Temat interpretacji
Czy dochody wnioskodawczyni z tytułu bezpośredniej realizacji celu programu będą zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 05 lipca 2010r. (data wpływu do tut. Biura 09 lipca 2010r.), uzupełnionym w dniu 13 września 2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania dochodu uzyskanego w ramach programu Uczenie się przez całe życie - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 09 lipca 2010r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania dochodu uzyskanego w ramach programu Uczenie się przez całe życie.
Z uwagi na braki formalne wniosku, pismem z dnia 01 września 2010r. Znak: IBPBII/1/415-641/10/BJ wezwano wnioskodawczynię do jego uzupełnienia. Przedmiotowy wniosek uzupełniono w dniu 13 września 2010r.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawczyni w okresie od 30 sierpnia 2010r. do 30 czerwca 2011r. będzie odbywać Asystenturę Grundtviga w ramach unijnego programu Uczenie się przez całe życie. Będzie pracować jako asystentka w instytucji goszczącej, stowarzyszeniu z siedzibą w Berlinie. Celem wyjazdu jest umożliwienie lepszego zrozumienia wymiaru europejskiego edukacji dorosłych, poszerzenie znajomości języków obcych oraz rozwój kompetencji zawodowych i międzykulturowych. W wyniku procedury selekcyjnej przeprowadzonej przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji wyjazd wnioskodawczyni otrzymał dofinansowanie w ramach unijnej akcji. Przyznane środki (8.098,00 EUR = 33.388,37 PLN) to minimalna kwota pozwalająca na utrzymanie w Berlinie. Stałym miejscem zamieszkania wnioskodawczyni jest R. Przez okres trwania Asystentury nie będzie ona otrzymywać innych stałych dochodów.
W piśmie z dnia 08 września 2010r. (data wpływu do tut. Biura 13 września 2010r.), stanowiącym uzupełnienie wniosku, wnioskodawczyni wyjaśniła, iż:
- Jej wyjazd odbywa się w ramach akcji Asystentury Grundtviga, która jest jedną z akcji programu Uczenie się przez całe życie. Każdy wyjazd osoby indywidualnej w ramach tej akcji jest więc osobnym projektem, którego celem jest umożliwienie uczestnikom lepszego zrozumienia wymiaru europejskiego edukacji dorosłych, poszerzenie znajomości języków obcych, poznanie innych krajów europejskich i ich systemów edukacji oraz rozwój kompetencji zawodowych i międzykulturowych. Akcja umożliwia obecnej lub przyszłej kadrze dla edukacji dorosłych, zarówno formalnej, pozaformalnej jak i nieformalnej, realizację wyjazdów w celu pełnienia roli Asystenta Grundtviga w organizacjach edukacji dorosłych w innym kraju europejskim uczestniczącym w Programie Uczenie się przez całe życie. Wnioskodawczyni realizuje cel akcji bezpośrednio poprzez pobyt w Berlinie i współpracę z organizacją goszczącą. Oprócz tego w organizacji goszczącej wnioskodawczyni zajmuje się wdrożeniem i koordynacją konkretnych projektów unijnych, m. in. w programie Młodzież w działaniu.
- Podstawą do wypłaty wynagrodzenia jest umowa zawarta przez wnioskodawczynię (jako bezpośrednią beneficjentkę akcji) z Fundacją Systemu Rozwoju Edukacji Narodową Agencją Programu Uczenie się przez całe życie. Środki przekazane przez Narodową Agencję to jedyne źródło finansowania Asystentury.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy od przyznanego dofinansowania wnioskodawczyni będzie musiała odprowadzić podatek dochodowy...
Wnioskodawczyni wskazała, iż zwraca się z prośbą o ocenę jej stanowiska względem możliwości zwolnienia z opodatkowania.
Wnioskodawczyni uważa, iż kwoty dofinansowania wyjazdu w ramach Asystentury Grundtviga programu unijnego Uczenie się przez całe życie powinny być zwolnione z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dochód ten pochodzi ze środków programów ramowych Unii Europejskiej. Jako podatnik realizuje ona bezpośrednio cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy, tj. zrozumienie wymiaru europejskiego edukacji dorosłych oraz rozwój kompetencji zawodowych i międzykulturowych.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Natomiast stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:
- pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
- podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.
W związku z powyższym warunkiem skorzystania ze zwolnienia dochodów od podatku na podstawie powyższego przepisu musi być spełnienie łącznie obu przesłanek, tj.:
- bezzwrotna pomoc musi pochodzić od podmiotów wskazanych w ww. przepisie w tym gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy przekazanej na podstawie, o której mowa w tym przepisie,
- podatnik musi bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.
Oznacza to, że niedopełnienie któregokolwiek z warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia.
W zakresie pierwszej z ww. przesłanek należy wskazać, że co do zasady zostaje ona spełniona w przypadku gdy środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.
Drugą z przesłanek warunkujących zastosowanie przedmiotowego zwolnienia jest charakter wykonywanych czynności. Tylko bowiem wynagrodzenia za czynności i prace o charakterze merytorycznym, czyli związane bezpośrednio z realizacją celu programu mogą być zwolnione z podatku w tej części, w jakiej zostały sfinansowane ze środków pomocowych.
Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż wnioskodawczyni w okresie od 30 sierpnia 2010r. do 30 czerwca 2011r. będzie odbywać Asystenturę Grundtviga w ramach unijnego programu Uczenie się przez całe życie. Będzie pracować jako asystentka w instytucji goszczącej, tj. stowarzyszeniu z siedzibą w Berlinie. Podstawą do wypłaty wynagrodzenia jest umowa zawarta przez wnioskodawczynię (jako bezpośrednią beneficjentkę akcji) z Fundacją Systemu Rozwoju Edukacji Narodową Agencją Programu Uczenie się przez całe życie. Środki przekazane przez Narodową Agencję to jedyne źródło finansowania Asystentury. Dochód ten pochodzi ze środków programów ramowych Unii Europejskiej. Wnioskodawczyni wskazała, iż będzie realizować bezpośrednio cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy, tj. zrozumienie wymiaru europejskiego edukacji dorosłych oraz rozwój kompetencji zawodowych i międzykulturowych.
Program Uczenie się przez całe życie został ustanowiony Decyzją nr 1720/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 listopada 2006r. Jest to program Unii Europejskiej w dziedzinie edukacji i doskonalenia zawodowego przewidziany na lata 2007-2013. Celem programu jest rozwój różnych form uczenia się przez całe życie poprzez wspieranie współpracy między systemami edukacji i szkoleń w krajach uczestniczących. Program ten jest finansowany z budżetu Unii Europejskiej w ramach środków przewidzianych do dyspozycji Komisji Europejskiej.
Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie oraz powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, iż wynagrodzenia wnioskodawczyni finansowane wprost ze środków bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej, będą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli spełniony zostanie wymóg bezpośredniej realizacji celu programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawczynię oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Do wniosku Wnioskodawczyni dołączyła dokumenty. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem zdarzenia przyszłego przedstawionym przez wnioskodawczynię i jej stanowiskiem.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach