną a wartością wypłacaną), pobiera zryczałtowany podatek dochodowy według stawki 19%, a następnie odprowadza na rachunek właściwego urzędu skarbowego w terminie do 20 dnia następnego miesiąca. W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym, przesyła do właściwego urzędu skarbowego PIT-8AR.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c). W myśl przepisu art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, których podstawą uzyskania są udziały (akcje) w spółce mającej osobowość prawną lub spółdzielni, w tym również:

  1. dywidendy z akcji złożonych przez członków pracowniczych funduszy emerytalnych na rachunkach ilościowych,
  2. oprocentowanie udziałów członkowskich z nadwyżki bilansowej (dochodu ogólnego) w spółdzielniach,
  3. podział majątku likwidowanej spółki (spółdzielni),
  4. wartość dokonanych na rzecz udziałowców i akcjonariuszy nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, określoną według zasad wynikających z art. 11 ust. 2-2b.

Stosownie do art. 24 ust. 5 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału, w tym także dochód przeznaczony na podwyższenie kapitału zakładowego, a w spółdzielniach - dochód przeznaczony na podwyższenie funduszu udziałowego oraz dochód stanowiący równowartość kwot przekazanych na ten kapitał (fundusz) z innych kapitałów (funduszy) osoby prawnej.

Na podstawie art. 30a ust. 1 pkt 4 ww. ustawy od uzyskanych dochodów (przychodów) z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a. Zgodnie z art. 30a ust. 6 ww. ustawy zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 1-4 oraz pkt 6, 8 i 9, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.

Art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4, 4a, 5 i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5.

Stosownie do art. 41 ust. 5 ww. ustawy w razie przeznaczenia dochodu na powiększenie kapitału zakładowego lub akcyjnego, a w spółdzielniach funduszu udziałowego płatnicy, o których mowa w ust. 4, pobierają zryczałtowany podatek dochodowy w terminie 14 dni od dnia uprawomocnienia się postanowienia sądu rejestrowego o dokonaniu wpisu o podwyższeniu kapitału zakładowego lub akcyjnego, a w spółdzielniach od dnia podjęcia przez walne zgromadzenie uchwały dotyczącej podwyższenia funduszu udziałowego.

Płatnicy przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby (art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio (art. 42 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

W konsekwencji, w razie zaprzestania przez płatnika prowadzenia działalności przed końcem stycznia roku następującego po roku podatkowym deklarację, o której mowa w ust. 1a, płatnik przekazuje w terminie do dnia zaprzestania tej działalności.

Wzór deklaracji rocznej o zryczałtowanym podatku dochodowym (PIT-8AR) został określony w załączniku nr 8 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie określenia niektórych wzorów oświadczeń, deklaracji i informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz. U. z 2006 r. Nr 243, poz. 1760 ze zm.).

Zgodnie z art. 78 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 16 września 1982 r. Prawo spółdzielcze (t.j. Dz. U. z 2003 Nr 188, poz. 1848 ze zm.) fundusz udziałowy spółdzielni powstaje z następujących źródeł:

  1. wpłat udziałów członkowskich,
  2. odpisów na udziały członkowskie z podziału nadwyżki bilansowej (z podziału dochodu ogólnego w rolniczych spółdzielniach produkcyjnych i innych spółdzielniach produkcji rolnej)
  3. z innych źródeł, określonych w odrębnych przepisach.

W zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku na mocy stosownej uchwały część nadwyżki bilansowej zostanie przekazana na zwiększenie udziałów poszczególnym członkom Banku (tym samym na zwiększenie funduszu udziałowego spółdzielni). Udziały członków zostaną powiększone o wartość wynikającą z uchwalonej stopy oprocentowania zastosowanej do wartości udziałów.

W świetle wyżej cytowanych przepisów, w momencie przeznaczenia dochodu (nadwyżki bilansowej) na podwyższenie udziałów członkowskich powstaje przychód u członków (osób fizycznych) Banku z tytułu udziału w zyskach osoby prawnej, których podstawą uzyskania są udziały w spółdzielni. W terminie 14 dni od dnia podjęcia przez walne zgromadzenie uchwały dotyczącej podwyższenia funduszu udziałowego Bank jako płatnik powinien pobrać zryczałtowany podatek dochodowy według stawki 19% od tych przychodów, następnie przekazać w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby płatnika.

W terminie do końca stycznia następującego po roku podatkowym, a w razie zaprzestania prowadzenia działalności przed tym terminem do dnia zaprzestania tej działalności, Bank powinien przesłać również do tego urzędu skarbowego deklarację roczną według ustalonego wzoru (PIT-8AR).

Jednocześnie należy nadmienić, że powoływany przez Wnioskodawcę art. 21 ust. 1 pkt 50 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dotyczy zwolnienia przedmiotowego przychodów otrzymanych w związku ze zwrotem udziałów lub wkładów w spółdzielni, a nie dochodu przeznaczonego na podwyższenie funduszu udziałowego, który powstaje u osób fizycznych udziałowców Banku w przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy