Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Oświęcimiu, działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) - po rozpatrzeniu Pani wniosku z dnia 25 sierpnia 2005 r. (wpływ 29.08.05 r.) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko nie jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
Pismem z dnia 25.08.2005 r. (wpływ 29.08.05 r.) zwróciła się Pani z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych.
Ze stanu faktycznego, przedstawionego w piśmie wynika, że prowadzi Pani działalność gospodarczą w zakresie kształcenia i dokształcania dzieci, młodzieży i osób dorosłych, prowadzenia szkół niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych. W 2005 roku realizuje Pani projekty w ramach:
- Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego - dalej ZPORR (działanie 2.1),
- Sektorowego Programu Operacyjnego - Rozwój Zasobów Ludzkich - dalej SPORZL (działania 1.6 i 2.3a).
W działaniach 2.1 ZPORR beneficjent ostateczny, czyli osoby uczestniczące
w szkoleniach wnoszą część opłat za kursy. Z kolei przy działaniu 1.6 SPORZL projekt w wysokości 1% finansuje Pani z własnych środków, a projekt w ramach działania 2.3a jest w części finansowany ze środków unijnych, a w części przez firmę, która zleca szkolenie swych pracowników.
W związku z powyższym pytania skierowane do organu podatkowego brzmią:
- Czy otrzymane w ramach realizacji ww. projektów dotacje oraz wpłaty beneficjentów uczestniczących w szkoleniach będą stanowiły przychód z działalności gospodarczej?
- Czy poniesione przez Panią nakłady w celu realizacji projektów będą stanowiły koszty uzyskania przychodów?
Zdaniem Pani dotacje i wpłaty beneficjantów będą zaliczane do przychodów, natomiast do kosztów uzyskania przychodów można w całości zaliczyć wydatki poniesione na realizację ww. projektów.
Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny, w oparciu o obowiązujące przepisy prawa - Naczelnik Urzędu Skarbowego w
Oświęcimiu stwierdza co następuje:
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego jest jednym z programów operacyjnych, które służą do realizacji Narodowego Planu Rozwoju. Program ten określa cele i kierunki oraz wysokość wykorzystania środków na realizację polityki regionalnej państwa, które będą uruchamiane w latach 2004-2006 z udziałem dwóch funduszy strukturalnych: Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Europejskiego Funduszu Społecznego. Wdrażanie ZPORR realizowane jest na poziomie regionalnym, przez Urzędy Wojewódzkie, Wojewódzkie Urzędy Pracy oraz Regionalne Instytucje Finansujące.
Z kolei Sektorowy Program Operacyjny - Rozwój Zasobów Ludzkich jest programem finansowanym w 75% z Europejskiego Funduszu Społecznego i w 25% krajowych środków pomocowych, na które składają się środki budżetu państwa, środki z państwowych funduszy celowych (Fundusz Pracy i PFRON) i środki będące w dyspozycji jednostek samorządu terytorialnego. Ponadto budżet SPORZL przewiduje
niewielki, ale wymagalny wkład środków własnych beneficjenta. Finansowanie wydatków ponoszonych w ramach tego programu dokonywane jest ze źródeł krajowych. Beneficjent otrzymuje od instytucji wdrażającej środki na realizację swojego projektu z krajowych funduszy publicznych, a po udokumentowaniu przez niego wydatkowania tych środków możliwe jest wnioskowanie do Komisji Europejskiej, przez odpowiednie instytucje, o zwrot 75% wydatkowanych kwot. Zwrócone środki zasilają źródło finansowania krajowego.
W przypadku działania 1.6 SPORZL instytucją wdrażającą program jest Departament Wdrażania EFS w Ministerstwie Gospodarki i Pracy, natomiast w przypadku działania 2.3. - Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.
Zgodnie z treścią art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) - dalej updof - za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolnicza działalność
gospodarcza) uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.
Przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których - zgodnie z art. 22a-22o- dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.
Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przewidują jednakże w określonych przypadkach zwolnienie z opodatkowania kwot przychodów otrzymanych przez podatnika. W myśl art. 21 ust. 1 pkt 46 updof zwolnieniu z opodatkowania podlegają dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze
środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej, i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe. Zwolnienie to ma zastosowanie również w przypadku, gdy przekazanie środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.
Warunkiem koniecznym do korzystania z powyższego zwolnienia jest jednak to, by podatnik bezpośrednio realizował cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy, zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.
Ponadto wolne od podatku dochodowego są dotacje w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów
jednostek samorządu terytorialnego (art. 21 ust. 1 pkt 47b updof) oraz kwoty otrzymane od agencji rządowych, jeżeli agencje te otrzymały środki ma ten cel z budżetu państwa (art. 21 ust. 1 pkt 47c updof).
Z powyższych przepisów wynika, iż w przypadku realizacji projektów finansowanych ze środków otrzymanych od instytucji, o których mowa w przytoczonych wyżej przepisach, kwoty uzyskanych dotacji będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania (istotny tutaj będzie również fakt, czy beneficjent jest podatnikiem bezpośrednio realizującym cel finansowanego programu).
Natomiast w przypadku, gdy osoby (firmy) wnoszą część opłat za kursy i szkolenia, organizowane przez Panią w ramach realizowanych projektów - opłaty te będą stanowiły dla Pani przychód z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej, gdyż źródło pochodzenia tych środków nie pozwala na zwolnienie ich z opodatkowania.
W kwestii kosztów uzyskania przychodów związanych z realizowanymi programami, kluczowe znaczenie będzie
miała treść przepisu art. 23 ust. 1 pkt 31 updof, zgodnie z którym - za koszty uzyskania przychodów nie uważa się za kosztów uzyskania przychodów ze źródeł przychodów znajdujących się na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł w ogóle nie podlegają opodatkowaniu albo są zwolnione od podatku dochodowego.
Oznacza to, że w przypadku, gdy określone dochody nie podlegają opodatkowaniu (lub zostały zwolnione z opodatkowania), to wszelkie wydatki poniesione w celu osiągnięcia tych przychodów nie stanowią kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Natomiast w przypadku, gdy poniesione wydatki będą miały związek zarówno z dochodem zwolnionym, jak i podlegającym opodatkowaniu - zastosowanie znajdzie przepis art. 22 ust. 3a updof, zgodnie z którym - jeżeli część dochodów z określonego źródła przychodów podlega opodatkowaniu, a część jest wolna od opodatkowania, a nie jest możliwe ustalenie
kosztów uzyskania przypadających na poszczególne części dochodu, koszty te ustala się w takim stosunku, w jakim pozostają dochody opodatkowane w ogólnej kwocie dochodów z tego źródła przychodów. W przypadku takim koszty związane z realizacją projektu będą mogły stanowić koszty uzyskania przychodu, ale tylko w takiej części, w jakiej dochód uzyskany z tego tytułu będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Podsumowując powyższe stwierdza się, że kwoty wpłat dokonywanych przez uczestników szkoleń oraz kwoty opłaty ponoszone przez firmy kierujące pracowników na szkolenia, będą stanowiły dla Pani przychód z działalności gospodarczej, natomiast wnoszony przez Panią 1% wkład własny będący warunkiem otrzymania dofinansowania nie będzie stanowić kosztu uzyskania przychodu z uwagi na związek z przychodem zwolnionym. Kosztów uzyskania nie będą stanowić również wszelkie inne wydatki poniesione w celu osiągnięcia przychodów korzystających ze zwolnienia od
opodatkowania.
Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących;
- nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.
W sprawie będącej przedmiotem zapytania nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
POUCZENIE:
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Oświęcimiu w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia (art. 14a, art. 236 § 2 pkt 1 u.O.p.).