Temat interpretacji
Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie, w odpowiedzi na zapytanie z dnia 18.11.2005 r. w sprawie udzielenia pisemnej informacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym, postanawia uznać stanowisko płatnika za prawidłowe.
W dniu 18.11.2005 r. do tut. Urzędu wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w którym płatnik ? gimnazjum zwrócił się z zapytaniem czy bony towarowe wydane z funduszu zakładowego funduszu świadczeń socjalnych dla emerytowanych pracowników gimnazjum należy traktować jako świadczenie rzeczowe wolne od podatku dochodowego do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym 2.280 zł, czy też należy pobrać 10-procentowy podatek dochodowy od osób fizycznych. Płatnik stoi na stanowisku, iż bony towarowe wydawane emerytom w związku z łączącym ich poprzednio z gimnazjum stosunkiem pracy wolne są od dochodowego do wysokości nieprzekraczającej 2.280 zł w roku podatkowym.
Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy z dnia 26.07. 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr z 2000 r. 14, poz. 176 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są świadczenia rzeczowe lub ekwiwalenty pieniężne w zamian tych świadczeń otrzymywane przez emerytów i rencistów w związku z łączącym ich poprzednio z zakładami pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy oraz od związków zawodowych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł. Zatem otrzymywane przez emerytów i rencistów świadczenia rzeczowe, także w postaci bonów towarowych oraz ekwiwalenty pieniężne w zamian tych świadczeń są zwolnione od podatku łącznie do wysokości 2.280 zł w roku podatkowym. Nadwyżkę ponad ta kwotę należy opodatkować zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 10 % (art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). W myśl natomiast postanowień art. 21 ust. 1 pkt 67 zwolnieniem od podatku objęta jest wartość rzeczowych świadczeń otrzymywanych przez pracownika, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwot 380 zł (rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki uprawniające do ich wymiany na towar lub usługi. Regulacja ta daje podstawę do zwolnienia od podatku świadczeń rzeczowych otrzymywanych przez pracownika z wyjątkiem m.in. bonów towarowych do wysokości 380 zł rocznie, o ile świadczenia te zostały sfinansowane bądź dofinansowane ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych. Powołane wyżej przepisy funkcjonują niezależnie od siebie i w sposób odmienny regulują kwestie korzystania ze zwolnienia od podatku świadczeń rzeczowych otrzymywanych przez emerytów i rencistów, od tego rodzaju świadczeń przekazywanych pracownikom. Jedynie w przypadku otrzymywania świadczeń rzeczowych przez pracowników ustawodawca wprost wykluczył korzystanie ze zwolnienia bonów towarowych i innych znaków uprawniających do ich wymiany na towary lub usługi.
Reasumując, przyznane emerytowi lub renciście od byłego zakładu pracy świadczenia rzeczowe (w tym bony towarowe) lub otrzymany w zamian za ekwiwalent pieniężny korzystają ze zwolnienia do kwoty 2.280 zł.