Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 216, art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie postanawia uznać przedstawione stanowisko w złożonym wniosku o interpretację przepisów prawa podatkowego za prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 07.02.2006 r. wpłynął wniosek Wspólnoty Mieszkaniowej o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego (uzupełniony pismem z dn. 07.03.2006 r.), w którym przedstawiono następujący stan faktyczny:
Członkowie Zarządu Wspólnoty Mieszkaniowej na mocy Uchwały podjętej przez ogół właścicieli mają naliczane diety w wysokości miesięcznych kosztów ponoszonych z tytułu eksploatacji lokali mieszkalnych.
Diety nie są wypłacane w gotówce, lecz zarachowywane są na poczet kosztów eksploatacji.
Zarząd pełni swoje funkcje społecznie, nie jest zawarty stosunek pracy. Wspólnota jako płatnik zgodnie z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wypłacając należne diety zalicza je do tzw. innych źródeł przychodów, od których nie pobiera comiesięcznej zaliczki na podatek dochodowy.
Po zakończeniu roku podatkowego, w terminie do końca lutego zostały sporządzone informacje o przychodach z innych źródeł PIT-8C i przekazane podatnikowi oraz Urzędowi Skarbowemu, którym kieruje Naczelnik Urzędu Skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika.
Jednostka pyta czy tryb rozliczenia z tytułu diet z członkami Zarządu Wspólnoty Mieszkaniowej tj. nie pobieranie miesięcznych zaliczek na podatek oraz sporządzanie informacji PIT-8C, jest prawidłowy ?
Zajęto następujące stanowisko:
Według Spółki forma rozliczeń przedstawiona w stanie faktycznym jest poprawna, ponieważ nie zawierane są umowy zlecenia, o dzieło, nie jest zawarty stosunek pracy, a podstawą wypłat jest uchwała właścicieli.
Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), stosownie do swojej właściwości miejscowej naczelnik urzędu skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), wolne od podatku dochodowego są diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich - do wysokości nie przekraczającej miesięcznie kwoty 2.280,00 zł.
Za pełnienie obowiązków społecznych i obywatelskich uważa się działalność posłów, senatorów, radnych i innych przedstawicieli samorządu terytorialnego, składów komisji wyborczych powołanych do przeprowadzenia wyborów do Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, składów inspekcji Państwowej Komisji Wyborczej i inspekcji wojewódzkich komisarzy, powołanych do przeprowadzenia do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw, sędziów Trybunału Stanu, ławników powszechnych.
Na podstawie art. 6 ustawy z dnia 24.06.1994 r. o własności lokali (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 z późn. zm.), ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości, tworzy wspólnotę mieszkaniową. Wspólnota mieszkaniowa może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozwana.
Zgodnie z art. 18 ust. 1 w/w ustawy właściciele lokali mogą w umowie o ustanowieniu odrębnej własności lokali albo w umowie zawartej później w formie aktu notarialnego określić sposób zarządu nieruchomością wspólną, a w szczególności mogą powierzyć zarząd osobie fizycznej lub prawnej.
W myśl art. 20 w/w ustawy, jeżeli lokali wyodrębnionych, wraz z lokalami niewyodrębnionymi, jest więcej niż siedem, właściciele lokali są obowiązani podjąć uchwałę o wyborze jednoosobowego lub kilkuosobowego zarządu. Członkiem zarządu może być wyłącznie osoba fizyczna wybrana spośród właścicieli lokali lub spoza ich grona.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 w/w ustawy zarząd kieruje sprawami wspólnoty mieszkaniowej i reprezentuje ją na zewnątrz oraz stosunkach między wspólnotą a poszczególnymi właścicielami lokali.
Z art. 28 ustawy o własności lokali wynika, iż właściciel lokalu pełniący obowiązki członka zarządu może żądać od wspólnoty wynagrodzenia odpowiadającego uzasadnionemu nakładowi pracy.
Ustawodawca w myśl art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwolnił od podatku dochodowego tylko niektóre rodzaje przychodów uzyskiwanych przez osoby pełniące funkcje społeczne i obywatelskie tj. diety i kwoty stanowiące zwrot kosztów. Jednakże dla uznania pewnego świadczenia za dietę czy zwrot kosztów konieczne jest aby, świadczenie było w taki sposób nazwane przez ustawę i następowało w wykonaniu ustawowego uprawnienia do tego rodzaju świadczenia.
Wobec powyższego należy uznać, że członek zarządu wspólnoty mieszkaniowej otrzymuje dietę, która nie mieści się w zakresie zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W przypadku, gdy członka zarządu wspólnoty mieszkaniowej nie posiadającej osobowości prawnej, nie łączy ze wspólnotą ani stosunek pracy, ani umowa zlecenie, o dzieło ani inna umowa cywilnoprawna, do której mają zastosowanie przepisy art. 13 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, lecz został powołany na podstawie art. 20 ustawy o własności lokali, to przyznaną dietę członka zarządu należy zaliczyć do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 i w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Wspólnota mieszkaniowa od wypłacanych świadczeń na rzecz członków zarządu nie jest zobowiązana do poboru zaliczek na podatek dochodowy.
Natomiast po zakończeniu roku, zgodnie z art. 42a w/w ustawy ma obowiązek sporządzić informację według ustalonego wzoru (PIT-8C) o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika.
Podatnik natomiast, przychody wykazane w PIT-8C, winien wykazać w rocznym zeznaniu podatkowym wraz z innymi dochodami uzyskanymi w roku podatkowym, jako przychody z innych źródeł.
Informuje się, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Zgodnie z art. 14a § 4, w związku z art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.