Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (jednolity tekst: Dz U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 24.11.2005 r. (złożonego osobiście w tut. Urzędzie dnia 30.11.2005 r.) uzupełnionego w dniu 15.12.2005 r. za pośrednictwem poczty (data wpływu 16.12.2005 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji dotyczącej zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie ulgi podatkowej z tytułu remontu i modernizacji lokalu mieszkalnego,
stwierdza, że
stanowisko przedstawione w tym wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie
Wnioskiem z dnia 24.11.2005 r. (złożonym osobiście w tut. Urzędzie w dniu 30.11.2005 r.) uzupełnionym w dniu 16.12.2005 r. i w dniu 01.02.2006 r. zwróciła się Pani do tutejszego organu podatkowego z zapytaniem czy podlegają odliczeniu od podatku poniesione wydatki na niżej wymienione elementy:
- wymiana zużytych części do drzwi: zamki, klucze do zamków, szyldy klucza, gałki, rozety (zamki) WC, klamki, rygle,
- plafon do mocowania na stałe w łazience (lampa), lampa wisząca podsufitowa,
- wymiana części do baterii: głowice, uszczelki, pokrętła, wylewki,
- liczniki zimnej wody, kolanka, zawory,
- elementy karnisza: łączniki, blokady firan,
- elementy połączeń: wkręty, gwoździe, kleje uniwersalne,
- taśma teflonowa do uszczelniania rur, taśma klejąca dwustronna (używana do przyklejenia kompaktu WC).
Przedstawiła Pani stanowisko, że wszystkie wymienione wyżej rzeczy podlegają odliczeniu na podstawie załącznika Nr 2 rozporządzenia Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z 21 grudnia 1996 r. w sprawie określenia rodzajów wydatków na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, o które zmniejsza się podatek dochodowy.
Oświadczyła Pani, że w sprawie objętej wnioskiem nie toczy się postępowanie podatkowe, jak również kontrola podatkowa, skarbowa, postępowanie przed sądem administracyjnym
Dokonując wnikliwej analizy przedstawionego przez podatniczkę stanu faktycznego jak i obowiązujących w tym zakresie źródeł prawa, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Tczewie wyjaśnia, co następuje:
Uregulowania prawne w zakresie odliczeń wydatków poniesionych na remont i modernizację lokalu mieszkalnego lub budynku mieszkalnego zawiera ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym w 2003 r. oraz art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2003 r. Nr 202, poz. 1956).
W myśl art. 12 pkt 2 w/w ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. wydatki, o których mowa w art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2003 r. poniesione w latach 2004 - 2005 podlegają odliczeniu od podatku, w wysokości i na zasadach określonych w art. 27a i art. 45 ust. 3a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2003 r..
Zgodnie z treścią art. 27a ust. 1 pkt 1 wymienionej ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - podatek dochodowy od osób fizycznych, na których ciążył nieograniczony obowiązek podatkowy, obliczony zgodnie z art. 27, obniżony zgodnie z art. 27b o kwotę składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne, zmniejsza się na zasadach określonych w ust. 2-15, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację - zajmowanego na podstawie tytułu prawnego - budynku lub lokalu mieszkalnego oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej, utworzonych na podstawie odrębnych przepisów.
W myśl art. 27a ust. 3 pkt 2 w/w ustawy kwota, o którą zmniejsza się podatek nie może przekroczyć w każdym okresie trzech kolejnych lat, poczynając od dnia 1 stycznia 2003r. - w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 - 19% kwoty poniesionych wydatków, nie więcej jednak niż:
- 3% kwoty, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem ust. 2a, obowiązującej w pierwszym roku każdego okresu trzyletniego - jeżeli wydatki dotyczą budynków mieszkalnych lub wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej (w latach 2003-2005 kwota ta wynosi 5.670 zł.),
- 2,5% kwoty, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem ust. 2a, obowiązującej w pierwszym roku każdego okresu trzyletniego - jeżeli wydatki dotyczą lokali mieszkalnych (w latach 2003-2005 kwota ta wynosi 4.725 zł.),
- z tym, że w razie zbiegu uprawnień do odliczeń z tytułu wydatków, o których mowa w lit. a) i b) łączna kwota odliczeń nie może przekroczyć kwoty limitu określonego w lit. a).
Stosownie do treści art. 27a ust. 5 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. zmniejszenie podatku na zasadach określonych w ust. 3 pkt 2 i w ust. 4 może być dokonane w roku podatkowym, w którym suma wydatków poniesionych przez podatnika od początku każdego okresu trzyletniego wynosi co najmniej 0,3% kwoty, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem ust. 2a, obowiązującej w pierwszym roku tego okresu (minimalna kwota wydatków w latach 2003-2005 wynosi 567 zł.).
Przedmiotowe wydatki podlegają odliczeniu jeżeli:
- zostały udokumentowane fakturą wystawioną wyłącznie przez podatnika podatku od towarów i usług, nie korzystającego ze zwolnienia od tego podatku, lub dowodem odprawy celnej, a w przypadku wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej - dowodem tej wpłaty (art. 27a ust. 6 pkt 1 ustawy),
- nie zostały odliczone od ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie, chyba, że zwrócone wydatki zostały zaliczone do przychodów podlegających opodatkowaniu (art. 27a ust. 7 pkt 1 ustawy),
- dotyczą budynku mieszkalnego lub lokali mieszkalnych znajdujących się na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej (art. 27a ust. 7 pkt 2 ustawy).
Jak wynika z powołanego wyżej art. 27a ust. 1 pkt 1 w/w ustawy podstawowym warunkiem korzystania z ulgi na remont i modernizację jest to aby remontowane (modernizowane) mieszkanie było zajmowane na podstawie tytułu prawnego.
Rodzaje wydatków mieszczących się w zakresie ulgi na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego zawiera rozporządzenie Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21 grudnia 1996 r. w sprawie i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, o które zmniejsza się podatek dochodowy (Dz.U. Nr 156, poz. 788).
W myśl postanowień § 1 powyższego rozporządzenia, za wydatki na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, uważa się wydatki poniesione na:
- zakup materiałów i urządzeń,
- zakup usług obejmujących:
- najem sprzętu budowlanego,
- opłaty administracyjne i inne opłaty wynikające z odrębnych przepisów,
a). wykonanie ekspertyzy, opinii, projektu,
b). transport materiałów i urządzeń,
c). wykonawstwo robót,
w związku z robotami określonymi w załącznikach do rozporządzenia.
Załącznik nr 2 wskazanego rozporządzenia w wykazie robót zaliczanych do remontu i modernizacji lokalu mieszkalnego wymienia:
- Remont, modernizację lub wykonanie nowych elementów w lokalu mieszkalnym:
- Remont, modernizacja, wymiana lub wykonanie nowych instalacji w lokalu mieszkalnym, obejmujące rozprowadzenie po lokalu instalacji oraz montaż trwale umiejscowionych: wyposażenia, armatury i urządzeń dotyczących: 1) instalacji sanitarnych,
1) ścianek działowych, sufitów, tynków i okładzin wewnętrznych,
2) podłóg i posadzek,
3) okien, świetlików i drzwi,
4) powłok malarskich i tapet,
5) elementów kowalsko-ślusarskich,
6) izolacji przeciwwodnych, przeciwwilgotnościowych, dźwiękochłonnych i cieplnych,
7) pozostałych elementów (np. pawlaczy, trwale umiejscowionych szaf wnękowych, obudowy wanien, zlewozmywaków, grzejników).
2) instalacji elektrycznych,
3) instalacji klimatycznych i wentylacyjnych,
4) instalacji przywozowych (domofony) i alarmowych,
5) instalacji urządzeń grzewczych,
6) przewodów wentylacyjnych, spalinowych i dymnych.
Wprawdzie rozporządzenie to zostało uchylone z dniem 01.01.2004 r. na mocy ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych ustaw, ale stosowanie zawartych w nim regulacji jest uzasadnione przy dokonywaniu kwalifikacji wydatków dla potrzeb korzystania z ulgi remontowej.
Zarówno ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak i wskazane rozporządzenie nie zawierają definicji wydatków związanych z remontem i modernizacją. Powyższe pojęcia należy rozumieć w znaczeniu potocznym i powszechnie przyjętym. Za prace remontowe uważa się prace budowlane mające na celu utrzymanie lokalu mieszkalnego we właściwym stanie, przywrócenie jego pierwotnej zdolności użytkowej, którą stracił w wyniku upływu czasu eksploatacji wraz z wymianą dotychczas używanych składników jego wyposażenia technicznego.
Za prace modernizacyjne istniejącego lokalu mieszkalnego uważa się prace polegające na trwałym ulepszeniu (unowocześnieniu).
Na podstawie "Słownika Języka Polskiego" PWN pod redakcją prof. Mieczysława Szymczaka za remont uważa się przywrócenie wartości użytkowej danego obiektu natomiast modernizacja lokalu mieszkalnego to unowocześnienie i uwspółcześnienie czegoś.
W świetle przedstawionego stanu faktycznego i prawnego wydatki poniesione na zakup elementów do:
- wymiana zużytych części do drzwi (okucia) typu: zamki, klucze do zamków, szyldy klucza, gałki, rozety (zamki) WC, klamki, rygle;
- wymiana części do baterii: głowice, uszczelki, pokrętła, wylewki;
- liczniki zimnej wody, kolanka, zawory;
- elementy połączeń: wkręty, gwoździe, kleje uniwersalne, taśma teflonowa do uszczelniania połączeń rur, taśma klejąca dwustronna (używana do przyklejenia kompaktu WC)
mieszczą się w wykazie załącznika nr 2 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21 grudnia 1996 r..
Zatem podatniczce przysługuje prawo odliczenia w ramach ulgi remontowej i modernizacyjnej wydatku poniesionego na zakup w/w elementów, o ile zostaną spełnione wszystkie warunki przewidziane w ustawie uprawniające do skorzystania z odliczeń.
Natomiast zakup lampy wiszącej podsufitowej czy lamp typu plafon oraz elementów karnisza (łączników, blokady firan) nie mieszczą się w zakresie wykazu robót zaliczanych do remontu i modernizacji lokalu mieszkalnego powyższego rozporządzenia., zarówno lampy jak i karnisze zaliczane są do wyposażenia mieszkania. A zatem, Pani nie może skorzystać z odliczenia od podatku poniesionego na ten cel wydatku w ramach ulgi na remont i modernizację.
Organ podatkowy informuje, że przedstawiona w niniejszym piśmie interpretacja dotyczy opisanego przez Panią stanu faktycznego i sporządzona została w oparciu o obowiązujące przepisy prawa podatkowego.
Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Wiąże ona natomiast organ podatkowy i organ kontroli skarbowej właściwy dla podatnika i może zostać zmieniona lub uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w art. 14b § 5 Ordynacji podatkowej.