D E C Y Z J A - Interpretacja - 1464/DSi-I-415-2/06/WK

Shutterstock
Decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 01.08.2006, sygn. 1464/DSi-I-415-2/06/WK, Izba Skarbowa w Warszawie Ośrodek Zamiejscowy w Siedlcach

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

D E C Y Z J A

Na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 05 czerwca 2006 r. Prezydenta Miasta X na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Siedlcach z dnia 25 maja 2006 r. Nr 1426/US300/MM/415-16/06, w którym organ podatkowy I instancji: - uznał za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy, iż informacje PIT-11 i PIT-8S powinny być wystawiane na imię i nazwisko osoby małoletniej, która jest beneficjentem stypendium, - uznał za nieprawidłowe stanowisko, iż dane o wysokości wypłaconego stypendium wykazane w informacji PIT-8S - w części D formularza - powinny dotyczyć miesięcy, w których faktycznie nastąpiła wypłata stypendiów - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie postanawia odmówić zmiany w/w postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego w X.

U z a s a d n i e n i e

Dnia 28 lutego 2006 r. do Urzędu Skarbowego w Siedlcach wpłynął wniosek Prezydenta Miasta X o udzielenie - w trybie art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie dotyczącej zasad wystawiania informacji na formularzu PIT-8S o wysokości wypłaconego stypendium dla uczniów i studentów.

Z przedstawionego we wniosku oraz piśmie uzupełniającym z dnia 22 marca 2006 r., stanu faktycznego wynika, iż Miasto X jest płatnikiem stypendiów dla uczniów i studentów pochodzących z rodzin znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej na wyrównanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne w ramach działania 2.2 "Wyrównanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne" Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, finansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz ze środków budżetu państwa. W związku z powyższym Miasto Siedlce zawarło z Samorządem Województwa Mazowieckiego w Warszawie następujące umowy:#61623; Nr Z/2.14/II/635/04/U/22/05 z dnia 29.03.2005 r. na dofinansowanie projektu "Stypendia dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych - X, rok szkolny 2004-05", z której wynika, iż 68,05% całości wypłacanego stypendium dla danego ucznia pochodzi ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, zaś 31,95% ze środków budżetu państwa. #61623; Nr Z/2.14/II/2.2/634/04/U/23/05 z dnia 29.03.2005 r. na dofinansowanie projektu "Stypendia dla studentów - X rok akademicki 2004/2005", z której wynika, iż środki na wypłatę stypendium dla danego studenta pochodzą w 75% ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i 25% ze środków budżetu państwa.

Jak wynika z treści wniosku, w/w stypendia były wypłacane na podstawie dwóch regulaminów stanowiących załączniki do Uchwały Rady Miasta X z dnia 29 września 2005 r. Nr XXVI/423/2004 i Nr XXVI/424/2004, a mianowicie: Regulaminu przyznawania i przekazywania stypendiów na wyrównywanie szans edukacyjnych dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych umożliwiających uzyskanie świadectwa dojrzałości na rok szkolny 2004/2005 i Regulaminu przyznawania i przekazywania stypendiów na wyrównywanie szans edukacyjnych dla studentów w roku akademickim 2004/2005.

Zgodnie z § 7 załącznika do pierwszej z w/w Uchwał kwota stypendium dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych mogła wynosić maksymalnie 1500 zł w skali roku i proporcjonalnie 150 zł w skali miesiąca, natomiast w przypadku studentów odpowiednio 2000 zł i 200 zł (§ 6 załącznika do Uchwały Nr XXVI/424/2004).

W przypadku uczniów szkół ponadgimnazjalnych, zgodnie z zawartymi umowami (pierwsze z nich zawarto w dniu 31.03.2005 r.) stypendia zostały przyznane od listopada 2004 do czerwca 2005 r., przy czym faktyczna ich wypłata, oparta na zasadzie refundacji poniesionych wydatków na cele edukacyjne, nastąpiła w czerwcu i listopadzie 2005 r.

Umowy ze studentami przyznające stypendium w okresie od listopada 2004 do lipca 2005 r. zawierane były od 20.04.2005 r., zaś faktyczna ich wypłata miała miejsce w czerwcu, wrześniu i listopadzie 2005 r. Ponadto wnioskodawca wyjaśnia, że w przypadku uczniów niepełnoletnich umowy przekazywania stypendium zostały zawarte z rodzicami bądź opiekunami prawnymi uczniów ze wskazaniem, iż umowa dotyczy przekazywania stypendium danemu uczniowi. Dodatkowo zaznaczono, że działania wymienione powyżej były kontynuowane również w roku szkolnym 2005/2006.

W przedmiotowym wniosku, Prezydent Miasta X powołując się na pismo Ministra Finansów z dnia 28.02.2005 r. Znak: PB5/MC-066-15/163/05 skierowane do Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Gospodarki i Pracy, uznał, że do stypendiów wypłacanych w ramach Działania 2.2 "Wyrównanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne" ZPORR mają zastosowanie dwa zwolnienia przedmiotowe, tj. zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 40b i 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.).

W w/w piśmie wyjaśniono, iż na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 wolna od podatku dochodowego jest ta część wypłacanego stypendium, która finansowania jest ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej. Z w/w pisma wynika również, iż przedmiotowe zwolnienie nie jest limitowane kwotowo, a kwotę wypłaconego stypendium sfinansowanego z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej podmiot dokonujący wypłaty wykazuje w części F informacji PIT-11. Natomiast do części finansowanej z innych środków niż fundusze strukturalne Unii Europejskiej, stosuje się zwolnienie określone art. 21 ust. 1 pkt 40b. Z tym, że na jego podstawie wolna od podatku jest wyłącznie kwota stypendium do wysokości nie przekraczającej miesięcznie 380 zł. Jednocześnie mając na względzie poczynione przez ustawodawcę zastrzeżenie, warunkiem zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40b, jest złożenie przez podatnika (stypendystę) przed pierwszą wypłatą stypendium, oświadczenia na druku PIT-2C, iż nie uzyskuje równocześnie innych dochodów podlegających opodatkowaniu, z wyjątkiem renty rodzinnej oraz dochodów określonych w art. 28-30 oraz w art. 30a i 30b updof. O ile zatem stypendysta:1) złożył płatnikowi w/w oświadczenie, to od tej części wypłaconego stypendium, która jest sfinansowana z innych środków niż pochodzących z Unii Europejskiej i nie przekracza kwoty 380 zł, płatnik nie pobiera zaliczki na podatek dochodowy (...). Całą kwotę wypłaconego stypendium z tego źródła - w tym przekraczającą 380 zł miesięcznie, płatnik wykazuje w informacji PIT-8S. 2) nie złożył w/w oświadczenia, to na płatniku ciąży obowiązek poboru zaliczki na podatek dochodowy od całej kwoty wypłacanego stypendium, która finansowana była z innych środków niż fundusze strukturalne Unii Europejskiej. Zaliczkę na podatek należy obliczyć i pobrać w sposób określony w art. 35 ust. 3,4 i 9 ustawy, w związku z art. 35 ust. 1 pkt 2 ustawy. W tym przypadku kwotę stypendium podlegającego opodatkowaniu, płatnik wykazuje w informacji PIT-11.

Stąd też, zdaniem płatnika stypendiów, informacja PIT-11 obejmie część stypendium wypłaconego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, a pozostałą część pochodzącą ze środków budżetu państwa, należy wykazać w informacji PIT-8S.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny, Prezydent Miasta X skierował do Naczelnika Urzędu Skarbowego następujące pytania:1. czy informacje na drukach PIT-8S oraz PIT-11 powinny być wystawiane na stypendystów nawet jeśli są to osoby niepełnoletnie, pozostające na utrzymaniu rodziców?2. czy dane o wysokości wypłaconego stypendium w informacji PIT-8S powinny być uwzględniane w miesiącach ich faktycznej wypłaty, czy też w miesiącach za jakie wypłaty te są należne?

Zdaniem wnioskodawcy, pomimo, iż umowy zostały podpisane przez rodziców lub opiekunów prawnych uczniów niepełnoletnich, informacje na formularzach PIT-8S i PIT-11 powinny zostać sporządzone za rok 2005 dla tych uczniów, ponieważ to dla uczniów zostały przyznane stypendia oraz to oni spełniają przesłanki umożliwiające zastosowanie zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40b i 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ponadto wnioskodawca uważa, iż nie było podstaw prawnych do wystawienia PIT-8S za 2004 r. w terminie do końca marca 2005 r., ponieważ umowa pomiędzy Miastem X a Samorządem Województwa Mazowieckiego Nr Z/2.14/II/2.2/635/04/U/22/05 na dofinansowanie projektu "Stypendia dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych -X, rok szkolny 2004-05" została zawarta dopiero w dniu 29.03.2005 r., a stosowne umowy ze stypendystami bądź ich opiekunami prawnymi podpisano dopiero po tym terminie.

Jednocześnie Prezydent Miasta X stwierdza, iż nie sporządzenie przez płatnika informacji PIT-8S za 2004 r. nie pozbawia stypendystów prawa do skorzystania ze zwolnień określonych art. 21 ust. 1 pkt 40b, gdyż przysługujące stypendium nie przekraczało miesięcznie wysokości określonej w artykule w/w artykule, a jedynie wypłata świadczenia następowała z kilkumiesięcznym opóźnieniem. W związku z powyższym, informacje PIT-8S zostały wystawione za rok 2005 z uwzględnieniem miesięcy od dnia podpisania umów przez Miasto X z Samorządem Województwa Mazowieckiego do dnia ostatniej wypłaty, czyli kwoty stypendiów uwzględniono w miesiącach, w których faktycznie nastąpiła wypłata środków dla stypendystów pomimo, że stypendium było należne za okres listopad 2004 - czerwiec 2005 r.

Po rozpatrzeniu powyższego wniosku, Naczelnik Urzędu Skarbowego w X postanowieniem z dnia 25 maja 2006 r. Nr 1426/US300/MM/415-16/06 uznał za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy, iż informacje PIT-11 i PIT-8S powinny być wystawiane na imię i nazwisko osoby małoletniej, która jest beneficjentem stypendium, ponieważ zgodnie z obowiązującymi przepisami, płatnik ma obowiązek sporządzenia informacji o wysokości wypłaconego stypendium (PIT-8S) i informacji o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-11) odrębnie dla każdego stypendysty, który otrzymuje stypendium - również osoby małoletniej. Jednocześnie za nieprawidłowe uznano stanowisko wnioskodawcy, iż dane o wysokości wypłaconego stypendium wykazane w informacji PIT-8S - w części D formularza - powinny dotyczyć miesięcy, w których faktycznie nastąpiła wypłata stypendiów.

Z uzasadnienia w/w postanowienia wynika, iż płatnik sporządzając informację PIT-8S (w części D) podaje kwoty wypłacone za miesiące, za które faktycznie stypendium zostało przyznane. Uzasadniając powyższe, powołano się na konstrukcję informacji PIT-8S, w której:- na pierwszej stronie płatnik stypendiów podaje okres, w którym dokonano wypłaty stypendiów ( poz. 4 i 5 formularza)- na drugiej stronie wyszczególnione są miesiące, za które dokonano wypłaty stypendium (a nie miesiące, w których dokonano wypłaty)

Dnia 06 czerwca 2006 r. do Urzędu Skarbowego w X wpłynęło zażalenie Prezydenta Miasta X na tę część w/w postanowienia, w której organ podatkowy I instancji uznał stanowisko wnioskodawcy za nieprawidłowe. Zdaniem skarżącego, nie jest możliwe wystawienie PIT-8S za 2005 r. ponieważ formularz nie przewiduje wypłat za rok poprzedni. Ponadto wystawienie oddzielnych informacji PIT-8S za 2004 i 2005 r. również nie było możliwe z uwagi na termin zawierania umów zarówno z Samorządem Województwa Mazowieckiego, jak również z uczniami i studentami. Podnosi również, iż informacja PIT-8S jest informacją o wysokości wypłaconego stypendium, zatem wystawienie jej za 2004 r. w sytuacji braku wypłat wydaje się niezasadne. Uzasadniając zażalenie argumentami, powoływanymi wcześniej zarówno we wniosku jaki i w piśmie uzupełniającym, skarżący wnosi o zmianę stanowiska Naczelnika Urzędu Skarbowego w X i uznanie stanowiska skarżącego za prawidłowe.

Po rozpatrzeniu zażalenia, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie zważył co następuje:

W przedmiotowej sprawie kwestią sporną pomiędzy organem podatkowym I instancji a Prezydentem Miasta X jako płatnikiem stypendiów dla studentów oraz uczniów szkól ponadgminnazjalnych w ramach działania 2.2 "Wyrównanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne" Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, pozostaje sprawa sporządzenia Informacji o wysokości wypłaconego stypendium PIT-8S w przypadku faktycznej wypłaty stypendiów w miesiącach czerwiec i listopad 2005 r. (uczniowie) oraz czerwiec, wrzesień i listopad 2005 r.(studenci), podczas gdy stypendia należne były za okres od listopada 2004 r. do czerwca 2005 r. (uczniowie) i od listopada 2004 r. do lipca 2005 r. (studenci).

W myśl postanowień art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są stypendia dla uczniów i studentów, których wysokość i zasady udzielania zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, oraz stypendia dla uczniów i studentów przyznane przez organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, na podstawie regulaminów zatwierdzonych przez organy statutowe udostępnianych do publicznej wiadomości za pomocą internetu, środków masowego przekazu lub wykładanych (wywieszanych) dla zainteresowanych w pomieszczeniach ogólnie dostępnych - do wysokości nie przekraczającej miesięcznie kwoty 380 zł, z zastrzeżeniem ust. 10.

Zgodnie z treścią art. 35 ust. 10 w/w ustawy, płatnicy stypendiów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40b, są obowiązani w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym sporządzić informację o wysokości wypłaconego stypendium, według ustalonego wzoru, i przekazać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, z zastrzeżeniem art. 37. Obowiązującym w tym zakresie wzorem informacji jest informacja o wysokości wypłaconego stypendium PIT-8S, która została określona rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2003 r. w sprawie określenia niektórych wzorów oświadczeń, deklaracji i informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych ( Dz. U z 2003 r. Nr 224, poz. 2225). Zauważyć należy, iż powyższa Informacja zawiera odpowiednio opisane rubryki, odnoszące się wprost do przedmiotowego stypendium.

Biorąc powyższe pod uwagę, organ odwoławczy podziela stanowisko skarżącego, iż nie było podstaw prawnych do wystawienia informacji PIT-8S za 2004 r. w terminie do końca lutego 2005 r. Jednocześnie zauważa się, iż tożsame stanowisko zajął w tej kwestii organ podatkowy I instancji wskazując, iż w informacji PIT-8S na pierwszej stronie płatnik stypendiów podaje okres, w którym dokonano wypłaty stypendiów (w poz. 4 i 5 formularza), a zatem czerwiec - listopad 2005 r.

Z treści art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że przychodami są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Zatem wystawienie stypendystom informacji PIT-8S za 2004 r. byłoby niezgodne z momentem uzyskania przychodu.

Jednocześnie za nieprawidłowe uznano sporządzenie przedmiotowej informacji z uwzględnieniem miesięcy od dnia podpisania umów przez Miasto X z Samorządem Województwa Mazowieckiego do dnia ostatniej wypłaty.

Słusznie wskazał organ podatkowy I instancji, iż na drugiej stronie Informacji wyszczególnione są miesiące, za które dokonano wypłaty stypendium. W związku z powyższym płatnik sporządzając informację PIT-8S ( w części D) podaje kwoty wypłacone za miesiące, za które faktycznie stypendium zostało przyznane.

Ponadto organ odwoławczy zauważa, iż z treści w/w art. 35 ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że przedmiotowa informacja dotyczy roku podatkowego, a zatem w informacji tej należy uwzględnić wszystkie miesiące, za które dokonano wypłaty w danym roku podatkowym: dotyczy to zarówno miesięcy przed podpisaniem umów, jak również miesięcy stanowiących kontynuację wypłat stypendiów w kolejnym roku szkolnym.

Natomiast w przypadku stypendiów wypłaconych w 2005 r., za okres listopad i grudzień 2004 r., właściwym rozwiązaniem wydaje się sporządzenie dodatkowej informacji PIT-8S za 2005 r. w której zostaną wykazane wypłaty stypendiów za listopad i grudzień 2004 r. Wobec powyższego należało orzec jak w sentencji. Decyzja niniejsza jest ostateczna w postępowaniu podatkowym.

Izba Skarbowa w Warszawie Ośrodek Zamiejscowy w Siedlcach