Czy wypłacanie żołnierzowi zawodowemu należności z tytułu zwrotu kosztów remontu kwatery ww. przypadku, stanowi przychód o którym mowa w art. 10 ust. ... - Interpretacja - ILPB1/415-678/11-2/IM

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 05.08.2011, sygn. ILPB1/415-678/11-2/IM, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Czy wypłacanie żołnierzowi zawodowemu należności z tytułu zwrotu kosztów remontu kwatery ww. przypadku, stanowi przychód o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a oddział Agencji zobowiązany jest do obliczenia i pobrania zaliczki na podatek dochodowy czy też zobowiązany jest do sporządzenia informacji PIT-8C?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 4 maja 2011 r. (data wpływu 10 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie przychodów jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 maja 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Agencja utworzona na mocy art. 8 ustawy z dnia 22 czerwca 1995 r. o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Reczpospolitej Polskiej (Dz. U. z 2010 r. Nr 206, poz.1367) realizuje zadania własne oraz zadania zlecone przez Ministra Obrony Narodowej. Jednym z zadań Agencji jest dokonywanie remontów budynków, lokali mieszkalnych i internatów. Zgodnie z art. 32 ust. 2 ww. ustawy koszty remontu kwatery wraz z pomieszczeniami przynależnymi oraz instalacji i urządzeń technicznych należących do ich wyposażenia są pokrywane z dotacji budżetowej. Remont kwatery może być przeprowadzony przez żołnierza zawodowego na jego wniosek po zawarciu umowy z dyrektorem oddziału regionalnego. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Obrony Narodowej z dnia 23 czerwca 2010 r. w sprawie gospodarowania lokalami mieszkalnymi przez Agencję (Dz. U. z 2010 r. Nr 16. poz. 777) koszt remontu uwzględniający podatek od towarów i usług ustala dyrektor oddziału regionalnego w formie pisemnej na podstawie kosztorysu inwentorskiego, sporządzanego zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 18 maja 2004 r. w sprawie określenia metod i podstaw sporządzania kosztorysu inwentorskiego, obliczenia planowanych prac projektowych oraz planowanych prac projektowych oraz planowanych kosztów robót budowlanych określonych w programie funkcjonalno-użytkowym (Dz. U. Nr 130, poz. 1388).Termin wykonania remontu oraz sposób rozliczenia nakładów z tego tytułu określa się w umowie. Do kosztorysu przyjmuje się stosowane w kwartale poprzednim średnie krajowe ceny rynkowe, publikowane w powszechnie stosowanych cennikach. Kosztorys obejmuje również koszty prac projektowych oraz koniecznych uzgodnień i pozwoleń. Po dokonaniu protokolarnego odbioru remontu oddziału regionalnego Agencji wypłaca żołnierzowi zwrot kosztów remontu kwatery.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wypłacanie żołnierzowi zawodowemu należności z tytułu zwrotu kosztów remontu kwatery w ww. przypadku stanowi przychód, o którym mowa w art. 10 ust.1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a Oddział Regionalny Agencji zobowiązany jest do obliczenia i pobrania zaliczki na podatek dochodowy, czy też zobowiązany jest do sporządzenia informacji PIT-8C...

Zdaniem Wnioskodawcy, na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje zasada powszechności opodatkowania. W myśl tej zasady wyrażonej w art. 9 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podlegają wszelkie dochody osiągane przez osoby fizyczne z wyjątkiem dochodów wolnych od podatku na podstawie przepisów ustawy oraz dochodów od których zaniechano poboru podatku. W świetle przytoczonych przepisów, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż zwrot kosztów remontu kwatery jest przychodem zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9. Wnioskodawca nie ma obowiązku pobierania zaliczki na podatek dochodowy ale jest zobowiązany do sporządzenia informacji PIT- 8C i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazania jej podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu wg miejsca zamieszkania podatnika.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Źródła przychodów wymienione zostały w art. 10 ust. 1 ww. ustawy. W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednym ze źródeł przychodów są inne źródła.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania w szczególności, wskazuje, iż definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Oznacza to, że o przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe. Istota bowiem przychodu podatkowego polega właśnie na tym, że ma on charakter trwałego przysporzenia w majątku podatnika.

Zgodnie natomiast z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru (PIT-8C) o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że jednym z zadań Agencji jest dokonywanie remontów budynków, lokali mieszkalnych i internatów. Koszty remontu kwatery wraz z pomieszczeniami przynależnymi oraz instalacji i urządzeń technicznych należących do ich wyposażenia są pokrywane z dotacji budżetowej. Remont kwatery może być przeprowadzony przez żołnierza zawodowego na jego wniosek po zawarciu umowy z dyrektorem oddziału regionalnego.

Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 13 czerwca 2005 roku (Dz. U. Nr 116, poz. 975) w sprawie gospodarowania lokalami mieszkalnymi przez Wojskową Agencję Mieszkaniową, Agencja dysponuje lokalami mieszkalnymi:

  1. stanowiącymi własność Skarbu Państwa, przekazanymi Agencji przez Ministra Obrony Narodowej;
  2. pozyskanymi od spółdzielni mieszkaniowych i towarzystw budownictwa społecznego;
  3. pozyskanymi w drodze umowy najmu, leasingu albo innej umowy cywilnoprawnej;
  4. pozyskanymi w drodze darowizny, spadku albo zapisu.

W myśl § 2 ust. 3 pkt 5 ww. rozporządzenia, gospodarowanie lokalami mieszkalnymi, o których mowa w ust. 1, polega w szczególności na wykonywaniu przeglądów technicznych, napraw, konserwacji i remontów lokali mieszkalnych, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 4, oraz pozyskanych przez Agencję w drodze umowy sprzedaży, w zakresie obciążającym Agencję.

Zgodnie z § 8 ust. 1 ww. rozporządzenia, osoba posiadająca tytuł prawny do zamieszkiwania w lokalu mieszkalnym może za zgodą dyrektora oddziału regionalnego wykonać naprawy, o których mowa w § 7 ust. 1, we własnym zakresie. Koszt tych napraw, uwzględniający podatek VAT, ustala dyrektor oddziału regionalnego w formie pisemnej na podstawie kosztorysu inwestorskiego sporządzonego zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 18 maja 2004 r. w sprawie określenia metod i podstaw sporządzania kosztorysu inwestorskiego, obliczania planowanych kosztów prac projektowych oraz planowanych kosztów robót budowlanych określonych w programie funkcjonalno-użytkowym (Dz. U. Nr 130, poz. 1389). Termin wykonania napraw oraz sposób rozliczenia nakładów z tego tytułu określa się w umowie zawartej przed rozpoczęciem prac między dyrektorem oddziału regionalnego a osobą posiadającą tytuł prawny do zamieszkiwania w lokalu mieszkalnym.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że kwota przekazana przez Oddział Regionalny Agencji w związku z wykonaniem remontu obciążającego Agencję nie stanowi przysporzenia w majątku żołnierza zawodowego. Zgodnie z powołanymi powyżej przepisami Agencja powinna wykonać remont mieszkania, a zatem przekazana żołnierzowi kwota tytułem remontu w mieszkaniu służbowym stanowi jedynie pokrycie kosztów, do poniesienia których zobowiązana była Agencja.

Reasumując, wypłacanie żołnierzowi zawodowemu należności z tytułu zwrotu kosztów remontu kwatery w ww. przypadku, nie stanowi przychodu o którym mowa w art. 10 ust.1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a Oddział Regionalny Agencji nie jest zobowiązany do obliczenia i pobrania zaliczki na podatek dochodowy i nie jest też zobowiązany do sporządzenia informacji PIT-8C.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu