Czy prawidłowym będzie opodatkowanie nagród uzyskanych przez zawodników i trenerów według zasad określonych w art. 30 ustawy o podatku dochodowym od o... - Interpretacja - IBPBII/1/415-722/09/BJ

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 30.11.2009, sygn. IBPBII/1/415-722/09/BJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Czy prawidłowym będzie opodatkowanie nagród uzyskanych przez zawodników i trenerów według zasad określonych w art. 30 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z uwzględnieniem zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z daty wpływu do tut. Biura 17 września 2009r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nagród otrzymanych przez zawodników i trenerów jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 września 2009r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nagród otrzymanych przez zawodników i trenerów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (Klub Sportowy) prowadzi działalność społecznie użyteczną współzawodnictwo sportowe. Dla realizacji celów statutowych wypłacane są zawodnikom i trenerom świadczenia z tytułu osobiście wykonywanej działalności sportowej określone w art. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ponadto, zgodnie z regulaminem rozgrywek zatwierdzonym przez Zarząd Klubu, wypłacane są zarówno zawodnikom, jak i trenerom nagrody za osiągnięcia sportowe i wyniki sportowe. Wypłacone nagrody dotyczą konkretnych sytuacji i nie są związane z całokształtem działalności sportowej zawodnika czy też trenera. Od uzyskanego przychodu z tytułu osobiście wykonywanej działalności sportowej zawodnika i trenera (określonej w art. 13) Klub naliczy podatek według zasad określonych w art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. w wysokości 18%. Od wypłaconych zawodnikom i sędziom nagród sportowych związanych z uczestnictwem w meczach, rozgrywkach Klub naliczy i potrąci podatek zgodnie z zasadami określonymi art. 30 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uwzględniając zwolnienie zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy, tj. w wysokości 10% jeżeli ich jednorazowa wartość przekracza 760 zł (jedna nagroda za 1 mecz). Bardzo istotny jest fakt, że w jednym miesiącu odbywa się kilka rozgrywek konkursów. Wartość zwolnienia kwota 760 zł określona jest do konkretnego konkursu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowym będzie opodatkowanie nagród uzyskanych przez zawodników i trenerów według zasad określonych w art. 30 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (podatek 10%), z uwzględnieniem zwolnienia nagród dot. poszczególnych rozgrywek określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy, otrzymujących jednocześnie wynagrodzenia z Klubu z tytułu osobiście wykonywanej działalności sportowej (opodatkowanych według art. 41 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych)...

Zdaniem wnioskodawcy, ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wskazuje definicji konkursu. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku języka polskiego za konkurs należy uznać przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców (uczestników), autorów danych prac itp. zwykle wyróżnianych nagrodami. Mając na względzie powyższą definicję należy stwierdzić, że rozgrywki ligowe są konkursem sportowym współzawodnictwem, rywalizacją, mającą na celu wyłonienie najlepszych i uhonorowanie zwycięzcy. Zatem, jeżeli przyznane zostaną zgodnie z regulaminem rozgrywek zatwierdzonym przez Zarząd Klubu nagrody związane bezpośrednio z rozgrywkami i nie związane z całokształtem działalności sportowej zawodnika i sędziego, to należy je oddzielić od przychodu zawodników i trenerów uzyskanego z działalności wykonywanej osobiście i opodatkować według zasad określonych art. 30 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z uwzględnieniem zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 tej ustawy. Zdaniem Klubu, od wypłaconych zawodnikom i trenerom nagród sportowych, których jednorazowa wartość przekroczy kwotę 760 zł podatek wynosi 10%. Wnioskodawca powołał się na interpretację z dnia 7 kwietnia 2009r. Znak: IBPBII/1/415-237/09/TK).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Katalog źródeł przychodów, z których pochodzą dochody (przychody) podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, zawiera art. 10 ww. ustawy, w świetle którego źródłami przychodów jest m. in. działalność wykonywana osobiście (pkt 2).

W myśl art. 13 pkt 2 powołanej wyżej ustawy za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 tej ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Stosownie do treści art. 41 ust. 4 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5.

Na podstawie art. 42 ust. 1 cytowanej ustawy podatkowej, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

W myśl natomiast art. 42 ust. 1a powołanej ustawy w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.

Stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy, z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Z treści powołanych wyżej przepisów wynika, iż co do zasady przychody z osobiście wykonywanej działalności trenerskiej jak również przychody z uprawiania sportu, jako wymienione w treści art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych winny być zgodnie z dyspozycją art. 41 ust. 1 tejże ustawy opodatkowane wg skali, a płatnik zobowiązany jest do poboru zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. Niemniej, z brzmienia art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy wynika, iż w przypadku przychodów z tytułu wygranych w konkursach pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w kwocie 10% wygranej lub nagrody.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760,00 zł.

Powyższy przepis przewiduje zatem zwolnienie z podatku dochodowego m.in. wygranych w konkursach z dziedziny sportu.

W przepisach podatkowych brak jest definicji pojęcia konkurs. Zgodnie jednak z ogólną definicją zawartą w Słowniku języka polskiego konkurs to przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców (uczestników), autorów danych prac itp. zwykle wyróżnianych nagrodami.

Jak wynika z wniosku, zgodnie z regulaminem rozgrywek zatwierdzonym przez Zarząd Klubu wypłacane są zarówno zawodnikom, jak i trenerom nagrody za osiągnięcia sportowe i wyniki sportowe. Wypłacone nagrody dotyczą konkretnych sytuacji i nie są związane z całokształtem działalności sportowej zawodnika czy też trenera.

Jeżeli zatem, przyznawane nagrody dla zawodników klubowych i ich trenerów są przychodem przez nich uzyskanym w związku z uczestnictwem w rozgrywkach (a nie całokształtem osiągniętych wyników sportowych) i zasady tych rozgrywek zostały określone w regulaminie konkursu, to należy je oddzielić od przychodu zawodników i trenerów uzyskanego z działalności wykonywanej osobiście - opodatkowanych zgodnie z art. 41 ust. 1 powołanej ustawy.

Wobec powyższego, o ile wartość tych nagród nie przekroczy kwoty 760,00 zł, to nagrody te będą objęte zwolnieniem z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast w przypadku nagród o wyższej wartości, płatnik zobowiązany jest do poboru podatku od całości wartości nagrody. Zatem opodatkowaniu zryczałtowanym 10% podatkiem dochodowym, stosownie do treści art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy podlegają w całości wygrane, których wartość przekracza 760 zł. W przypadku otrzymania nagród rzeczowych o wyższej wartości obdarowany podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę należnego zryczałtowanego podatku dochodowego przed udostępnieniem nagrody, co wynika z art. 41 ust. 7 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Pobrany podatek płatnik zobowiązany jest przekazać na rachunek właściwego urzędu skarbowego w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym podatek pobrano, a w terminie do końca stycznia roku następnego przesłać roczną deklarację - PIT-8AR.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Referencje

IBPBII/1/415-237/09/TK, interpretacja indywidualna

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach