Czy w przedmiotowym stanie faktycznym wspólnota mieszkaniowa zobowiązana będzie do pobrania jako płatnik zaliczek na podatek dochodowy od osób fizyc... - Interpretacja - ILPB1/415-636/12-4/AMN

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 04.10.2012, sygn. ILPB1/415-636/12-4/AMN, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Czy w przedmiotowym stanie faktycznym wspólnota mieszkaniowa zobowiązana będzie do pobrania jako płatnik zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych w zakresie kwot przekazanych właścicielom?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 maja 2012 r. (data wpływu 22 czerwca 2012 r.), uzupełnionym w dniu 19 września 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 czerwca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 4, art. 14f § 1 i art. 14f § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 6 września 2012 r. znak ILPB4/423-192/12-2/ŁM, ILPB1/415-636/12-2/AMN na podstawie art. 169 § 1 i § 2 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 10 września 2012 r., a w dniu 19 września 2012 r. wniosek uzupełniono (nadano w polskiej placówce pocztowej w dniu 17 września 2012 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wspólnota Mieszkaniowa utworzona została przez właścicieli lokali wchodzących w skład budynku mieszkalno-użytkowego, wybudowanego na początku ubiegłego stulecia. W roku 1995 postanowieniem sądu zniesiono współwłasność ustanawiając odrębną własność lokali. Nieruchomość wspólną stanowią grunt przedmiotowej nieruchomości oraz części wspólne budynku i urządzeń, które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli poszczególnych lokali. Właściciele wyodrębnionych lokali (wcześniej - udziałów we współwłasności) swoje prawa nabywali w okresie 1985-2008 od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, w drodze umowy sprzedaży, umowy darowizny, postanowienia o zniesieniu współwłasności oraz umowy zamiany.

Właściciele lokali wchodzących w skład wspomnianej wyżej nieruchomości, tworzący Wspólnotę Mieszkaniową, w sporządzonej w formie aktu notarialnego uchwale wyrazili zgodę na zmianę przeznaczenia części nieruchomości wspólnej stanowiącej pomieszczenia strychowe i przebudowę wymienionej części nieruchomości wspólnej, w wyniku której powstanie 1 do 10 samodzielnych lokali mieszkalnych lub użytkowych, o łącznej powierzchni od 400 m 2 do 650 m 2.

Zgoda ta dotyczyła również ustanowienia odrębnej własności wyżej wymienionych lokali mieszkalnych lub użytkowych, sprzedaż tych lokali osobom za cenę i na warunkach według uznania zarządu Wspólnoty Mieszkaniowej względnie postanowienie, że lokale te nabędą właściciele wyodrębnionych lokali znajdujących się w przedmiotowym budynku, w udziałach równych udziałom w nieruchomości wspólnej przysługującym każdoczesnym właścicielom tych lokali. Zarząd Wspólnoty Mieszkaniowej został umocowany do zawierania wszelkich umów stanowiących czynności przekraczające zakres zwykłego zarządu, a mających na celu wykonanie wspomnianej wyżej uchwały.

W podpisanej już przedwstępnej umowie ustanowienia odrębnej własności lokali i ich sprzedaży stwierdzono, iż Wspólnota Mieszkaniowa zamierza umożliwić kupującemu przebudowanie pomieszczeń znajdujących się na strychu przedmiotowego budynku, z których to pomieszczeń ma powstać 9 samodzielnych lokali mieszkalnych. Wszystkie prace oraz formalności związane z adaptacją strychu wykonywane będą na koszt kupującego i jego staraniem. Kupujący wystąpi o niezbędne pozwolenie na budowę, uzyska projekt architektoniczny, wykona wszelkie inne czynności niezbędne do przebudowy strychu. Po zakończeniu prac służących wyodrębnieniu samodzielnych lokali mieszkalnych zostanie ustanowiona odrębna własność tych lokali, a następnie Wspólnota Mieszkaniowa, działając na podstawie uchwały ogółu właścicieli lokali wchodzących w skład nieruchomości sprzeda je kupującemu.

W ramach ww. umowy przedwstępnej zarząd Wspólnoty Mieszkaniowej zadeklarował, że Wspólnota Mieszkaniowa zamierza przeznaczyć część zysku ze sprzedaży nowoutworzonych lokali na potrzeby Wspólnoty (tj. na remont klatki schodowej, fasady i podwórka w terminie do dwóch lat od zawarcia umowy przyrzeczonej). Pozostała część zostanie przekazana właścicielom, proporcjonalnie do ich udziałów w nieruchomości wspólnej.

Strych przedmiotowego budynku nie był nigdy zamieszkany, nie był też wynajmowany ani wydzierżawiany.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie

w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.

Czy w przedmiotowym stanie faktycznym Wspólnota Mieszkaniowa zobowiązana będzie do pobrania jako płatnik zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych w zakresie kwot przekazanych właścicielom...

Zdaniem Wnioskodawcy, w obowiązujących przepisach brak jest podstaw prawnych do tego, by przekazując kwoty przypadające poszczególnym właścicielom, Wspólnota, działając przez zarząd, zobowiązana byłaby do pobrania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych. Zgodnie z przepisem art. 30e ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych po zakończeniu roku podatnik jest obowiązany wykazać w zeznaniu podatkowym dochody uzyskane z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c tej ustawy i obliczyć należny podatek dochodowy. Wspólnota Mieszkaniowa występuje jedynie w charakterze podmiotu przekazującego kwoty należne właścicielom, nie podmiotu wypłacającego to wynagrodzenie. Ustawodawca nie przewidział, by w takiej sytuacji powstawał obowiązek pobrania zaliczki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł. Stosownie do przepisów tej ustawy, odrębnymi źródłami przychodów są określone w art. 10 ust. 1 pkt 8 i 9:

  • odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej, prawa wieczystego użytkowania gruntów, innych rzeczy - jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c jeżeli przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany (pkt 8),
  • inne źródła (pkt 9).

W interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego z dnia 4 października 2012 r. nr ILPB4/423-192/12-4/ŁM wskazano, że cały przychód uzyskany przez Wspólnotę Mieszkaniową z tytułu sprzedaży lokali wyodrębnionych z nieruchomości wspólnej jest przychodem tej Wspólnoty, uzyskanym z gospodarki zasobami mieszkaniowymi.

Zatem, w takim przypadku u osób fizycznych (właścicieli) nie powstanie przychód ze zbycia nieruchomości, określony w treści art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z przedstawionych we wniosku informacji wynika, że Wspólnota Mieszkaniowa zamierza przeznaczyć część zysku ze sprzedaży nowoutworzonych lokali na potrzeby Wspólnoty (tj. na remont klatki schodowej, fasady i podwórka w terminie do dwóch lat od zawarcia umowy przyrzeczonej). Pozostała część zostanie przekazana właścicielom, proporcjonalnie do ich udziałów w nieruchomości wspólnej.

Z treści art. 11 ust. 1 ww. ustawy wynika, iż przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z powyższego wynika, że przychodami będą środki pieniężne otrzymane przez podatnika lub postawione mu do dyspozycji, jeżeli nie zostały wymienione w ustawie jako zwolnione z opodatkowania.

Natomiast stosownie do treści art. 20 ust. 1 cytowanej ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Katalog przychodów zaliczanych do innych źródeł nie stanowi katalogu zamkniętego, zawiera bowiem jedynie przykładowe wskazanie przychodów zaliczanych do tego źródła, o czym świadczy użycie przez ustawodawcę słowa w szczególności. O przychodzie podatkowym z innych źródeł należy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

W takim zatem przypadku przekazanie części środków pieniężnych pochodzących ze sprzedaży przez Wspólnotę Mieszkaniową wyodrębnionych lokali (które jak wskazano w wyżej wymienionej interpretacji stanowią przychód Wspólnoty Mieszkaniowej), powoduje powstanie u osób, którym przekazano te środki pieniężne przychodu zaliczanego do innych źródeł.

Stosownie do treści art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

W związku z powyższym na Wspólnocie Mieszkaniowej ciąży obowiązek sporządzenia i przekazania osobom fizycznym, którym przekazano kwoty należności oraz urzędom skarbowym właściwym dla ich miejsca zamieszkania, informacji PIT-8C o wysokości przychodu z innych źródeł w terminie do końca lutego roku następującego po roku wypłacenia świadczenia.

Jednakże przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie nakładają obowiązku naliczenia, pobrania i odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy na osoby i podmioty wypłacające świadczenia zaliczane do innych źródeł.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w odniesieniu do treści zadanego pytania należy uznać za prawidłowe.

Wprawdzie przyczyny, w związku z którymi na Wnioskodawcy nie ciążą obowiązki pobrania jako płatnik zaliczek na podatek dochodowy są inne niż wskazane przez Zainteresowanego w uzasadnieniu własnego stanowiska, jednakże mając na względzie meritum zagadnienia wyrażającego się w przedstawionym we wniosku zapytaniu, stanowisko Wnioskodawcy co do braku obowiązku poboru zaliczek na podatek dochodowy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Końcowo informuje się, iż w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 587 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu