W związku ze złożeniem pisemnego zapytania o zakres stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 25.05.2004 r. (data wpływu: 26.05.2004 r.), Naczelni... - Interpretacja - PD-I/423/90/04

shutterstock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 20.07.2004, sygn. PD-I/423/90/04, Małopolski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

W związku ze złożeniem pisemnego zapytania o zakres stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 25.05.2004 r. (data wpływu: 26.05.2004 r.), Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie, działając w trybie art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) po analizie przedstawionego w przywołanym piśmie stanu faktycznego stwierdza, co następuje:

Urząd zwrócił się do tut. organu podatkowego z zapytaniem dotyczącym kwoty, w jakiej powinien być dokonany przez radnych zwrot nadpłaconych przez ten Urząd diet - tj. czy zwrot ten powinien być dokonany w kwocie brutto czy też netto.
Urząd dokonał w okresie od 01.01.2002 r. do 31.05.2003 r. wypłaty kwot diety na rzecz radnych z tytułu ich udziału w posiedzeniach i komisjach Rady w wysokości wyższej od przysługującej. Od wypłaconych diet odprowadzono zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych.
W związku z dokonanym zawyżeniem wypłat diet Urząd zwrócił się do radnych o zwrot nadpłaconych kwot.
Część radnych zadeklarowała zwrot nadpłaty w wysokości kwoty netto - bez odprowadzonej przez płatnika zaliczki na podatek, pod warunkiem rozłożenia należności na raty.

Zdaniem Urzędu podatnik winien nadpłaconą kwotę diety zwrócić na konto płatnika w kwocie brutto. Po spłacie całej kwoty przypisanej do zwrotu na podstawie sporządzonej korekty PIT-R dokonać korekty rozliczenia w urzędzie skarbowym.

Podstawowym aktem prawnym mającym zastosowanie do rozstrzygnięcia wątpliwości wnioskodawcy jest ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.).
Zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 5 tej ustawy, podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 3, art. 28-30 oraz art. 30a-30c, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1, 2, 4, 4a-4e, ust. 5c, 6, 8, ust. 10-12 lub art. 24b ust. 1 i 2 lub art. 25, po odliczeniu kwot dokonanych w roku podatkowym zwrotów nienależnie pobranych świadczeń, które uprzednio zwiększyły dochód podlegający opodatkowaniu, w kwotach uwzględniających pobrany podatek dochodowy, jeżeli zwroty te nie zostały potrącone przez płatnika.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż nadpłacona kwota diet nie została potrącona przez płatnika. A zatem zwrot nadpłaconych przez Urząd diet powinien zostać dokonany z uwzględnieniem pobranego podatku dochodowego. Wówczas - jak wynika z treści przywołanego wyżej art. 26 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - podatnikom przysługuje prawo odliczenia kwoty brutto zwróconych przez nich, nienależnie pobranych świadczeń od przychodów osiągniętych w bieżącym roku podatkowym.

W związku z powyższym stanowisko wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Małopolski Urząd Skarbowy