P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - US.VI/I-415-58-I/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 13.06.2005, sygn. US.VI/I-415-58-I/05, Urząd Skarbowy w Olsztynie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 tekst jednolity) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie stwierdza, iż stanowisko Pana zawarte we wniosku z dnia 22.03.2005 r. w sprawie interpretacji obowiązującego prawa podatkowego jest prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Wnioskiem z dnia 22.03.2005 r. ( uzupełnionym 11.04.br.) zwrócił się Pan do tut. organu podatkowego o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania obowiązującego prawa podatkowego.

Z przedstawionego przez Pana stanu faktycznego wynika, że w 2004 r. uzyskał Pan przychód w kwocie 26.448,05zł z odpłatnego zbycia akcji pracowniczych TP S.A. Za dokonanie tej operacji biuro maklerskie pobrało prowizję w wysokości 234,69zł, zaś w informacji PIT-8C wykazało jedynie kwotę przychodu z odpłatnego zbycia w/w akcji (bez uwzględniania kosztów uzyskania przychodu w postaci zapłaconej prowizji).

Pytanie brzmi:

Czy zapłaconą prowizję maklerską od sprzedaży akcji pracowniczych można traktować, jako koszt uzyskania przychodu w ramach rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych?

Pana zdaniem pobrana przez maklera prowizja stanowi koszt uzyskania przychodu i powinna zostać ujęta w rozliczeniu zeznania rocznego PIT-38.

Stosownie do postanowień art. 30 b ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 ze zm.) od dochodów uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z odpłatnego zbycia papierów wartościowych (...) - akcji - podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

Dochodem w myśl ust. 2 pkt 1 jest różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f lub ust. 1g lub art. 23 ust. 1 pkt 38 z zastrzeżeniem art. 24 ust. 13 i 14.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy kosztami uzyskania przychodów z poszczególnych źródeł są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ustawy.

Przy czym zauważyć należy, że art. 23 ust. 1 pkt 38 określa, iż za koszty uzyskania przychodów nie uważa się wydatków na objęcie lub nabycie udziałów albo wkładów w spółdzielni, udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawna oraz innych papierów wartościowych, a także wydatków na nabycie jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych; wydatki takie są jednak kosztem uzyskania przychodu przy ustalaniu dochodu z odpłatnego zbycia tych udziałów (akcji), wkładów oraz innych papierów wartościowych, w tym dochodu z tytułu wykupu przez emitenta papierów wartościowych, a także umorzenia jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych.

Koszty te można podzielić na dwie grupy:

  1. bezpośrednio przypisane do konkretnej transakcji - koszt nabycia odpłatnie zbywanego papieru wartościowego (cena jednostkowa x ilość papierów wartościowych),
  2. koszty poniesione przez podatnika w roku podatkowym związane z obsługą rachunku przez biuro maklerskie w celu uzyskania przychodu (koszty: prowizji, w tym prowizji kupna i sprzedaży, poniesionych w danym roku związane z prowadzeniem lub założeniem rachunku, koszty transferu, zdeponowania papierów itp.).

Biorąc powyższe pod uwagę Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie wyjaśnia, że pobrana przez biuro maklerskie prowizja z tytułu zbycia w/w akcji w wysokości 234,69 zł stanowi koszt uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia akcji, mimo iż nie zostały one ujęte przez biuro maklerskie w informacji PIT-8C.

W myśl art. 14b § 1 i 2 w/w Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika (...) Jest natomiast wiążąca dla organów podatkowych i organu kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy, do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Interpretacja niniejsza traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.

Na niniejsze postanowienie przysługuje prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Olsztynie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.

Stosownie do postanowień art. 222 Ordynacji podatkowej zażalenie na niniejsze postanowienie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Na zażalenie winna być wniesiona opłata skarbowa.

Urząd Skarbowy w Olsztynie