Temat interpretacji
Skutków podatkowych otrzymanego dofinansowania w ramach programu operacyjnego Kapitał Ludzki
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 13 lipca 2009 r. (data wpływu do tut. Biura 16 lipca 2009 r.), uzupełnionym w dniu 28 września 2009r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:
- możliwości zwolnienia z opodatkowania dofinansowania współfinansowanego z funduszy strukturalnych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki,
- możliwości wyłączenia z przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej części ww. dofinansowania przeznaczonej na sfinansowanie wydatków inwestycyjnych,
jest prawidłowe,
- podstawy prawnej zwolnienia ww. przychodów z opodatkowania,
- możliwości zwolnienia z opodatkowania wpłat wnoszonych przez uczestników kursów szkoleniowych,
jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 16 lipca 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych realizacji projektu współfinansowanego z funduszy strukturalnych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 14 września 2009r. wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniu 28 września 2009r.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
W dniu 20 lutego 2009 r. Spółka jawna podpisała umowę o dofinansowanie projektu: Szkolenia Językowe dla dorosłych" w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego z Wojewódzkim Urzędem Pracy zwanym dalej Instytucją Wdrażającą (Instytucją Pośredniczącą II stopnia). Umowa przedmiotowa przewiduje, że Instytucja Wdrażająca (Instytucja Pośrednicząca II stopnia) przyznaje beneficjentowi dofinansowanie w formie dotacji rozwojowej na realizację projektu w łącznej kwocie nie przekraczającej 992.913,35 zł i stanowiącej nie więcej niż 94,455% całkowitych wydatków kwalifikowanych projektu, w tym 8.000,00 zł stanowią środki na wydatki inwestycyjne i na zakupy inwestycyjne (tj. zakup - 2 laptopów o wartości 4.000 zł brutto za sztukę, niezbędnych dla realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia, które zostaną zaliczone do środków trwałych firmy). Kwota przedmiotowej dotacji jest finansowana w 85% z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz w 15 % z krajowych środków publicznych. Szczegółowe zestawienie wydatków kwalifikowanych projektu, które mają zostać sfinansowane z wyżej wymienionych środków zawiera załącznik do umowy zwany budżetem. Koszty pośrednie projektu zdefiniowane w wytycznych, do których należą przykładowo opłaty za telefony, energię, usługa księgowa, zakup znaczków itp. będą rozliczane ryczałtem i stanowić będą 7,53% poniesionych i udokumentowanych bezpośrednich wydatków projektu pomniejszonych o kwotę wydatków sfinansowanych w ramach cross-financingu.
Uczestnikami kursów szkoleniowych mają być osoby fizyczne dorosłe nie prowadzące działalności gospodarczej, lecz zatrudnione na podstawie umowy o pracę lub zlecenia. Osoby te będą dokonywać opłaty za kurs w kwocie 10 % wartości wsparcia, a ich wpłaty będą stanowiły pokrycie dla 10% łącznej wartości kosztów wynajmu sal szkoleniowych, wynagrodzeń szkoleniowców, certyfikatów poświadczających nabyte kwalifikacje, umiejętności, materiałów szkoleniowych. Tym samym beneficjenci ostateczni nie partycypują w kosztach zarządzania, tj. wynagrodzenia kierownika projektu oraz specjalisty ds. rekrutacji, które stanowią wyodrębnione zadania w projekcie i jest płatne wyłącznie z części dotacyjnej.
Przedstawiając pytania wnioskodawca dodatkowo zaznaczył, iż dotacja w momencie jej wpływu jest księgowana jako przychód firmy (kolumna 8), a następnie w momencie wypłaty wynagrodzenia z dotacji na prywatne konto wspólnika za jego prace przy projekcie jest przeksięgowywana, jako przychód z działalności gospodarczej (kolumna 7). Część przyznanej dotacji 4.000,00 zł jest przeznaczona na inwestycje, tj. zakup środka trwałego w postaci laptopa o wartości 4.000 zł brutto. Jednocześnie wnioskodawca informuje, że firma nie ma prawa odliczenia VAT naliczonego z uwagi na fakt ,iż wskaźnik procentowy sprzedaży opodatkowanej VAT, do sprzedaży ogółem, nie przekracza 2%.
W uzupełnieniu wniosku, dodatkowo wyjaśniono, że:
- wynagrodzenie wnioskodawcy, jako kierownika projektu oraz jako pracownika do spraw rekrutacji projektu dotyczą tego samego projektu Szkolenia językowe dla dorosłych,
- wynagrodzenie wnioskodawcy z racji funkcji pełnionych w projekcie nie jest otrzymywane w ramach umowy o pracę, ponieważ przepisy ustawowe nie dopuszczają sytuacji, w której wspólnik spółki jawnej zawiera z tą spółką umowę o pracę. Wnioskodawca nie zawarł więc żadnych umów o pracę.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Czy wynagrodzenia wspólnika spółki jawnej, jako kierownika projektu w kwocie 3.400,00 zł miesięcznie oraz jako pracownika do spraw rekrutacji projektu w kwocie 1.800,00 zł miesięcznie będą zwolnione z podatku dochodowego, jako finansowane w całości z części dotacyjnej...
W przypadku, gdy przedmiotowe wynagrodzenia powinny zostać opodatkowane, to w jakiej formie oraz czy w momencie wypłaty z dotacji kwoty na prywatne konto wspólnika dotacja (w kolumnie 8) winna zostać pomniejszona o przedmiotowe kwoty...
Jak powinny zostać zaksięgowane kwoty wpłat pokrywane z prywatnych środków osób uczestniczących w kursach stanowiące 10% wsparcia, tj. kwoty, które będą pokrywane przez beneficjentów ostatecznych. Czy należy je potraktować jako przychód firmy, czy będą one zwolnione z podatku dochodowego jako przeznaczone na sfinansowanie wydatków związanych z realizacją projektu...
Czy część dotacji przeznaczona na inwestycje, tj. zakup środka trwałego jest zwolniona z opodatkowania, a odpisy amortyzacyjne nie są kosztami podatkowymi...
Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na fakt, iż spółka jawna bezpośrednio będzie realizowała cel programu, a środki stanowiące dofinansowanie pochodzą w 85% z Europejskiego Funduszu Społecznego dotacja w części przelewanej na osobiste konto wspólnika, jako wynagrodzenie za pracę kierownika projektu oraz specjalisty ds. rekrutacji jest zwolniona z podatku dochodowego. Przy czym, z części D.3 poz. 47 oraz części F. poz. 55 wniosku wynika, iż zdaniem wnioskodawcy ww. środki są zwolnione z podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tej części dotacji jako przeznaczonej dla osoby bezpośrednio realizującej cel programu nie należy, w opinii wnioskodawcy, księgować jako przychód firmy ani w momencie jej wpływu na konto firmy, ani w momencie jej wypłaty przelewem na konto wspólnika, który otrzymuje wynagrodzenie za pracę przy projekcie.
Kwoty, które będą wpłacali ostateczni beneficjenci na pokrycie 10% wydatków na wynajem sal, wynagrodzeń szkoleniowców, certyfikaty poświadczające nabyte kwalifikacje, umiejętności, materiały szkoleniowe, jako nie stanowiące zysku przedsiębiorcy również winny zostać zwolnione z opodatkowania i nie powinny być ujmowane w książce przychodów rozchodów jako przychód firmy.
Nie stanowi przychodu także dotacja w części przeznaczonej na inwestycje, wydatki poniesione na przedsięwzięcia objęte wsparciem finansowym nie są kosztami uzyskania przychodów zgodnie z art. 23 ust. pkt 1 lit b) i c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast odpisy amortyzacyjne od wartości inwestycji, która została zrefundowana nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów, stosownie do art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W uzupełnieniu wniosku wnioskodawca wskazał dodatkowo, że jego zdaniem otrzymane wynagrodzenia nie stanowią przychodu w ramach i w związku z prowadzoną w formie spółki jawnej pozarolniczą działalnością, ponieważ dotyczą odrębnego przedsięwzięcia non-profit (wykluczającego jakikolwiek zysk spółki), realizowanego przez spółkę na mocy umowy z jednostką wdrażającą, czyli Wojewódzkim Urzędem Pracy i finansowanego z dotacji celowej. Zdaniem wnioskodawcy jest to przychód z innych źródeł. Jednakże jeśli przyjmiemy, że wynagrodzenia te stanowią przychód w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, wnioskodawca stoi na stanowisku, że przychód ten winien zostać zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam co następuje:
Zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 14 ust. 1 ww. ustawy za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolniczej działalności gospodarczej), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.
Przychodem z działalności gospodarczej są również m.in. dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych (art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy).
Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu należy stwierdzić, iż ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji, dopłat i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.:
- dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,
- ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.
W myśl natomiast art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t.j. Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712), sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.
Począwszy od dnia 1 stycznia 2007 r., programy operacyjne, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, są finansowane według zasad określonych w przepisach ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006 r.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, a więc również w świetle treści art. 5 ust. 3 pkt 2 tej ustawy środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa. W myśl natomiast art. 106 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o finansach publicznych (w brzmieniu obowiązującym od dnia 20 grudnia 2008r.), wydatkami budżetu państwa są m.in. dotacje, przez które ustawa ta rozumie w szczególności wskazane w art. 106 ust. 2 pkt 3a tego aktu prawnego podlegające szczególnym zasadom rozliczania wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów, projektów i zadań finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, 3a i 4, zwane dotacjami rozwojowymi.
W myśl art. 202 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2-4, są przeznaczone na cele określone w umowie międzynarodowej, przepisach odrębnych lub deklaracji dawcy. Przy czym zgodnie z art. 202 ust. 2 pkt 2 tej ustawy środki przeznaczone na realizację programów i projektów, z udziałem środków, o których mowa w ust. 1, mogą być wykorzystane na dotacje rozwojowe dla jednostek sektora finansów publicznych oraz innych podmiotów będących beneficjentami tych środków, a także dla instytucji pośredniczących oraz podmiotów, którym w ramach programu finansowanego z udziałem tych środków, została powierzona realizacja zadań odnoszących się bezpośrednio do beneficjentów.
Z cyt. wyżej przepisów wynika, iż środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej stają się, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa, dochodami tegoż budżetu, z którego realizowane są wydatki budżetu państwa na finansowanie programów, projektów i zadań, na których wprowadzenie w życie uzyskano te środki. W konsekwencji tzw. środki pomocowe pochodzące m.in. z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jak również środki krajowe przeznaczone na realizację programów operacyjnych, są wydatkami budżetu państwa jako tzw. dotacje rozwojowe.
W świetle powyższego stwierdzić należy, iż środki pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej oraz środki krajowe, przeznaczone na realizację programów operacyjnych, objętych okresem programowania 20072013, jako dotacje, są wydatkami budżetu państwa i spełniają przesłanki zwolnienia ujętego w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednakże wyłącznie u jej beneficjenta.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółka jawna której wspólnikiem jest wnioskodawca podpisała umowę o dofinansowanie w formie dotacji rozwojowej na realizację projektu wdrażanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Program ten, jest jednym z programów operacyjnych stanowiących realizację Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia na lata 2007-2013, które zostały przyjęte decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 4557 z dnia 28 września 2007r.
W czasie realizacji projektu ponoszone są wydatki na nabycie środków trwałych oraz wydatki pośrednie do których należą przykładowo opłaty za telefony, energię, usługa księgowa, zakup znaczków, wynagrodzenia, obsługa księgowa, czynsz, usługi telekomunikacyjne, pocztowe itp. Zakupione środki trwałe zostaną wprowadzone do ewidencji środków trwałych.
W świetle powyższego, stwierdzić należy, iż jeżeli w związku z realizacją programów operacyjnych, objętych okresem programowania 20072013, wnioskodawca będzie beneficjentem środków (dotacji) otrzymywanych z budżetu państwa to środki te:
- w części przeznaczonej na pokrycie wydatków niezbędnych do realizacji projektów, z wyjątkiem wydatków poniesionych na nabycie środków trwałych (wartości niematerialnych i prawnych), stanowić będą przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, zwolniony jednakże od opodatkowania na podstawie cytowanego wyżej art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych a nie na podstawie wskazanego przez wnioskodawcę art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy. Równocześnie, wydatki bezpośrednio sfinansowane ww. przychodami zwolnionymi od podatku, nie będą mogły stanowić kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, zgodnie bowiem z art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122 i 129.
- w części przeznaczonej na sfinansowanie wydatków inwestycyjnych np. na zakup środków trwałych czy wartości niematerialnych i prawnych, nie stanowią na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej. Jednocześnie odpisy amortyzacyjne, dokonywane od ww. zakupionych środków trwałych nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodu pozarolniczej działalności gospodarczej. Zgodnie bowiem z art. 23 ust. 1 pkt 45 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodu odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 22a-22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.
Ponadto, w uzupełnieniu wniosku z dnia 21 września 2009 r. wnioskodawca zaznaczył, że wynagrodzenie z tytułu pełnionych przez niego funkcji w projekcie nie otrzymał w ramach umowy o pracę. Zatem odnosząc się do możliwości zwolnienia z opodatkowania wynagrodzenia wnioskodawcy uzyskanego w związku realizacją wskazanego we wniosku projektu należy zauważyć, że wspólnicy prowadząc działalność gospodarczą w formie Spółki jawnej uzyskują przychody i ponoszą koszty uzyskania przychodów, które są rozliczane proporcjonalnie do wysokości posiadanych wkładów w tej Spółce. Wspólnicy realizują projekty współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, a nie jako zatrudnieni przez spółkę specjaliści do spraw rekrutacji, czy też kierownicy projektu. Zatem otrzymane dofinansowanie, nie stanowi wynagrodzenia dla wnioskodawcy (wspólnika Spółki jawnej), lecz w części nie przeznaczonej na nabycie lub wytworzenie środków trwałych albo wartości niematerialnych i prawnych przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej zwolniony z opodatkowania na podstawie cytowanego powyżej art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (z ww. zastrzeżeniem dotyczącym beneficjenta dotacji). Jako przychód zwolniony, środki te nie podlegają ujęciu w prowadzonej przez Spółkę jawną na potrzeby działalności gospodarczej podatkowej księdze przychodów i rozchodów.
Skoro, jak wskazano, otrzymane dofinansowanie w zakresie w jakim stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej jest zwolnione z opodatkowania na podstawie ww. przepisu prawa, bezprzedmiotowym jest badanie, czy przychód ten jest zwolniony na podstawie wskazanego we wniosku oraz jego uzupełnieniu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który na gruncie przedmiotowej sprawy nie ma zastosowania.
Ponadto, odnosząc się do stanowiska wnioskodawcy w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania wpłat wnoszonych przez uczestników kursów szkoleniowych należy zauważyć, że zgodnie z ogólną zasadą zawartą w cytowanym powyżej art. 9 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c (). W myśl natomiast art. 14 ust. 1 ww. ustawy za przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. Wpłaty dokonywane przez uczestników kursów szkoleniowych nie zostały zwolnione z opodatkowania na podstawie ww. art. 21, 52, 52a i 52c przedmiotowej ustawy ani też wyłączone z kategorii przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej. Zatem przedmiotowe wpłaty stanowią przychód wspólników z prowadzonej, w formie Spółki jawnej pozarolniczej działalności gospodarczej.
W świetle powyższego przedstawione we wniosku stanowisko wnioskodawcy w zakresie:
- podstawy prawnej zwolnienia z opodatkowania dofinansowania współfinansowanego z funduszy strukturalnych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, oraz
- możliwości zwolnienia z opodatkowania wpłat wnoszonych przez uczestników kursów szkoleniowych,
- jest nieprawidłowe.
W pozostałym zakresie stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Do wniosku dołączono plik dokumentów. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).
Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach