Temat interpretacji
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kętrzynie na podstawie art. 14a § 1 i 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) - w odpowiedzi na pismo z dnia 27.11.2003 r. (data wpływu do urzędu dnia 01.12.2003 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego uprzejmie informuje:
Zgodnie z art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14 , poz. 176 z 2000 r. z późn. zm.) odliczeniu od podatku dochodowego podlegają wydatki poniesione na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego zajmowanego na podstawie tytułu prawnego oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej , utworzonych na podstawie odrębnych przepisów.
Odliczeniu z tego tytułu w 2003 r. podlega 19 proc. poniesionego wydatku, nie więcej jednak niż przysługujący limit, który w latach 2003-2005 wynosi 5.670 zł. Wysokość wydatków na cele jak wyżej ustala się zgodnie z art. 27 a ust. 6 pkt 1 w/w ustawy na podstawie faktury wystawionej wyłącznie przez podatnika podatku od towarów i usług, nie korzystającego ze zwolnienia od tego podatku, (...) , a w przypadku wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej - na podstawie dowodu wpłaty.
Z wyżej przytoczonego przepisu wyraźnie wynika, iż aby odliczyć wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej należy dysponować dowodem wpłaty.
Z Pana pisma wynika, że jest Pan właścicielem mieszkania w budynku wielorodzinnym, budynek jest administrowany przez Z.G.K i M.Przedstawił Pan fakturę VAT, w której wyodrębnione są składniki, którymi obciążani są właściciele mieszkań: tj. koszty eksploatacyjne, c.o., opłata stała za lokal, (c.w.) podgrzanie wody, zużycie zimnej wody, odbiór ścieków, wywóz śmieci. Dnia 16.12.2003 r. Z.G.K. i M. udzielił pisemnego wyjaśnienia, z którego wynika, że w/w Zakład jest administratorem bloku, kosztami eksploatacyjnymi obciąża mieszkańców bloku. Jest to tzw. czynsz naliczany według kwot ustalanych i zatwierdzanych przez Wójta Gminy.
Opłata ta wraz z innymi opłatami związanymi z utrzymaniem i funkcjonowaniem poszczególnych mieszkań wpłacana jest na konto lub do kasy Zakładu. Środki te nie są magazynowane na wyodrębnionym koncie lecz na bieżącym koncie Zakładu. Ze środków tych wg wyjaśnień Zakładu regulowane są zobowiązania takie jak np.: energia elektryczna na klatkach, utrzymanie terenu wokół budynku, a także drobne remonty i konserwacje.
Zatem w Pana przypadku opłaty kosztów eksploatacyjnych nie podlegają odliczeniu od podatku, gdyż nie wypełnia to dyspozycji art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( Dz. U. Nr 14 , poz. 176 z 2000 r. z późn. zm.).