Czy w przypadku sprzedaży działki nabytej w wyniku przeprowadzonego postępowania scaleniowego i podziale nieruchomości powstanie obowiązek podatkowy w... - Interpretacja - IBPB2/415-351/07/JG

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 08.02.2008, sygn. IBPB2/415-351/07/JG, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Czy w przypadku sprzedaży działki nabytej w wyniku przeprowadzonego postępowania scaleniowego i podziale nieruchomości powstanie obowiązek podatkowy w podatku dochodowym od osób fizycznych?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112 poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani M. przedstawione we wniosku z dnia 31 października 2007r. (data wpływu do tut. BKIP 08 listopada 2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 08 listopada 2007r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni w dniu 12 marca 1998r. otrzymała w drodze darowizny nieruchomość stanowiącą niezabudowaną działkę oznaczoną nr 186/6 o powierzchni 766m2. Zaznaczyła, iż przedmiotowa działka posiadała status rolny. Nieruchomość ta stanowiła majątek wspólny małżonków. Na mocy uchwały z dnia 22 grudnia 2005r. podjętej przez Radę Miejską w sprawie przystąpienia do scalania i podziału nieruchomości działka ta została poddana procesowi scalania. W wyniku komasacji przedmiotowa działka o nr 186/6 została zastąpiona inną działką oznaczoną nr 2251 o pow. 534 m2, zmieniła się również jej fizyczna lokalizacja. W dniu 17 października 2007r. wnioskodawczyni dokonała sprzedaży działki którą otrzymała w wyniku postępowania scaleniowego. Fakt dokonania sprzedaży wnioskodawczyni zgłosiła w podległym urzędzie skarbowym. W dniu 31 października 2007r. złożyła deklarację PIT-23 wraz z oświadczeniem że część przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości przeznaczy w ciągu 2 lat od dnia sprzedaży na cele mieszkaniowe m.in. na zakup innej nieruchomości, budowę, rozbudowę albo remont własnego budynku mieszkalnego itp. Natomiast od pozostałej części uzyskanego przychodu uiściła 10 % zryczałtowany podatek dochodowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż przedmiotowej nieruchomości skutkowała obowiązkiem zapłaty 10% zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów osiągniętych z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych...

Zdaniem wnioskodawczyni nie powinna płacić podatku dochodowego. Opisana w przedmiotowym stanie faktycznym sprawy nieruchomość była w jej posiadaniu od 1998r., a więc powyżej pięciu lat. Natomiast sam fakt scalania jaki miał miejsce nie może mieć decydującego znaczenia, jakkolwiek fizycznie po komasacji otrzymała działkę zlokalizowaną w innym miejscu to jednak miała miejsce tzw. sukcesja prawna. Zabrane pod komasację grunty zostały zwrócone w postaci wyselekcjonowanych działek budowlanych. Ponadto zaznaczyła, że procesu scalenia nie należy traktować na równi z transakcją zakupu lub odpisem aktem darowizny.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 14 poz. 176 ze zm.) podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, źródłem przychodów jest odpłatne zbycie m.in. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości, jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości () przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie ().

W przypadku opisanym przez wnioskodawczynię w 1998r. w drodze darowizny miało miejsce nabycie nieruchomości o pow. 766m2, która na skutek uchwały Rady Miejskiej w sprawie przystąpienia do scalania i podziału nieruchomości jaka miała miejsce w 2005r. została objęta postępowaniem scaleniowym. W zamian za nieruchomość objętą postępowaniem scaleniowym i podziałem nieruchomości wnioskodawczyni otrzymała inną nieruchomość o pow. 534 m2. Oznacza to, że w wyniku przeprowadzonego postępowania scaleniowego wnioskodawczyni przestała być prawnym właścicielem nieruchomości nabytej w 1998r. w drodze darowizny, natomiast stała się prawnym właścicielem innej nieruchomości otrzymanej w 2005r. w zamian za nieruchomość objętą postępowaniem scaleniowym. Przeprowadzone w 2005r. postępowanie scaleniowe i podział nieruchomości zmieniły formę prawną własności nieruchomości którą wnioskodawczyni posiadała pierwotnie w 1998r. w drodze darowizny. W konsekwencji otrzymana w 2005r. nieruchomość w wyniku postępowania scaleniowego skutkowała nabyciem prawa własności do tej nieruchomości, co do której wnioskodawczyni wcześniej nie posiadała prawa. Otrzymana w zamian nieruchomość była inną nieruchomością niż ta, do której prawo władania przysługiwało wnioskodawczyni od 1998r. Oznacza to, zarazem, iż data w której dokonano zamiany nieruchomości jest datą nabycia nieruchomości będącej przedmiotem sprzedaży i z tą datą należy wiązać skutki podatkowe w zakresie powstania obowiązku podatkowego w podatku dochodowym. Przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy nie ogranicza się wyłącznie do liczenia 5 letniego terminu od daty zakupu nieruchomości czy otrzymania w drodze darowizny. Przepis ten posługuje się pojęciem nabycie, które ma szerszy zakres znaczeniowy i należy pod nim rozumieć również otrzymanie działki w wyniku zamiany, do której doszło w procesie scalania.

Ponieważ będąca przedmiotem sprzedaży nieruchomość została nabyta przez wnioskodawczynię w 2005r. do przychodu uzyskanego z jej sprzedaży będą miały zastosowanie przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do końca 2006r. Stosownie bowiem do art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006r., Nr 217, poz. 1588) do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)c) ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007r.

Zatem w świetle art. 28 ust. 2 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006r. podatek od przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych ustala się w formie ryczałtu w wysokości 10% uzyskanego przychodu. Podatek ten jest płatny bez wezwania w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy wg miejsca zamieszkania podatnika, chyba że podatnik w tym samym terminie złoży oświadczenie, że uzyskany przychód ze sprzedaży przeznaczy na cele mieszkaniowe określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub lit. e). ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) i e) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006r., wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)- c) w części wydatkowanej nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży:

  • na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,
  • na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,
  • na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie przeznaczonych pod budowę budynku mieszkalnego, w tym również gruntu lub udziału w gruncie albo prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego,
  • na budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, remont lub modernizację własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  • na rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację - na cele mieszkalne - własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  • na spłatę kredytu lub pożyczki, a także odsetek od kredytu lub pożyczki zaciągniętych na cele, o których mowa w lit. a) (tj. art. 21 ust 1 pkt 32 lit. a), w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym również na spłatę kredytu lub pożyczki oraz odsetek od tego kredytu lub pożyczki zaciągniętych przed dniem uzyskania tych przychodów.

Podstawową okolicznością decydującą o zastosowaniu zwolnień wynikających z powołanego wyżej art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) i e) ustawy o podatku dochodowym - w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2007r. jest fakt wydatkowania (nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży) przychodu ze sprzedaży nieruchomości na wskazane w ustawie cele mieszkaniowe.

W świetle przedstawionego stanu prawnego i faktycznego stwierdzić należy, iż sprzedaż przedmiotowej nieruchomości nastąpiła przed upływem 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego w którym nastąpiło jej nabycie. Oznacza to, że przychód uzyskany ze sprzedaży przedmiotowej nieruchomości podlega opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 28 ust. 2 ww. ustawy, chyba że wystąpią warunki do zwolnienia z podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub e).

Z opisanego stanu faktycznego wynika, iż w związku z dokonaną sprzedażą przedmiotowej nieruchomości wnioskodawczyni uiściła 10 % zryczałtowany podatek dochodowy od części przychodu uzyskanego ze sprzedaży a ponadto złożyła stosowne oświadczenie, że pozostałą część przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości przeznaczy w ciągu dwóch lat od dnia sprzedaży na cele mieszkaniowe W związku z tym, jeżeli pozostała część środków pieniężnych uzyskana ze sprzedaży nieruchomości stosownie ze złożonym oświadczeniem została w ciągu dwóch lat od dnia sprzedaży tj. do końca 2007r. przeznaczona na cele mieszkaniowe ściśle określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub e) ww. ustawy to ta część przychodu podlega zwolnieniu z opodatkowania. W przeciwnym wypadku wystąpi obowiązek podatkowy w postaci uiszczenia 10% zryczałtowanego podatku dochodowego również od pozostałej części przychodu uzyskanego ze sprzedaży przedmiotowej nieruchomości.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz.U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).
Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach