Temat interpretacji
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23.07.2008 r. (data wpływu 28.07.2008 r. ) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów osób fizycznych współfinansowanych ze środków 7 Programu Ramowego - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 28.07.2008 r. został złożony ww.
wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów osób fizycznych współfinansowanych ze środków 7 Programu Ramowego.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujący stan faktyczny.
Instytut... (dalej P) z siedzibą w W przy A jest państwową osobą prawną działającą na podstawie ustawy o jbr. Przedmiotem działalności Instytutu jest prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych P jako członek Konsorcjum współuczestniczy w realizacji projektu TALOS współfinansowanego środkami 7 Programu Ramowego, Działania nr 3 lnteligentny nadzór i bezpieczeństwo granic Zagadnienie 3.2 SEC-2007-3.2-02 System nadzoru nieuregulowanych granic lądowych (dalej Program). Realizowany przez P projekt Transportable Autonomous Patrol for Land Border Surveillance System akronim TALOS uzyskał wsparcie w ramach programu szczegółowego Cooperation (Współpraca) mającego na celu wspieranie ponadnarodowej współpracy naukowo - badawczej w wybranych obszarach tematycznych. Tym obszarem jest obszar bezpieczeństwa, działanie: Inteligentna obserwacja i bezpieczeństwo granic wzmocnienie skuteczności i sprawności systemów sprzętu narzędzi i procesów oraz metod szybkiej identyfikacji łącznie z kwestiami kontroli i obserwacji granic (lądowych i morskich).
Głównym założeniem projektu TALOS jest opracowanie i sprawdzenie (w warunkach naturalnych) innowacyjnej koncepcji mobilnego modularnego skalowalnego autonomicznego i łatwego w adaptacji systemu do ochrony europejskich granic.
W ramach projektu zostanie zbudowany demonstrator technologii - zrobotyzowany system ochrony granic wraz z mobilnym stanowiskiem dowodzenia i podsystemem łączności. Demonstrator ten będzie oparty na zastosowaniu gotowych półproduktów zaś jego wartością dodaną będzie integracja umożliwiająca założoną funkcjonalność. Po wytworzeniu demonstratora badana będzie jego funkcjonalność oraz sprawdzana teza możliwości zastosowania technologii dostępnych na rynku i wytworzonych w projekcie na potrzeby inteligentnej ochrony nieuregulowanych granic lądowych. W ramach prowadzonych prac badawczych zostaną wytworzone poszczególne elementy systemu stanowiące gotowe rozwiązania techniczne. Kosztami tego projektu będą w Instytucie wynagrodzenia pracowników z narzutami, zakupy materiałów, usług i aparatury naukowo-badawczej oraz koszty pośrednie takie jak amortyzacja, energia, administracja.
W związku z tym, że KE nie finansuje w 100% kosztów projektu, Instytut występuje do Ministerstwa Nauki o dofinansowanie projektu ze środków przewidzianych w budżecie państwa na finansowanie nauki. Finansowanie krajowe ma dotyczyć jedynie wydatków Instytutu. Środki finansowe z KE będą przesyłane na wydzielony rachunek bankowy Instytutu w czasie trwania projektu w transzach.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Zdaniem Wnioskodawcy wynagrodzenia pracowników P bezpośrednio realizujących cel projektu są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych w części sfinansowanej ze środków KE.
Zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) i b) ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:
- pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy, oraz
- podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy, zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.
Z treści przytoczonego przepisu wynika, że zwolnione są dochody uzyskane przez podatników podatku dochodowego od osób fizycznych, o których mowa w art. 3 ust. 1 i 2a ww. ustawy, jeżeli spełniają łącznie dwie przesłanki:
- dochody te są sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych,
- podatnik uzyskujący te dochody bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy. (...)
W związku z powyższym, do przychodów ze stosunku pracy uzyskiwanych przez osoby fizyczne uczestniczące w bezpośredniej realizacji projektu TAŁOS, w części finansowanej z funduszy przekazywanych przez Komisję Europejską ma zastosowanie zwolnienie przedmiotowe określone w art. 21 ust. I pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób
fizycznych.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca jako jednostka badawczo-rozwojowa jest beneficjentem uzyskującym środki unijne w ramach 7 Ramowego Programu Unii Europejskiej.
7 Program Ramowy (2007-2013) Unii Europejskiej jest największym programem finansowania badań naukowych i rozwoju technologicznego w Europie powołany decyzją Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w zakresie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji. Jest bezpośrednio finansowany przez Komisję Europejską.
Jego najważniejsze cele to:
- wspieranie współpracy ponadnarodowej na wszystkich płaszczyznach w całej UE;
- zwiększenie dynamizmu, kreatywności i doskonałości europejskich badań naukowych w pionierskich dziedzinach wiedzy (naukowcy w sposób niezależny i odpowiedzialny określają główne badania w tym obszarze);
- wzmacnianie potencjału ludzkiego w zakresie badań i technologii poprzez zapewnienie lepszej edukacji i szkoleń łatwiejszego dostępu do potencjału badawczego oraz uznania dla zawodu naukowca, także poprzez znaczne zwiększenie udziału kobiet w badaniach naukowych oraz zachęcanie naukowców do mobilności i rozwijania kariery;
- zintensyfikowanie dialogu między światem nauki i społeczeństwem w Europie celem zwiększenia społecznego zaufania do nauki;
- wspieranie naukowców rozpoczynających karierę wspieranie szerokiego stosowania rezultatów i rozpowszechniania wiedzy uzyskanej w wyniku działalności badawczej, finansowanej ze środków publicznych.
Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowego od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Zatem wszelkie dochody nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu.
Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:
- pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
- podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.
W świetle ww. przepisu dochody podatników korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki:
- środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, międzynarodowych instytucji finansowych (...), w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy,
- prace wykonywane przez podatnika służą bezpośredniej realizacji celu określonego programem finansowanym z bezzwrotnej pomocy.
Z powyższego przepisu wynika, że środki otrzymywane w ramach projektu 7 Programu Ramowego korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego.
Wnioskodawca otrzymuje bowiem środki pochodzące z Komisji Europejskiej na wydzielony rachunek bankowy Instytutu, jak również jako beneficjent pomocy bezpośrednio realizuje cel określony programem finansowanym z bezzwrotnej pomocy.
Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę wynika, że w ramach realizacji projektu 7 Programu Ramowego zostanie wykonany demonstrator technologii zrobotyzowany system ochrony granic wraz z mobilnym stanowiskiem dowodzenia i podsystemem łączności. Jednym z kosztów ponoszonych w okresie realizacji projektu będą koszty wynagrodzenia pracowników Instytutu.
Wynagrodzenia z tego tytułu są wypłacane ze środków finansowych Unii Europejskiej za pośrednictwem Instytutu.
Instytut występuje jako instytucja odpowiedzialna za realizację celu programu, jak również Instytut jest adresatem bezzwrotnej pomocy.
Wobec tego należy uznać, że Instytut... P jest beneficjentem bezzwrotnej pomocy i w ramach tej pomocy otrzymuje środki na sfinansowanie wynagrodzeń osób bezpośrednio uczestniczących w realizacji projektów.
Należy jednak pamiętać o odróżnieniu czynności i prac o charakterze merytorycznym od czynności i prac o charakterze technicznym, organizacyjnym i pomocniczym.
Zwolnieniu od podatku nie podlegają wynagrodzenia osób zaangażowanych jedynie pośrednio w realizację projektu, wykonujących pracę o charakterze pomocniczym lub polegające na wykonywaniu typowych funkcji kierowniczych, koordynacyjnych i nadzorczych, które aczkolwiek są niezbędne w procesie realizacji projektu, nie stanowią bezpośredniej realizacji celu programu pomocowego.
Zarówno pracodawca będący płatnikiem jak i pracownik zaangażowany w realizację projektu winni zadbać o taki sposób udokumentowania czynności pracownika związanych z realizacją projektu, aby kryterium bezpośredniej realizacji celu było jednoznaczne do oceny.
Jak wskazuje przepis, warunkiem skorzystania ze zwolnienia jest bezpośrednie realizowanie celu programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.
Reasumując dochody pracowników Instytutu uzyskiwane z tytułu realizacji celów 7 Programu Ramowego, Działanie 3 Inteligentny nadzór i bezpieczeństwo granic korzystają ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w części w jakiej wynagrodzenia te
dotyczą pracowników merytorycznych bezpośrednio realizujących cel programu.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.