POSTANOWIENIE - Interpretacja - PO/415-9/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 21.06.2005, sygn. PO/415-9/05, Urząd Skarbowy w Biłgoraju

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a §1 i 2 oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 roku, nr 8 poz. 60), po rozpatrzeniu pisemnego wniosku z dnia 23-03-2005r. dotyczącego opodatkowania wynagrodzenia lekarzy weterynarii wyznaczanych przez powiatowego lekarza weterynarii do wykonywania ustawowych zadań Inspekcji Weterynaryjnej, Naczelnik Urzędu Skarbowego, udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie pytającego Płatnika stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega jedynie część podstawowa wynagrodzenia, nie jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23-03-2005r. Powiatowy Inspektorat Weterynarii złożył do Naczelnika Urzędu Skarbowego wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu zastosowania prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie. Z opisanego przez wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, iż zadania Inspekcji Weterynaryjnej wykonują lekarze nie będący pracownikami inspekcji, wyznaczeni w drodze decyzji administracyjnej na podstawie umowy w trybie art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 29-01-2004r. o Inspekcji Weterynaryjnej.

Zgodnie z § 1 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 02-08-2004r. w sprawie warunków i wysokości wynagrodzenia za wykonywanie czynności przez lekarzy weterynarii i inne osoby wyznaczone przez powiatowego lekarza weterynarii (Dz.U nr 178, poz. 1837) wynagrodzenie w/w osób obejmuje:
1.część podstawową, której wysokość ustala się wg stawek określonych w załączniku rozporządzenia
2.zwrot udokumentowanych kosztów:
a) dojazdu wg stawek określonych w przepisach w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania dla celów służbowych samochodów osobowych, motocykli, motorowerów nie będących własnością pracodawcy,
b) użytych produktów leczniczych weterynaryjnych i wyrobów medycznych, w związku wykonywaniem czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

Rodzaj wydatków ponoszonych przez inspektoraty weterynarii określa rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 22-12-2004r. w sprawie rodzajów wydatków ponoszonych przez inspektoraty weterynarii (Dz.U.Nr 283,poz. 2836). W § 3 tego rozporządzenia uregulowano obowiązek wypłacenia wszystkich wydatków do wysokości wynikającej z faktur, decyzji, poleceń wyjazdu służbowego, rachunków lub do wysokości wynagrodzenia określonego w przepisach w sprawie warunków i wysokości wynagrodzenia za wykonane czynności przez lekarzy weterynarii i inne osoby wyznaczone przez powiatowego lekarza weterynarii. W celu wykonania powyższych zadań z lekarzami są zawierane umowy zlecenia.

Płatnik wyraził stanowisko, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega wyłącznie część podstawowa wynagrodzenia, natomiast zwrot kosztów dojazdów i użytych produktów leczniczych weterynaryjnych - nie.

Generalna zasadą przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. Z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) jest powszechność opodatkowania, która została wyrażona w sposób bezpośredni w art. 9 ust. 1. Zgodnie z tym przepisem podatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku

Z treści art. 11 ust. 1 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Natomiast zgodnie z art. 13 pkt. 6 w/w ustawy za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt. 2 uważa się przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt. 16 b) powołanej ustawy wolne od podatku dochodowego są diety i inne należności za czas podróży osoby niebędącej pracownikiem - do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ust. 13, zgodnie z którym zwolnienie dla osób nie będących pracownikami stosuje się, jeżeli otrzymane świadczenia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów i zostały poniesione:
1) w celu osiągnięcia przychodów lub
2) w celu realizacji zadań organizacji i jednostek organizacyjnych działających na podstawie przepisów odrębnych ustaw, lub
3) przez organy (urzędy) władzy lub administracji państwowej albo samorządowej oraz jednostki organizacyjne im podległe lub przez nie nadzorowane, lub
4) przez osoby pełniące funkcje obywatelskie, o których mowa w art. 13 pkt 5, w związku z wykonywaniem tych funkcji.

W świetle powyższego, dla osób nie będących pracownikami - jak w przedmiotowej sprawie - zwrot kosztów dojazdu korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych, o ile nie przekracza limitów określonych w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 roku w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz.U. nr 236, poz. 1990 z późn.zm.).

W odniesieniu natomiast do pytania w przedmiocie opodatkowania zwrotu kosztów za zakupione przez lekarza weterynarii leki, organ podatkowy wyjaśnia, iż zagadnienie to należy również rozpatrywać w kategorii powszechności opodatkowania, od którego wyjątki zostały enumeratywnie wymienione w art. 21,52,52a i 52c ustawy, a które nie dotyczą kwestii będącej przedmiotem zapytania. Zatem część wynagrodzenia obejmująca zwrot użytych produktów leczniczych nie podlega wyłączeniu z podstawy opodatkowania i powinna być uwzględniona przy jej ustalaniu.

Reasumując, podstawę opodatkowania stanowi przychód, na który składa się część podstawowa wynagrodzenia i zwrot użytych produktów leczniczych (ewentualnie zwrot kosztów dojazdów powyżej limitów określonych w odrębnych - omówionych wyżej - przepisach), pomniejszony o koszty uzyskania przychodu określone w art. 22 ust. 9 pkt. 4 lub 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze powyższe wyjaśnienia stanowisko podatnika, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega wyłącznie część podstawowa wynagrodzenia, natomiast zwrot kosztów dojazdów i użytych produktów leczniczych weterynaryjnych - nie, uznano za nieprawidłowe.

Urząd Skarbowy w Biłgoraju