Temat interpretacji
Zbycie lokalu mieszkalnego a zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 22 marca 2010r. (data wpływu do tut. Biura - 24 marca 2010r.), uzupełnionym w dniu 31 maja 2010r. oraz w dniu 14 czerwca 2010r. i 18 czerwca 2010r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży lokalu mieszkalnego nabytego w drodze darowizny - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 24 marca 2010r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącejm.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży lokalu mieszkalnego nabytego w drodze darowizny.
Z uwagi na stwierdzone braki formalne, pismem z dnia 17 maja 2010r. Znak: IBPB II/1/436-74/10/ŚS, wezwano wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku. Wniosek uzupełniono w dniu 31 maja 2010r.
Jako, że z treści wniosku wynikało, że wnioskodawczyni może oczekiwać również interpretacji w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, w wezwaniu z dnia 09 czerwca 2010r. Znak: IBPB II/1/436-74/10/ŚS, IBPB II/1/415-565/10/ŚS Organ poprosił wnioskodawczynię m.in. o doprecyzowanie czy wolą jej jest uzyskanie także interpretacji w tym zakresie. W dniu 14 czerwca 2010r. wpłynęła dodatkowa opłata.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Na podstawie aktu darowizny w dniu 21 października 2009r. wnioskodawczyni nabyła lokal mieszkalny stanowiący odrębną własność, który znajduje się w mieście X. oddalonym od miejsca zamieszkania wnioskodawczyni o około 400 km. Wnioskodawczyni w nabytym w drodze darowizny lokalu ustanowiła na rzecz darczyńcy (matka wnioskodawczyni) służebność osobistą mieszkania polegającą na bezpłatnym i dożywotnim prawie zamieszkiwania. Wnioskodawczyni wskazała, iż jej matka od pewnego czasu choruje i zgodnie z zaleceniem lekarza potrzebuje całodobowej opieki. Wnioskodawczyni uważa, iż jako córka jest zobligowana do zapewnienia jej opieki i aby to zrealizować w pełni, zamierza sprzedać nabyty lokal mieszkalny zgodnie z wytycznymi zawartymi w art. 16 ust. 7 ustawy o podatku od spadków i darowizn i zakupić lokal o podobnym standardzie w swojej miejscowości. Celem wnioskodawczyni jest poprawienie warunków mieszkaniowych swojej rodziny, ponieważ obecnie wnioskodawczyni mieszka z mężem, dwiema córkami oraz z matką w lokalu o powierzchni 42,52 m2 (dwa pokoje, kuchnia, łazienka). Wnioskodawczyni uważa, iż warunki zamieszkania uległy drastycznemu pogorszeniu i z tego powodu wnioskodawczyni musi podjąć powyższe działania.
W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:
Czy wnioskodawczyni będzie musiała z powyższego tytułu odprowadzić podatek dochodowy od osób fizycznych...
Wnioskodawczyni powołała się na art. 16 ust. 7 ustawy o podatku od spadkówi darowizn oraz na art. 4a cyt. ustawy, z których wynika iż wnioskodawczyni jest uprawniona do ulgi, a po sprzedaży darowizny i zakupie innego lokalu w terminie 6 miesięcy od daty sprzedaży nie będzie musiała płacić podatku dochodowego od osób fizycznych.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Na wstępie zaznacza się, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska wnioskodawczyni w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, zajęta w stosunku do przedstawionego zdarzenia przyszłego. W pozostałym zakresie wniosku tj. w części dotyczącej podatku od spadków i darowizn sprawa zostanie rozstrzygnięta odrębną interpretacją.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2 m.in.
- nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości (w tym lokalu stanowiącego odrębną własność),
- spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
- prawa wieczystego użytkowania gruntów,
-jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.
Do przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości nabytych od dnia 01 stycznia 2009r. zastosowanie mają przepisy ustawy o podatku dochodowym w brzmieniu obowiązującym od dnia 01 stycznia 2009r.
Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż wnioskodawczyni zamierza sprzedać, przed upływem pięciu lat, lokal mieszkalny stanowiący odrębną własność, nabyty w drodze umowy darowizny zawartej w dniu 21 października 2009r. Środki uzyskane ze sprzedaży wnioskodawczyni zamierza przeznaczyć, w okresie 6 miesięcy od daty sprzedaży, na cele mieszkaniowe.
W związku z faktem, iż prawo własności do przedmiotowego lokalu mieszkalnego wnioskodawczyni nabyła w dniu 21 października 2009r., do sprzedaży mieszkania zastosowanie znajdą przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznychw brzmieniu obowiązującym od 01 stycznia 2009r.
W myśl art. 30e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.
Zgodnie z treścią art. 30e ust. 2 ww. ustawy podstawą obliczenia podatku jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonych zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.
Dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) nie łączy się
z dochodami (przychodami) z innych źródeł. W myśl art. 30e ust. 4 pkt 2 po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, wykazać dochody o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.
W myśl powołanego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości
przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.
Stosownie do art. 21 ust. 26 ustawy, przez własny budynek, lokal lub pomieszczenie, o których mowa w ust. 25 pkt 1 lit. d i e, rozumie się budynek, lokal lub pomieszczenie stanowiące własność lub współwłasność podatnika lub do którego podatnikowi przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udział w takich prawach.
Cele mieszkaniowe, których sfinansowanie dochodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych uprawnia do skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania, wymienione zostały natomiast w art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Stosownie do art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy za wydatki na cele mieszkaniowe uważa się wydatki poniesione na:
- nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,
- nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,
- nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego,
- budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego,
- rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego
-położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej;
Z powołanego przepisu wynika, że warunkiem skorzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych dochodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych wymienionych w ustawie jest wydatkowanie otrzymanego przychodu wyłącznie na własne cele mieszkaniowe określone w art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zawarte w tym przepisie wyliczenie tzw. wydatków mieszkaniowych, których realizacja powoduje zwolnienie z opodatkowania kwot przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości, ma charakter wyczerpujący (enumeratywny).
Jednakże podkreślić należy, że w myśl art. 21 ust. 28 cyt. ustawy za wydatki, o których mowa w ust. 25, nie uważa się wydatków poniesionych na:
- nabycie gruntu lub udziału w gruncie, prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie, budynku, jego części lub udziału w budynku, lub
- budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, adaptację lub remont budynku albo jego części
-przeznaczonych na cele rekreacyjne.
Mając zatem na uwadze przytoczone powyżej uregulowania prawne oraz przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, że przychód uzyskany ze sprzedaży lokalu mieszkalnego nabytego w drodze darowizny będzie korzystał ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy, o ile wnioskodawczyni istotnie wydatkuje go w całości na własne cele mieszkaniowe w okresie nie tylko 6 miesięcy, ale nawet dwóch lat od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.
Wobec tego stanowisko wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się(w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach