Czy oświadczenie Wnioskodawczyni o wyborze opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym jest skuteczne w obliczu okoliczności opisanych powyżej? - Interpretacja - IPTPB1/415-44/11-4/MD

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 05.08.2011, sygn. IPTPB1/415-44/11-4/MD, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Czy oświadczenie Wnioskodawczyni o wyborze opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym jest skuteczne w obliczu okoliczności opisanych powyżej?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 20 kwietnia 2011 r. (data wpływu 16 maja 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 9 lipca 2011 r. (data wpływu 11 lipca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie formy opodatkowania przychodów z tytułu najmu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 maja 2011 r. do Izby Skarbowej w Poznaniu Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie formy opodatkowania przychodów z tytułu najmu. Pismem z dnia 2 czerwca 2011 r.,, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie na podstawie art. 15 § 1 oraz art. 170 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) w związku z § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) przekazał ww. wniosek, celem załatwienia zgodnie z właściwością przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych określonych w art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 1 lipca 2011 r., wezwano do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia. Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 5 lipca 2011 r., natomiast w dniu 11 lipca 2011 r. uzupełniono ww. wniosek.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni przez kilka lat prowadziła indywidualną działalność gospodarczą, która została zlikwidowana 28 lutego 2011 r. W ramach działalności gospodarczej, poza innymi przychodami uzyskiwała również przychody z najmu części nieruchomości, której jest właścicielką. Po likwidacji, 4 marca 2011 r., złożyła we właściwym Urzędzie Skarbowym oświadczenie, że od miesiąca marca będzie uzyskiwać przychody z najmu, określone w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednocześnie oświadczyła, że wybiera opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 8,5%, podając jednocześnie, że przewidywany termin uzyskania pierwszego przychodu z tego tytułu to 10 marca 2011 r. (faktycznie wpłata nastąpiła później). Przedmiotem najmu będzie również nieruchomość, z której do końca lutego uzyskiwała przychody w ramach działalności gospodarczej.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawczyni oświadczyła, że:

  1. Przedmiotem najmu jest nieruchomość, która była wykorzystywana w prowadzonej działalności gospodarczej z tym, że wykorzystywanie jej ograniczyło się do uzyskiwania z niej przychodów z najmu polegającego na odpłatnym oddaniu kawałka gruntu na reklamę.
  2. Aktualnie poza przychodami z ww. nieruchomości uzyskuje od maja 2011 r. również przychody z najmu innej nieruchomości gruntowej opisanej w pkt 1 opodatkowując je razem zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg stawki 8,5%.
  3. Składając oświadczenie o wyborze formy opodatkowania nie wiedziała kiedy faktycznie rozpocznie uzyskiwanie przychodów z najmu mieszkania (była na etapie oferty w biurze pośrednictwa lokali), natomiast miała pewność, co do możliwości dalszego uzyskiwania przychodów z najmu na zasadach określonych w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nieruchomości gruntowej opisanej w pkt 1 na cele tablicy reklamowej, z tym że pierwszy przychód z tego tytułu uzyskała po złożeniu oświadczenia o wyborze opodatkowania zryczałtowanym podatkiem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy oświadczenie Wnioskodawczyni o wyborze opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym jest skuteczne w obliczu okoliczności opisanych powyżej...

Zdaniem Wnioskodawczyni, czynności opisane w poz. 50 wniosku są poprawne. Po likwidacji działalności gospodarczej ma prawo uzyskiwać przychody z najmu, opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym pod warunkiem złożenia oświadczenia przed uzyskaniem pierwszego przychodu z tego źródła i takie oświadczenie złożyła. Nie jest przy tym istotny sam przedmiot najmu, który w tym samym roku podatkowym podlegał opodatkowaniu w ramach działalności gospodarczej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r., Nr 51, poz. 307 ze zm.) wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.

Stosownie do przepisów tej ustawy, odrębnymi źródłami przychodów są określone w art. 10 ust. 1 pkt 3 i 6:

  • pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3),
  • najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą (pkt 6).

Pojęcie działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej zostało zdefiniowane w art. 5a pkt 6 ww. ustawy. Zgodnie z tym przepisem, za pozarolniczą działalność gospodarczą uważa się działalność zarobkową wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową, polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż, polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych - prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Przy czym, przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz z innych umów o podobnym charakterze, składników majątku związanych z działalnością gospodarczą (art. 14 ust. 2 pkt 11 ww. ustawy).

Z powyższych przepisów wynika, iż najem dla celów podatkowych może być traktowany jako przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych lub jako odrębne źródło przychodów, określone w art. 10 ust. 1 pkt 6 tejże ustawy.

Co do zasady wybór kwalifikacji i sposób rozliczenia przychodów z najmu ustawodawca pozostawił osobie oddającej rzecz w najem. Jedynie w przypadku, gdy przedmiotem najmu są składniki majątku związane z działalnością gospodarczą, albo najem jest przedmiotem tej działalności, wynajmowanie nieruchomości traktowane jest jako pozarolnicza działalność gospodarcza.

W myśl art. 9a ust. 6 ww. ustawy, dochody osiągane przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6, są opodatkowane na zasadach określonych w ustawie, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 9a ust. 4 ww. ustawy, wybór sposobu opodatkowania dokonany w oświadczeniu, o którym mowa w ust. 2, dotyczy również lat następnych, chyba że podatnik, w terminie do dnia 20 stycznia roku podatkowego, zawiadomi w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z tego sposobu opodatkowania lub złoży w tym terminie pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.), ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

Stosownie do treści art. 2 ust. 1a ww. ustawy, osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają również otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Dla ustalenia wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu tych umów, stosuje się art. 11 ust. 2-2b ustawy o podatku dochodowym.

Aby skorzystać z ryczałtowej formy opodatkowania należy złożyć pisemne oświadczenie o jej wyborze (art. 9 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne).

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. a) ww. ustawy, dla przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5%.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni prowadziła indywidualną działalność gospodarczą, a poza przychodami z tejże działalności uzyskiwała również przychody z najmu części nieruchomości, której jest właścicielką. Działalność gospodarczą zlikwidowała dnia 28 lutego 2011 r. Po likwidacji działalności w dniu 4 marca 2011 r. złożyła w urzędzie skarbowym oświadczenie, że od miesiąca marca będzie uzyskiwać przychody z najmu, określone w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz, że opodatkuje je zryczałtowanym podatkiem dochodowym od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 8,5%, podając jednocześnie, że przewidywany termin uzyskania pierwszego przychodu z tego tytułu to 10 marca 2011 r. (faktycznie wpłata nastąpiła później).

Wnioskodawczyni podała również, że nieruchomość będąca przedmiotem najmu wykorzystywana była w prowadzonej działalności gospodarczej, lecz ograniczało się to do odpłatnego oddania kawałka gruntu na reklamę. Aktualnie poza przychodami z tytułu najmu ww. nieruchomości gruntowej, Wnioskodawczyni od maja 2011 r. uzyskuje również przychody z najmu lokalu mieszkalnego.

Z powyższego wynika, że Wnioskodawczyni po likwidacji działalności gospodarczej, wynajmuje prywatnie nieruchomość gruntową oraz lokal mieszkalny i przychody uzyskiwane z tego najmu nie stanowią przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Reasumując, mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa podatkowego, stwierdzić należy, iż w sytuacji kiedy działalność gospodarcza została zlikwidowana, przychód uzyskany z tytułu najmu nieruchomości wcześniej wykorzystywanej w pozarolniczej działalności gospodarczej, a także przychód uzyskany z tytułu najmu lokalu mieszkalnego, stanowić będzie odrębne źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jeżeli Wnioskodawczyni złożyła we właściwym urzędzie skarbowym pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z najmu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia najmu, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu, to przychód ten może podlegać opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi