Temat interpretacji
obowiązek sporządzania informacji PIT-8C z tytułu wypłacania przez Spółkę rekompensat (odszkodowań) ponoszonych przez klientów Spółki kosztów związanych z reklamacją wyrobów oraz wydawania wyrobów wolnych od wad.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 28.10.2009 r. (data wpływu 02.11.2009 r.) oraz w uzupełnieniu wniosku z dnia 12.01.2010 r. (data wpływu 12.01.2010 r.) i uzupełnieniu wniosku z dnia 19.01.2010 r. (data wpływu 19.01.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku sporządzania informacji PIT-8C z tytułu wypłacania przez Spółkę rekompensat (odszkodowań) ponoszonych przez klientów Spółki kosztów związanych z reklamacją wyrobów oraz wydawania wyrobów wolnych od wad - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 02.11.2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych fizycznych w zakresie obowiązku sporządzania informacji PIT-8C z tytułu wypłacania przez Spółkę rekompensat (odszkodowań) ponoszonych przez klientów Spółki kosztów związanych z reklamacją wyrobów oraz wydawania wyrobów wolnych od wad.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.
Spółka zajmuje się produkcją i sprzedażą budowlanej ceramiki klinkierowej. Produkcja odbywa się systemem ciągnionym - pokłady różnych glin łączy się ze sobą, formuje i wypala w piecach komorowych lub tunelowych. Otrzymywany jest produkt naturalny, który stosownie do parametrów fizyko - chemicznych dostępnej gliny może być bardziej lub mniej wrażliwy na warunki atmosferyczne. Skutkuje to czasami rozwarstwieniami, odpryskami, wichrowatościami, itp. wyrobów zamontowanych w miejscu przeznaczenia.
Wady tego rodzaju są nierozłączną częścią produkcji z materiałów naturalnych i nie da się ich wyeliminować na poziomie wewnętrznego systemu jakości.
Spółka swoje produkty sprzedaje za pośrednictwem Hurtowni. Z powodów opisanych powyżej, odbiorcy indywidualni - Klienci współpracujących ze Spółką Hurtowni, składają za ich pośrednictwem reklamacje na wyroby Spółki. Podstawą owych reklamacji jest rękojmia ustanowiona w Kodeksie cywilnym i opisana w Ustawie o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Rozpatrując daną reklamację Spółka zbiera dokumentację w postaci dokumentów potwierdzających nabycie wyrobów Spółki, zgłoszenia reklamacyjnego z opisem wad, stosowanych materiałów montażowych, jeśli sytuacja tego wymaga Spółka przeprowadza wizję lokalną i/lub prosi o fotografię wyrobów z wadami. Jeśli reklamacja jest zasadna Spółka realizuje roszczenia klientów w postaci wymiany towarów na wolne od wad lub/i wypłatę rekompensaty poniesionych kosztów montażu wadliwych wyrobów, ich demontażu i ponownego montażu wyrobów wolnych od wad, ustalone w oparciu o stawki rynkowe lub szacunek rzeczoznawcy.
Czasami zdarza się, że reklamacja jest niezasadna, np. upłynął termin rękojmi, mimo tego rekompensata lub/i wymiana wyrobów jest dokonywana ze względów marketingowych, pozycji produktów konkurencyjnych i postrzegania Spółki na danym rynku lokalnym. Spółka dla pozytywnego wizerunku wśród Hurtowni i Klientów - odbiorców ostatecznych i przez to zabezpieczenia źródeł przychodów, przyjęła w swojej strategii sprzedaży taką możliwość.
Z treści uzupełnienia stanu faktycznego dokonanego przez Spółkę pismem z dnia 12.01.2010 r. wynika, iż Hurtownicy, o których mowa w zapytaniu to niezależne firmy handlowe sprzedające produkty Spółki. Praktyka lat ubiegłych i umowy o współpracy z tymi Hurtowniami cedują koszty postępowania reklamacyjnego na Spółkę. Spółka dla zachowania tej współpracy i w ten sposób przychodów, zobowiązała się ponosić koszty postępowań reklamacyjnych.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Czy wypłacone rekompensaty (odszkodowania) i/lub wartość wymienionych wyrobów są w Spółce kosztem uzyskania przychodów...
Przedmiotowa interpretacja indywidualna została udzielona w zakresie pytania Nr 2 wniosku w odniesieniu do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, natomiast odpowiedź na pytanie Nr 4 wniosku w zakresie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych udzielona została odrębną interpretacją indywidualną. Wniosek w zakresie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie pytania Nr 1 i Nr 3 został rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną.
Zdaniem Wnioskodawcy:
Ad. pyt. Nr 1 i Nr 3.
Spółka stoi na stanowisku, iż wypłacone rekompensaty (odszkodowania) i/lub wartość wymienianych wyrobów nie zależnie, czy reklamacja jest zasadna, czy nie, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1) służy zabezpieczeniu przychodów, więc stanowi koszty uzyskania przychodów Spółki.
Ponadto, z treści uzupełnienia stanowiska Spółki w zakresie zadanych pytań, dokonanego przez Spółkę pismami z dnia 12.01.2010 r. i 19.01.2010 r. wynika, iż z uwagi na to, że nie zobowiązanie się do ponoszenia kosztów reklamacji zgłaszanych przez odbiorców indywidualnych do Hurtowni, grozi Spółce odmową współpracy - sprzedaży produktów Spółki przez te Hurtownie, Spółka zobowiązała się do ich ponoszenia. Spółka twierdzi, iż jest to powszechnie stosowana na rynku galanterii klinkierowych praktyka handlowa. Produkty Spółki sprzedają się przy okazji sprzedaży podstawowych materiałów budowlanych (cegły, pustaków, dochówek). Firmy handlujące (Hurtownicy) takimi produktami niechętnie podchodzą do sprzedaży wyrobów Spółki, ponieważ nie zarabiają na nich tak, jak na podstawowych materiałach budowlanych i traktują je jako uzupełnienie swojej oferty. Stąd zachęta do sprzedaży w postaci przejęcia kosztów postępowania reklamacyjnego.
Ponieważ wypłacona kwota stanowi równowartość zakupionych wyrobów Spółki i/lub kosztów montażu, demontażu i ponownego montażu wyrobów wolnych od wad, nie stanowi odszkodowań lub kar umownych, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 22 (kar umownych i odszkodowań z tytułu wad dostarczonych towarów, wykonanych robót i usług oraz zwłoki w dostarczeniu towaru wolnego od wad albo zwłoki w usunięciu wad towarów albo wykonanych robót i usług). Rekompensaty i wydane nowe wyroby mają zaspokoić roszczenia klientów indywidualnych i nie wynikają z umów cywilnoprawnych zawartych z nimi. Rekompensaty i wydane nowe wyroby wynikają z chęci zapewnienia Spółce ciągłości sprzedaży w kanałach dystrybucji Hurtowników, tak aby Hurtownicy nie musieli tracić czasu i pieniędzy w przeprowadzaniu procedur reklamacyjnych, jakie nakłada na nich ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumpcyjnej, a cały swój wysiłek kierowali na sprzedaż wyrobów Spółki. Klient reklamujący wyroby, nawet jeśli reklamacja jest niezasadna (np. upłynął czas zgłoszenia reklamacji, klient oczekuje, iż kupując wyroby Spółki będzie z nich korzystał przez 15 - 20 lat, a czas reklamacji upływa po 2 latach), ma być usatysfakcjonowany ostatecznie zakupami wyrobów Spółki, nawet jeśli pierwszy zakup wiązał się z koniecznością reklamacji, tak aby przy innej okazji powrócił do zakupów wyrobów Spółki. Reklamacje te wynikają z właściwości fizyko chemicznych glin używanych po produkcji wyrobów Spółki. Praktyka i nauka nie znajdują sposobów na 100% wyeliminowanie na poziomie produkcyjnym wyrobów które w toku używania nie będą bardziej lub mniej wrażliwe na warunki atmosferyczne, co skutkuje czasami ich rozwarstwieniami, odpryskami, wichrowatościami.
Ad. pyt. Nr 2 i Nr 4.
Spółka stoi na stanowisku, iż nie musi sporządzać i wysyłać informacji PIT-8C, ponieważ otrzymane kwoty lub/i zwrócone wyroby nie stanowią dla Reklamujących przychodów, są tylko rekompensatą już poniesionych wydatków na wadliwe wyroby, ponieważ kwoty te nie spełniają definicji przychodów, o których mowa w art. 20 ust. 1 i art. 30 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Z treści złożonego wniosku wynika, że Spółka zajmuje się produkcją i sprzedażą budowlanej ceramiki klinkierowej. Produkowany przez Spółkę wyrób naturalny wrażliwy jest na warunki atmosferyczne, co skutkuje rozwarstwieniami, odpryskami, wichrowatościami wyrobów zamontowanych w miejscu przeznaczenia. Swoje produkty Spółka sprzedaje odbiorcom indywidualnym, za pośrednictwem hurtowni. Klienci indywidualni składają za pośrednictwem hurtowni reklamacje na wyroby Spółki. Podstawą reklamacji jest rękojmia wynikająca z ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 ze zm.) oraz ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2002 r. Nr 141, poz. 1176 ze zm.).
Rozpatrując reklamacje Spółka zbiera dokumentację w postaci dokumentów potwierdzających nabycie wyrobów Spółki, zgłoszenia reklamacyjnego z opisem wad, stosowanych materiałów montażowych, przeprowadza wizję lokalną, prosi o fotografię wyrobów z wadami. W sytuacji, gdy reklamacja jest zasadna Spółka realizuje roszczenia klientów w postaci wymiany towarów na wolne od wad lub/i wypłatę rekompensaty poniesionych kosztów montażu wadliwych wyrobów, ich demontażu i ponownego montażu wyrobów wolnych od wad, ustalone w oparciu o stawki rynkowe lub szacunek rzeczoznawcy.
W związku ze szczegółową analizą treści przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego należy zgodzić się ze stanowiskiem Spółki, iż otrzymywane przez klientów kwoty rekompensat (odszkodowań), lub/i zwrócone wyroby nie spełniają definicji przychodów, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zasadne jest bowiem odwołanie się w tym miejscu do treści przepisu art. 8 powołanej przez Spółkę ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego.
Zgodnie z brzmieniem ust. 1 art. 8 ww. ustawy, jeżeli towar konsumpcyjny jest niezgodny z umową, kupujący może żądać doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo wymianę na nowy, chyba że naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów. Przy ocenie nadmierności kosztów uwzględnia się wartość towaru zgodnego z umową oraz rodzaj i stopień stwierdzonej niezgodności, a także bierze się pod uwagę niedogodności, na jakie naraziłby kupującego inny sposób zaspokojenia.
Z treści ust. 2 art. 8 omawianej ustawy wynika, iż nieodpłatność naprawy i wymiany w rozumieniu ust. 1 oznacza, że sprzedawca ma również obowiązek zwrotu kosztów poniesionych przez kupującego, w szczególności kosztów demontażu, dostarczenia, robocizny, materiałów oraz ponownego zamontowania i uruchomienia.
W ocenie organu podatkowego, opierając się o powołane przez Spółkę przepisy ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego, które wyraźnie określają, iż kupujący w ściśle określonych warunkach może żądać od sprzedającego wymiany towaru niezgodnego z umową na nowy oraz, że sprzedawca ma obowiązek zwrotu kosztów poniesionych przez kupującego, w szczególności kosztów demontażu, dostarczenia, robocizny, materiałów oraz ponownego zamontowania i uruchomienia, należy stwierdzić, że okoliczności te nie skutkują powstaniem u klientów Spółki przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Reasumując, wypłacając rekompensaty (odszkodowania) poniesionych kosztów montażu wadliwych wyrobów, ich demontażu i ponownego montażu wyrobów wolnych od wad, ustalone w oparciu o stawki rynkowe lub szacunek rzeczoznawcy, lub/i wydając wyroby wolne od wad, w oparciu o przepisy ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego, na Spółce nie ciążą i nie będą ciążyły obowiązki związane ze sporządzaniem i przesyłaniem klientom Spółki - osobom fizycznym, oraz właściwemu urzędowi skarbowemu informacji PlT-8C, z uwagi na to, że działania Spółki na rzecz swoich klientów nie mogą być traktowane jako przysporzenie tych osób w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Ponadto organ podatkowy pragnie wyjaśnić, iż powołanego przez Spółkę w treści własnego stanowiska art. 30 ust. 2 nie zawiera ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego, stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
Referencje
IPPB2/415-671/09-6/MG, interpretacja indywidualna
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie