Temat interpretacji
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 13.08.2008r. (data wpływu 14.08.2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania 19% stawką tzw. podatku liniowego, dochodów uzyskiwanych z tytułu prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu
14.08.2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania 19% stawką tzw. podatku liniowego, dochodów uzyskiwanych z tytułu prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca jest lekarzem zatrudnionym w szpitalu na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony. Jednocześnie od kilku lat ( od 1.03.2002 r. ) prowadzi działalność gospodarczą indywidualną praktykę lekarską. Jako prowadzący działalność gospodarczą wnioskodawca zawarł ze szpitalem umowę w zakresie której wykonywał w latach poprzednich badania przesiewowe w ramach Programu Wczesnego Wykrywania raka ( PBP ), który jest finansowany przez Ministerstwo Zdrowia i przez nie zlecany. Za wykonywanie badań wnioskodawca wystawiał na rzecz szpitala rachunki w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Wykonywanie badań przesiewowych jako usług świadczonych w ramach indywidualnej praktyki lekarskiej nie pokrywa się ( nie jest tożsame ) z czynnościami wykonywanymi w ramach stosunku pracy dla szpitala.
Badania przesiewowe są zlecane przez inny podmiot i odrębnie przez szpital rozliczane. Refundowane są nie przez Narodowy Fundusz Zdrowia lecz bezpośrednio przez Ministerstwo Zdrowia. Zakres obowiązków związanych z badaniami przesiewowymi nie pokrywa się z zakresem obowiązków starszego asystenta w ramach umowy o pracę.
W bieżącym roku wnioskodawca wybrał formę opodatkowania działalności gospodarczej w formie podatku liniowego - 19%.
Badania przesiewowe będą kontynuowane w roku bieżącym i w latach następnych.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Zdaniem wnioskodawcy prowadząc działalność gospodarczą i rozliczając się wg stawki 19 % - podatek liniowy, będzie mógł wystawiać fakturę dla szpitala za wykonywanie badań przesiewowych, ponieważ świadczenie tych usług (badania przesiewowe ) na rzecz obecnego pracodawcy nie pokrywa się z czynnościami w ramach stosunku pracy.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 9a ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ww. ustawy. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania, a jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.
Na podstawie art. 30c ust. 1 ww. ustawy podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub ust. 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30, 30d i art. 44 ust. 4, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.
Jednakże, deklarując wybór 19% podatku liniowego podatnik musi uwzględnić przesłanki określone w art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w myśl których jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niemającej osobowości prawnej przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
- wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy, lub
- wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.
Zgodnie z powyższym, możliwość opodatkowania dochodu z działalności gospodarczej w sposób określony w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest wyłączona w stosunku do podatników, którzy uzyskują przychód z działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy i usługi te są tożsame z czynnościami, które podatnik, lub przynajmniej jeden z jego wspólników, wykonywał na rzecz tegoż pracodawcy w roku podatkowym lub w roku poprzedzającym ten rok w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.
Dla możliwości wyboru opodatkowania podatkiem liniowym nie stanowi natomiast przeszkody fakt świadczenia na rzecz pracodawcy usług, które nie odpowiadają czynnościom wykonywanym w ramach stosunku pracy.
Zgodnie z dyspozycją art. 87 § 1 Ordynacji podatkowej jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej podatnicy prowadzący działalność gospodarczą obowiązani są na żądanie kupującego lub usługobiorcy wystawić rachunek potwierdzający dokonanie sprzedaży lub wykonanie usługi.
Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że wnioskodawca jest zatrudniony w szpitalu na podstawie umowy o pracę na stanowisku starszego asystenta, natomiast w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej wykonał dla szpitala, w którym jest zatrudniony, usługę która nie ma nic wspólnego z obowiązkami zapisanymi w umowie o pracę. Wnioskodawca wskazał, iż usługa którą wykonał nie pokrywa się ( nie jest tożsama ) z czynnościami wykonywanymi w ramach stosunku pracy.
Reasumując, w sytuacji, gdy zakres czynności wykonywanych w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej nie pokrywa się z obowiązkami wynikającymi z umowy o pracę wykonywanymi w roku podatkowym lub roku poprzedzającym rok podatkowy, wnioskodawca może wystawić za te usługi rachunek Szpitalowi, w którym jest zatrudniony i opodatkować dochody uzyskane z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej podatkiem wg 19% stawki liniowej, na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pod warunkiem wybrania tej formy opodatkowania w stosownym, a określonym w cytowanych powyżej przepisach prawa terminie.
Końcowo zauważyć należy, iż w przedmiotowej sprawie, mając na uwadze treść przepisu art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa, tut. Organ wydając interpretację prawa podatkowego nie jest uprawniony do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które wskazałoby, że świadczone w ramach działalności usługi na rzecz obecnego pracodawcy odpowiadają, czy też nie odpowiadają, czynnościom wykonywanym w ramach stosunku pracy. Do postępowania w sprawie wydania pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego nie mają bowiem zastosowania przepisy o postępowaniu podatkowym, a postępowanie dowodowe jest częścią postępowania podatkowego.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego
w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin. po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.