Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie, działając na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr... - Interpretacja - IS.I/1-4151/21/05

ShutterStock
Decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 27.01.2006, sygn. IS.I/1-4151/21/05, Izba Skarbowa w Rzeszowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie, działając na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), uchyla postanowienie Naczelnika Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z dnia 19.09.2005 r. (znak: PUS. I/415/17/05) w sprawie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego.

W dniu 18.07.2005 r. W. wystąpiła do Naczelnika Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż W. w ramach konkursu - Partnerstwo na Rzecz Rozwoju "Czas na pracę - praca na czas" (którego celem jest wyeliminowanie barier w korzystaniu przez sektor MŚP z zatrudnienia tymczasowego osób dyskryminowanych na rynku pracy oraz ułatwienie integracji i reintegracji tych osób z rynkiem pracy), została wybrana do realizowania postanowień Programu Inicjatywy Wspólnotowej "EQUAL", przyjętego na podstawie rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 11.08.2004 r. w sprawie przyjęcia programu operacyjnego - Program Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004 - 2006 (Dz. U. z 2004 r. Nr 189, poz. 1948). W trakcie realizacji ww. programu osoby fizyczne zatrudnione na podstawie umów o pracę oraz umów cywilnoprawnych, wykonują różne czynności związane z jego realizacją. Środki na sfinansowanie kosztów realizacji ww. programu pochodzą z instytucji Unii Europejskiej. Według płatnika wynagrodzenia uzyskiwane przez ww. osoby, sfinansowane w ramach Programu Inicjatywy Wspólnotowej "EQUAL" z tytułu czynności wykonywanych na rzecz W., objęte są zakresem zwolnienia wynikającego z treści art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Na potwierdzenie przedstawionego wyżej stanowiska, W. wskazuje pismo Ministerstwa Finansów z dnia 27.06.2003 r. (znak: PB 5/1MD-033-21-1128/03). Zdaniem płatnika zmiana treści art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dokonana z dniem 1.01.2004 r. miała wyłącznie charakter precyzujący, niepowodujący zmian w zakresie jego stosowania.

Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie, postanowieniem z dnia 19.09.2005 r. (znak: PUS. I/415/17/05), uznał stanowisko strony za prawidłowe. W uzasadnieniu postanowienia organ pierwszej instancji, powołując się na zapis art. 9 ust. 1 w związku z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stwierdził, iż wynagrodzenia otrzymywane przez pracowników oraz osoby zatrudnione na podstawie umów cywilnoprawnych z tytułu realizacji Programu Inicjatywy Wspólnotowej "EQUAL", korzystają ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie powyższego przepisu pod warunkiem, iż wypłacane wynagrodzenie finansowane jest ze środków pochodzących z bezzwrotnej pomocy, zaś wykonawca bezpośrednio realizuje program pomocowy. W ocenie organu pierwszej instancji, analizowane zwolnienie podatkowe znajduje zastosowanie w sytuacji, gdy wykonawca bezpośrednio realizujący cel programu pomocowego będzie również wykonywał osobiście w ramach tego programu czynności pomocnicze, finansowane ze środków pomocowych. Natomiast powyższe zwolnienie podatkowe - zdaniem Naczelnika Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie - nie będzie miało zastosowania do dochodów z tytułu realizacji czynności pomocniczych otrzymywanych przez osoby oraz podmioty, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu pomocowego, zlecił wykonanie dodatkowych czynności.

Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie, po dokonaniu analizy wniosku Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie z dnia 14.07.2005 r. oraz postanowienia Naczelnika Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z dnia 19.09.2005 r. (znak: PUS. I/415/17/05) zważył, co następuje:

W myśl art. 14a § 1 ordynacji podatkowej stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta udziela pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Składając wniosek, podatnik, płatnik lub inkasent jest obowiązany do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie (art. 14a § 2 tej ustawy).

W sytuacji, kiedy wniosek nie odpowiada wymogom ustawowym organ podatkowy na podstawie art. 14a § 5 w związku z art. 169 § 1 i § 2 ordynacji podatkowej (który ma odpowiednie zastosowanie w procedurze wydawania pisemnych interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego) wzywa wnioskodawcę do usunięcia braków podania w terminie 7 dni, pouczając jednocześnie stronę o skutkach niedopełnienia tego obowiązku (tj. o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia).

Odnosząc powyższy stan prawny na grunt analizowanej sprawy stwierdzić należy, że zaprezentowany we wniosku W. stan faktyczny nie był wyczerpujący i jednoznaczny. Pomimo tego Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie nie wezwał wnioskodawcy do jego uzupełnienia i postanowieniem z dnia 19.09.2005 r.(znak: PUS.I/415/17/05) udzielił interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego, uznając stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe. Jak wskazano wyżej, z treści wniosku wynika, iż osoby zatrudnione na podstawie umów o pracę oraz umów cywilnoprawnych, realizujące Program Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL wykonują "różne czynności", brak jest jednak we wniosku informacji, jakie konkretnie są to czynności: a w szczególności brak jest rozróżnienia czy czynności te związane są z bezpośrednią realizacją zadań wynikających z ww. programu, czy też są to czynności o charakterze pomocniczym. Wyjaśnienie powyższych kwestii w ramach prezentacji stanu faktycznego jest istotne o tyle, ze jedynie dochody otrzymane w związku z wykonywaniem czynności związanych z bezpośrednią realizacją programu finansowanego z funduszy unijnych korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast dochody osób wykonujących czynności pomocnicze, nawet jeżeli środki na ich finansowanie pochodzą z ww. funduszy (bez względu na rodzaj umowy łączącej beneficjenta pomocy z osobą je wykonującą) podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.

Stosownie do brzmienia art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w jej art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Wskazać przy tym należy, iż przepisy dotyczące ulg i zwolnień podatkowych - jako odstępstwo od zasady powszechności opodatkowania - powinny być interpretowane ściśle z ich brzmieniem. Powyższy przepis ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych określa podmiotowo-przedmiotowe przesłanki zastosowania zwolnienia podatkowego (finansowanie ze środków pochodzących z enumeratywnie wymienionych w tym przepisie źródeł oraz bezpośrednia realizacja przez podatnika programu finansowanego z tych źródeł).

Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie, w analizowanym postanowieniu stwierdził natomiast, iż zwolnieniem podatkowym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych objęte są zarówno dochody osób wykonujących czynności związane z bezpośrednią realizacją programu pomocowego, jak również dochody związane z realizacją czynności o charakterze pomocniczym. Podkreślić natomiast należy, że zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, określone w tym przepisie odnosi się wyłącznie do dochodów otrzymywanych przez osoby wykonujące czynności związane z bezpośrednią realizacją programu pomocowego oraz sfinansowanych ze środków unijnych. W świetle powyższego należy stwierdzić, iż przedmiotowe postanowienie organu pierwszej instancji zostało wydane z rażącym naruszeniem prawa.

W konsekwencji zaprezentowane braki formalne oraz błędy merytoryczne skutkują uchyleniem postanowienia Naczelnika Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z dnia 19.09.2005 r. (znak: PUS. UI/415/17/05) w trybie art. 14 § 5 pkt 2 ordynacji podatkowej, zgodnie z którym, jeżeli postanowienie, wydane w trybie art. 14a § 4 ordynacji podatkowej, rażąco narusza prawo, organ odwoławczy zmienia je lub uchyla.

Izba Skarbowa w Rzeszowie