Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporząd... - Interpretacja - IPPB2/415-63/08-2/AZ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 14.04.2008, sygn. IPPB2/415-63/08-2/AZ, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 29.11.2008 r. (data wpływu 14.01.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania emerytury otrzymywanej z K - jest nieprawidłow

UZASADNIENIE

W dniu 14.01.2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania emerytury otrzymywanej z K.

W przedmiotowym wniosku został przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Od 1981 roku Wnioskodawczyni mieszka w K i pracuje w X w M.

W lipcu 2008 r. Wnioskodawczyni przeprowadza się na stałe do Polski. W związku z pracą w K będzie otrzymywała wypracowaną emeryturę, która będzie deponowana na koncie bankowym Wnioskodawczyni w Polsce. Będzie to kwota pomniejszona o 15%, które zgodnie z obowiązującym prawem w K władze k potrącają w momencie wypłaty. W związku z tym już jako ,,no rezydent to znaczy osoba, która nie mieszka w K, nie posiada konta bankowego, Wnioskodawczyni nie będzie miała obowiązku składania rocznego zeznania podatkowego w K.

Obowiązek złożenia rocznego zeznania podatkowego Wnioskodawczyni będzie miała zgodnie z przyszłym miejscem zamieszkania w Polsce.

Wnioskodawczyni ma także wypracowaną emeryturę w Polsce, którą będzie dostawać zgodnie z prawem obowiązującym w Polsce.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

W jaki sposób będzie opodatkowana emerytura Wnioskodawczyni wypracowana w Polsce?

Zdaniem wnioskodawcy:

Emerytura wypracowana w K będzie już opodatkowana i w Polsce nie obowiązuje prawo opodatkowania progresywnego za emeryturę k. Wnioskodawczyni uważa, że nie powinna płacić podatku.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

Ze zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, iż od 1981 r. mieszka Pani i pracuje w K. W lipcu 2008 r. zamierza Pani przeprowadzić się na stałe do Polski.

Wraz z Pani przyjazdem na stałe do Polski w lipcu 2008 r. nastąpi zmiana Pani rezydencji podatkowej. Stanie się Pani polskim rezydentem podatkowym tzn. od momentu przyjazdu będzie podlegać Pani nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu określonemu w art. 3 ust.1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ww. ustawy osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Natomiast w myśl art. 4a tej ustawy, powyższy przepis stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Na podstawie art. 18 ust. 1 umowy z dnia 04 maja 1987 r. między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem K w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 1990 r. Nr 38, poz.216) , emerytury i renty pochodzące z Umawiającego się Państwa i wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w drugim Umawiającym się Państwie mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.

Zgodnie z ust. 2 tego przepisu, emerytury pochodzące z Umawiającego się Państwa i wypłacone osobie mającej miejsce zamieszkania w drugim Umawiającym się Państwie mogą być także opodatkowane w tym Państwie, z którego pochodzą, i zgodnie z prawem tego Państwa. Jednakże w przypadku okresowych wypłat emerytalnych podatek w ten sposób ustalony nie może przekroczyć kwoty niższej spośród następujących kwot:

  1. 15 procent kwoty należności brutto oraz
  2. stawki odpowiadającej kwocie podatku, do którego zapłaty odbiorca należności byłby zobowiązany za dany rok od całości otrzymanych w danym roku okresowych wypłat emerytalnych, w przypadku gdyby odbiorca posiadał miejsce zamieszkania w tym Umawiającym się Państwie, z którego pochodzi należność.

Przepis art. 23 ww. umowy przedstawia sposoby unikania podwójnego opodatkowania.

Zgodnie z art. 23 ust. 1 lit. a), w przypadku Polski, podwójnego opodatkowania unikać się będzie w sposób następujący: jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód lub posiada majątek, który - zgodnie z postanowieniami niniejszej ustawy - może być opodatkowany w K, to Polska zezwoli na zwolnienie takiego dochodu lub majątku od opodatkowania, z tym jednak, że przy obliczaniu podatku od pozostałego dochodu lub majątku tej osoby zastosuje tę stawkę podatkową, która byłaby zastosowana, gdyby dochód lub majątek zwolniony od opodatkowania w powyższy sposób nie był tak właśnie zwolniony od opodatkowania,

Biorąc pod uwagę opisane we wniosku zdarzenie przyszłe oraz przedstawiony powyżej stan prawny, do emerytury, którą Wnioskodawczyni będzie otrzymywała z K ma zastosowanie przepis art. 18 ust. 1 polsko - k umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. Oznacza to, że jest ona opodatkowana zarówno w K jak i w Polsce.

Jednakże w celu zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu należy zastosować metodę unikania podwójnego opodatkowania określoną w art. 23 ust. 1 lit. a) ww. umowy (metoda wyłączenia z progresją) w związku z art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Oznacza to, iż dochód Wnioskodawczyni, który będzie otrzymywała z emerytury kanadyjskiej podlega opodatkowaniu w K, a w Polsce jest zwolniony od opodatkowania, jednak dla ustalenia stawki podatku od ewentualnych dochodów Podatnika osiągniętych na terytorium Polski, podlegających opodatkowaniu w Polsce na zasadach ogólnych, stosuje się stawkę podatku wyliczoną dla całego dochodu (tzn. tego uzyskanego w Polsce i tego z zagranicy).

Biorąc pod uwagę fakt, iż oprócz emerytury k będzie wypłacana Pani polska emerytura winna Pani złożyć zeznanie podatkowe rozliczając się z osiągniętych dochodów z polskiej i z kanadyjskiej emerytury, przy zastosowaniu postanowień umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz przepisów art. 27 ust.8 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 27 ust. 8 ww. ustawy jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, oprócz dochodów podlegających opodatkowaniu zgodnie z ust. 1 (tj. dochodów podlegających opodatkowaniu w Polsce zgodnie ze skalą podatkową), osiągał również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium RP lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium RP, zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania podatek określa się w następujący sposób:

  1. do dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym dodaje się dochody zwolnione od tego podatku i od sumy tych dochodów oblicza się podatek według skali określonej w ust. 1,
  2. ustala się stopę procentową tego podatku do tak obliczonej sumy dochodów,
  3. ustaloną zgodnie z pkt 2 stopę procentową stosuje się do dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Reasumując w związku z faktem, iż dochody uzyskiwane z emerytury k zgodnie z polsko k umową o unikaniu podwójnego opodatkowania są zwolnione z opodatkowania w Polsce, gdyż zostały opodatkowane na terytorium K ale Wnioskodawczyni będzie osiągać w Polsce dochody z polskiej emerytury to będzie ciążył na niej obowiązek złożenia zeznania rocznego w Polsce.

Podatnik, który uzyskał za granicą dochody, do których ma zastosowanie metoda wyłączenia z progresją, powinien złożyć zeznanie podatkowe PIT-36 tylko w przypadku, jeżeli w tym samym roku uzyskał również dochody podlegające w Polsce opodatkowaniu według skali podatkowej, bądź gdy chce skorzystać ze wspólnego opodatkowania z małżonkiem albo na zasadach przewidzianych dla osób samotnie wychowujących dzieci. Wspólne opodatkowanie z małżonkiem bądź na zasadach przewidzianych dla osób samotnie wychowujących dzieci możliwe jest po spełnieniu warunków przewidzianych w art. 6 i 6a updof.

Podatnik rozliczający się z dochodów uzyskanych za granicą dołącza do zeznania załącznik PIT/ZG tj. informację o wysokości dochodów z zagranicy i zapłaconym podatku w roku podatkowym.

Jeżeli do dochodów uzyskanych za granicą ma zastosowanie metoda wyłączenia z progresją, dochodów tych podatnik nie wykazuje w części D.1. i D.2. formularza PIT-36. Powinien je wykazać w części H zeznania w wierszu zatytułowanym Dochody osiągnięte za granicą, o które zwiększona jest podstawa obliczenia podatku do ustalenia stopy procentowej (...).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie